Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf DenBruneMunk » 15. jan 2018, 10:42

Kan ikke se grunden til en dansker skal vurdere sine udlandsophold eller forstille sig det, du er jo allerede dansker, og man forstår alligevel ikke begrundelsen for at en ny statsborger skal begrunde det.

Forskellen for dem og dig, er de kommer fra et andet land, og de kan have større tilhørsforhold til deres oprindelige land end de har som dansker. Så når de rejser meget bevises dette.

Ville ikke spilde tid på at tænke mere over det, slet ikke når jeg allerede ikke står i deres situation og behøver at forstå problematikken mere end at jeg er dansk, de er det ikke.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2018, 10:46

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
Akehurst2 skrev:Jamen, man kan da altid bare skrive et eller andet og håbe, det ikke bliver opdaget. Det synes jeg ikke, gør kravet spor mere rimeligt. Jeg ville så heller ikke kunne huske alle flyture i 12 år.


Jeg synes det afhænger en del af hvordan det skal fungere i praksis. Hvad sker der f.eks. hvis man husker 90%, og ministeriet så konfronterer en med en weekend-tur til Berlin man tog for 10 år siden som man har glemt? Bliver man så smidt ud af landet med øjeblikkelig virkning fordi man har forsøgt at snyde, eller er der plads til enkelte fejl? Og hvordan håndteres éndags-ture?


Man bliver ikke smidt ud af landet - men ifølge teksten i cirkulæreskrivelsen om naturalisation om kan man ikke opnå statsborgerskab https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... baac92b34a:

"§ 9. Har ansøgerens ophold i Danmark været afbrudt af ophold i udlandet, kan optagelse på et lovforslag om indfødsrets meddelelse kun ske, hvis ansøgerens sammenlagte ophold her i landet mindst udgør den periode, der er nævnt i § 7 eller § 8, og det må lægges til grund, at ansøgeren har til hensigt at blive her i landet."

Og de skriver bare "afbrudt af ophold i udlandet".


Står der der at man ikke kan få statsborgerskab hvis man har glemt en weekend for 10 år siden i sin opgivelse? Det handler vel om at man skal regne ud hvor længe en person har opholdt sig i udlandet, og så beder man personen om at redegøre for det. Hvis personen så angiver 11 måneder, og myndighederne kan se at han yderligere havde 3 måneder på Bali for 5 år siden, er det nok lidt suspekt, man glemmer ikke lige 3 måneder på Bali. Men hvis han sammenlagt har opgivet 2 måneder, og myndighederne finder for yderligere 3 dage, så kommer det vel ikke i praksis til at blokere for statsborgerskab?

Jeg synes reglerne giver mening hvis de ledsages af en rimelig sagsbehandling. Og hvis ture på under en hel dag ikke tæller med, det giver ikke mening at optælle alle sine 2-timers ophold i Tyskland.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Akehurst2 » 15. jan 2018, 10:50

abcd skrev:Står der der at man ikke kan få statsborgerskab hvis man har glemt en weekend for 10 år siden i sin opgivelse? Det handler vel om at man skal regne ud hvor længe en person har opholdt sig i udlandet, og så beder man personen om at redegøre for det. Hvis personen så angiver 11 måneder, og myndighederne kan se at han yderligere havde 3 måneder på Bali for 5 år siden, er det nok lidt suspekt, man glemmer ikke lige 3 måneder på Bali. Men hvis han sammenlagt har opgivet 2 måneder, og myndighederne finder for yderligere 3 dage, så kommer det vel ikke i praksis til at blokere for statsborgerskab?

Jeg synes reglerne giver mening hvis de ledsages af en rimelig sagsbehandling. Og hvis ture på under en hel dag ikke tæller med, det giver ikke mening at optælle alle sine 2-timers ophold i Tyskland.


Hvis man blev bedt om at angive et rimeligt skøn, så ville det være fint nok. Men "afbrudt af ophold i udlandet" er bare ret præcist, og selvom man fraregnede endagsture ville det være udelukket at komme med en bare nogenlunde præcis opgørelse for mig.

Det gør selvfølgelig en forskel, når man er udlænding og ved det på forhånd, for så kan man jo sørge for at dokumentere og skrive ned, så man husker det, men jeg synes stadig, det er et overdrevet krav.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2018, 10:54

Akehurst2 skrev:Hvis man blev bedt om at angive et rimeligt skøn, så ville det være fint nok. Men "afbrudt af ophold i udlandet" er bare ret præcist, og selvom man fraregnede endagsture ville det være udelukket at komme med en bare nogenlunde præcis opgørelse for mig.


Ledsages sådan nogle regler ikke af retningslinjer? Hvordan tæller man 2 timer i Tyskland? Er det 1 dag, eller er det 1/12 dag, eller er det slet ikke med? Jeg synes det er svært at tage stilling til uden at se de præcise retningslinjer. Det kan være o.k., og det kan være helt til hest.
0
Brugeravatar
Stitch
Indlæg: 7999
Tilmeldt: 13. jun 2017, 12:11
Kort karma: 1193
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 17843

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Stitch » 15. jan 2018, 13:03

Jeg ville have meget svært ved at redegøre for det. Men jeg har familie i Tyskland og i Sverige, hvorfor jeg ofte tager smutture dertil. Også på bare en dag eller to.

Men jeg kan knap nok huske hvad jeg lavede for 1 uge siden så :lol2:.
0
"If you are neutral in situations of injustice, you have chosen the side of the oppressor. If an elephant has its foot on the tail of a mouse, and you say that you are neutral, the mouse will not appreciate your neutrality."

Free Palestine
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Goozilla » 15. jan 2018, 13:09

Jeg har boet i fire forskellige lande de sidste 12 år. Jeg har været på længerevarende ophold i forbindelse med arbejde og uddannelse i yderligere 3 lande, så det ville ærlig talt være en umulig opgave for mig. Jeg krydser grænser stort set hver gang jeg er på arbejde og selvom der er regnskab med dette, så har jeg privat rejst utallige gange, hvor jeg ikke har en jordisk chance for at kunne redegøre for min færden.

Men altså jeg er også overbevist om, at der er fløje i DF, som helt sikkert gerne ville fratage mig mit danske statsborgerskab for dette, hvis de kunne.
0
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2018, 13:13

Goozilla skrev:Jeg har boet i fire forskellige lande de sidste 12 år. Jeg har været på længerevarende ophold i forbindelse med arbejde og uddannelse i yderligere 3 lande, så det ville ærlig talt være en umulig opgave for mig. Jeg krydser grænser stort set hver gang jeg er på arbejde og selvom der er regnskab med dette, så har jeg privat rejst utallige gange, hvor jeg ikke har en jordisk chance for at kunne redegøre for min færden.


Du behøver også kun at regne til du kommer over sammenlagt et år, og det gør du vel ret hurtigt. Alt over sammenlagt et år er ligegyldigt, så er muligheden for statsborgerskab tabt.
0
Brugeravatar
billiebean
Indlæg: 3417
Tilmeldt: 11. dec 2015, 11:29
Kort karma: 332
Likede indlæg: 4382

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf billiebean » 15. jan 2018, 13:23

Nu bor mine forældre ved grænsen. Jeg og min mand som nok på et tidspunkt vil søge om dansk statsborgerskab (selvom han er pænt demotiveret pga indstillingen til udlændinge pt) krydser derfor ofte grænsen og ville på ingen måde kunne redegøre for den aktivitet at all. Men det bliver jo heller ikke registreret.

Men flyrejser kan vi nok godt stykke et billede sammen af. Ved ikke om forretningsrejser tæller med. Det gør de nok ikke. Men min mand rejser en del i den forbindelse. Og så besøger han jo selvfølgelig sin familie i ferierne. Og vi planlægger da også at tage derned i nogle måneder med vores baby til den tid..

Men min erfaring med immigration og opholdsreglerne er at der ofte er formildende omstændigheder, hvis man 1 er højtuddannet, 2 har ordinært arbejde og er selvforsørgende og 3 kan dansk og ekstra point hvis man er aktiv i forening/kulturliv. Og det opfylder min mand.

Jeg tror nu at mange danskere ville falde på udland i Max 1 år i løbet af 9 år. Har man studeret i udlandet eller taget en længere rejse eller den slags så er man jo allerede tæt på Max.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf fisken80 » 15. jan 2018, 13:49

Jeg har en kollega, der får meget svært ved det. Han er englænder og besøger naturligt nok sin familie i England jævnligt. Jeg tror han vil finde det temmelig umuligt at redeføre helt præcist for, hvor mange gange de sidste 12 år han har været i England. Han har desuden også været på en månedlang ferie i USA og en månedlang ferie rundt i Europa. Jeg vil faktisk gætte på, at hans statsborgerskab er i fare (jeg er dog i tvivl om, hvorvidt han har opnået det allerede, men hvis han ikke har) for sammenlagt har han ret sikkert tilbragt mere end et år i udlandet.
Og det er sgu absurd, at han så ikke kan få statsborgerskab. Jeg har aldrig hørt noget så dumt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Goozilla
Indlæg: 575
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Goozilla » 15. jan 2018, 14:00

abcd skrev:
Goozilla skrev:Jeg har boet i fire forskellige lande de sidste 12 år. Jeg har været på længerevarende ophold i forbindelse med arbejde og uddannelse i yderligere 3 lande, så det ville ærlig talt være en umulig opgave for mig. Jeg krydser grænser stort set hver gang jeg er på arbejde og selvom der er regnskab med dette, så har jeg privat rejst utallige gange, hvor jeg ikke har en jordisk chance for at kunne redegøre for min færden.


Du behøver også kun at regne til du kommer over sammenlagt et år, og det gør du vel ret hurtigt. Alt over sammenlagt et år er ligegyldigt, så er muligheden for statsborgerskab tabt.


Da jeg kun har boet i DK i 3-4 år af de 12, så giver det lidt sig selv, ja. Min situation kunne dog sagtens være gældende for en udlænding bosat i DK. Arbejder man som besætning i transportsektoren, så ligger det ofte i ens jobbeskrivelse, at man kommer til at krydse grænser og så er man jo reelt set fucked i forhold til denne her regel. Jeg kan ærlig talt ikke undgå at føle mig en smule diskrimineret på den regning, selvom det ikke er en aktuel situation for mig.
1
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf avdotja » 15. jan 2018, 15:44

Ville ikke engang kunne komme med et nogenlunde præcist estimat.

Jeg har som sådan ikke et problem med at man skal opgive et ca-tal for hvor meget man har opholdt sig i landet (selvom 12 år virker som voldsom lang tid at gå tilbage - tænker 5-7 år vil give mere mening), hvis det netop var en skønssag hvor der var plads til fejl. Men jeg er ikke så naiv at jeg antager at der er nogen som helst former for rimelig sagsbehandling - hvor mindre fodfejl ikke vil ligge en til last - når det kommer til administrationen af ikke-EU borgere i Danmark
1
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8713
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 511
Likede indlæg: 7186

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Artem » 15. jan 2018, 15:56

Da jeg ikke rejser ret meget kunne jeg måske godt finde ud af. For det vil sige siden 2006 Er lige ved at tro det kun er 4 gange.
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9020
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1013
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21850

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Purple Haze » 15. jan 2018, 16:54

Angelina skrev:Jeg kan ikke engang fortælle præcis hvor mange gange jeg var over grænsen sidste år .. i år har jeg lige styr på, lidt endnu.


This.

Eller. Kunne nok finde ud af det, hvis jeg skulle - sådan ca.
0
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf dgd2007 » 15. jan 2018, 17:19

Jeg orker ikke lige at sætte mig ind i det nu - men jeg ved fra en amerikaner, der er ved at flytte ind, at der var noget ansøgning/registrering, som skulle til, hvor han skulle et par måneder hjem til USA, efter at han havde ansøgt om opholdstilladelse. Så jeg formoder, de har bedre styr på det end vi hjemmefødinge har.
Det var dog kun, fordi det var uden for EU.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Kan du huske, hvor mange gange du har krydset den danske grænse de seneste tolv år?

Indlægaf Slettet bruger » 15. jan 2018, 18:54

Tror jeg kunne rekonstruere det nogenlunde præcist, ved at grave i gamle emails, kontoudtog, sociale medier.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"