Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2018, 13:37

Lige nu forhandles der overenskomster for offentligt ansatte - eller, det gør der så ikke, for alle forbund har indgået en solidaritetspagt med folkeskolelærerne og har meddelt, at de ikke sætter sig til forhandlingsbordet før der pågår reelle forhandlinger om fjernelsen af lov409. Og det ligger fuldstændig stille, der var et møde mellem Bondo og Ziegler forleden, der ikke førte til noget som helst.

Hvis der ikke er overenskomster klar 1. april når de gamle udløber, så skal meget store dele af den offentlige sektor strejke. Og her taler vi lærere, gymnasielærere ja alle under CFU.

Så bliver der storkonflikt til foråret?
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 18. jan 2018, 13:40

Ja, det kan godt tænkes.... da dem der bakker op om lærerne ved hvad deres egen skæbne ender med at blive.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Hunkat » 18. jan 2018, 15:28

Jeg håber det ikke... men så sendt som i dag har jeg modtaget brev fra min fagforening om hvordan jeg er stillet hvis der kommer strejke. Det kan ikke være et godt tegn...
1
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. jan 2018, 15:42

Det, jeg hører på vandrørene, får mig til at gætte på et ja. Altså at der bliver strejke.
Eller sagt på en anden måde: det peger i den retning, men det er jo ikke til at sige, om man i sidste ende viger udenom, når alvoren kommer tættere på.

Især for mine elevers skyld håber jeg, at der ikke kommer en konflikt. Det ville være en katastrofe for deres studietur og, vigtigst, eksamen.
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Wizzze » 18. jan 2018, 16:04

Jeg tror det ikke, regeringen har ikke styrke til at stå imod, når de ikke kan regne med DF. Så det skal nok ende med et forlig, staten har for en gangs skyld penge i kassen, så de kan leve med at skulle betale lidt mere. Det spændende bliver at se kommunerne forhandle denne gang, for de er en lus mellem to negle.
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26587

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 18. jan 2018, 17:13

Jeg håber det virkelig ikke.
Jeg håber at KL giver efter, og forhandler en ordentlig arbejdstidsaftale på plads med lærerne. Det er uanstændigt at de ikke har en arbejdstidsaftale.
I hvert tror jeg ikke på at de tør lockoute igen, men til gengæld har lærerne råd til at punktstrejke temmelig længe. Og med resten af forhandlingsfællesskabet bag sig, står de godt. Den musketered er fantastisk og historisk.
Men det er (bestemt) ikke lønkr, der gåes efter. Det er tid. (Som jo så koster $).
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Neenah » 18. jan 2018, 17:15

Hos os er det klart det signal der bliver sendt. Vi forbereder os så småt på det mentalt i hvert fald.
0
Brugeravatar
Viskelæder
Indlæg: 4601
Tilmeldt: 26. dec 2015, 21:22
Kort karma: 1469
Likede indlæg: 11937

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Viskelæder » 18. jan 2018, 17:19

Det signal bliver også sendt til os psykologer af vores fagforening.
0
Brugeravatar
Tibbler
Indlæg: 4645
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 248
Likede indlæg: 8390

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Tibbler » 18. jan 2018, 18:02

Jeg er pædagog. Jeg gider virkelig ikke strejke igen. Så jeg håber, der bliver landet en aftale.

Desuden ville det blive ret surt, hvis skolen også pludseligt "lukkede" i en periode. Selvom jeg skal være "medstrejker", så ville det jo ikke give mig tid til at passe yngstemanden, og så vil der være et logistisk puslespil vi også skal bruge tid på.
Sidst lærerne blev lockoutet var ældstebarnet den eneste, der gik i skole; og begge hans lærer var tjenestemandsansatte = almindelig undervisning i stortset alle timer. Så der mærkede vi ikke noget til det.


Selvom jeg ikke ønsker at skulle strejke, så er jeg glad for, at fagforeningerne står sammen denne gang. Det er altså sværere at kæmpe alene.
2
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Zoxa » 18. jan 2018, 18:24

Jeg kan bedst forestille mig at KL giver efter.
KL er godt klar over hvad der står på spil og Bonde er (berettiget) pisse sur. Og der er nok den blide formulering.

Jeg ved det ikke, men medmindre at det skyldes pres fra Arbejdsgivernes Lands Organisation og dermed et pres fra borgen, og begge parter burde blande sig aller helvedes langt uden om, kan jeg dårligt forestille mig at Ziegler personligt ønsker at køre den helt der ud.

Men bliver Ziegler presset til det tror og håber jeg også at Bonde står fast, for bør det efter min mening udløse en general strejke hvor ubehageligt det end er, og jeg vil til hver en tid støtte de strejkene i den her.
1
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Hunkat » 18. jan 2018, 18:29

Nu spørger jeg måske dumt. Hvis man nu skulle holde ferie mens der er strejke, så bruger man vel ikke feriedage før strejken er afblæst, gør man?
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Chrisolade
Indlæg: 23
Tilmeldt: 21. apr 2016, 19:19
Kort karma: 1
Likede indlæg: 17

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Chrisolade » 18. jan 2018, 18:47

Jeg er sygeplejerske, og vi har fået varslet at der er stor sandsynlighed for konflikt/strejke/arbejdsnedlægglese i april/maj måned. Ligeledes har vist fået af vide, at vi skal undgå ferie i de uger. Præcis hvorfor og, hvad vores rettigheder er, har jeg ikke fået at vide. Men jeg vil høre min tillidsrepræsentant om det..
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2018, 18:52

Vi har nemlig også fået en varsel om, at vi skal undgå at planlægge ferie i april/maj måned. Så der er vist ingen tvivl om, at de faglige organisationer forbereder sig på, at det er et sandsynligt scenarie.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 18. jan 2018, 18:55

Wizzze skrev:Jeg tror det ikke, regeringen har ikke styrke til at stå imod, når de ikke kan regne med DF. Så det skal nok ende med et forlig, staten har for en gangs skyld penge i kassen, så de kan leve med at skulle betale lidt mere. Det spændende bliver at se kommunerne forhandle denne gang, for de er en lus mellem to negle.


Men vi vil ikke have lønkroner, vi vil bare have reelle forhandlinger og fred mellem overenskomstforhandlingerne. Staten skal ikke melde ud, at vores frokostpause er i fare, det er noget man forhandler i forbindelse med overenskomster.

I min branche har Sofie Løhde også hævdet at vi gerne selv vil forhandle meget mere af vores løn selv, men en undersøgelse blandt medlemmerne viste, at kun 5% var interesseret i det, resten foretrækker at størstedelen af lønnen er centralt fastlagt, så den kan hun også godt pakke HELT sammen.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 18. jan 2018, 19:15

Ingen ide, men tror da nok min fagforening er en af dem som støtter lærene. Men er ikke noget de har meldt noget ud med, måske fordi de fleste er privat ansatte. Mindes kun det er 25-30% der er offentlige.
Men håber ikke at det ender i strejke, selv om det da som sådan kunne være "sjovt" nok at prøve.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"