Forbyd fyrværkeri

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20419
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43834

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf paint » 30. dec 2017, 08:18

"fyrmester substantiv, fælleskøn
Bøjning -en, fyrmestre, fyrmestrene
Udtale [ˈfyɐ̯-] tip

person der har ansvaret for pasningen af et fyr(tårn) og ofte for udførelsen af andre opgaver som fx observation af skibsfart eller opsyn med en mindre havn eller ø "


Det hedder vist en 'fyrværkerimester'.

Bortset fra det, så mener jeg ikke at fyrværkeri i moderat omfang skal forbydes. Der er opstået en kedelig tendens, synes jeg, til at alt hvad man ikke bryder sig om, bare skal forbydes.
Vi har forbud nok i forvejen. Et samfund skal ikke reguleres af forbud.

Billede
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32427

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf icelady » 30. dec 2017, 08:38

Jeg synes ikke det skal forbydes.

Hvis det forbydes kan jeg godt frygte, der kommer mere på det sorte marked, og der er sikkerheden nok ikke ligefrem i top.


Ang det med dyr/børn/voksne, der bliver bange...altså...jeg er sgu lidt træt af at man partout gerne vil forbyde/ændre alt, der gør en utryg/bange. Gu er det synd for de berørte, men jeg tror i mange tilfælde kan man selv gøre en indsats.
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Seladon
Indlæg: 1816
Tilmeldt: 7. jan 2017, 16:20
Kort karma: 60
Geografisk sted: ude i det blå
Likede indlæg: 1079

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Seladon » 30. dec 2017, 09:07

jeg ved det ikke..... indrømmer at jeg nyder at se de flotte fyrværkerishows, men på den anden side ved jeg også godt at de er belastende for både miljø, dyr og nogen mennesker...

Hvis vi erstatte fyrværkeri med lasershow kunne det være en win-win løsning.
Senest rettet af Seladon 30. dec 2017, 09:56, rettet i alt 1 gang.
2
Husk nu "Jeg er OK, du er OK". :devil2: for her har vi Danmarks hyggeligste debat, ikke også. :P
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf FruitFly » 30. dec 2017, 09:14

Ja, det burde forbydes for privatpersoner. Hvor kan jeg skrive under?
2
#Klimatosse
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf annellaII » 30. dec 2017, 09:57

paint skrev:"fyrmester substantiv, fælleskøn
Bøjning -en, fyrmestre, fyrmestrene
Udtale [ˈfyɐ̯-] tip

person der har ansvaret for pasningen af et fyr(tårn) og ofte for udførelsen af andre opgaver som fx observation af skibsfart eller opsyn med en mindre havn eller ø "


Det hedder vist en 'fyrværkerimester'.



Det gør det, jeg synes nok der var noget galt med ordet fyrmester, da jeg skrev det, vidste lige i det øjeblik ikke, hvad det var, der var galt - tak for forklaringen :)
0
HerErJeg
Indlæg: 4191
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5014

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf HerErJeg » 30. dec 2017, 10:14

Gu' skal det ej forbydes.
Det er snart det sidste frirum der for alvor er tilbage, og så holder man sig alligevel inden for lovens rammer og 99% af det affyrede er lovligt fyrværkeri.
Man må jo knapt holde bål i haven, for naboen kunne jo dø af partikler. Og mans man står med bajeren i hånden og nyder flammerne, så må man heller ikke råbe STORE PATTER...
Hvis man endelig skal stramme op på noget, så skal det være den der forhandler ud af bagdøren med egen importet krudt af tvivlsom kvalitet. Der skal man simpelthen rammes HÅRDT, men jeg tror faktisk det kun bliver til lidt bøder + at skidtet konfiskeres.

Sådan en giga idiot som ham her, burde simpelthen kyles i fængsel på røv og albuer. Størsteparten af de grimme ulykker vi hører om kan meget vel skyldes det som sådan en tåbe sælger. Hvis ikke det var så let tilgængeligt, så tror jeg kun at meget få ville tage turen til Tyskland og forsyne sig, så krudt-pusheren skal simpelthen bare fjernes fra jordens overflade.
http://nyheder.tv2.dk/2015-01-12-tjente ... igegyldige
1
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf annellaII » 30. dec 2017, 10:28

Fyrst Eberhard skrev:Det hedder en ‘fyrværker’.


Pyrotekniker kan vist også bruges?
1
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9418

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Modesty Blame » 30. dec 2017, 14:22

Jeg hygger mig da enormt med de tumber, der fyrer af fra morgen til nå ja morgen lige i øjeblikket. Særligt dem, der lige har fyret en mængde kanonslag af lige her ved min blok er da en glæde for alle.

Fuck, hvor jeg hader fyrværkeri.
2
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Tux » 30. dec 2017, 14:45

Mistermor skrev:Jeg synes ikke, man kan bruge argumenter om, at folk vil bruge sortbørsting i stedet, - (Det svarer til de borgerliges argument om at sætte hastigheden på motorveje op, fordi folk alligevel kører stærkere end tilladt) og jeg tror heller ikke, at det vil være særlig udbredt. Så stor en del af folks liv er fyrværkeri heller ikke, det er vel de færreste, der vil bryde loven for at kunne fyre af selv.

Jeg forstår simpelthen ikke, at vi holder fast i traditioner, som er så åbenlyst skadelige for miljø og mennesker, og SÅ meget spild af ressourcer og uden nogen form for nytteværdi. Det er, som om menneskeheden ikke kan udvikle sig!

Lav fyrværkeri et sted og film det og send det på tv. Eller udgiv det på dvd!

Skal jeg forstå i også forbyde levende lys, juletræer og juledekorationer?
3
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 30. dec 2017, 14:58

Mistermor skrev:Jeg synes ikke, man kan bruge argumenter om, at folk vil bruge sortbørsting i stedet, - (Det svarer til de borgerliges argument om at sætte hastigheden på motorveje op, fordi folk alligevel kører stærkere end tilladt) og jeg tror heller ikke, at det vil være særlig udbredt. Så stor en del af folks liv er fyrværkeri heller ikke, det er vel de færreste, der vil bryde loven for at kunne fyre af selv.

Jeg forstår simpelthen ikke, at vi holder fast i traditioner, som er så åbenlyst skadelige for miljø og mennesker, og SÅ meget spild af ressourcer og uden nogen form for nytteværdi. Det er, som om menneskeheden ikke kan udvikle sig!


Hvis det skal være målestokken, skal vi vel forbyde al unødvendig afbrænding af fossile brændstoffer. Slut med ferier og køren til ditten og datten medmindre man kan bevise en nytteværdi.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 30. dec 2017, 15:15

Mistermor skrev:
abcd skrev:
Hvis det skal være målestokken, skal vi vel forbyde al unødvendig afbrænding af fossile brændstoffer. Slut med ferier og køren til ditten og datten medmindre man kan bevise en nytteværdi.


Jeg synes også, man skal overveje sit forbrug af energi, og sit co2 aftryk. Jeg synes, der er stor forskel på at glo på fyrværkeri eller rende rundt og fyre det af, hvis det er sidstnævnte, der er fokus på, og så at holde varmen. Og jeg går selvfølgelig ind for vedvarende energi.


Jeg talte ikke om at holde varmen, jeg talte om at flyve på ferie eller unødig kørsel. Skal det forbydes?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 30. dec 2017, 15:25

Mistermor skrev:
abcd skrev:
Mistermor skrev:
abcd skrev:
Hvis det skal være målestokken, skal vi vel forbyde al unødvendig afbrænding af fossile brændstoffer. Slut med ferier og køren til ditten og datten medmindre man kan bevise en nytteværdi.


Jeg synes også, man skal overveje sit forbrug af energi, og sit co2 aftryk. Jeg synes, der er stor forskel på at glo på fyrværkeri eller rende rundt og fyre det af, hvis det er sidstnævnte, der er fokus på, og så at holde varmen. Og jeg går selvfølgelig ind for vedvarende energi.


Jeg talte ikke om at holde varmen, jeg talte om at flyve på ferie eller unødig kørsel. Skal det forbydes?


Jeg troede, afbrænding af fossile brændstoffer hentydede til varmeværker?

Jeg synes godt, man kunne begrænse de nævnte områder, ja. :)


Jeg synes det er et lidt vagt svar. Skal det forbydes ved lov at flyve på ferie? Det er et ja/nej-spørgsmål.
0
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf fisken80 » 30. dec 2017, 15:44

Mistermor skrev:
Tux skrev:Skal jeg forstå i også forbyde levende lys, juletræer og juledekorationer?


Jeg er ikke nok inde i emnet til, at jeg kan udtale mig "sikkert", men jeg tænker, at hvis det giver mening miljømæssigt, kunne man sagtens forbyde andre lys end ægte stearin (fordi de, såvidt jeg forstår, forurener mindre) og gå over til plastjuletræer, fordi de kan bruges i virkelig mange år, og juletræsproduktion er ret forurenende, medmindre den er økologisk.

Så ja - i en eller anden form synes jeg, at vi burde lovgive og indrette vores samfund med langt større hensyn til miljø/klima. Som det er nu, er hovedmålet i alt jo vækst og egoisme.


Der er lige blevet lavet en undersøgelse der viste, at du skal have dit plastictræ i temmelig mange år før det miljømæssigt slår et ægte.
1
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf Slettet bruger » 30. dec 2017, 16:04

Mistermor skrev:Nej, men det må for min skyld gerne rationeres. Så man f.eks. har ret til en charterrejse hver andet eller tredje år (frekvens og den slags, må klogere mennesker beregne), og man skal ikke måtte sælge kvoterne til andre, de skal være personlige. ;)


Så et delvist forbud. Jeg synes at problemet med den slags forbud er at det bliver noget smagsdommeri, det er let at forbyde noget som man ikke selv har interesse i. Men man skal være meget ren i sjælen for at kunne pege på en der fyrer en raket af og sige "hov hov, tænk på miljøet" og ikke være sårbar over for at der peges tilbage på en selv fordi man tager på flyrejser, kører til fodboldstævner i den anden ende af landet, spiser meget oksekød eller hvad man nu selv nyder at forsøde tilværelsen med.

Det kan være fair nok at ville gøre noget for miljøet, men så synes jeg vejen frem er skatter. Hvis man vil have folk til at fyre mindre krudt af, må man lægge skat på krudtet, og hvis man vil have folk til at flyve mindre, må man lægge højere skatter på flyrejser.
3
Brugeravatar
FruitFly
Indlæg: 3885
Tilmeldt: 25. okt 2015, 19:01
Kort karma: 95
Likede indlæg: 3548

Re: Forbyd fyrværkeri

Indlægaf FruitFly » 30. dec 2017, 16:32

Jeg er ikke modstander af miljøhensyn, men fordi det er farligt, jeg er bange for det og blandingen af årets brandert og krudt bare er herredumt.
3
#Klimatosse

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"