Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf annellaII » 13. jan 2018, 06:31

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-01-13-regeringen-og-df-laer-dansk-eller-betal-for-din-tolk-selv

Udlændinge skal selv betale for tolke i sundhedsvæsnet, hvis de har boet i Danmark i mere end tre år, mener regeringen og Dansk Folkeparti.

Lumnia Hassane er en af dem, der fra i år selv skal betale for de tolke, der sidder ved hendes side i alle møder med læger og hospitaler. Hun har været i Danmark i mere end 3 år - og ifølge en ny bestemmelse i finansloven betyder det, at hun nu selv er ansvarlig for at kunne dansk. Kan hun ikke det, må hun betale en tolk af egen lomme.

Flygtninge og indvandrere er nødt til at tage et større personligt ansvar for at lære dansk, mener integrationsminister Inger Støjberg (V).

- Jeg mener helt principielt, at man har en forpligtigelse til at tage sproget til sig. Simpelthen at lære dansk, når man bor i Danmark. Det kan ikke være meningen, at vi fra statens side skal punge ud, hver eneste gang en udlænding skal til læge eller til skole-hjem-samtale, siger ministeren til TV 2.

Men tingene er ikke så ligetil, siger Lumnia Hassane.

Hun vil egentlig gerne lære dansk. Men oplevelserne fra den krig, hun flygtede fra i Kosovo for 18 år siden, fylder stadig alt for meget.

- Hvis jeg ikke har nogen penge, hvordan skulle jeg så have råd til at få en tolk med til lægen? spørger hun.

Også hendes egen læge Lene Søndergaard er bekymret.

Hun er bange for, at brugerbetaling betyder, at mange ikke kan betale for en tolk. Og det kan få alvorlige konsekvenser.

- Hvis jeg skal forklare en kompliceret behandlingsteknik, så kan jeg være bekymret for, om vedkommende virkelig forstår det, der bliver sagt. Eller kommer til at gøre noget forkert og dermed bliver fejlbehandlet. Det kan få katastrofale konsekvenser, siger Lene Søndergaard.

Fra 2014 til 2016 er udgifterne til tolke i kommuner og regioner steget med over 150 millioner kroner.

Ifølge forvaltningsloven har myndighederne pligt til at gøre sig forståelige overfor modtageren. Derudover har Danmark tiltrådt flere konventioner, der betyder, at danske myndigheder forpligter sig til at tilbyde tolkehjælp.

Derfor har udlændinge indtil nu haft mulighed for at få tolke tilbudt gratis i for eksempel straffesager, hos en sagsbehandler, hos lægen og på hospitalet.

Brugerbetalingen skal ifølge aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti i første omgang kun gælde i sundhedsvæsenet, men stod det til Dansk Folkeparti alene, skal brugerbetalingen gælde for alle former for tolkning.




Hvad mener du om, at udlændinge efter 3 år i Danmark selv skal betale for tolkebistand?


Jeg synes, det er helt i orden bortset fra, at 'man' måske ikke skulle have begyndt med selv betalte tolkebistand i sundhedsvæsenet men derimod hos sagsbehandlere og i straffesager, men måske vil den nye bestemmelse motivere udlændinge mere til at lære dansk.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Tux » 13. jan 2018, 07:12

Glimrende måde at sikre, at udlændinge fejlbehandles, så kan det være de rejser hjem!

Det koster nok nogle penge i form af ekstra behandlinger, men der må vi tage med, alt der er dårligt for udlændinge er jo per definition godt :rulle:
0
Brugeravatar
landsbytossen
Indlæg: 4088
Tilmeldt: 12. dec 2015, 19:45
Kort karma: 204
Geografisk sted: i den ene ende af min skygge
Likede indlæg: 5659

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf landsbytossen » 13. jan 2018, 07:19

Princippet om fremmedsprogede skal lære dansk indenfor 3 år og derefter selv betale tolkebistand er rimelig.

Man skal bare være opmærksom på, at børn kan blive brugt som tolke for forældrene. Børn skal ikke bringes i en situation, hvor de hos lægen skal involveres i alvorlig sygdom hos forældre.
1
Min mening står ikke til diskussion.

"Hvad skal vi med folk, der læser statskundskab ? Det kommer der bare sådan nogle som Svend Auken ud af"
Citat: Mogens Glistrup
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf hotlips » 13. jan 2018, 07:23

Jeg synes der skal være mulighed for dispensation, der kan være ting der er meget komplicerede og fagtekniske at forklare, men som udgangspunkt synes jeg ikke der er noget i vejen med at man må sørge for at lære sproget så man kan begå sig og at det indbefatter den slags.

Hovedparten af almindelige raske mennesker der kommer til læge og skole samtale kommer jo ikke til at høre om noget der ligger uden for det dagligdags sprog.
0
Brugeravatar
Hunkat
Indlæg: 7787
Tilmeldt: 20. aug 2015, 03:20
Kort karma: 574
Geografisk sted: Mellem månen og en drøm
Likede indlæg: 19143

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Hunkat » 13. jan 2018, 07:23

Jeg har svært ved at se hvordan det skal virke. Dem som ikke kan lære dansk har jo allerede en lægeerklæring på at de er for syge til at lære det og så må man ikke fratage dem tolkebistand alligevel, det ville være at straffe folk for et handicap og det må man sjovt nok ikke.

Og resten lader bare være fordi de ikke har pengene. Den eneste taber bliver samfundet som skal genbehandle, genmedicinere osv. med store udgifter til følge.
0
L'enfer, c'est les autres

First debat-mover :rock:

Persnikedy skrev
Hun er så på tværs at de skal have fat i de slæbebåde fra Suez kanalen
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Wizzze » 13. jan 2018, 07:30

News har lige haft et indslag om sagen. Her var der en kvinde fra ex Jugoslavien som havde været i DK i 18år og ikke kunne noget dansk. Det er alligevel voldsomt. Jeg forventer ikke man kan sproget perfekt, eller kan alle bøjninger osv. Men jeg forventer at man kan klare sig på dansk efter 18år!
Om det lige skal være 3år som er grænsen, eller om man skal have mere individuelle krav, ud fra individuelle evner og situation, det vil jeg ikke låse mig fast på. Men som borger i samfundet mener jeg at der følger noget ansvar med, og et sådant ansvar vil jeg mere er at lære nok sprog til at man kan indgå i og interagere med samfundet. Herunder div. offentlige institutioner, sundhedsvæsen, skoler, arbejdspladser osv.
Men hvis der skal være sådant en krav om tolke/betaling, skal det indføres overvåget, så det kan tilpasses. Det hjælper ikke at man sparer 10-20mio. på tolke, og så ender med at bruge 100-200mio. på fejldiagnosticeringer, akutmedicin osv.
7
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59512

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jan 2018, 08:33

Det er min oplevelse, at det i en hel del tilfælde, hvor mennesker efter mange år i Danmark ikke engang taler hverdagsdansk, bunder i autoritetstro og manglende ressourcer. Myndighederne var længe forfærdelig "gode" til at klientgøre især kvindelige flygtninge og indvandrere, hvilket hurtigt bliver en giftig cocktail, hvis den anden part samtidig har et stærk hierarkisk verdensbillede, hvor andres mening altid tæller mest. Boligpolitikken har heller ikke været befordrende her.
Jeg kan huske, at Özlem Cekic har fortalt om en episode fra skoletiden, hvor en lærer sagde, at det var imponerende, at klassens indvandrerbørn gjorde sig så umage, når man nu tænkte på, at de aldrig ville blive til noget i Danmark, og jeg tror ikke engang, at den holdning var særlig unik på det tidspunkt.
Det fratager selvfølgelig ikke den enkelte for ethvert ansvar, men det illustrerer efter min mening, hvorfor det kan være problematisk at lovgive med tilbagevirkende kraft, så at sige.

Uagtet at jeg har kæmpe respekt for dem, der til (og i) trods ikke fandt sig i at blive syltet og satte en ære i at klare sig selv og bidrage, og efterhåndende kender mange, der har levet sådan, fx. en kollega over 60, der som purung hustru og mor kom til Danmark fra Tyrkiet og straks gik i gang med at lære dansk og senere tog læreruddannelsen og blev lidt af en pioner indenfor integration og dansk-som-andetsprogsdidaktik, har jeg også forståelse for, hvor komplekst hele området kan være. Flygtninge kan være så skadede, at det kognitivt ikke er muligt for dem at lære et nyt sprog særlig godt, ligesom manglende færdigheder på modersmålet også vil spille en stor rolle, og så savner jeg virkelig en forståelse af hverdagssprog vs. fagsprog. Det er ikke ualmindeligt, at et menneske kan fungere udmærket sprogligt, så længe abstraktionsniveauet er forholdsvist lavt, og i lige netop sundhedsvæsenet virker det tit, som om der tværtimod burde afsættes flere midler til formidling, da også mange patienter med dansk som modersmål oplever at have svært ved at forstå, hvad især lægerne mener.

På skolen, hvor jeg arbejder, bliver der bestemt ikke drevet rovdrift på tolkeordningen. Vi lærere oplever derimod, at de tosprogede familier sætter en ære i at klare opgaven selv eller slet og ret møde op og foregive, at man forstår alt, hvad der bliver sagt. Ingen af delene kan anbefales, og jeg gør meget ud af at forklare, at tolkebistand til en samtale, hvor vi fx. skal tale om udvalget af ungdomsuddannelser, hvilket vil inkludere en del specialudtryk, ikke er ensbetydende med, at vi ikke godt ved, at familien klarer sig fint på dansk i hverdagen. Jeg er også af den klare holdning, at forældresamarbejdet er så vigtigt for eleven, at end ikke total mangel på danskkundskaber efter mange år i Danmark fratager en forælder retten til at deltage i samtalen om sit barn.

Samlet set er jeg enig i, at det er dybt beklageligt, for os alle sammen, hvis et menneske efter tre år i Danmark intet dansk forstår eller taler, eller hvis det definitivt opgives at bringe en person til en tilstand, hvor sprogundervisning bliver en mulighed, men tolkeområdet er et elendigt sted at sætte ind, da social eksklusion ikke just vil være befordrende for et menneskes muligheder for at nærme sig samfundet.
8
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf FruitFly » 13. jan 2018, 08:41

DetSorteCirkus skrev:Det er min oplevelse, at det i en hel del tilfælde, hvor mennesker efter mange år i Danmark ikke engang taler hverdagsdansk, bunder i autoritetstro og manglende ressourcer. Myndighederne var længe forfærdelig "gode" til at klientgøre især kvindelige flygtninge og indvandrere, hvilket hurtigt bliver en giftig cocktail, hvis den anden part samtidig har et stærk hierarkisk verdensbillede, hvor andres mening altid tæller mest. Boligpolitikken har heller ikke været befordrende her.
Jeg kan huske, at Özlem Cekic har fortalt om en episode fra skoletiden, hvor en lærer sagde, at det var imponerende, at klassens indvandrerbørn gjorde sig så umage, når man nu tænkte på, at de aldrig ville blive til noget i Danmark, og jeg tror ikke engang, at den holdning var særlig unik på det tidspunkt.
Det fratager selvfølgelig ikke den enkelte for ethvert ansvar, men det illustrerer efter min mening, hvorfor det kan være problematisk at lovgive med tilbagevirkende kraft, så at sige.

Uagtet at jeg har kæmpe respekt for dem, der til (og i) trods ikke fandt sig i at blive syltet og satte en ære i at klare sig selv og bidrage, og efterhåndende kender mange, der har levet sådan, fx. en kollega over 60, der som purung hustru og mor kom til Danmark fra Tyrkiet og straks gik i gang med at lære dansk og senere tog læreruddannelsen og blev lidt af en pioner indenfor integration og dansk-som-andetsprogsdidaktik, har jeg også forståelse for, hvor komplekst hele området kan være. Flygtninge kan være så skadede, at det kognitivt ikke er muligt for dem at lære et nyt sprog særlig godt, ligesom manglende færdigheder på modersmålet også vil spille en stor rolle, og så savner jeg virkelig en forståelse af hverdagssprog vs. fagsprog. Det er ikke ualmindeligt, at et menneske kan fungere udmærket sprogligt, så længe abstraktionsniveauet er forholdsvist lavt, og i lige netop sundhedsvæsenet virker det tit, som om der tværtimod burde afsættes flere midler til formidling, da også mange patienter med dansk som modersmål oplever at have svært ved at forstå, hvad især lægerne mener.

På skolen, hvor jeg arbejder, bliver der bestemt ikke drevet rovdrift på tolkeordningen. Vi lærere oplever derimod, at de tosprogede familier sætter en ære i at klare opgaven selv eller slet og ret møde op og foregive, at man forstår alt, hvad der bliver sagt. Ingen af delene kan anbefales, og jeg gør meget ud af at forklare, at tolkebistand til en samtale, hvor vi fx. skal tale om udvalget af ungdomsuddannelser, hvilket vil inkludere en del specialudtryk, ikke er ensbetydende med, at vi ikke godt ved, at familien klarer sig fint på dansk i hverdagen. Jeg er også af den klare holdning, at forældresamarbejdet er så vigtigt for eleven, at end ikke total mangel på danskkundskaber efter mange år i Danmark fratager en forælder retten til at deltage i samtalen om sit barn.

Samlet set er jeg enig i, at det er dybt beklageligt, for os alle sammen, hvis et menneske efter tre år i Danmark intet dansk forstår eller taler, eller hvis det definitivt opgives at bringe en person til en tilstand, hvor sprogundervisning bliver en mulighed, men tolkeområdet er et elendigt sted at sætte ind, da social eksklusion ikke just vil være befordrende for et menneskes muligheder for at nærme sig samfundet.

Fantastisk indlæg. Diskussionen burde stoppe her.
1
#Klimatosse
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf paint » 13. jan 2018, 09:05

Jeg er enig med 'DetSorteCirkus'. Godt indlæg, der kommer rundt om de komplekse årsager til manglende danskkundskaber.
Især, mener jeg at det er urimeligt at lovgive "med tilbagevirkende kraft". De mennesker, som i dag ikke kan dansk, er resultater af en fejlslagen integrationspolitik - herunder også ghettodannelser (som ikke er fremmende for noget som helst, især ikke sprogkundskaber)

Vil man lave et sådant tiltag, bør der være mindst 3 år til at ordningen træder i kraft, således at mennesker med dårlige danskkundskaber har en fair chance.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf FruitFly » 13. jan 2018, 09:19

paint skrev:Jeg er enig med 'DetSorteCirkus'. Godt indlæg, der kommer rundt om de komplekse årsager til manglende danskkundskaber.
Især, mener jeg at det er urimeligt at lovgive "med tilbagevirkende kraft". De mennesker, som i dag ikke kan dansk, er resultater af en fejlslagen integrationspolitik - herunder også ghettodannelser (som ikke er fremmende for noget som helst, især ikke sprogkundskaber)

Vil man lave et sådant tiltag, bør der være mindst 3 år til at ordningen træder i kraft, således at mennesker med dårlige danskkundskaber har en fair chance.

Enig. Og de skal jo ikke op på et niveau hvor de kan forstå alt hvad lægen siger. De skal op på "bundniveauet" for de indfødte, hvoraf mange heller ikke forstår hvad lægen siger - og så er det satme op til lægerne at tale til patienter i et simpelt sprog som enhver idiot kan forstå (som man siger).
3
#Klimatosse
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40585

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Akehurst2 » 13. jan 2018, 19:08

Jeg kan også kun tilslutte mig DetSorteCirkus og så supplere med den her: https://politiken.dk/indland/art6292255 ... -2010-var-»en-katastrofe«-og-blev-hurtig-droppet-igen

Hvorfor er politikere så dårlige til at lære det mindste af tidligere tiders fejltagelser?
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2018, 19:18

annellaII skrev:

Hvad mener du om, at udlændinge efter 3 år i Danmark selv skal betale for tolkebistand?




Til grin..
Mange udlændinge der har boet i Danmark i 3 år, har aldrig modtaget danskundervisning eller har fået nogen som helst økonomisk bistand (fx. i form af arbejde), der gør dem i stand til at betale det, det koster for en tolk.
0
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf TomKah » 13. jan 2018, 20:07

Jeg er enig i at man bør give folk et varsel på mindst 1 år, men derudover forstår jeg faktisk ikke rigtig hvad essensen er af det Sorte Cirkus indlæg. Jeg synes det er fint at folk er ansvarlige for at lære dansk. Jeg tror dog ikke det kommer til at gælde for engelsktalende. Jeg kender mange som har været her i langt mere end 3 år uden at kunne sige mere end "hej" og "hvordan har du det?", men fagpersoner taler gerne engelsk til dem. Alle der får børn lærer dog ret hurtigt dansk, for det er ER svært at være forældre uden at kunne dansk.

Nu har jeg godt nok ikke dansk som fremmedsprog, men jeg har været berrettiget til tolkebistand ligeså længe som jeg har været myndig. Jeg har aldrig ønsket at bruge tolk fordi det fjerner intimiteten i kontakten, det vil jeg godt satse ift at tabe af essensen - så jeg er på ingen måde enig i at man ikke bør sætte en ære i at klare sig selv på bekostning af noget af meningen.
0
Brugeravatar
Brok
Indlæg: 670
Tilmeldt: 10. okt 2017, 16:05
Kort karma: 11
Likede indlæg: 374

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf Brok » 14. jan 2018, 05:05

Hvordan mon de mennesker klarer sig til daglig når de intet forstår i det land de har valgt.
Der er masser af problemer med sproget, hvis man er helt alene i verden.

Det er ikke nok med, at udlændinge får de samme penge som en etnisk dansker, at de skal have alle disse særrettigheder
Er du dansker skal du da selv betale, hvis du ikke er tilfreds med,hvad kommune og stat tilbyder.
0
avdotja
Indlæg: 4930
Tilmeldt: 11. okt 2015, 18:31
Kort karma: 537
Likede indlæg: 14700

Re: Regeringen og DF: Lær dansk eller betal for din tolk selv

Indlægaf avdotja » 14. jan 2018, 12:35

Jeg er splittet.

I princippet synes jeg egentlig det er rimeligt nok at forvente at folk kan begå sig på enten dansk eller engelsk, når de har været bosat en årrække i DK og ønsker at gøre brug af de ydelser der findes her.

Men jeg er i tvivl om hvorvidt det, rent praktisk, vil ende med at koste flere penge og give dårligere behandling end det nuværende system - og at indføre regler der gør værre for en bestemt befolkningsgruppe og dyrere for os alle sammen, synes jeg heller ikke er hensigtsmæssigt.

Under alle omstændigheder er 3 år ikke meget til at lære et fuldstændig nyt sprog. 5 eller 7 år, havde været mere passende.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"