Er det virkelig en læreropgave?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Er det virkelig en læreropgave?

Indlægaf Wizzze » 12. jan 2018, 16:49

7 ud af 10 lærere har haft bekymringer omkring alkohol i hjemmet hos et barn i deres klasse. Og det er åbenbart meningen at læreren skal tage kontakten til forældrene/hjemmet hvor der drikkes.

https://www.folkeskolen.dk/623546/under ... i-familier

Men er det virkelig en lærer opgave? :gruble:

Ville det ikke være bedre at de kunne rapportere deres bekymring til nogen med bedre viden om alkoholproblemer, og med værktøjer, så de faktisk kunne tilbyde familien støtte og hjælp? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20416
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43830

Re: Er det virkelig en læreropgave?

Indlægaf paint » 12. jan 2018, 17:57

Wizzze skrev:7 ud af 10 lærere har haft bekymringer omkring alkohol i hjemmet hos et barn i deres klasse. Og det er åbenbart meningen at læreren skal tage kontakten til forældrene/hjemmet hvor der drikkes.

https://www.folkeskolen.dk/623546/under ... i-familier

Men er det virkelig en lærer opgave? :gruble:

Ville det ikke være bedre at de kunne rapportere deres bekymring til nogen med bedre viden om alkoholproblemer, og med værktøjer, så de faktisk kunne tilbyde familien støtte og hjælp? :gruble:


Det ville det efter min mening. Men jeg er nok gammeldags :gammel:
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Orchidea
Indlæg: 1022
Tilmeldt: 24. aug 2015, 15:36
Kort karma: 109
Likede indlæg: 2423

Re: Er det virkelig en læreropgave?

Indlægaf Orchidea » 12. jan 2018, 18:15

Jeg tænker både og.

En klasselærer er jo tæt på det pågældende barn og hvis læreren ellers føler at det er en snak han/hun magter, så forestiller jeg mig at det kan være nemmere og mere omsorgsfuldt (i mangel af bedre ord) for forældrene at blive konfronteret af klasselæreren end en totalt fremmede fra kommunen. Dette set i lyset af at lærerens udgangspunkt og indgangsvinkel jo er bekymring for barnet. Ikke at jeg tror det er fedt at blive kontaktet på baggrund af en mistanke om misbrug og/eller i det hele taget en bekymring om barnets trivsel i hjemmet. Men hvis der er et problem, må det vigtigste jo være at hjælpe familien på bedste vis.

Jeg tror dog at sådan en samtale vil være umådelig svær at tage for en helt grøn og meget ung lærer, og det kan jeg bestemt godt forstå, men her har vi jo heldigvis underretningspligten. Som jeg forstår det, har lærere ikke pligt til at tage den samtale med forældrene, men de har pligt til at indberette det, hvis der er mistanke om at barnet mistrives hjemme.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Er det virkelig en læreropgave?

Indlægaf ajnaM » 12. jan 2018, 19:35

Wizzze skrev:7 ud af 10 lærere har haft bekymringer omkring alkohol i hjemmet hos et barn i deres klasse. Og det er åbenbart meningen at læreren skal tage kontakten til forældrene/hjemmet hvor der drikkes.

https://www.folkeskolen.dk/623546/under ... i-familier

Men er det virkelig en lærer opgave? :gruble:

Ville det ikke være bedre at de kunne rapportere deres bekymring til nogen med bedre viden om alkoholproblemer, og med værktøjer, så de faktisk kunne tilbyde familien støtte og hjælp? :gruble:


Det kan de allerede.

Lærere har udvidet underretningspligt, og den er indrettet på en sådan måde, at lærerne skal underrette, også når de er i tvivl, og så skal andre hurtigt tage over og vurdere situationen nærmere. Derefter går hele systemet i gang.

Jeg er ikke helt dybt nede i det, men der skete en ændring for et par år siden, der ændrede underretningspligten og satte det ekstra 'led' ind, som gjorde, at lærerne ikke længere skulle vurdere på samme måde som tidligere. Altså, der finder jo stadig en vurdering sted, når man underretter, men det er som udgangspunkt ikke læreren, der skal vurdere om der er et alkoholproblem - læreren skal bare have en mistanke.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Er det virkelig en læreropgave?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. jan 2018, 20:57

Jeg synes, det er ret vigtigt at pointere, at der hverken fra offentlige myndigheders side eller fra lærernes egne organisationer forventes noget som helst. Artiklen fortæller om et rådgivningsmateriale fra en privat interesseforening og om en lærer, der har nogle erfaringer med at tale med forældre om alkohol.

Som lærer bliver man nærmest bestormet med uopfordrede henvendelser fra organisationer, der vil have en til alt muligt, men det er ikke ensbetydende med, at man bliver det pålagt af sin leder eller kommunen. Det, synes jeg, er ret centralt at have med, når man diskuterer, om det her er en læreropgave eller ej, for det er der jo faktisk ingen, der stiller krav om, at det skal være.

Personligt kunne jeg godt forestille mig at tage svære samtaler med forældre, som jeg havde en særlig relation til, men det vil aldrig blive en del af min rutine, dvs. noget jeg helt sikkert vil gøre med alle, og jeg synes, at det er godt, at underretningspligten sikrer, at læreres samtaler ikke må stå alene, for vi er ikke misbrugskonsulenter eller i det hele taget behandlere, og mennesker med misbrugsproblemer og deres pårørende har ret til at få professionel hjælp, hvilket lærere hverken kan eller skal tilbyde.
2
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 24993
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3672
Likede indlæg: 29990

Re: Er det virkelig en læreropgave?

Indlægaf Wizzze » 12. jan 2018, 23:04

DetSorteCirkus skrev:Jeg synes, det er ret vigtigt at pointere, at der hverken fra offentlige myndigheders side eller fra lærernes egne organisationer forventes noget som helst. Artiklen fortæller om et rådgivningsmateriale fra en privat interesseforening og om en lærer, der har nogle erfaringer med at tale med forældre om alkohol.

Som lærer bliver man nærmest bestormet med uopfordrede henvendelser fra organisationer, der vil have en til alt muligt, men det er ikke ensbetydende med, at man bliver det pålagt af sin leder eller kommunen. Det, synes jeg, er ret centralt at have med, når man diskuterer, om det her er en læreropgave eller ej, for det er der jo faktisk ingen, der stiller krav om, at det skal være.

Personligt kunne jeg godt forestille mig at tage svære samtaler med forældre, som jeg havde en særlig relation til, men det vil aldrig blive en del af min rutine, dvs. noget jeg helt sikkert vil gøre med alle, og jeg synes, at det er godt, at underretningspligten sikrer, at læreres samtaler ikke må stå alene, for vi er ikke misbrugskonsulenter eller i det hele taget behandlere, og mennesker med misbrugsproblemer og deres pårørende har ret til at få professionel hjælp, hvilket lærere hverken kan eller skal tilbyde.


Jeg kan bare slet ikke forstå at det er en læreropgave at tage samtaler med forældrene om deres alkoholvaner? :gruble:
http://nyheder.tv2.dk/2018-01-12-alkoho ... for-elever

Jeg kan forstå at de er med til at opdage problematikken og evt. tale med barnet, men derfra vil jeg mene der må andre og mere professionelle på banen :gruble:
1
Do as I say! :whip:
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Er det virkelig en læreropgave?

Indlægaf ajnaM » 13. jan 2018, 06:04

Wizzze skrev:
DetSorteCirkus skrev:Jeg synes, det er ret vigtigt at pointere, at der hverken fra offentlige myndigheders side eller fra lærernes egne organisationer forventes noget som helst. Artiklen fortæller om et rådgivningsmateriale fra en privat interesseforening og om en lærer, der har nogle erfaringer med at tale med forældre om alkohol.

Som lærer bliver man nærmest bestormet med uopfordrede henvendelser fra organisationer, der vil have en til alt muligt, men det er ikke ensbetydende med, at man bliver det pålagt af sin leder eller kommunen. Det, synes jeg, er ret centralt at have med, når man diskuterer, om det her er en læreropgave eller ej, for det er der jo faktisk ingen, der stiller krav om, at det skal være.

Personligt kunne jeg godt forestille mig at tage svære samtaler med forældre, som jeg havde en særlig relation til, men det vil aldrig blive en del af min rutine, dvs. noget jeg helt sikkert vil gøre med alle, og jeg synes, at det er godt, at underretningspligten sikrer, at læreres samtaler ikke må stå alene, for vi er ikke misbrugskonsulenter eller i det hele taget behandlere, og mennesker med misbrugsproblemer og deres pårørende har ret til at få professionel hjælp, hvilket lærere hverken kan eller skal tilbyde.


Jeg kan bare slet ikke forstå at det er en læreropgave at tage samtaler med forældrene om deres alkoholvaner? :gruble:
http://nyheder.tv2.dk/2018-01-12-alkoho ... for-elever

Jeg kan forstå at de er med til at opdage problematikken og evt. tale med barnet, men derfra vil jeg mene der må andre og mere professionelle på banen :gruble:


Men det er det heller ikke.

Det kan jo, som DetSorteCirkus siger, give god mening, at læreren går ind i den og eksempelvis taler med forældrene. Men det forventes ikke. Læreren skal underrette ved mistanke, underretningen foregår som udgangspunkt gennem skolelederen, og herefter kommer eksempelvis skolesocialrådgiveren ind i billedet - og det kommunale system.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Er det virkelig en læreropgave?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jan 2018, 07:07

Wizzze skrev:Jeg kan bare slet ikke forstå at det er en læreropgave at tage samtaler med forældrene om deres alkoholvaner? :gruble:
http://nyheder.tv2.dk/2018-01-12-alkoho ... for-elever

Jeg kan forstå at de er med til at opdage problematikken og evt. tale med barnet, men derfra vil jeg mene der må andre og mere professionelle på banen :gruble:


Men igen, for det første er det ikke noget, vi er pålagt, overhovedet, og for det andet fremgår det af artiklen, at selv læreren, som har valgt at tage samtaler med forældre om alkohol, har henvisning til professionel hjælp som sit mål.

Jeg kan komme med to eksempler fra mit eget arbejdsliv, der illustrerer, hvordan der udover den udvidede underretningspligt ikke kræves noget af mig.

1) Jeg modtager en videresendt mail fra en socialrådgiver, der beder en lærer fra en pågældende elevs klasse om en udtalelse. Mailen er blevet sendt til skolens hovedmail, hvorefter sekretæren har videresendt den til mig, fordi hun, helt korrekt, skønner, at det er mig, der har mest at gøre med klassen. Da min leder finder ud af, at jeg på den måde er blevet pålagt en arbejdsopgave udenom ham, melder han ud, at der er tale om en klar fejl fra sekretærens side. Skolen skal, så vidt jeg har forstået det, reagere på henvendelsen fra socialrådgiveren og komme med den ønskede udtalelse, men det er ikke ensbetydende med, at konkrete lærere har pligt til at sætte sig ned og som i dette tilfælde udfylde et mange sider langt skema. Lederen er ansvarlig for at finde den bedste måde at løse opgaven på.

2) En udskolingselev, der overfor mig har givet udtryk for stor skoletræthed, udebliver fra en prøve, hvor jeg er eksaminator. Jeg har ikke pligt til at gøre andet end at notere det skete på min liste over givne karakterer, men da jeg har en særlig relation til eleven og derfor ved, at udeblivelse i dette tilfælde kan handle om andet end ugidelighed og på sigt måske vil kunne få den konsekvens, at vedkommende giver op og fuldstændig vender uddannelsesverdenen og arbejdsmarkedet ryggen, vælger jeg at kontakte klassens uddannelsesvejleder, som via sit opsøgende arbejde får kontakt til eleven og redt trådene ud.
Havde eleven ikke ønsket at tale med vejlederen, kunne det sandsynligvis have gjort en forskel, at jeg havde stillet op til en samtale, hvilket jeg helt sikkert havde indvilget i.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Er det virkelig en læreropgave?

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jan 2018, 07:25

Jeg medgiver, at artiklen er noget uklar mht. ret og pligt, især fordi repræsentanten fra DLF udtaler sig, som hun gør, men det, tror jeg, skyldes, at den er skrevet til et fagblad, hvor læseren forventes at være inde i rammerne for lærerens opgaver.

I disse år forskes der, som en reaktion på tidens store fokus på faglighed, test og evaluering, meget i betydningen af lærerens relationsarbejde, både i forhold til elevens læring, almene dannelse og trivsel, og det er nok i den kontekst, emnet skal ses. Ikke som et forslag til at lærerne skal pålægges nye opgaver.
0
Brugeravatar
hotlips
Indlæg: 5039
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:01
Kort karma: 421
Likede indlæg: 9195

Re: Er det virkelig en læreropgave?

Indlægaf hotlips » 13. jan 2018, 07:41

Jeg er nødt til at sige jeg er fuldstændig ligeglad, der er ikke andre der på professionel basis omgås familien til hverdag og hvis man som det første kommer med en udefra så vil det i 99,99 % tilfælde være dødsdømt, så har man "talt" om dem og deres alkohol og så går de i baglås.

Man kan jo håbe at det er en der selv er ved at nå til at erkende den er gal så det kan være det sidste skub at læreren tager det op, men hvis ikke det er så er der ikke noget at gøre, så må de overdrage det til nogen der kan sige at nu skal det altså udredes og reageres på, og hvis det er så slemt at læreren bemærker det, så er det nok ikke bare det berømte glas vin til maden.

Så kan man om ikke andet håbe at den anden forælder vågner op.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Er det virkelig en læreropgave?

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2018, 18:15

Wizzze skrev:
Men er det virkelig en lærer opgave? :gruble:

Ville det ikke være bedre at de kunne rapportere deres bekymring til nogen med bedre viden om alkoholproblemer, og med værktøjer, så de faktisk kunne tilbyde familien støtte og hjælp? :gruble:


Det er en læreropgave, hvilket netop er den opgave, at de skal rapportere deres bekymring videre i systemet.
Det er også en pædagogopgave :)

Det skal så også lige siges, at det er en af de ting som elever kan videregive i trivselsmålinger og i samtale med læreren eller skolesundhedsplejerske. Der træder den udvidede underretningspligt i værk.

Og gud ske tak og lov for det!
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"