Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 21. feb 2018, 05:43

Falstria skrev:
Bimmerdyret skrev:
Akehurst2 skrev:
Men løsningen på dårlig ledelse er da ikke at give ledelsesretten til medarbejderne?


Nej, men en ordentlig skoleleder kender til skoleverden, har selv været bag katederet og ved noget om skolen.
Desuden har skolelederne altid haft ledelsesretten - de moderne skoleledere ved bare ikke hvad en skole er.


Øhh, hvad?


Har alle skoleledere ikke erfaring med skoler før de tager en master i offentlig ledelse og ansættes som ledere?


Jeg har da aldrig hørt om en skoleleder som ikke har været ansat i skolevæsen forud for antagelsen som leder over en skole.
Jeg har kun hørt om dem som har suppleret erfaringen, med en lederuddannelse.


Nej, det kan jeg forsikre dig for, at de ikke nødvendigvis har.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 21. feb 2018, 09:04

Falstria skrev:
Bimmerdyret skrev:
Akehurst2 skrev:
Men løsningen på dårlig ledelse er da ikke at give ledelsesretten til medarbejderne?


Nej, men en ordentlig skoleleder kender til skoleverden, har selv været bag katederet og ved noget om skolen.
Desuden har skolelederne altid haft ledelsesretten - de moderne skoleledere ved bare ikke hvad en skole er.


Øhh, hvad?


Har alle skoleledere ikke erfaring med skoler før de tager en master i offentlig ledelse og ansættes som ledere?


Jeg har da aldrig hørt om en skoleleder som ikke har været ansat i skolevæsen forud for antagelsen som leder over en skole.
Jeg har kun hørt om dem som har suppleret erfaringen, med en lederuddannelse.


Nope...som Fisken også siger, så har skoleledere i da ikke efaring med skoler, og :lol: en master i offentlig ledelse kan man tørre røv i :lol: -
0
bralle
Indlæg: 93
Tilmeldt: 15. okt 2015, 08:33
Kort karma: 5
Likede indlæg: 76

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf bralle » 21. feb 2018, 09:46

ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
Bimmerdyret skrev:
bralle skrev:Men generelt er jeg noget overrasket over fagforeningernes opbakning til lærerne. Med mindre opbakningen handler om ren forhandlingstaktik er fagforeningerne noget ude af trit med medlemmerne. Jeg kan ikke mindes, at jeg har snakket med nogen, der ikke bakkede op om, at der skulle ske en opstramningen af lærernes arbejdsforhold tilbage i 2013. Med undtagelse af lærere selvfølgelig ;) Tværtimod hører man undren over, at lærerne stadig er pigesure efter fem år. Spørgsmålet om lærernes aftale om arbejdstid, som er oppe nu, er der vist ikke mange der har fattet indholdet i. Og det er vanskeligt at bakke op om noget, man ikke forstår.


Nej, men der er så også en meget stor del af befolkningen, der fordi de selv har gået i skole tror de ved alt om lærere og deres arbejdstid.
Mange mener ikke at lærere arbejder fuldtid eksempelvis, at lærere har lige så lang ferie som eleverne osv. så uvidenhed på den front vil klart være stemt for en stramning.

Naturligvis er lærerne stadig pissed...det var aftalt spil og det har politikerne også indrømmet. Lærerne skulle tromles.

Og ja...hvordan synes folk så selv det går?


Nu er jeg udmærket klar over, at lærerne arbejder præcis lige så mange timer som alle andre. De har mere ferie, men har i stedet timerne fordelt på flere ugentlige arbejdstimer. Fordelt på 40 uger er lærerne på arbejde omkring 42 timer. Dertil kommer interessetimer.

Men selv hvis de skulle stramme op på deres arbejdsforhold, så var forløbet i '13 stadig på alle måder kritisabelt. Og det burde få alarmklokkerne til at bimle i hele fagbevægelsen.

For det siger sig selv, at når man sammenlægger økonomistyrelsen og personalestyrelsen i et nyt ministerium, der har til formål at effektivisere den offentlige sektor - så ved man, hvad klokken har slået. Og det handler ikke kun om lærerne.


Lige præcist. Og det kan godt være mange ikke har forstået, hvorfor det er vigtigt med en arbejdstidsaftale med lærerne, men så længe der findes uduelige skoleledere rundt om så er det nødvendigt, ellers ender man de steder i situationer, hvor der stort set ikke er noget, der hedder forberedelsestid og dermed med lærere, der møder uforberedte op til undervisningen. Det ER allerede en realitet nogle steder og det er bare uholdbart.


Men løsningen på dårlig ledelse er da ikke at give ledelsesretten til medarbejderne?


Nej, men det er der vel heller ikke nogen, der argumwnterer for?

Ledelsesretten har altid ligget hos lederne. Der har bare tidligere været nogle andre rammer for arbejdet - eksempelvis var lærerne garanteret forberedelsestid.
De fleste faggrupper har jo på den måde rammer, der beskytter dem og/eller kvaliteten i arbejdet.


Problemet med de gamle rammer var vel, at de var alt for faste og at det nærmest var umuligt at fravige dem i forhold til, hvad der giver mening på den enkelte skole. Og det medførte situationer, hvor lærere der ikke havde forberedt sig i 20 år, havde lige så meget forberedelsestid som en nyuddannet lærer, der naturligt nok havde behov for meget tid.

Med de nye regler var intentionen(som jeg har forstået det), at niveauet for forberedelse kunne aftales lokalt, enten på den enkelte skole eller i kommunen. Altså en mere fleksibel løsning. Jeg er godt klar over, at dette er KL’s udlægning af sagen – men jeg har indtryk af, at der var en bred accept af den.
0
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 21. feb 2018, 09:59

bralle skrev:
Problemet med de gamle rammer var vel, at de var alt for faste og at det nærmest var umuligt at fravige dem i forhold til, hvad der giver mening på den enkelte skole. Og det medførte situationer, hvor lærere der ikke havde forberedt sig i 20 år, havde lige så meget forberedelsestid som en nyuddannet lærer, der naturligt nok havde behov for meget tid.

Med de nye regler var intentionen(som jeg har forstået det), at niveauet for forberedelse kunne aftales lokalt, enten på den enkelte skole eller i kommunen. Altså en mere fleksibel løsning. Jeg er godt klar over, at dette er KL’s udlægning af sagen – men jeg har indtryk af, at der var en bred accept af den.


Hvad der er 'for fast' er jo et spørgsmål om forhandlinger. Sådan har det altid været - man mødes på midten, når lige parter forhandler. Sådan er det på langt de fleste arbejdspladser, både i det offentlige og på det private område. Og gennem mange år havde man i skolen forhandlet sig frem til nogle måder at gøre tingene på - i øvrigt også lokalt. Man havde også lokalaftaler inden '13, og i øvrigt havde man en central aftale, begge parter var meget glade for, da de forhandlede den hjem.

I mellemtiden er der så sket noget i kommunerne, som gør, at de opsiger alt, der er forhandlet gennem årene. Lov 409 fjernede det hele, både centralt og lokalt. Jeg vil jo vove at påstå, at det 'noget', der er sket, er oprettelsen af Moderniseringsstyrelsen og den politiske vending, der gjorde, at det var muligt at få Lov 409 igennem. Det havde ikke kunnet lade sig gøre på et tidligere tidspunkt, og det vidste KL godt, derfor har man tidligere forhandlet på et helt andet niveau. Nu står vi et helt andet sted, og det er ikke muligt at forhandle noget som helst. Der er ingen politisk vilje til at give noget igen.

Det vil sige, at arbejdsgiver dikterer reglerne. Arbejdstager har ikke mulighed for at få noget igennem. Det er et brud på den danske model.


Forberedelsestid kan i øvrigt ikke opgøres sådan. Ældre lærere har også brug for forberedelse - på nogle måder mere end de helt unge. Forestil dig, at man brugte samme argument om læger? Gamle læger har også brug for tid til at læse patientens journal eller opdatere sin faglige viden.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26710

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 21. feb 2018, 10:07

bralle skrev:
ajnaM skrev:
Akehurst2 skrev:
fisken80 skrev:
ajnaM skrev:
Bimmerdyret skrev:
bralle skrev:Men generelt er jeg noget overrasket over fagforeningernes opbakning til lærerne. Med mindre opbakningen handler om ren forhandlingstaktik er fagforeningerne noget ude af trit med medlemmerne. Jeg kan ikke mindes, at jeg har snakket med nogen, der ikke bakkede op om, at der skulle ske en opstramningen af lærernes arbejdsforhold tilbage i 2013. Med undtagelse af lærere selvfølgelig ;) Tværtimod hører man undren over, at lærerne stadig er pigesure efter fem år. Spørgsmålet om lærernes aftale om arbejdstid, som er oppe nu, er der vist ikke mange der har fattet indholdet i. Og det er vanskeligt at bakke op om noget, man ikke forstår.


Nej, men der er så også en meget stor del af befolkningen, der fordi de selv har gået i skole tror de ved alt om lærere og deres arbejdstid.
Mange mener ikke at lærere arbejder fuldtid eksempelvis, at lærere har lige så lang ferie som eleverne osv. så uvidenhed på den front vil klart være stemt for en stramning.

Naturligvis er lærerne stadig pissed...det var aftalt spil og det har politikerne også indrømmet. Lærerne skulle tromles.

Og ja...hvordan synes folk så selv det går?


Nu er jeg udmærket klar over, at lærerne arbejder præcis lige så mange timer som alle andre. De har mere ferie, men har i stedet timerne fordelt på flere ugentlige arbejdstimer. Fordelt på 40 uger er lærerne på arbejde omkring 42 timer. Dertil kommer interessetimer.

Men selv hvis de skulle stramme op på deres arbejdsforhold, så var forløbet i '13 stadig på alle måder kritisabelt. Og det burde få alarmklokkerne til at bimle i hele fagbevægelsen.

For det siger sig selv, at når man sammenlægger økonomistyrelsen og personalestyrelsen i et nyt ministerium, der har til formål at effektivisere den offentlige sektor - så ved man, hvad klokken har slået. Og det handler ikke kun om lærerne.


Lige præcist. Og det kan godt være mange ikke har forstået, hvorfor det er vigtigt med en arbejdstidsaftale med lærerne, men så længe der findes uduelige skoleledere rundt om så er det nødvendigt, ellers ender man de steder i situationer, hvor der stort set ikke er noget, der hedder forberedelsestid og dermed med lærere, der møder uforberedte op til undervisningen. Det ER allerede en realitet nogle steder og det er bare uholdbart.


Men løsningen på dårlig ledelse er da ikke at give ledelsesretten til medarbejderne?


Nej, men det er der vel heller ikke nogen, der argumwnterer for?

Ledelsesretten har altid ligget hos lederne. Der har bare tidligere været nogle andre rammer for arbejdet - eksempelvis var lærerne garanteret forberedelsestid.
De fleste faggrupper har jo på den måde rammer, der beskytter dem og/eller kvaliteten i arbejdet.


Problemet med de gamle rammer var vel, at de var alt for faste og at det nærmest var umuligt at fravige dem i forhold til, hvad der giver mening på den enkelte skole. Og det medførte situationer, hvor lærere der ikke havde forberedt sig i 20 år, havde lige så meget forberedelsestid som en nyuddannet lærer, der naturligt nok havde behov for meget tid.

Med de nye regler var intentionen(som jeg har forstået det), at niveauet for forberedelse kunne aftales lokalt, enten på den enkelte skole eller i kommunen. Altså en mere fleksibel løsning. Jeg er godt klar over, at dette er KL’s udlægning af sagen – men jeg har indtryk af, at der var en bred accept af den.


Rammerne var ikke for faste før '13.
De sikrede en vis mængde tid pr undervisningslektion, sådan så læreren havde mulighed for at opretholde kvalitet i sin undervisning i form af grundig gennemtænkt planlægning, der passede til klassen og evt den individuelle elevs behov og at man havde tid til efterbehandling af opgaver.
Dermed kunne læreren leve op til lovkrav og forældreforventninger uden at arbejde gratis og evt få stress.
Lærere, som ikke forberedte sig var (og er!) et mindretal, som ledelsen bør bede at passe deres arbejde eller fyre dem.
Nyuddannede lærere havde allerede ret til et mindre antal lektioner netop for at tilgodese deres behov for lidt ekstra tid.
Forberedelse kunne sagtens aftales lokalt, men man kunne blot ikke gå under den førnævnte forberedelsestids minimum.

At du accepterer KLs udlægning af sagen, gør det ikke til sandhed, hvilket mange artikler og tv-indslag har afdækket.
KL løj, fordrejede og overdrev for at få vendt folkestemningen til deres fordel, så de kunne indføre en skolereform, der er en spareplan pakket ind som fornyelse uden forskningsgrundlag.
Det lykkedes så.

Det DLF gerne vil nu, er dels at få en ganske almindelig forhandlet aftale, som alle andre parter på arbejdsmarkedet har, og dels sikre en ramme til den forberedelsestid, som er grundlaget for folkeskolens kvalitet.
Det synes jeg ikke er urimeligt overhovedet.
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26710

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 21. feb 2018, 10:23

Falstria skrev:
Bimmerdyret skrev:
Falstria skrev:
Bimmerdyret skrev:
Akehurst2 skrev:
Men løsningen på dårlig ledelse er da ikke at give ledelsesretten til medarbejderne?


Nej, men en ordentlig skoleleder kender til skoleverden, har selv været bag katederet og ved noget om skolen.
Desuden har skolelederne altid haft ledelsesretten - de moderne skoleledere ved bare ikke hvad en skole er.


Øhh, hvad?


Har alle skoleledere ikke erfaring med skoler før de tager en master i offentlig ledelse og ansættes som ledere?


Jeg har da aldrig hørt om en skoleleder som ikke har været ansat i skolevæsen forud for antagelsen som leder over en skole.
Jeg har kun hørt om dem som har suppleret erfaringen, med en lederuddannelse.


Nope...som Fisken også siger, så har skoleledere i da ikke efaring med skoler, og :lol: en master i offentlig ledelse kan man tørre røv i :lol: -


Pointen var om det som gik forud for den master :)

Er det ikke et almindeligt krav at man er uddannet folkeskolelærer/har undervisnings erfaring, som her i jobopslag fra Møn:
https://cdn-recruiter.hr-manager.net/Ex ... 7&cid=1382

Her fra nordjylland:
https://www.mercuriurval.com/CompanyIma ... 260118.pdf

Osv.

Jo, heldigvis holder mange skoler og skolechefer fast i, at en skoleleder oprindelig skal være uddannet lærer.
Men der er stor mangel på kvalificerede skoleledere i hele landet, og mange steder fraviger kravet. Både af nød, men nogen steder mener man desværre osse at det ikke relevant for en skoleleder selv at have erfaring med fagets grundsubstans.
Det hverken fremmer trivslen hos medarbejderne (når de ikke kan få ledelsen til at forstå alle aspekter af deres hverdag) eller kvaliteten i undervisningen (når ledelsen fx ikke forstår omfanget og vigtigheden af relationsarbejdet eller forberedelsen).
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8735
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 21. feb 2018, 15:16

Falstria skrev:Pointen var om det som gik forud for den master :)

Er det ikke et almindeligt krav at man er uddannet folkeskolelærer/har undervisnings erfaring, som her i jobopslag fra Møn:
https://cdn-recruiter.hr-manager.net/Ex ... 7&cid=1382

Her fra nordjylland:
https://www.mercuriurval.com/CompanyIma ... 260118.pdf

Osv.

Helt generelt når man ser på offentlige chefer så har de oftest en uddannelse bag som økonomer eller jurister. Som feks gælder for en chef for en teknisk forvaltning, selv om de fleste nok ville synes det var mere logisk med en baggrund som ingeniør eller arkitekt.

Dog er den nærmest chef, som feks. er en sektionsleder uddannet inden for området. Hvor jeg ved at en del skoler kører med teamledere, og de har altid en uddannelse som lærer.

Men når man er oppe i afdelingsleder eller højere. Hvor en skoleinspektør svarer til en afdelingsleder, der handler det mange steder mere om at have leder erfaring, sammen med en stor forståelse for økonomi, og lovgivningen inden for området.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
ajnaM
Indlæg: 10022
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1057
Likede indlæg: 27374

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 21. feb 2018, 15:46

Falstria skrev:
Artem skrev:
Falstria skrev:Pointen var om det som gik forud for den master :)

Er det ikke et almindeligt krav at man er uddannet folkeskolelærer/har undervisnings erfaring, som her i jobopslag fra Møn:
https://cdn-recruiter.hr-manager.net/Ex ... 7&cid=1382

Her fra nordjylland:
https://www.mercuriurval.com/CompanyIma ... 260118.pdf

Osv.

Helt generelt når man ser på offentlige chefer så har de oftest en uddannelse bag som økonomer eller jurister. Som feks gælder for en chef for en teknisk forvaltning, selv om de fleste nok ville synes det var mere logisk med en baggrund som ingeniør eller arkitekt.

Dog er den nærmest chef, som feks. er en sektionsleder uddannet inden for området. Hvor jeg ved at en del skoler kører med teamledere, og de har altid en uddannelse som lærer.

Men når man er oppe i afdelingsleder eller højere. Hvor en skoleinspektør svarer til en afdelingsleder, der handler det mange steder mere om at have leder erfaring, sammen med en stor forståelse for økonomi, og lovgivningen inden for området.


Hvem har tal på hvor mange skoleledere der findes, som ikke har faglig baggrund?

Hvis det som en anden debattør nævner, hænger sammen med at der ikke findes nok egnede ledere iblandt dem med faglig baggrund, er det så ikke der man skal sætte ind?
Hvad hjælper en strejke på det?


Det handler også om, at jobbet ikke er specielt attraktivt, og det derfor helt generelt er svært at rekruttere. Ligesom med lærerne i øvrigt - der er store udfordringer med at ansætte uddannet personale.

Og det er ikke fordi, de ikke findes. Det er fordi, de ikke har lyst til at arbejde i folkeskolen under de vilkår og den situation, der er gældende pt.

I den bedste verden endte en strejke med nogle forbedrede forhold. Men min tro på, at det kommer til at ske, er godt nok ikke stor.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Ndss
Indlæg: 44
Tilmeldt: 5. maj 2017, 16:15
Kort karma: 3
Likede indlæg: 81

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Ndss » 21. feb 2018, 15:54

fisken80 skrev:
Artem skrev:
fisken80 skrev:Øh som i altid. Det er rimelig normalt at forældre ringer privat til ders børns lærere om aftenen for at tale om lille Peters problemer. Og nu hvor det ikke er en mulighed er de smækfornærmede over, at det ikke længere er muligt.

Jeg er godt nok også overrasket over at det skulle være "normalt" i dag. For tvivler virkelig på at det også var det i 80'erne da jeg gik i skole.
Men kan ellers godt forestille mig at mine ene søster og svoger har gjort det de sidste år, da de ikke synes det kører godt på skolen, og har valgt at flytte den ene datter til en anden skole.


Måske ikke i samme omfang som i dag, men det skete skam også i 80’erne


Jeg gik i folkeskole i 80'erne og da havde vores lærere kontakttid om aftenen.
0
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26710

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 21. feb 2018, 16:16

Falstria skrev:
ajnaM skrev:
Falstria skrev:
Artem skrev:
Falstria skrev:Pointen var om det som gik forud for den master :)

Er det ikke et almindeligt krav at man er uddannet folkeskolelærer/har undervisnings erfaring, som her i jobopslag fra Møn:
https://cdn-recruiter.hr-manager.net/Ex ... 7&cid=1382

Her fra nordjylland:
https://www.mercuriurval.com/CompanyIma ... 260118.pdf

Osv.

Helt generelt når man ser på offentlige chefer så har de oftest en uddannelse bag som økonomer eller jurister. Som feks gælder for en chef for en teknisk forvaltning, selv om de fleste nok ville synes det var mere logisk med en baggrund som ingeniør eller arkitekt.

Dog er den nærmest chef, som feks. er en sektionsleder uddannet inden for området. Hvor jeg ved at en del skoler kører med teamledere, og de har altid en uddannelse som lærer.

Men når man er oppe i afdelingsleder eller højere. Hvor en skoleinspektør svarer til en afdelingsleder, der handler det mange steder mere om at have leder erfaring, sammen med en stor forståelse for økonomi, og lovgivningen inden for området.


Hvem har tal på hvor mange skoleledere der findes, som ikke har faglig baggrund?

Hvis det som en anden debattør nævner, hænger sammen med at der ikke findes nok egnede ledere iblandt dem med faglig baggrund, er det så ikke der man skal sætte ind?
Hvad hjælper en strejke på det?


Det handler også om, at jobbet ikke er specielt attraktivt, og det derfor helt generelt er svært at rekruttere. Ligesom med lærerne i øvrigt - der er store udfordringer med at ansætte uddannet personale.

Og det er ikke fordi, de ikke findes. Det er fordi, de ikke har lyst til at arbejde i folkeskolen under de vilkår og den situation, der er gældende pt.

I den bedste verden endte en strejke med nogle forbedrede forhold. Men min tro på, at det kommer til at ske, er godt nok ikke stor.


Vi har uddannet langt flere end der var behov for i årtier, så selvfølgeligt laver de noget andet end hvad de umiddelbart er udannet til.
Jeg kender så ikke antallet af ubesatte stillinger.

Mit indtryk er at der bruges en hel del vikarer istedet for at slå stillinger op. Det handler vist om noget økonomisk kassetænkning internt, som fagforbund sikkert ikke har afhjulpet i særlig høj grad.

Ligger man ikke som man selv har redt?
Altså inden for faget.

Man ligger som politikerne og Moderniseringsstyrelsen har redt.
Det er ikke fagforeningens skyld, at man nogen steder må holde driften sammen med u-uddannede vikarer i stedet for fastansatte, uddannede lærere. Det er fordi man de steder har store problemer med at fastholde og rekruttere fx tysklærere og fysiklærere.
0
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26710

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 21. feb 2018, 16:33

Jeg ved ikke hvad en incitament struktur er?

Men det er ikke DLF forhindrer kommunerne i at fastansætte uddannet personale, tværtimod. De kræver faktisk fastansættelse fremfor tidsbegrænsede stillinger, og altid læreruddannet. Men nogen steder har man bare ikke de ansøgere til stillingerne.

Der ville være rigtig meget galt med at undervise på tre forskellige skoler, især efter lov409 blev indført. Nu kan der nemlig være meget stor forskel på hvordan skolerne sammensætter lærernes skema, andre opgaver osv, så det ville være meget svært rent logistisk. Læreren ville også skulle have kompensation for delt tjeneste (på flere tjenestesteder), og vedkommende ville ikke kunne have fuldt skema, da hun jo også skulle bruge transporttid, hvilket må indregnes i arbejdstiden. Dertil kommer evt betaling for transporten mellem skolerne.
Og hvem ville overhovedet søge sådan en stilling eller blive i den, hvis man fik det pålagt?I hvert fald ikke dem, der i forvejen er mangel på.
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9558
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 994
Likede indlæg: 26710

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 21. feb 2018, 16:58

Falstria skrev:
Santa skrev:Jeg ved ikke hvad en incitament struktur er?

Men det er ikke DLF forhindrer kommunerne i at fastansætte uddannet personale, tværtimod. De kræver faktisk fastansættelse fremfor tidsbegrænsede stillinger, og altid læreruddannet. Men nogen steder har man bare ikke de ansøgere til stillingerne.

Der ville være rigtig meget galt med at undervise på tre forskellige skoler, især efter lov409 blev indført. Nu kan der nemlig være meget stor forskel på hvordan skolerne sammensætter lærernes skema, andre opgaver osv, så det ville være meget svært rent logistisk. Læreren ville også skulle have kompensation for delt tjeneste (på flere tjenestesteder), og vedkommende ville ikke kunne have fuldt skema, da hun jo også skulle bruge transporttid, hvilket må indregnes i arbejdstiden. Dertil kommer evt betaling for transporten mellem skolerne.
Og hvem ville overhovedet søge sådan en stilling eller blive i den, hvis man fik det pålagt?I hvert fald ikke dem, der i forvejen er mangel på.


Hvis det der er udtryk for den generelle tilgang, så skal der røres godt og grundigt rundt i gryden, så må lærerne strejke til de kan lære det.
Undskyld.

Også så kommunerne kan lære at holde fingrene fra skemaet jo.

Der skal ske noget voldsomt lader det til.

Hvad ....f....er der galt med at ville have arbejdsvilkår som alle andre, og rammer, så man kan levere kvalitet?!
:forvirret: :forvirret: :forvirret:
Nej, jeg er done. :tie:
1
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Allmost_Famous » 21. feb 2018, 17:32

Falstria skrev:
Intet.

Så hvad er det som hindrer at den bedste super duper dygtige fysiklærer har 3 fysikhold på samme årgang, på 3 adresser? en gang til.

Prøliåhørher.....

Selv den mest fantastiske super duper badass lærer kan fandeme ikke trylle sig rundt mellem skole A, skole B, og skole C uden transporttid og -udgifter. Selv hvis han/hun kunne, ville der stadig være forskellige skrevne og uskrevne regler på hver skole, forskellige elevgrupper, personalesammensætniger, faciliteter - og ikke mindst en forberedelse, der kunne tilgodese alt det.
Den lærer ville ikke kunne have fuldt skema, alene fordi transporttiden ville æde en del. Dertil ville vedkommende skulle bruge tid på at bestille materialer til tre forskellige skoler.
Der skulle også være en forberedelsesplads hvert sted, medmindre der skulle bruges endnu mere tid på at køre til den skole, der så havde pladsen.

Ville du holde fast i et job, hvor du er ugens gæst? Hverken kolleger eller elever gider da bruge en masse energi på en kollega, der kom dumpende nogle timer hver onsdag formiddag.

Jeg kunne fortsætte i evigheder, men det burde ikke helt være nødvendigt, vel....?
4
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52574

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 21. feb 2018, 17:41

Falstria skrev:
Santa skrev:
Falstria skrev:
Santa skrev:Jeg ved ikke hvad en incitament struktur er?

Men det er ikke DLF forhindrer kommunerne i at fastansætte uddannet personale, tværtimod. De kræver faktisk fastansættelse fremfor tidsbegrænsede stillinger, og altid læreruddannet. Men nogen steder har man bare ikke de ansøgere til stillingerne.

Der ville være rigtig meget galt med at undervise på tre forskellige skoler, især efter lov409 blev indført. Nu kan der nemlig være meget stor forskel på hvordan skolerne sammensætter lærernes skema, andre opgaver osv, så det ville være meget svært rent logistisk. Læreren ville også skulle have kompensation for delt tjeneste (på flere tjenestesteder), og vedkommende ville ikke kunne have fuldt skema, da hun jo også skulle bruge transporttid, hvilket må indregnes i arbejdstiden. Dertil kommer evt betaling for transporten mellem skolerne.
Og hvem ville overhovedet søge sådan en stilling eller blive i den, hvis man fik det pålagt?I hvert fald ikke dem, der i forvejen er mangel på.


Hvis det der er udtryk for den generelle tilgang, så skal der røres godt og grundigt rundt i gryden, så må lærerne strejke til de kan lære det.
Undskyld.

Også så kommunerne kan lære at holde fingrene fra skemaet jo.

Der skal ske noget voldsomt lader det til.

Hvad ....f....er der galt med at ville have arbejdsvilkår som alle andre, og rammer, så man kan levere kvalitet?!
:forvirret: :forvirret: :forvirret:
Nej, jeg er done. :tie:


Intet.

Så hvad er det som hindrer at den bedste super duper dygtige fysiklærer har 3 fysikhold på samme årgang, på 3 adresser? en gang til.


Det har hun lige forklaret dig, men lad os da bare tage den igen.
1. Det er dårlig udnyttelse af ressourcerne, hvis en lærer skal pendle mellem tre adresser, da tiden der bruges på at fragte sig rundt er en del af arbejdstiden, og den tid går fra den tid læreren kan undervise og forberede sig. Jeg har selv erfaring med netop flere adresser, da min arbejdsplads tidligere lå spredt på 8 adresser rundt om i byen. Det var virkelig uhensigtsmæssigt og der var en grund til, at det var et stort ønske at få det samlet et sted. Også fra ledelsen.
2. Skolerne har ikke nødvendigvis samme skemastruktur og dermed ikke samme ringetider. Det gør det meget svært at lægge et skema for en lærer, der skal være på tre forskellige skoler
3. En lærer har typisk andre funktioner end bare at undervise. Bl.a. samarbejde med andre lærere. Det arbejde vil logistisk blive meget svært at planlægge, hvis en lærer skal bevæge sig mellem tre skoler. Teamsamarbejdet bliver også stort set umuligt at planlægge
4. Lærere har typisk en kontorplads eller lignende på den skole, hvor han er ansat. Eller et skab med materialet og lignende. At skulle sprede sit materiale mellem tre skoler og ikke have et fast sted, hvor det hele opbevares er bare ikke særlig optimalt

Så det ER ikke nogen særlig hensigtsmæssig tanke at lade en lærer undervise på flere skoler.
2
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17191

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Allmost_Famous » 21. feb 2018, 17:47

Ved at give lærerne ordentlige arbejdsvilkår til at starte med... Det vil sige, at man går ind i reelle forhandlinger denne gang.
3
I've said it before and I'll say it again...

:lol:

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"