Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27058

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 20. feb 2018, 18:44

Bimmerdyret skrev:
bralle skrev:Men generelt er jeg noget overrasket over fagforeningernes opbakning til lærerne. Med mindre opbakningen handler om ren forhandlingstaktik er fagforeningerne noget ude af trit med medlemmerne. Jeg kan ikke mindes, at jeg har snakket med nogen, der ikke bakkede op om, at der skulle ske en opstramningen af lærernes arbejdsforhold tilbage i 2013. Med undtagelse af lærere selvfølgelig ;) Tværtimod hører man undren over, at lærerne stadig er pigesure efter fem år. Spørgsmålet om lærernes aftale om arbejdstid, som er oppe nu, er der vist ikke mange der har fattet indholdet i. Og det er vanskeligt at bakke op om noget, man ikke forstår.


Nej, men der er så også en meget stor del af befolkningen, der fordi de selv har gået i skole tror de ved alt om lærere og deres arbejdstid.
Mange mener ikke at lærere arbejder fuldtid eksempelvis, at lærere har lige så lang ferie som eleverne osv. så uvidenhed på den front vil klart være stemt for en stramning.

Naturligvis er lærerne stadig pissed...det var aftalt spil og det har politikerne også indrømmet. Lærerne skulle tromles.

Og ja...hvordan synes folk så selv det går?


Nu er jeg udmærket klar over, at lærerne arbejder præcis lige så mange timer som alle andre. De har mere ferie, men har i stedet timerne fordelt på flere ugentlige arbejdstimer. Fordelt på 40 uger er lærerne på arbejde omkring 42 timer. Dertil kommer interessetimer.

Men selv hvis de skulle stramme op på deres arbejdsforhold, så var forløbet i '13 stadig på alle måder kritisabelt. Og det burde få alarmklokkerne til at bimle i hele fagbevægelsen.

For det siger sig selv, at når man sammenlægger økonomistyrelsen og personalestyrelsen i et nyt ministerium, der har til formål at effektivisere den offentlige sektor - så ved man, hvad klokken har slået. Og det handler ikke kun om lærerne.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 20. feb 2018, 18:51

ajnaM skrev:
Bimmerdyret skrev:
bralle skrev:Men generelt er jeg noget overrasket over fagforeningernes opbakning til lærerne. Med mindre opbakningen handler om ren forhandlingstaktik er fagforeningerne noget ude af trit med medlemmerne. Jeg kan ikke mindes, at jeg har snakket med nogen, der ikke bakkede op om, at der skulle ske en opstramningen af lærernes arbejdsforhold tilbage i 2013. Med undtagelse af lærere selvfølgelig ;) Tværtimod hører man undren over, at lærerne stadig er pigesure efter fem år. Spørgsmålet om lærernes aftale om arbejdstid, som er oppe nu, er der vist ikke mange der har fattet indholdet i. Og det er vanskeligt at bakke op om noget, man ikke forstår.


Nej, men der er så også en meget stor del af befolkningen, der fordi de selv har gået i skole tror de ved alt om lærere og deres arbejdstid.
Mange mener ikke at lærere arbejder fuldtid eksempelvis, at lærere har lige så lang ferie som eleverne osv. så uvidenhed på den front vil klart være stemt for en stramning.

Naturligvis er lærerne stadig pissed...det var aftalt spil og det har politikerne også indrømmet. Lærerne skulle tromles.

Og ja...hvordan synes folk så selv det går?


Nu er jeg udmærket klar over, at lærerne arbejder præcis lige så mange timer som alle andre. De har mere ferie, men har i stedet timerne fordelt på flere ugentlige arbejdstimer. Fordelt på 40 uger er lærerne på arbejde omkring 42 timer. Dertil kommer interessetimer.

Men selv hvis de skulle stramme op på deres arbejdsforhold, så var forløbet i '13 stadig på alle måder kritisabelt. Og det burde få alarmklokkerne til at bimle i hele fagbevægelsen.

For det siger sig selv, at når man sammenlægger økonomistyrelsen og personalestyrelsen i et nyt ministerium, der har til formål at effektivisere den offentlige sektor - så ved man, hvad klokken har slået. Og det handler ikke kun om lærerne.


Lige præcist. Og det kan godt være mange ikke har forstået, hvorfor det er vigtigt med en arbejdstidsaftale med lærerne, men så længe der findes uduelige skoleledere rundt om så er det nødvendigt, ellers ender man de steder i situationer, hvor der stort set ikke er noget, der hedder forberedelsestid og dermed med lærere, der møder uforberedte op til undervisningen. Det ER allerede en realitet nogle steder og det er bare uholdbart.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Delfin » 20. feb 2018, 18:55

ajnaM skrev:
Bimmerdyret skrev:
bralle skrev:Men generelt er jeg noget overrasket over fagforeningernes opbakning til lærerne. Med mindre opbakningen handler om ren forhandlingstaktik er fagforeningerne noget ude af trit med medlemmerne. Jeg kan ikke mindes, at jeg har snakket med nogen, der ikke bakkede op om, at der skulle ske en opstramningen af lærernes arbejdsforhold tilbage i 2013. Med undtagelse af lærere selvfølgelig ;) Tværtimod hører man undren over, at lærerne stadig er pigesure efter fem år. Spørgsmålet om lærernes aftale om arbejdstid, som er oppe nu, er der vist ikke mange der har fattet indholdet i. Og det er vanskeligt at bakke op om noget, man ikke forstår.


Nej, men der er så også en meget stor del af befolkningen, der fordi de selv har gået i skole tror de ved alt om lærere og deres arbejdstid.
Mange mener ikke at lærere arbejder fuldtid eksempelvis, at lærere har lige så lang ferie som eleverne osv. så uvidenhed på den front vil klart være stemt for en stramning.

Naturligvis er lærerne stadig pissed...det var aftalt spil og det har politikerne også indrømmet. Lærerne skulle tromles.

Og ja...hvordan synes folk så selv det går?


Nu er jeg udmærket klar over, at lærerne arbejder præcis lige så mange timer som alle andre. De har mere ferie, men har i stedet timerne fordelt på flere ugentlige arbejdstimer. Fordelt på 40 uger er lærerne på arbejde omkring 42 timer. Dertil kommer interessetimer.

Men selv hvis de skulle stramme op på deres arbejdsforhold, så var forløbet i '13 stadig på alle måder kritisabelt. Og det burde få alarmklokkerne til at bimle i hele fagbevægelsen.

For det siger sig selv, at når man sammenlægger økonomistyrelsen og personalestyrelsen i et nyt ministerium, der har til formål at effektivisere den offentlige sektor - så ved man, hvad klokken har slået. Og det handler ikke kun om lærerne.


I samme tråd dem, der ikke melder sig i fagforening, for forholdene er jo fine nok. Ja lad da endelig andre trække læsset. Ris til egen røv får de så heller ingen strejkeunderstøttelse, hvis deres arbejdsplads bliver strejkeramt.

Edit. Fik citeret et forkert indlæg
Senest rettet af Delfin 20. feb 2018, 18:56, rettet i alt 2 gange.
2
14 11 14
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27058

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 20. feb 2018, 18:55

Jakob Mark siger det meget godt...

Udklip.PNG
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 20. feb 2018, 18:56

Chichu skrev:
Men for mig er pointen, at jeg ikke mener, at lærerne blev "tromlet". Jeg syntes og synes stadig, at KL's krav og regeringsindgrebets indhold er rimelige. Jeg forstår godt, at lærerne er trætte af at skulle give afkald på store goder, specielt de ældre lærere, som havde fået oparbejdet sig privilegierne, men lærernes forhold var simpelthen for meget ude af trit med omverdenen og særligt øvrige professionsbachelorers vilkår.


Undskyld men hvad er det i indholdet, der er rimeligt efter din mening?

Fordi man har en professionsbachelor betyder det ikke at vilkårene er ens. Eksempelvis forholder det sig sådan at 11 timersreglen ikke gælder for alle professionsbachelor uddannelser. Nogle har - andre har ikke.

Hvis nu størstedelen af professionsbacheloruddannelserne har 11 timers regel -hvilket lærerne ikke har - er det så et privilegie lærerne har?
Med andre ord, så er jeg interesseret i at høre hvilke forhold for lærerene du egentlig mener der er så ude af trit med de andres :)

Det eneste som ældre lærere har i forhold til andre lærere er seniordage. Det er noget størstedelen af de statsansatte og kommunale ansatte har gennem overenskomst - herunder også i det private.
Jeg mener ikke ligefrem at det er noget særligt for lærerene rent privilegiemæssigt, når nu pædagoger og HK´ere også har det.

Jeg kan sgu ikke se de store goder for lærerne - ærlig talt.

Jeg er nok ikke den eneste der herinde kan komme med en nede-på-jorden-skåret-ud-i-pap forklaring af hvordan en lærers arbejde har ændret sig efter reformen.

Men som forældre kan jeg sige:

Forældre forventer at skolen lever op til de mål og krav i undervisningen, herunder differentieret og udfordrende undervisning tilpasset den enkelte elev.
HVis en medarbejder skal arbejde flere timer med X, der medfører flere timer med Y og stadig skal levere Z så er det logisk at leveringen af Z bliver ringere. Man kan ikke presse 26 timer ud af et døgn.
Dermed bliver undervisningen klart ringere : lærerne har fået at vide at de skal arbejde som alle andre, og ja.. så arbejder de som alle andre hvilket betyder at man ikke er forberedt.

Og for mange lærere er det fede ved det at: De ikke skal rette opgaver hjemme, de ikke skal kommunikere med forældre efter arbejdstid. Når skolen lukker er det som når lægen lukker...kom igen i morgen.

For de samme lærere er det ufedt fordi : deres arbejde er ringere, det at de skal være på skolen (hvor deres 4 meter fagbøger ikke kan være der, internetforbindelsen er ringe, der er 4 musiklærere der skal deles om 1 flygel osv) gør bare at deres undervisning er for ringe.

Og det mærker elever og forældre.
2
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Delfin » 20. feb 2018, 18:57

ajnaM skrev:
Tamara skrev:
Min mands fagforening kan ikke engang sætte sig i respekt og få arbejdspladsen til at følge reglerne hvor han er. Løbet er kørt. Efter min mening.
Pt er der arbejdsgiverne der langt de fleste steder gør præcis som de har lyst til med besked om at kan man ikke lugten i bageriet...

Jeg ser ikke fagforeningen havde noget at sige længere.


Hvad forestiller du dig så, der skal ske? Skal vi bare nedlægge systemet og acceptere, at arbejdsgiver bestemmer vilkårene på arbejdsmarkedet?



Jeg talte forleden med et par bekendte, der nævnte, at det jo ikke var så slemt, hvis fagforeningerne forsvandt, for "vi har jo fine forhold, egentlig. De har gjort et stort stykke arbejde tidligere, men nu har vi fået gode vilkår, så de har udspillet deres rolle." De troede i ramme alvor, at vi ville bibeholde status quo, hvis fagbevægelsen forsvandt i morgen.

Men det kan jeg godt garantere for, at vi ikke ville. Vi ville lynhurtigt have mindre ferie, dårligere barselsvilkår, ringere løn, ingen løn under sygdom eller barnet sygedage, større ulighed og en markant længere arbejdsuge.

Så kan man jo selvfølgelig synes, det er helt i orden. Eller man kan mene, at det ikke gør nogen forskel, om man kæmper for det eller ej.


I tråd med dem, der ikke melder sig i fagforening, for forholdene er jo fine nok. Ja lad da endelig andre trække læsset. Ris til egen røv får de så heller ingen strejkeunderstøttelse, hvis deres arbejdsplads bliver strejkeramt.
2
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Delfin » 20. feb 2018, 19:06

Bimmerdyret skrev:

Det eneste som ældre lærere har i forhold til andre lærere er seniordage. Det er noget størstedelen af de statsansatte og kommunale ansatte har gennem overenskomst - herunder også i det private.
Jeg mener ikke ligefrem at det er noget særligt for lærerene rent privilegiemæssigt, når nu pædagoger og HK´ere også har det.



Dem har KL også sat i spil til forhandlingerne, og det ville jeg da være grove ked af at undvære, når jeg nu endelig er blevet gammel nok til at få dem. Efter i øvrigt at have set kolleger rende afsted med både seniordage, længere barsel og omsorgsdage (som jeg heller ikke har haft). Endnu engang født i det forkerte årstal, men jeg håber da stadig at de ikke ryger svinget.
0
14 11 14
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27058

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 20. feb 2018, 19:07

Delfin skrev:
ajnaM skrev:
Tamara skrev:
Min mands fagforening kan ikke engang sætte sig i respekt og få arbejdspladsen til at følge reglerne hvor han er. Løbet er kørt. Efter min mening.
Pt er der arbejdsgiverne der langt de fleste steder gør præcis som de har lyst til med besked om at kan man ikke lugten i bageriet...

Jeg ser ikke fagforeningen havde noget at sige længere.


Hvad forestiller du dig så, der skal ske? Skal vi bare nedlægge systemet og acceptere, at arbejdsgiver bestemmer vilkårene på arbejdsmarkedet?



Jeg talte forleden med et par bekendte, der nævnte, at det jo ikke var så slemt, hvis fagforeningerne forsvandt, for "vi har jo fine forhold, egentlig. De har gjort et stort stykke arbejde tidligere, men nu har vi fået gode vilkår, så de har udspillet deres rolle." De troede i ramme alvor, at vi ville bibeholde status quo, hvis fagbevægelsen forsvandt i morgen.

Men det kan jeg godt garantere for, at vi ikke ville. Vi ville lynhurtigt have mindre ferie, dårligere barselsvilkår, ringere løn, ingen løn under sygdom eller barnet sygedage, større ulighed og en markant længere arbejdsuge.

Så kan man jo selvfølgelig synes, det er helt i orden. Eller man kan mene, at det ikke gør nogen forskel, om man kæmper for det eller ej.


I tråd med dem, der ikke melder sig i fagforening, for forholdene er jo fine nok. Ja lad da endelig andre trække læsset. Ris til egen røv får de så heller ingen strejkeunderstøttelse, hvis deres arbejdsplads bliver strejkeramt.


Jeg mistænker dem altid lidt for ikke helt at have fattet det. :genert:

Eller også skal man være meget stor tilhænger af de frie markedskræfter. Og have en meget stor tiltro til dem...
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 20. feb 2018, 19:09

ajnaM skrev:
Bimmerdyret skrev:
bralle skrev:Men generelt er jeg noget overrasket over fagforeningernes opbakning til lærerne. Med mindre opbakningen handler om ren forhandlingstaktik er fagforeningerne noget ude af trit med medlemmerne. Jeg kan ikke mindes, at jeg har snakket med nogen, der ikke bakkede op om, at der skulle ske en opstramningen af lærernes arbejdsforhold tilbage i 2013. Med undtagelse af lærere selvfølgelig ;) Tværtimod hører man undren over, at lærerne stadig er pigesure efter fem år. Spørgsmålet om lærernes aftale om arbejdstid, som er oppe nu, er der vist ikke mange der har fattet indholdet i. Og det er vanskeligt at bakke op om noget, man ikke forstår.


Nej, men der er så også en meget stor del af befolkningen, der fordi de selv har gået i skole tror de ved alt om lærere og deres arbejdstid.
Mange mener ikke at lærere arbejder fuldtid eksempelvis, at lærere har lige så lang ferie som eleverne osv. så uvidenhed på den front vil klart være stemt for en stramning.

Naturligvis er lærerne stadig pissed...det var aftalt spil og det har politikerne også indrømmet. Lærerne skulle tromles.

Og ja...hvordan synes folk så selv det går?


Nu er jeg udmærket klar over, at lærerne arbejder præcis lige så mange timer som alle andre. De har mere ferie, men har i stedet timerne fordelt på flere ugentlige arbejdstimer. Fordelt på 40 uger er lærerne på arbejde omkring 42 timer. Dertil kommer interessetimer.

Men selv hvis de skulle stramme op på deres arbejdsforhold, så var forløbet i '13 stadig på alle måder kritisabelt. Og det burde få alarmklokkerne til at bimle i hele fagbevægelsen.

For det siger sig selv, at når man sammenlægger økonomistyrelsen og personalestyrelsen i et nyt ministerium, der har til formål at effektivisere den offentlige sektor - så ved man, hvad klokken har slået. Og det handler ikke kun om lærerne.


Jeg siger eller påstår på INGEN måde, at du personligt ikke er klar over at lærere arbejder fuldtid som alle andre.
Men lærer HAR sgu ikke mere ferie end andre, og det undrer mig, at du siger, at du er klar over lærernes arbejdstid når du så i samme omgang laver sådan en brøler! :ad!:

Lærerne har LIGE så mange TIMERS arbejde og lige så mange UGERS ferie om året som enhver anden fuldtidsansat = at når eleverne går på sommerferie, så er lærerne faktisk stadig på arbejde i en uges tid eller 2. Når eleverne går på efterårsferie/vinterferie (afhænger af kommunen), så er lærerne på arbejde i en uge (de forbereder, de sendes på kurser osv)

Interessetimer er et pseudobegreb i diskussionen, som jeg synes man skal se bort fra hvis man vil have en regulær debat om arbejdstid.
Der vil i alle erhverv være nogen der vil arbejde gratis og nogen der ikke vil, og det er det interessetimer er = gratis arbejde.
Jeg mener ikke at det ene eller det andet skal være en del af debatten, for man kan ikke ændre på folk (det gælder også Djøffer, HK´er mfl.)
2
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 20. feb 2018, 19:14

Delfin skrev:
Bimmerdyret skrev:

Det eneste som ældre lærere har i forhold til andre lærere er seniordage. Det er noget størstedelen af de statsansatte og kommunale ansatte har gennem overenskomst - herunder også i det private.
Jeg mener ikke ligefrem at det er noget særligt for lærerene rent privilegiemæssigt, når nu pædagoger og HK´ere også har det.



Dem har KL også sat i spil til forhandlingerne, og det ville jeg da være grove ked af at undvære, når jeg nu endelig er blevet gammel nok til at få dem. Efter i øvrigt at have set kolleger rende afsted med både seniordage, længere barsel og omsorgsdage (som jeg heller ikke har haft). Endnu engang født i det forkerte årstal, men jeg håber da stadig at de ikke ryger svinget.


Grundlæggende forstår jeg ikke hvordan en privat organisation som KL overhovedet har ret til at forhandle på området.
Hvis man mener at folk skal kunne være længere på arbejdsmarkedet, så er det idiotisk at smide guld på gaden og ikke lempe med seniordage. Det er uanset erhverv ekspertise der smides væk.
Omvendt, så virker det som om at uuddannet personale (pædagoger som undervisere :cuss: , studenter og tilfældige flexjobbere uden relevant baggrund) bare kan gå ind i skolerne og erstatte de "dyre" kompetente medarbejdere.
Og ja..det sker sikkert også i andre erhverv end skolerne.
1
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 20. feb 2018, 19:25

Bimmerdyret skrev:
ajnaM skrev:
Bimmerdyret skrev:
bralle skrev:Men generelt er jeg noget overrasket over fagforeningernes opbakning til lærerne. Med mindre opbakningen handler om ren forhandlingstaktik er fagforeningerne noget ude af trit med medlemmerne. Jeg kan ikke mindes, at jeg har snakket med nogen, der ikke bakkede op om, at der skulle ske en opstramningen af lærernes arbejdsforhold tilbage i 2013. Med undtagelse af lærere selvfølgelig ;) Tværtimod hører man undren over, at lærerne stadig er pigesure efter fem år. Spørgsmålet om lærernes aftale om arbejdstid, som er oppe nu, er der vist ikke mange der har fattet indholdet i. Og det er vanskeligt at bakke op om noget, man ikke forstår.


Nej, men der er så også en meget stor del af befolkningen, der fordi de selv har gået i skole tror de ved alt om lærere og deres arbejdstid.
Mange mener ikke at lærere arbejder fuldtid eksempelvis, at lærere har lige så lang ferie som eleverne osv. så uvidenhed på den front vil klart være stemt for en stramning.

Naturligvis er lærerne stadig pissed...det var aftalt spil og det har politikerne også indrømmet. Lærerne skulle tromles.

Og ja...hvordan synes folk så selv det går?


Nu er jeg udmærket klar over, at lærerne arbejder præcis lige så mange timer som alle andre. De har mere ferie, men har i stedet timerne fordelt på flere ugentlige arbejdstimer. Fordelt på 40 uger er lærerne på arbejde omkring 42 timer. Dertil kommer interessetimer.

Men selv hvis de skulle stramme op på deres arbejdsforhold, så var forløbet i '13 stadig på alle måder kritisabelt. Og det burde få alarmklokkerne til at bimle i hele fagbevægelsen.

For det siger sig selv, at når man sammenlægger økonomistyrelsen og personalestyrelsen i et nyt ministerium, der har til formål at effektivisere den offentlige sektor - så ved man, hvad klokken har slået. Og det handler ikke kun om lærerne.


Jeg siger eller påstår på INGEN måde, at du personligt ikke er klar over at lærere arbejder fuldtid som alle andre.
Men lærer HAR sgu ikke mere ferie end andre, og det undrer mig, at du siger, at du er klar over lærernes arbejdstid når du så i samme omgang laver sådan en brøler! :ad!:

Lærerne har LIGE så mange TIMERS arbejde og lige så mange UGERS ferie om året som enhver anden fuldtidsansat = at når eleverne går på sommerferie, så er lærerne faktisk stadig på arbejde i en uges tid eller 2. Når eleverne går på efterårsferie/vinterferie (afhænger af kommunen), så er lærerne på arbejde i en uge (de forbereder, de sendes på kurser osv)

Interessetimer er et pseudobegreb i diskussionen, som jeg synes man skal se bort fra hvis man vil have en regulær debat om arbejdstid.
Der vil i alle erhverv være nogen der vil arbejde gratis og nogen der ikke vil, og det er det interessetimer er = gratis arbejde.
Jeg mener ikke at det ene eller det andet skal være en del af debatten, for man kan ikke ændre på folk (det gælder også Djøffer, HK´er mfl.)


Jeg tror du misforatår anja. Hun får godt nok skrevet ferie, men ud fra det resterende hun skriver fornemmer jeg, at hun godt ved, at der reelt er tale om skemafri og evt. afspadsering af overarbejde.
Jeg har altid fri i efterårsferien, men det er udelukkende fordi jeg sørger for at tjene timerne op til det. Eller jeg går lidt i minus, det må vi godt der hvor jeg arbejder, fordi timerne nok skal blive indhentet senere i de travle perioder.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Allmost_Famous » 20. feb 2018, 20:00

Altså, det er sgu nemt nok at ønske "normalisering" når det handler om områder, hvor man selv ville være typen, der sprang over hvor gærdet er lavest.

Men hvor mange synes, det er herrefedt med skolehjemsamtaler kl. 10.30? Eller forældremøder kl. 13? Ikke vildt mange, vel? For det er bare ikke nogen fest at skulle tage en halv eller hel fridag for at få en snak med læreren om, at lille Ole skal oppe sig lidt med læsningen, men klarer sig flot i matematik.

På min søns skole starter skolehjemsamtaler kl. 8, og så er det jo op til en selv at få fri for at kunne deltage. For nogle uger siden lagde en lærer et klassearrangement om morgenen, fordi hun ikke havde flere eftermiddagstimer tilbage i sin pulje.

Forældrene forventer at lærerne svarer på beskeder om aftenen. I løbet af arbejdsdagen. I weekenderne. Og at de godt lige kan gøre ditten og datten og dutten - udover deres arbejde.

Normalisering? Det kan vi begynde at snakke om når forældre er helt cool med autosvar om, at deres henvendelse bliver behandlet i løbet af 4-5 arbejdsdage. Og når alt arbejde udenfor komme-gå-tider bliver udbetalt, eller kan afspadseres - og af undervisningstimer. Og når udeblivelse fra aftalte møder koster et gebyr. Og så videre, og så videre, og så videre.

Pfft.... Normalisering...
6
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Artem » 20. feb 2018, 20:14

Nu har jeg aldrig prøvet at strejke, da jeg tidligere kun har arbejdet i forsvaret og det private. Så er ikke med på det med at blive udtaget til at strejke? Hvordan fungerer det? og hvem bestemmer hvilke faggrupper der skal strejke?
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Stars » 20. feb 2018, 20:18

ajnaM skrev:
Delfin skrev:
I tråd med dem, der ikke melder sig i fagforening, for forholdene er jo fine nok. Ja lad da endelig andre trække læsset. Ris til egen røv får de så heller ingen strejkeunderstøttelse, hvis deres arbejdsplads bliver strejkeramt.


Jeg mistænker dem altid lidt for ikke helt at have fattet det. :genert:

Eller også skal man være meget stor tilhænger af de frie markedskræfter. Og have en meget stor tiltro til dem...


Selvfølgelig får de ikke strejkeunderstøttelse ... De strejker ikke og bliver ikke lockoutet, men går på arbejde og får løn.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36729

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Daine » 20. feb 2018, 20:19

Artem skrev:Nu har jeg aldrig prøvet at strejke, da jeg tidligere kun har arbejdet i forsvaret og det private. Så er ikke med på det med at blive udtaget til at strejke? Hvordan fungerer det? og hvem bestemmer hvilke faggrupper der skal strejke?

Du kan læse FOAs svar her, jeg regner med det er rimelig bredt dækkende: https://www.foa.dk/forbund/temaer/j-o/o ... smaal-svar
1
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"