Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40714

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Akehurst2 » 23. feb 2018, 15:42

Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9548
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26687

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 23. feb 2018, 15:47

ajnaM skrev:Så er der sammenbrud på det statslige område... :panik:

Pis.
Pardon my french.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
fisken80
Indlæg: 22336
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1132
Likede indlæg: 52539

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 23. feb 2018, 15:59

Akehurst2 skrev:Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...


De har forhandlet næsten uafbrudt i seks dage uden at nå frem til en aftale. Nu tager de en tænkepause og så går de med sikkerhed tilbage til forhandlingsbordet.
Men der bliver nok ret sikkert varslet konflikt på onsdag 28. Februar.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22336
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1132
Likede indlæg: 52539

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 23. feb 2018, 16:00

Santa skrev:
ajnaM skrev:Så er der sammenbrud på det statslige område... :panik:

Pis.
Pardon my french.


Enig, jeg har absolut ikke lyst til at skulle strejke. Og jeg er ked af, hvis det bliver nødvendigt. Især fordi der er nogle i min branche (dog heldigvis ikke blandt mine egne kolleger) der har en nærmest militantisk holdning til det her og som er sygt aggressive i deres retorik, og det vinder vi bare intet på.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Chichu
Indlæg: 339
Tilmeldt: 12. sep 2015, 20:24
Kort karma: 20
Likede indlæg: 834

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Chichu » 23. feb 2018, 16:15

Øv altså :sur:
0
ajnaM
Indlæg: 10019
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27360

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 23. feb 2018, 16:16

Akehurst2 skrev:Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...


Et sammenbrud er ikke det samme som en strejke.

Men når der ikke er nogen forhandlingsvilje, giver det jo ikke mening at sidde der. Så kan det hjælpe at erklære sammenbrud, gå hvert til sit og genoverveje, og så mødes, når der er noget at forhandle om/med.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20477
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43944

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf paint » 23. feb 2018, 18:08

Akehurst2 skrev:Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...


Men hvis den éne part ikke synes, at den anden part rykker sig ud af stedet, så er det tid til at sige som de (angiveligt) siger i Tyskland: "Dann haben wir andere methoden" ;)
1
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Planten » 23. feb 2018, 18:36

Jeg så Sofie Løhde udtale, at arbejdstager ikke vil rykke sig. Men samtidig vil arbejdsgiver ikke være med til lønstigning, men ønsker status quo?

Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor en minister er chefforhandler for staten?
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf SonataA » 23. feb 2018, 18:38

Akehurst2 skrev:Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...


Nej, for med den udmelding kan kommuner og regioner nu forsøge at forhandle. Og de skal jo også være færdige d. 28. februar.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 23. feb 2018, 18:40

Falstria skrev:
Bimmerdyret skrev:
Falstria skrev:
Bimmerdyret skrev:
Falstria skrev: Det er ikke naturvidenskab og matematik de bruger vikar til, men jeg ved godt der mangler nogle med naturvidenskab, det gælder også gymnasier osv.


Det skyldes hvad angår naturfagene at man ikke kan bruge faglokalerne uden at have sikkerhedskursus..


Det kan ikke være vanskeligt at give det kursus til nogle flere.



Hvem skal så betale for det...og hvem skal have det?
Skal en "mellem uddannelse" ung, der arbejder som tilkaldevikar have et 2 dags kursus - for i det tilfælde at vedkommende må være i lokalet (men derudover ingen som helst faglig eller didaktisk indsigt har i faget)?

De pågældende kurser skal opdateres jævnligt, er for uddannede lærere der har arbejdet i faget i en årrække og som ligger på bestemte datoer (og tilkaldevikarer er og bliver tilkaldevikarer).


Løsning?


Ja netop...
Hvem skal have kusrsus..og et er sikkerhed, men hvis vedkommende vikar ikke er nok inde i fysik, så er sikkerhedskurset ret ligegyldigt :)
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 23. feb 2018, 18:44

Falstria skrev:
Bimmerdyret skrev:
Hvad er det, der lyder bureaukratisk?

Om 2 år er det sådan at reglerne siger at ingen lærere må undervise i fag, som de ikke har linjefag i,
Det betyder ikke at man ikke kan sætte enhver idiot til at undervise i det, men er de lærereuddannede må de altså ikke.

Jeg er uddannet geografilærer, og ja..der er ikke 50% af landets geografilærere der har linjefaget.
Ser du på antallet af timer i faget, kan du snildt regne ud at det ikke ligefrem er let for en lærer med geografi at få fyldt et fuldtidskema op.
Geografi og madkundskab..hell heller ikke nemt.

1 klasse gennemsnitlig har 25 elever, geografi har 2 timer ugentlig på skemaet i udskolingen = 75 elever giver 6 ugentlige lektioner.
Der er f.. langt til de 26 lektioner der modsvarer fuld tid og husk lige på kravene til undervisningen.

Så for en geolærer i fuldt skema kræver det godt 12 klasser a 25 elever...dertilhørende mødeaktivitet med team, årgang og klasse...


Så det kræver at læreren deles af flere skoler for at få fuldt skema?



26 lektioner svarer til (med forberedelse og mødeaktivitet) at en lærer har fuldt skema.
Op til de 42 timers ugentlig arbejdstid (baseret på de 40 uger en lærer arbejder) indgår udover forberedelse også fagteam møder, årgangsmøder mv.
En geolærer med sit fulde skema, skal dermed netop deles af flrer skoler, og det skal derfor så logisktisk være muligt at den pågældende lærer i sit skema kan deltage i de fagteammøder mv. som fastlægges på alle skolerne som vedkommende er ansat på.
0
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Planten » 23. feb 2018, 18:49

SonataA skrev:
Akehurst2 skrev:Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...


Nej, for med den udmelding kan kommuner og regioner nu forsøge at forhandle. Og de skal jo også være færdige d. 28. februar.

Jeg synes bare, det plejer at forlyde, at de kommunale og regionale forhandlinger afventer det statslige, for at få fastsat rammen?
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 23. feb 2018, 18:52

ajnaM skrev:
Santa skrev:
Anlewi skrev:
fisken80 skrev:
Falstria skrev:
Allmost_Famous skrev:Normalisering? Det kan vi begynde at snakke om når forældre er helt cool med autosvar om, at deres henvendelse bliver behandlet i løbet af 4-5 arbejdsdage. Og når alt arbejde udenfor komme-gå-tider bliver udbetalt, eller kan afspadseres - og af undervisningstimer. Og når udeblivelse fra aftalte møder koster et gebyr. Og så videre, og så videre, og så videre.

Pfft.... Normalisering...


Men hvorfor ikke?

Siden hvornår har forældre fået mulighed for at trække på en lærer en tilfældig tirsdag aften, og hvad skal det til for?
Og hvem/hvor mange benytter sig af dét?

Det er da skørt.


Øh som i altid. Det er rimelig normalt at forældre ringer privat til ders børns lærere om aftenen for at tale om lille Peters problemer. Og nu hvor det ikke er en mulighed er de smækfornærmede over, at det ikke længere er muligt.


Eller som i aldrig. Jeg har aldrig ringet til til lærere, men skrevet på intra og har det været nødvendigt med en telefonsamtale har jeg anmodet om at blive ringet op når det passede den pågældende lærer.

Jeg ringer jo heller ikke privat til min Vicevært eller bankmand

Og når du ikke gør det, gør ingen.....?
Vi sidder sq ikke og lyver, det har været almindeligt for nogen forældre at ringe om aftenen. Jeg har sågar kolleger, som foretrak det, og havde fast telefontid om aftenen.
Personligt har jeg altid meddelt forældrene at jeg holdt fri om aftenen og i weekenden, men jeg var bestemt et mindretal på lærerværelset med den holdning før lov409.


Min lærermor tog altid telefonen om aftenen. Og om morgenen og i ferierne og i weekenderne. Nu tager hun den på privatskolen, hun skiftede til efter reformen.



Ja, men privatskolerne er ikke underlagt reformen, og derfor så har hun heller ikke tilstedeværelsespligt ligesom sine "´kommunalt ansatte kollegaer".
Og det er sry... noget lettere at tage hjem kl 12:20 og kunne forberede sin undervisning og rette opgaver, med plads til sine fagbøger, en ordentlig (iøvrigt selvbetalt printer)...og så tage en telefon kl 19:30 end det er:

- ikke at være færdi kl 16:00 efter man stoppede undervisningen kl 12:20, og ikke kunne øve eller bruge flyglet fordi det skulle deles med andre kollegaer, man ikke kunne bruger lige DEN fagbog,. fordi der ikke var plads, og fordi skolens internet bare ikke virkede...
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 23. feb 2018, 18:58

ajnaM skrev:Så er der sammenbrud på det statslige område... :panik:



Ja, djøfferne vil sgu have mere i løn...
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 519
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf SonataA » 23. feb 2018, 19:16

Planten skrev:
SonataA skrev:
Akehurst2 skrev:Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...


Nej, for med den udmelding kan kommuner og regioner nu forsøge at forhandle. Og de skal jo også være færdige d. 28. februar.

Jeg synes bare, det plejer at forlyde, at de kommunale og regionale forhandlinger afventer det statslige, for at få fastsat rammen?


Det gør de også - kommer der ikke en afklaring på det statslige område så kommer der heller ikke et resultat for de kommunale og regionalt ansatte.
Men kommunerne og regionerne kan nu forhandle sig frem til et resultat, med håb om at de statslige kommer i mål, evt med hjælp fra forligsinst :tie:. Så kan vi muligvis nå en urafstemning.
Kompliceret shit i virkeligheden.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"