Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Pølsemix
Indlæg: 3059
Tilmeldt: 26. okt 2015, 17:56
Kort karma: 196
Likede indlæg: 5512

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Pølsemix » 9. jan 2018, 09:25

Nej, det er ikke racisme ligesom blackface og Tintin i Congo heller ikke er det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Slettet bruger » 13. jan 2018, 14:31

Sygt nok, nu smadrer de H & M butikker i Sydafrika pga den reklame

https://www.bt.dk/udland/se-de-vanvitti ... et-smadret
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf annellaII » 13. jan 2018, 14:35

eks-Maupassant skrev:Sygt nok, nu smadrer de H & M butikker i Sydafrika pga den reklame

https://www.bt.dk/udland/se-de-vanvitti ... et-smadret


Det er jo det rene vanvid, bare ikke andre lande tager ved lære.
0
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2018, 18:10

dgd2007 skrev:Ah, det er vel mere teksten på trøjen, der er lidt uheldig :)


Hvorfor?
Enhver normalt begavet ved jo at mennesker ikke nedstammer fra aberne, og de fleste i engelsktalende lande kender anvendelsen af ordet monkey i forhold til børn?
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2018, 18:23

Stitch skrev:Jeg tænker, at det er meget nemt som hvid skandinav, som aldrig har været udsat for racisme, sige at "for den rene er alting rent". Når man bliver udsat for racisme og diskrimination tit og ofte, så falder den slags for brystet med det samme.


Undskyld mig, men nogle gange, så er der visse personer der selv opsøger deres lidelser og spiller offer.
Var den en hvid dreng eller pige, kan du så ærligt sige at der overhovedet var nogen, der ville råbe op?
Racisme som moderne begreb er styret af uvidenhed (og ja, det er racisme generelt), men den moderne uvidenhed skyldes at man ikke ved hvad racisme som begreb ER. Og den tekst på trøjen er IKKE racistisk.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Slettet bruger » 13. jan 2018, 18:24

Det er Sveriges svar på Muhammad-krisen.

Monkeyboy-krisen. Alle politikerne og kongen skal ned og undskylde overalt for H & M :)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2018, 21:21

Bimmerdyret skrev:
dgd2007 skrev:Ah, det er vel mere teksten på trøjen, der er lidt uheldig :)


Hvorfor?
Enhver normalt begavet ved jo at mennesker ikke nedstammer fra aberne, og de fleste i engelsktalende lande kender anvendelsen af ordet monkey i forhold til børn?

I debattører er da mærkelige ... :lol:
Nej, nu har jeg jo ikke styr på, om det er de samme, der siger det, men jeg har indtryk af, at der er stort flertal for, at det er helt fy-fy at kalde sorte for "negre". Og nu ser det ud til, at der er stort flertal for, at det er okay at associere dem med aber! :gruble:

Jeg har det lige omvendt - for jeg er vokset op med, at "neger" er/var et helt almindeligt, neutralt ord. Mens det var højst racistisk (og ikke helt sjældent) at sammenligne dem med aber. Så jeg kan ikke rigtig følge jeres tankegang. Jeg går ikke på nogen barrikader eller deltager i sjitstorme, men jeg anser det for en kapitalbrøler af H&M at bringe det billede. Der burde nogen have vidst bedre - med mindre det da er en bevidst provokation (det kender jeg dem ikke godt nok til at vide, om det kan være).
1
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19042

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Flora » 13. jan 2018, 21:28

Hvis ikke der var blevet gjort en sag ud af det og jeg bare havde set det billede, så havde jeg aldrig nogensinde tænkt skyggen af en negativ tanke om det. Det er en sød dreng i en sød trøje og ikke rigtig andet. Den der association mellem sorte mennesker og aber eksisterer slet ikke i mit univers :forvirret:
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59511

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf DetSorteCirkus » 13. jan 2018, 21:35

Jeg kan ikke forestille mig, at der ligger en racistisk intention bag; til gengæld synes jeg, at det er naivt og uprofessionelt at sende sådan et billede ud, medmindre man ønsker at fortælle noget særligt med det. Det burde ikke komme bag på et stort internationalt firmas PR-folk, at det her ville kunne give negativ omtale og stærke reaktioner.

Jeg bifalder ikke, at butikker smadres, men jeg kan udmærket sætte mig ind i, hvorfor et billede som dette netop kan afstedkomme stor vrede i et land som Sydafrika, hvor man har været vant til, at nedsættende ytringer om sorte netop var ment nedsættende.
1
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf dgd2007 » 13. jan 2018, 21:36

Flora skrev:Hvis ikke der var blevet gjort en sag ud af det og jeg bare havde set det billede, så havde jeg aldrig nogensinde tænkt skyggen af en negativ tanke om det. Det er en sød dreng i en sød trøje og ikke rigtig andet. Den der association mellem sorte mennesker og aber eksisterer slet ikke i mit univers :forvirret:

Ok, så må vi jo gå ud fra, at reklamefolkene og QA-folkene i H&M har været nogle, der levede i samme lysegrønnee uskyld :lol:

Jeg tror dog heller ikke, jeg ville have lagt mærke til teksten, hvis der ikke havde været en tråd om det - det vil jeg dog give dig ret i.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Politiker i chok over H&M-annonce med sort dreng

Indlægaf Bimmerdyret » 13. jan 2018, 21:46

dgd2007 skrev:
Bimmerdyret skrev:
dgd2007 skrev:Ah, det er vel mere teksten på trøjen, der er lidt uheldig :)


Hvorfor?
Enhver normalt begavet ved jo at mennesker ikke nedstammer fra aberne, og de fleste i engelsktalende lande kender anvendelsen af ordet monkey i forhold til børn?

I debattører er da mærkelige ... :lol:
Nej, nu har jeg jo ikke styr på, om det er de samme, der siger det, men jeg har indtryk af, at der er stort flertal for, at det er helt fy-fy at kalde sorte for "negre". Og nu ser det ud til, at der er stort flertal for, at det er okay at associere dem med aber! :gruble:

Jeg har det lige omvendt - for jeg er vokset op med, at "neger" er/var et helt almindeligt, neutralt ord. Mens det var højst racistisk (og ikke helt sjældent) at sammenligne dem med aber. Så jeg kan ikke rigtig følge jeres tankegang. Jeg går ikke på nogen barrikader eller deltager i sjitstorme, men jeg anser det for en kapitalbrøler af H&M at bringe det billede. Der burde nogen have vidst bedre - med mindre det da er en bevidst provokation (det kender jeg dem ikke godt nok til at vide, om det kan være).


Ok, indrømmet, jeg forstår ikke lige dit indlæg men,..
Ja, debattører er mærkelige, fordi mennesker er mærkeligem dog så udtaler jeg mig i det personlige på vegne af migslev og dermed ikke andre.

Rent sprogligt kan man tærske langhalm på negro og det etymologiske...det er en oldie... og udfra hvad du siger, det du også er vokset op med...at en spade er en spade etc.
Mht HM, så har den pågældende mor ikke nogen problemer med det, og ja... selv en "hvid" i den trøje gør det jo tilgængeligt for" aberne i skoven"..
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"