Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf annellaII » 10. jan 2018, 07:34

https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art6285290/B%C3%B8rn-skal-ikke-lege-krig-i-b%C3%B8rnehaven

Bomber. børn, der skriger. Larm. Jeg kan se ødelagte huse, lig, min datters blod, sprængte lemmer spredt over det hele. Pludselig er det forbi.

Der er børn, der griner, fordi deres land vandt. De synes, det er sjovt.

Der bliver leget krig i min datters børnehave i Rudersdal Kommune – sat i gang af pædagogerne. Børnehavens pædagoger argumenterer for, at ’verden er, som den er’, og at krig er en del af den.

Jeg har det svært med, at min datter kommer hjem og siger: ’Mit land vandt’, efter de har leget krig. Som 5-årig er hun slet ikke klar til at se resultaterne af krig: bunker af briller og tøj, tandproteser, skaldede hoveder, massegrave og forvredne nøgne kroppe. Det er resultatet af krigsførelse, som jeg ser det for mit indre blik.



Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor voldsom krigslegen/e er i børnehaven, det faren beskriver om krig, kan jeg dårligt tro, at børnene bliver konfronteret med, men jeg ved det naturligvis ikke.

Skal vores børn ikke opdrages i overensstemmelse med det danske samfunds værdier, således at de ikke forbinder vold, voldtægt, knivstikkeri og lignende med leg?

Skal vi ikke gøre alt for at undgå, at krig og vold anses som en sjov konkurrence på linje med ’Den store bagedyst’?

Hvordan og baseret på hvilke værdier, kære politikere, skal vores børn opdrages i offentlige institutioner?



Din mening?
0
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15465

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf HappyPaww » 10. jan 2018, 09:49

Har børn ikke altid leget krig, røvere og soldater, cowboys og indianere osv.?

Synes virkelig det er et udtryk for overdrevet korrekthed at gå ind og ville regulere børns leg...
5
Frank
Indlæg: 318
Tilmeldt: 16. jun 2017, 09:41
Kort karma: 23
Likede indlæg: 625

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Frank » 10. jan 2018, 10:05

http://www.alt.dk/boern/bang-mor-du-er- ... -med-vaben

Så behøver far ikke at være bange mere.
2
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Panton » 10. jan 2018, 10:42

HappyPaww skrev:Har børn ikke altid leget krig, røvere og soldater, cowboys og indianere osv.?

Synes virkelig det er et udtryk for overdrevet korrekthed at gå ind og ville regulere børns leg...


Enig i det her, slap nu lidt af for pokker. Alt kan ikke være rundkreds og perleplader!!


Iøvrigt var min egen søn meget skydefikseret og de legede det meget i bh. Han har iøvrigt forskellige BB-guns, spiller GTA og CS-GO, men er den blideste person ever :P

Edit, total stavebøf :genert:
Senest rettet af Panton 10. jan 2018, 13:29, rettet i alt 1 gang.
2
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4533

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf PerXX » 10. jan 2018, 10:50

Panton skrev: Han har iøvrigt forskellige bibiguns...

BB-guns? :D
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Akehurst2 » 10. jan 2018, 10:54

Tamara skrev:Overdramatisering. Simpelthen. Det den 5 årige leger og oplever har intet at gøre med, hvad faderen ser for sig.


På beskrivelserne med bunker af sko, skaldede hoveder og massegrave lyder det mere som om, faren tror de har leget koncentrationslejr.

Tamara skrev:Når det er sagt, så synes jeg, at pædagogerne skulle sætte andre lege i gang, når det er op til dem. Det gør de i vores BH.


Enig. Børnene skal da bare lege krig, hvis de finder på det, men de behøver ikke ligefrem at blive sat i gang af pædagogerne.
0
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf paint » 10. jan 2018, 11:08

Én ting er at børn løber rundt med en plasticpistol og råber 'bang, du er død'. Det er harmløst og børn forbinder ikke noget voldeligt med det. Men børnehavens (i linket) begrundelse: "at ’verden er, som den er’, og at krig er en del af den.", er helt ude i hampen (hvis det er sådan det foregår)

Ja. Krige finder sted, rundt omkring i verden. Men det er ikke noget børn behøver at 'lege'. Grunden er den simple, at de ikke kan kapere det, håndtere det og bearbejde det. De har ikke voksnes 'filter', erfaring og evne til at håndtere dén slags ting. Det går lige ind hos børn og sætter sig som mareridt, utryghed og i værste fald angst.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Tanten » 10. jan 2018, 12:02

Jeg synes, faren skal søge viden om børns viden og univers vs. voksnes. Han læser nogle voksenting ind i børnenes leg, som overhovedet ikke er der - for nej, de ANER ikke, hvad krig er, og hvorfor skulle de også det? De aner heller ikke, hvad sex er, men derfor leger de alligevel far, mor og børn - eller hvad det vil sige, at være sygeplejerske, brandmand, læge etc. men de leger det alligevel.
3
Brugeravatar
Panton
Indlæg: 4496
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:50
Kort karma: 941
Likede indlæg: 4728

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Panton » 10. jan 2018, 13:27

PerXX skrev:
Panton skrev: Han har iøvrigt forskellige bibiguns...

BB-guns? :D



softguns med plastikkugler som ligner real guns og Ak-47
0
You Think you’re in shape, until you try boxing// Tough times don't last, tough people do

Winners never quit
Quitters never win
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Slettet bruger » 10. jan 2018, 18:07

Ud fra farens beskrivelse er han vist en af de mange der kun kender 1 krig ud af de rigtigt mange der har været i verdenshistorien, nemlig 2 V krig.

Ja og han er "doktor i naturvidenskab" så det er trist han ikke prøver at komme lidt længere i sin historiske viden.

Generelt trist at den historiske viden er blevet så elendig.
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf ajnaM » 10. jan 2018, 18:30

eks-Maupassant skrev:Ud fra farens beskrivelse er han vist en af de mange der kun kender 1 krig ud af de rigtigt mange der har været i verdenshistorien, nemlig 2 V krig.

Ja og han er "doktor i naturvidenskab" så det er trist han ikke prøver at komme lidt længere i sin historiske viden.

Generelt trist at den historiske viden er blevet så elendig.


Manden beskriver blandt andet igangværende krige rundt om i verden. Jeg har svært ved at se, at han kun kender til 2. verdenskrig - og i øvrigt har jeg svært ved at genkende billedet af, at mange kun kender 2. verdenskrig. Jeg kender ikke et eneste menneske, der kun kender den ene krig - selv min 5-årige søn kender til flere krige end det. :D

Så jeg tror ikke, du behøver mugge alt for meget over den manglende viden. Den er helt sikkert større, end du tror.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf ajnaM » 10. jan 2018, 18:34

Jeg synes, det er fint, de leger krig, så længe de også leger alt muligt andet. Og så længe både institutioner og forældre i øvrigt er opmærksomme på, at det ikke kun er drenge, der kan lege krig - og at drenge også kan lege med andet end våben. :P


Skal jeg prøve at være enig med manden, kan jeg gå så langt som til at sige, at jeg synes, det virker lidt underligt, at pædagogerne sætter det op som forskellige lande over for hinanden. Det lag tror jeg slet ikke, børnene forstår eller har specielt godt af - det virker mærkeligt, at krigslegen skal være en konkurrence, en imaginær nation kan vinde. :gruble:

Jeg går mere ind for, at man bare laver nogle orkestrerede 'slås'-lege, end at forsøge at iscenesætte en krig mellem nationalstater i børnehaven.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Slettet bruger » 10. jan 2018, 18:39

ajnaM skrev:
eks-Maupassant skrev:Ud fra farens beskrivelse er han vist en af de mange der kun kender 1 krig ud af de rigtigt mange der har været i verdenshistorien, nemlig 2 V krig.

Ja og han er "doktor i naturvidenskab" så det er trist han ikke prøver at komme lidt længere i sin historiske viden.

Generelt trist at den historiske viden er blevet så elendig.


Manden beskriver blandt andet igangværende krige rundt om i verden. Jeg har svært ved at se, at han kun kender til 2. verdenskrig - og i øvrigt har jeg svært ved at genkende billedet af, at mange kun kender 2. verdenskrig. Jeg kender ikke et eneste menneske, der kun kender den ene krig - selv min 5-årige søn kender til flere krige end det. :D

Så jeg tror ikke, du behøver mugge alt for meget over den manglende viden. Den er helt sikkert større, end du tror.


Der har kun været "bunker af tandproteser og briller" i en krig. Han mener holocaust billeder, hvor nazisterne tog alt af tilnærmelsesvis værdi fra jøderne.

Hvis du kender nogen andre hvor tandprotese-bunker også var en ting, så vil jeg gerne høre det?

Din betygning af "kender" er ekstremt devaluerer IMO. Jeg taler om at jeg synes man skal kende årstallene, hvem der var med, hvad grunden der var, styrkeforholdet, udløbet, og noget historisk baggrund for den. Hvor du med "kende" nok mere mener at man kan sige navnet men ikke ved hvornår det var.

Har snakket med RUC-Phd er der gættede 200 år forkert på hvornår Napoleon levede. Så kan man sige de "kender" napoleonskrigene, når de placerer dem i renæssancen? IMO nej.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf Slettet bruger » 10. jan 2018, 18:42

"skaldede hoveder" - den eneste grund til han forbinder krig med det er KZ-fangerne blev klippet. Langt de fleste krige er ikke præget af skaldede hoveder.

En bizar ting af nævne faktisk. "Krig for mig betyder skaldede mennesker".
1
ajnaM
Indlæg: 9930
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1052
Likede indlæg: 27070

Re: Bekymret far: Børn skal ikke lege krig i børnehaven

Indlægaf ajnaM » 10. jan 2018, 19:24

eks-Maupassant skrev:
ajnaM skrev:
eks-Maupassant skrev:Ud fra farens beskrivelse er han vist en af de mange der kun kender 1 krig ud af de rigtigt mange der har været i verdenshistorien, nemlig 2 V krig.

Ja og han er "doktor i naturvidenskab" så det er trist han ikke prøver at komme lidt længere i sin historiske viden.

Generelt trist at den historiske viden er blevet så elendig.


Manden beskriver blandt andet igangværende krige rundt om i verden. Jeg har svært ved at se, at han kun kender til 2. verdenskrig - og i øvrigt har jeg svært ved at genkende billedet af, at mange kun kender 2. verdenskrig. Jeg kender ikke et eneste menneske, der kun kender den ene krig - selv min 5-årige søn kender til flere krige end det. :D

Så jeg tror ikke, du behøver mugge alt for meget over den manglende viden. Den er helt sikkert større, end du tror.


Der har kun været "bunker af tandproteser og briller" i en krig. Han mener holocaust billeder, hvor nazisterne tog alt af tilnærmelsesvis værdi fra jøderne.

Hvis du kender nogen andre hvor tandprotese-bunker også var en ting, så vil jeg gerne høre det?

Din betygning af "kender" er ekstremt devaluerer IMO. Jeg taler om at jeg synes man skal kende årstallene, hvem der var med, hvad grunden der var, styrkeforholdet, udløbet, og noget historisk baggrund for den. Hvor du med "kende" nok mere mener at man kan sige navnet men ikke ved hvornår det var.

Har snakket med RUC-Phd er der gættede 200 år forkert på hvornår Napoleon levede. Så kan man sige de "kender" napoleonskrigene, når de placerer dem i renæssancen? IMO nej.


Han kan jo godt kende andre krige, selvom hans referencer går på 2. verdenskrig. Jeg tænker, at de fleste, der er gamle nok til at have en doktorgrad, som minimum kender til den kolde krig. Krigene i Afghanistan og Iran. Og mon ikke også, han kender 1. verdenskrig.

Det er jo ikke så sort/hvidt, at man enten ved det hele, eller kun ved noget om 2. verdenskrig. Og i mine øjne behøver man ikke vide alt om en krig for at kunne uddrage noget relevant. Det vigtige for mig må være, at man forstår konteksten og de store historiske linjer - detaljer kan man putte på, men præcise årstal og den slags er i min optik mindre relevant. Men jeg ved godt, der er uenighed på området, og at nogle mener, historiske detaljer nærmest er det mest væsentlige.


Kort sagt, så synes jeg, du overdriver. Man behøver ikke være historieløs, fordi man primært refererer til 2. verdenskrig.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"