Forbyd fyrværkeri

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf fisken80 » 30. dec 2017, 20:07

Mistermor skrev:
fisken80 skrev:Der er lige blevet lavet en undersøgelse der viste, at du skal have dit plastictræ i temmelig mange år før det miljømæssigt slår et ægte.


Kan du huske, hvor du har læst det?

Min datter og jeg har et plasttræ i fællesskab, og det, tror jeg, kommer til at kunne holde i virkelig mange år. Det er overhovedet ikke til at se, at det er brugt.


Jeg så det en aften i TV2-nyhederne.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 30. dec 2017, 20:22

Mistermor skrev:Nu spurgte du jo selv til noget specifikt, og vi befinder os i en debat om fyrværkeri, men jeg har skam den mening, at vi skal lovgive og sætte afgifter i forhold til miljøbelastning på alle områder.
Jeg synes, det er vanvittigt, at man kan flyve så billigt, når det forurener så meget, som det gør. Jeg synes, afgifter på biler skulle være afhængig af, hvor miljøvenlig bilen er, og at meget forurenende biler skulle forbydes. At det skal forbydes at sprøjte med gift for private, og at gartnerier og landbrug skal minimere mest muligt. Osv.

Afgifter alene giver folk med penge mulighed for at forurene, - og det er det, vi skal undgå, hvis vi vil passe på verden.


Jeg tror det er en tabt kamp. Vi har en eller anden mængde fossile brændstoffer, og de er væk inden for en overskuelig årrække uanset hvad. Om det er 50, 60 eller 70 år gør næppe den store forskel for miljøet. Og som bekendt lærer nød nøgen kvinde at spinde. Når menneskeheden ikke har flere fossile brændstoffer, finder den på noget andet, og så løser problemet sig selv.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 30. dec 2017, 21:40

abcd skrev:
Mistermor skrev:Nu spurgte du jo selv til noget specifikt, og vi befinder os i en debat om fyrværkeri, men jeg har skam den mening, at vi skal lovgive og sætte afgifter i forhold til miljøbelastning på alle områder.
Jeg synes, det er vanvittigt, at man kan flyve så billigt, når det forurener så meget, som det gør. Jeg synes, afgifter på biler skulle være afhængig af, hvor miljøvenlig bilen er, og at meget forurenende biler skulle forbydes. At det skal forbydes at sprøjte med gift for private, og at gartnerier og landbrug skal minimere mest muligt. Osv.

Afgifter alene giver folk med penge mulighed for at forurene, - og det er det, vi skal undgå, hvis vi vil passe på verden.


Jeg tror det er en tabt kamp. Vi har en eller anden mængde fossile brændstoffer, og de er væk inden for en overskuelig årrække uanset hvad. Om det er 50, 60 eller 70 år gør næppe den store forskel for miljøet. Og som bekendt lærer nød nøgen kvinde at spinde. Når menneskeheden ikke har flere fossile brændstoffer, finder den på noget andet, og så løser problemet sig selv.


Altså, jo de næste 50 år betyder faktisk intet mindre end vores chance for at overleve.

Fordi hvis vi når over 2 grader begynder der at ske selvforstærkende ting, og så går det helt helt amok.

Hvis vi bliver ved til 2100 så vil man f.eks. få problemer med at trække vejret udenfor, simpelthen pga 1000 ppm, det er der hvor man får hovedpine og bliver træt i hovedet efter nogen timer i f.eks. et fyldt klasselokale. Sådan vil det være på hele planeten for alle pattedyr. Det vil jo nok betyde at fleste af de vilde dør bare pga det.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 30. dec 2017, 21:56

eks-Maupassant skrev:
abcd skrev:
Mistermor skrev:Nu spurgte du jo selv til noget specifikt, og vi befinder os i en debat om fyrværkeri, men jeg har skam den mening, at vi skal lovgive og sætte afgifter i forhold til miljøbelastning på alle områder.
Jeg synes, det er vanvittigt, at man kan flyve så billigt, når det forurener så meget, som det gør. Jeg synes, afgifter på biler skulle være afhængig af, hvor miljøvenlig bilen er, og at meget forurenende biler skulle forbydes. At det skal forbydes at sprøjte med gift for private, og at gartnerier og landbrug skal minimere mest muligt. Osv.

Afgifter alene giver folk med penge mulighed for at forurene, - og det er det, vi skal undgå, hvis vi vil passe på verden.


Jeg tror det er en tabt kamp. Vi har en eller anden mængde fossile brændstoffer, og de er væk inden for en overskuelig årrække uanset hvad. Om det er 50, 60 eller 70 år gør næppe den store forskel for miljøet. Og som bekendt lærer nød nøgen kvinde at spinde. Når menneskeheden ikke har flere fossile brændstoffer, finder den på noget andet, og så løser problemet sig selv.


Altså, jo de næste 50 år betyder faktisk intet mindre end vores chance for at overleve.

Fordi hvis vi når over 2 grader begynder der at ske selvforstærkende ting, og så går det helt helt amok.

Hvis vi bliver ved til 2100 så vil man f.eks. få problemer med at trække vejret udenfor, simpelthen pga 1000 ppm, det er der hvor man får hovedpine og bliver træt i hovedet efter nogen timer i f.eks. et fyldt klasselokale. Sådan vil det være på hele planeten for alle pattedyr. Det vil jo nok betyde at fleste af de vilde dør bare pga det.


Hvis vi fortsætter som nu, løber vi vel tør for olie længe inden 2100.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 30. dec 2017, 22:00

abcd skrev:
eks-Maupassant skrev:
abcd skrev:
Mistermor skrev:Nu spurgte du jo selv til noget specifikt, og vi befinder os i en debat om fyrværkeri, men jeg har skam den mening, at vi skal lovgive og sætte afgifter i forhold til miljøbelastning på alle områder.
Jeg synes, det er vanvittigt, at man kan flyve så billigt, når det forurener så meget, som det gør. Jeg synes, afgifter på biler skulle være afhængig af, hvor miljøvenlig bilen er, og at meget forurenende biler skulle forbydes. At det skal forbydes at sprøjte med gift for private, og at gartnerier og landbrug skal minimere mest muligt. Osv.

Afgifter alene giver folk med penge mulighed for at forurene, - og det er det, vi skal undgå, hvis vi vil passe på verden.


Jeg tror det er en tabt kamp. Vi har en eller anden mængde fossile brændstoffer, og de er væk inden for en overskuelig årrække uanset hvad. Om det er 50, 60 eller 70 år gør næppe den store forskel for miljøet. Og som bekendt lærer nød nøgen kvinde at spinde. Når menneskeheden ikke har flere fossile brændstoffer, finder den på noget andet, og så løser problemet sig selv.


Altså, jo de næste 50 år betyder faktisk intet mindre end vores chance for at overleve.

Fordi hvis vi når over 2 grader begynder der at ske selvforstærkende ting, og så går det helt helt amok.

Hvis vi bliver ved til 2100 så vil man f.eks. få problemer med at trække vejret udenfor, simpelthen pga 1000 ppm, det er der hvor man får hovedpine og bliver træt i hovedet efter nogen timer i f.eks. et fyldt klasselokale. Sådan vil det være på hele planeten for alle pattedyr. Det vil jo nok betyde at fleste af de vilde dør bare pga det.


Hvis vi fortsætter som nu, løber vi vel tør for olie længe inden 2100.


Så vidt jeg har hørt er der rigeligt olie til at destruere planeten for mennesker og andre store dyr.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 30. dec 2017, 22:09

eks-Maupassant skrev:
abcd skrev:Hvis vi fortsætter som nu, løber vi vel tør for olie længe inden 2100.


Så vidt jeg har hørt er der rigeligt olie til at destruere planeten for mennesker og andre store dyr.


Det bliver jo altid gætværk, men det jeg har læst rundt omkring er 50 år tilbage ved det nuværende forbrug. Men der har jo også været folk der har gættet på at vi var løbet tør for længe siden. Uanset hvad tror jeg ikke det er realistisk at vi ender i en situation hvor vi har store oliereserver tilbage og lever uden olie. Jeg tror hele lortet bliver brugt - eller selvfølgelig vil der være noget tilbage, det sidste olie vil være alt for dyrt at bruge - og det eneste al miljø-skrigeriet kan gøre af forskel er at skyde det nogle årtier.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 30. dec 2017, 23:58

abcd skrev:
eks-Maupassant skrev:
abcd skrev:Hvis vi fortsætter som nu, løber vi vel tør for olie længe inden 2100.


Så vidt jeg har hørt er der rigeligt olie til at destruere planeten for mennesker og andre store dyr.


Det bliver jo altid gætværk, men det jeg har læst rundt omkring er 50 år tilbage ved det nuværende forbrug. Men der har jo også været folk der har gættet på at vi var løbet tør for længe siden. Uanset hvad tror jeg ikke det er realistisk at vi ender i en situation hvor vi har store oliereserver tilbage og lever uden olie. Jeg tror hele lortet bliver brugt - eller selvfølgelig vil der være noget tilbage, det sidste olie vil være alt for dyrt at bruge - og det eneste al miljø-skrigeriet kan gøre af forskel er at skyde det nogle årtier.


Tja, jeg tror når folk begynder at dø i 100 millioner af gangen-agtigt forstår alle det er alvorligt.

Det vil nok inden for ti år være tydeligt for alle at opvarmingen er et problem, også selv om man intet ved om det, fordi man vil kunne se det ud af vinduet.
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf annellaII » 31. dec 2017, 05:52

Modesty Blame skrev:Siden middagstid i dag har der fx. ikke været ophold i skyderiet. Det er jo en lise for krop og sjæl at høre på kontinuerlige brag.


Ja da det er så livsbekræftende :gruble:
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 31. dec 2017, 07:40

eks-Maupassant skrev:
abcd skrev:
eks-Maupassant skrev:
abcd skrev:Hvis vi fortsætter som nu, løber vi vel tør for olie længe inden 2100.


Så vidt jeg har hørt er der rigeligt olie til at destruere planeten for mennesker og andre store dyr.


Det bliver jo altid gætværk, men det jeg har læst rundt omkring er 50 år tilbage ved det nuværende forbrug. Men der har jo også været folk der har gættet på at vi var løbet tør for længe siden. Uanset hvad tror jeg ikke det er realistisk at vi ender i en situation hvor vi har store oliereserver tilbage og lever uden olie. Jeg tror hele lortet bliver brugt - eller selvfølgelig vil der være noget tilbage, det sidste olie vil være alt for dyrt at bruge - og det eneste al miljø-skrigeriet kan gøre af forskel er at skyde det nogle årtier.


Tja, jeg tror når folk begynder at dø i 100 millioner af gangen-agtigt forstår alle det er alvorligt.

Det vil nok inden for ti år være tydeligt for alle at opvarmingen er et problem, også selv om man intet ved om det, fordi man vil kunne se det ud af vinduet.


Dør de ikke allerede som fluer i Kina af smog der ikke kan komme væk på grund af klimaforandringer? Penge styrer verden, og så længe det er billigt at hente olie op, tror jeg det bliver hentet op, solgt og brændt.
0
HerErJeg
Indlæg: 4192
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf HerErJeg » 31. dec 2017, 08:36

Det er også at gå til ekstremer at stjæle, men at konkludere at 'en del' angiveligt vil gå den vej, det er for langt ude. Kan det ikke tænkes, at fordi det kan høres vidt og bredt, så kommer man hurtigt til den konklusion, at sådan vil alle gøre?
Jeg bor i en lille provinsby med 4000, og afskydningen før tid vil jeg vurdere som meget lav. Børn der går ud på egen hånd, det er næsten væk, sammenlignet med min egen tid for 30 år siden. Jeg vil påstå at sociale medier og YouTube rykker så hårdt, at ikke engang fyrværkeri kan lette røven på dem.
Dem der typisk fyrer af, det er nærmere en far/søn ting når det er næsten mørkt.
Hvis man kom i helikopter over villakvarteret, så vil man ikke se afskydning alle steder, men lidt det ene sted og lidt det andet sted, så giver summen et indtryk at det er hele tiden fra morgen til aften overalt i byen. Sammenholdt med at vi som mennesker er blevet meget lidt tolerante på visse områder, så bliver det pludselig til et had - forhold til fyrværkeri og alt hvad der til hører.
0
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf FruitFly » 31. dec 2017, 09:53

abcd skrev:Dør de ikke allerede som fluer i Kina af smog der ikke kan komme væk på grund af klimaforandringer? Penge styrer verden, og så længe det er billigt at hente olie op, tror jeg det bliver hentet op, solgt og brændt.

"Dør som fluer" er måske så meget sagt, men jo, og der er også derfor den kinesiske regering er super-aktive i at finde bæredygtige energi-kilder. Og når dét er sagt, så bruger Kina altså langt overvejende kul.

Landet vil pumpe et beløb der er større end Danmarks bruttonationalprodukt i vedvarende energi indtil 2020.
https://www.dr.dk/nyheder/viden/miljoe/ ... oen-energi

Og fra udlandet:
China Is Showing the World What Renewable Energy Dominance Looks Lik
...
While China today is far and away the global leader in solar generation, a decade ago, the country had just 100 megawatts of solar photovoltaic (PV) capacity installed. That's nothing. For reference, it's actually less than is currently installed in the city of San Antonio. By the end of 2016, China had increased its solar PV capacity by nearly 800 times, with more than 77 gigawatts currently installed.

China's solar dominance is only going to keep growing, according to the IEA report. As Dr. Paolo Frankl, one of the lead authors on the report, said on a call to reporters, "In one year, China will install the equivalent of the total history of solar development in Germany."

The stunning growth trajectories reflected in the IEA report show how quickly the transition to renewables can be underway when aggressive policies cut through the barriers to growth.

https://www.ecowatch.com/china-renewabl ... 79336.html

Nå, Kina er jo også mester inden for fyrværkeri, så det er ikke helt off-topic...
Chinese New Year, which falls on February 8, is going to be a little quieter and a bit less jubilant this year as Chinese cities ban fireworks to combat the country’s increasingly dire smog problem.
https://www.citylab.com/equity/2016/02/ ... rs/460245/
0
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"