Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Planten » 23. feb 2018, 19:21

SonataA skrev:
Planten skrev:
SonataA skrev:
Akehurst2 skrev:Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...


Nej, for med den udmelding kan kommuner og regioner nu forsøge at forhandle. Og de skal jo også være færdige d. 28. februar.

Jeg synes bare, det plejer at forlyde, at de kommunale og regionale forhandlinger afventer det statslige, for at få fastsat rammen?


Det gør de også - kommer der ikke en afklaring på det statslige område så kommer der heller ikke et resultat for de kommunale og regionalt ansatte.
Men kommunerne og regionerne kan nu forhandle sig frem til et resultat, med håb om at de statslige kommer i mål, evt med hjælp fra forligsinst :tie:. Så kan vi muligvis nå en urafstemning.
Kompliceret shit i virkeligheden.

Helt vildt kompliceret. Og folk orker bare ikke at strejke...
0
Brugeravatar
SonataA
Indlæg: 518
Tilmeldt: 1. sep 2015, 05:20
Kort karma: 52
Likede indlæg: 823

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf SonataA » 23. feb 2018, 19:23

Planten skrev:
SonataA skrev:
Planten skrev:
SonataA skrev:
Akehurst2 skrev:Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...


Nej, for med den udmelding kan kommuner og regioner nu forsøge at forhandle. Og de skal jo også være færdige d. 28. februar.

Jeg synes bare, det plejer at forlyde, at de kommunale og regionale forhandlinger afventer det statslige, for at få fastsat rammen?


Det gør de også - kommer der ikke en afklaring på det statslige område så kommer der heller ikke et resultat for de kommunale og regionalt ansatte.
Men kommunerne og regionerne kan nu forhandle sig frem til et resultat, med håb om at de statslige kommer i mål, evt med hjælp fra forligsinst :tie:. Så kan vi muligvis nå en urafstemning.
Kompliceret shit i virkeligheden.

Helt vildt kompliceret. Og folk orker bare ikke at strejke...


Nej, slet overhovedet ikke.
0
fisken80
Indlæg: 22068
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 23. feb 2018, 20:12

SonataA skrev:
Planten skrev:
SonataA skrev:
Planten skrev:
SonataA skrev:
Akehurst2 skrev:Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...


Nej, for med den udmelding kan kommuner og regioner nu forsøge at forhandle. Og de skal jo også være færdige d. 28. februar.

Jeg synes bare, det plejer at forlyde, at de kommunale og regionale forhandlinger afventer det statslige, for at få fastsat rammen?


Det gør de også - kommer der ikke en afklaring på det statslige område så kommer der heller ikke et resultat for de kommunale og regionalt ansatte.
Men kommunerne og regionerne kan nu forhandle sig frem til et resultat, med håb om at de statslige kommer i mål, evt med hjælp fra forligsinst :tie:. Så kan vi muligvis nå en urafstemning.
Kompliceret shit i virkeligheden.

Helt vildt kompliceret. Og folk orker bare ikke at strejke...


Nogen gør. Der er nogle i min branche der er helt oppe og køre og som bliver helt ekstatiske ved tanken om konflikt. Men det er bestemt ikke flertallet, det medgiver jeg gerne. Jeg gider ikke. Vi får intet ud af det alligevel. Men jeg er nu træt af, at vores vilkår igen og igen forringes. Jeg er egentlig ikke specielt interesseret i mere løn, hvis dét er knasten, men min frokostpause som jeg alligevel næsten aldrig holder, den skal de sgu holde deres snitter fra.
Nej, slet overhovedet ikke.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Planten
Indlæg: 4283
Tilmeldt: 17. aug 2015, 21:06
Kort karma: 1042
Likede indlæg: 7228

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Planten » 23. feb 2018, 20:20

fisken80 skrev:
SonataA skrev:
Planten skrev:
SonataA skrev:
Planten skrev:
SonataA skrev:
Akehurst2 skrev:Det var alligevel tidligt at give op, når man havde sagt at man bare skulle være enige inden udgangen af februar...


Nej, for med den udmelding kan kommuner og regioner nu forsøge at forhandle. Og de skal jo også være færdige d. 28. februar.

Jeg synes bare, det plejer at forlyde, at de kommunale og regionale forhandlinger afventer det statslige, for at få fastsat rammen?


Det gør de også - kommer der ikke en afklaring på det statslige område så kommer der heller ikke et resultat for de kommunale og regionalt ansatte.
Men kommunerne og regionerne kan nu forhandle sig frem til et resultat, med håb om at de statslige kommer i mål, evt med hjælp fra forligsinst :tie:. Så kan vi muligvis nå en urafstemning.
Kompliceret shit i virkeligheden.

Helt vildt kompliceret. Og folk orker bare ikke at strejke...


Nej, slet overhovedet ikke.

Nogen gør. Der er nogle i min branche der er helt oppe og køre og som bliver helt ekstatiske ved tanken om konflikt. Men det er bestemt ikke flertallet, det medgiver jeg gerne. Jeg gider ikke. Vi får intet ud af det alligevel. Men jeg er nu træt af, at vores vilkår igen og igen forringes. Jeg er egentlig ikke specielt interesseret i mere løn, hvis dét er knasten, men min frokostpause som jeg alligevel næsten aldrig holder, den skal de sgu holde deres snitter fra.

Ville bare ønske, man kunne høre alt, hvad der blev sagt til forhandlingerne og ikke bare forhandlingsparternes fortolkninger...
1
Chriss04
Indlæg: 38
Tilmeldt: 14. jun 2016, 10:56
Kort karma: 10
Likede indlæg: 40

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Chriss04 » 26. feb 2018, 09:40

Bimmerdyret skrev:
ajnaM skrev:Så er der sammenbrud på det statslige område... :panik:



Ja, djøfferne vil sgu have mere i løn...


Nu er statsansatte jo ikke kun Djøffere og desuden, så handler det om langt mere end løn, bl.a også froskostpause og kutymefridage.
1
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Rapfisk » 26. feb 2018, 11:08

Bimmerdyret skrev:
ajnaM skrev:Så er der sammenbrud på det statslige område... :panik:



Ja, djøfferne vil sgu have mere i løn...

Jeg er statsansat djøffer og vil faktisk gerne have mere i løn. Rent politisk mener jeg ikke, at staten skal være lønførende, men hvis jeg bare kunne tjene det samme som min kæreste, der er ansat i en kommune, ville det være fint. Han er djøffer på samme løntrin og tjener 30.000 mere om året.

Djøfs lønoversigt for stat, kommune og region: http://aparte.ipapercms.dk/Djoefbladet/ ... t1/?Page=1

Slutlønnen for en almindelig akademiker (fuldmægtig) i staten er 436.000 årligt (brutto inkl. pension (edit: og rådighedstillæg)). Pensionen er 17,1 procent, hvor 2/3 (11,4%) er arbejdsgiverbetalt. Det er en rigtig pæn løn, men på ingen måde prangende efter 5 års videregående uddannelse og 9 års anciennitet.

Derudover er lønnen såmænd ikke det vigtigste for mig lige nu. Frokosten er for mig vigtigere, fordi det betyder meget for mig, at jeg får 2,5 times ekstra frihed i forhold til en privat ansættelse. I forhold til, hvad frokostpausen bliver brugt på, har jeg ikke oplevet nogen forskel i forhold til mine ansættelser i det private. Vi taler præcist lige så meget om arbejde som andre steder.
Senest rettet af Rapfisk 26. feb 2018, 11:46, rettet i alt 1 gang.
4
Livslinjen: 70 201 201
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40584

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Akehurst2 » 26. feb 2018, 11:32

Rapfisk skrev:
Bimmerdyret skrev:
ajnaM skrev:Så er der sammenbrud på det statslige område... :panik:



Ja, djøfferne vil sgu have mere i løn...

Jeg er statsansat djøffer og vil faktisk gerne have mere i løn. Rent politisk mener jeg ikke, at staten skal være lønførende, men hvis jeg bare kunne tjene det samme som min kæreste, der er ansat i en kommune, ville det være fint. Han er djøffer på samme løntrin og tjener 30.000 mere om året.

Djøfs lønoversigt for stat, kommune og region: http://aparte.ipapercms.dk/Djoefbladet/ ... t1/?Page=1

Slutlønnen for en almindelig akademiker (fuldmægtig) i staten er 436.000 årligt (brutto inkl. pension). Pensionen er 17,1 procent, hvor 2/3 (11,4%) er arbejdsgiverbetalt. Det er en rigtig pæn løn, men på ingen måde prangende efter 5 års videregående uddannelse og 9 års anciennitet.

Derudover er lønnen såmænd ikke det vigtigste for mig lige nu. Frokosten er for mig vigtigere, fordi det betyder meget for mig, at jeg får 2,5 times ekstra frihed i forhold til en privat ansættelse. I forhold til, hvad frokostpausen bliver brugt på, har jeg ikke oplevet nogen forskel i forhold til mine ansættelser i det private. Vi taler præcist lige så meget om arbejde som andre steder.


Jeg synes det samme som Rapfisk. Og i forhold til frokostpausen, så er det efter min mening utrolig dårlig stil at angribe en 100 år gammel praksis med en holdning om, at det da nærmest er mærkeligt at medarbejderne tillader sig at forvente noget, der ALTID har været sådan, og så komme med et krav om, at skal det fortsætte, så skal der betales ved kasse 1.
5
Minitrolden
Indlæg: 161
Tilmeldt: 4. aug 2017, 20:00
Kort karma: 19
Likede indlæg: 165

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Minitrolden » 26. feb 2018, 13:08

Akehurst2 skrev:
Rapfisk skrev:
Bimmerdyret skrev:
ajnaM skrev:Så er der sammenbrud på det statslige område... :panik:



Ja, djøfferne vil sgu have mere i løn...

Jeg er statsansat djøffer og vil faktisk gerne have mere i løn. Rent politisk mener jeg ikke, at staten skal være lønførende, men hvis jeg bare kunne tjene det samme som min kæreste, der er ansat i en kommune, ville det være fint. Han er djøffer på samme løntrin og tjener 30.000 mere om året.

Djøfs lønoversigt for stat, kommune og region: http://aparte.ipapercms.dk/Djoefbladet/ ... t1/?Page=1

Slutlønnen for en almindelig akademiker (fuldmægtig) i staten er 436.000 årligt (brutto inkl. pension). Pensionen er 17,1 procent, hvor 2/3 (11,4%) er arbejdsgiverbetalt. Det er en rigtig pæn løn, men på ingen måde prangende efter 5 års videregående uddannelse og 9 års anciennitet.

Derudover er lønnen såmænd ikke det vigtigste for mig lige nu. Frokosten er for mig vigtigere, fordi det betyder meget for mig, at jeg får 2,5 times ekstra frihed i forhold til en privat ansættelse. I forhold til, hvad frokostpausen bliver brugt på, har jeg ikke oplevet nogen forskel i forhold til mine ansættelser i det private. Vi taler præcist lige så meget om arbejde som andre steder.


Jeg synes det samme som Rapfisk. Og i forhold til frokostpausen, så er det efter min mening utrolig dårlig stil at angribe en 100 år gammel praksis med en holdning om, at det da nærmest er mærkeligt at medarbejderne tillader sig at forvente noget, der ALTID har været sådan, og så komme med et krav om, at skal det fortsætte, så skal der betales ved kasse 1.


Det er tidens diskurs. Vi kan ikke tillade os at forvente noget som helst. Faktisk skal vi stå med tiggerhatten i hånden. Som en skrev et andet sted, er det demokratiets beskaffenhed, at vi skal kræve. Vi skal forlange noget! Hvis vi bare accepterer den præmis regeringen stikker ud, så er det ikke demokrati længere.

Har I set "politken mener" i dag? Det var da godt nok den mest ynkelige omgang "vi vil være venner med alle" jeg nogensinde har set.
0
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Rapfisk » 26. feb 2018, 14:09

I øvrigt mener jeg, at det er arbejdsgiverens (statens) ret at spille ud med, at vi skal være tilbageholdende - og så må man tage den ved forhandlingsbordet. Jeg ved ikke, hvem af parterne, der er den stejle, men jeg gider ikke at dæmonisere arbejdsgiver. Nogle gange siger de jo faktisk ting, fordi de mener dem, og om det giver mening at tale om, at vi skal være mådeholdende, afhænger i høj grad af tallene. Jeg ser ikke nogen steder, at nogen (på arbejdsgiverside eller i befolkningen) mener, at vi skal stå med tiggerhatten i hånden.
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 26. feb 2018, 15:35

Rapfisk skrev:I øvrigt mener jeg, at det er arbejdsgiverens (statens) ret at spille ud med, at vi skal være tilbageholdende - og så må man tage den ved forhandlingsbordet. Jeg ved ikke, hvem af parterne, der er den stejle, men jeg gider ikke at dæmonisere arbejdsgiver. Nogle gange siger de jo faktisk ting, fordi de mener dem, og om det giver mening at tale om, at vi skal være mådeholdende, afhænger i høj grad af tallene. Jeg ser ikke nogen steder, at nogen (på arbejdsgiverside eller i befolkningen) mener, at vi skal stå med tiggerhatten i hånden.

Jeg synes faktisk ikke det giver mening. For der er nærmest fuld beskæftigelse for tiden, og der er kommet pæne lønstigninger i det private.
Så kan man ikke seriøst mene at offentlige ansatte skal have meget mindre stigninger, og miste gamle tilkæmpede rettigheder som betalt frokost.
For det vil give en flugt fra det offentlige til det private. Men ok det kan være at det er det man ønsker?
1
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf 1234 » 26. feb 2018, 15:44

Artem skrev:
Rapfisk skrev:I øvrigt mener jeg, at det er arbejdsgiverens (statens) ret at spille ud med, at vi skal være tilbageholdende - og så må man tage den ved forhandlingsbordet. Jeg ved ikke, hvem af parterne, der er den stejle, men jeg gider ikke at dæmonisere arbejdsgiver. Nogle gange siger de jo faktisk ting, fordi de mener dem, og om det giver mening at tale om, at vi skal være mådeholdende, afhænger i høj grad af tallene. Jeg ser ikke nogen steder, at nogen (på arbejdsgiverside eller i befolkningen) mener, at vi skal stå med tiggerhatten i hånden.

Jeg synes faktisk ikke det giver mening. For der er nærmest fuld beskæftigelse for tiden, og der er kommet pæne lønstigninger i det private.
Så kan man ikke seriøst mene at offentlige ansatte skal have meget mindre stigninger, og miste gamle tilkæmpede rettigheder som betalt frokost.
For det vil give en flugt fra det offentlige til det private. Men ok det kan være at det er det man ønsker?

Jeg tænker også det er en rigtig dårlig rekrutteringsstrategi.
Så ender det kun med at være nyuddannede, der bare gerne vil have et job, i det offentlig, hvorefter de efter nogle års erfaring skifter til det private.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf 1234 » 26. feb 2018, 16:09

Falstria skrev:Det skulle vist frigive lidt over 40.000 stillinger at den betalte frokostpause ryger, nogle af de folk skal jo nok finde arbejde i det private, men måske også noget bliver til nye ekstra oprettede stillinger i det offentlige og noget bliver vel spist af lønstigninger.
Noget ryger vel til de der flere og flere pensionister.
Det eneste det ikke bliver brugt til, er at sænke skattetrykket, så meget ved vi jo.

Det kan også være det hele bliver ædt af sygemeldinger, fordi endnu flere går ned med stress.
Mange vælger jo et offentlig job, mens børnene er små, fordi de så bedre kan få tingene til at gå op.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6679

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf 1234 » 26. feb 2018, 16:39

Falstria skrev:Jeg tror det kan løses bedre på anden vis, end ved at hæve løn i sin frokostpause.

Flere kollegaer bl.a., er jo noget af det der kan blive råd til.

Det kommer da an på hvorfor man bliver stresset.
Jeg har valgt det offentlige, fordi jeg hellere vil have de 2,5 timers mere fri end jeg vil have mere i løn, især når jeg får børn på et tidspunkt.
Så er det meget ekstra tid med dem hver uge.
Hvis den fordel forsvandt bliver det offentlige endnu mindre attraktivt.
Især fordi flere og flere private aktører giver betalt frokostpause inden for min branche er der 40 %, der får det og det har kun været stigende.
3
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Rapfisk » 26. feb 2018, 17:15

Min undervisning i makroøkonomi ligger et stykke tilbage. Er der nogen, der kan forklare, hvordan der bliver frigivet arbejde af, at jeg bliver betalt for at arbejde en halv time om dagen i stedet for at spise frokost?
0
Livslinjen: 70 201 201
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9512
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26584

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 26. feb 2018, 17:37

En ting er sikkert, der bliver ikke ansat flere i børnehaverne, på hospitalerne eller på bogen af alle de andre offentlige arbejdspladser hvis de får gennemført at fjerne den betalte pause!
Ikke én.
Men alle de nuværende ansatte får lov til at løbe hurtigere, det er sikkert.
3
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"