Børnechecken, deles?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf cola » 28. dec 2017, 18:40

Tamara skrev:
cola skrev:Jeg basere mine udsagn på omkring 10 til 15 mandlige venners udsagn, så selvfølgelig er de farvet af dem, og jeg siger heller ikke at alle kvinder er sådan, på ingen måde, som sagt så har jeg kun... hvad er det 2 hånds udsagn at fortælle. og kun fra et meget lille andel af den danske befolkning, men sjovt nok sker det ofte at undersøgelser bliver baseret på så lille et grundlag.
En af mine veninder kan så sige det modsatte, her står hun med hele udgiften til sine børn, men han tager checken, fordi de bor hos ham, men hun skal sørge for nyt tøj, legetøj osv til dem, for det gider han ikke give. Efter hendes udsagn.



Det skal han, så hun skal jo lade være med det, hvis hun ikke vil bruge de penge. Hendes valg. Så må myndughederne fx kommunen jo på banen, hvis børnene misrøgtes.

Ville du stoppe med at give dine børn nyt tøj, hvis du stod i sådan en situation ? Jeg tror de fleste forældre vil deres børn det bedste, og så tage det økonomiske tab der evt følger med.
Men jeg kan jo tage fejl, jeg har ingen børn, så ved det ikke.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf ajnaM » 28. dec 2017, 18:50

Det har ikke rigtig nogen betydning i praksis for os - de ryger på den fælles budgetkonto lige meget hvad. Men grundlæggende synes jeg, det er en god idé, at man begynder at se forældre (med fælles forældremyndighed) som ligeværdige parter. Der er i mine øjne ingen grund til at se mor som en mere 'naturlig' forædler end far.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
missme
Indlæg: 303
Tilmeldt: 12. aug 2015, 17:00
Kort karma: 20
Likede indlæg: 391

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf missme » 28. dec 2017, 19:45

Jeg har en enkel veninde som er skilt, og der ville det skabe problemer. Hun sørger for ALT, far kan lige svinge sig op til at købe en lille fødselsdagsgave, men ud over det så bidrager han kun med det bidrag der er ham pålagt at betale. Han ser heller ikke børnene mere end hver anden weekend, selvom han kunne have dem meget mere hvis han ønskede. I det tilfælde ville pengene gå til at forsøde hans eget liv og ikke hans børns. Og moderen ville virkelig mangle dem, som eneforsørger. Så langt rækker børnefamilieydelsen alligevel heller ikke.
0
ajnaM
Indlæg: 9929
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1051
Likede indlæg: 27061

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf ajnaM » 28. dec 2017, 20:01

Lisma skrev:
ajnaM skrev:Det har ikke rigtig nogen betydning i praksis for os - de ryger på den fælles budgetkonto lige meget hvad. Men grundlæggende synes jeg, det er en god idé, at man begynder at se forældre (med fælles forældremyndighed) som ligeværdige parter. Der er i mine øjne ingen grund til at se mor som en mere 'naturlig' forædler end far.

Jeg er også all in for ligestilling på den front, selvfølgelig skal de penge deles op hvis man har børnene lige fordelt eller på andre ordninger. Men jeg tænker at det bliver noget juks at administrere, så jeg er spændt på hvordan de vil bære sig ad med det.


Jeg tænker umiddelbart, at det er noget, der skal administreres på samme måder som deleordninger og andet, der har med skilsmisser og børn at gøre. Enten finder forældrene selv ud af det mellem sig, eller det bliver noget, der tages i Statsforvaltningen (sammen med det andet).
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf Modesty Blame » 28. dec 2017, 20:11

cola skrev:Jeg basere mine udsagn på omkring 10 til 15 mandlige venners udsagn, så selvfølgelig er de farvet af dem, og jeg siger heller ikke at alle kvinder er sådan, på ingen måde, som sagt så har jeg kun... hvad er det 2 hånds udsagn at fortælle. og kun fra et meget lille andel af den danske befolkning, men sjovt nok sker det ofte at undersøgelser bliver baseret på så lille et grundlag.
En af mine veninder kan så sige det modsatte, her står hun med hele udgiften til sine børn, men han tager checken, fordi de bor hos ham, men hun skal sørge for nyt tøj, legetøj osv til dem, for det gider han ikke give. Efter hendes udsagn.

Ja, men så bliver undersøgelserne foretaget af mennesker, der ved, hvad bias er. Og så er dine venner og bekendtes udsagn som beskrevet af dig lissom udelukket.
1
MOGA
Indlæg: 4029
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf MOGA » 28. dec 2017, 23:12

Tamara skrev:
cola skrev:Jeg basere mine udsagn på omkring 10 til 15 mandlige venners udsagn, så selvfølgelig er de farvet af dem, og jeg siger heller ikke at alle kvinder er sådan, på ingen måde, som sagt så har jeg kun... hvad er det 2 hånds udsagn at fortælle. og kun fra et meget lille andel af den danske befolkning, men sjovt nok sker det ofte at undersøgelser bliver baseret på så lille et grundlag.
En af mine veninder kan så sige det modsatte, her står hun med hele udgiften til sine børn, men han tager checken, fordi de bor hos ham, men hun skal sørge for nyt tøj, legetøj osv til dem, for det gider han ikke give. Efter hendes udsagn.



Det skal han, så hun skal jo lade være med det, hvis hun ikke vil bruge de penge. Hendes valg. Så må myndughederne fx kommunen jo på banen, hvis børnene misrøgtes.


Det skal han da ikke nødvendigvis. Fx legetøj, møbler, bleer, autostol, medicin og mad hos samværsforælder, skal samværsforælder selv sørge for. Hvis samværsforælder betaler børnebidrag, skal bopælsforælder sende tøj med (men tøjet følger barnet), og skal også sørge for vinterjakke, støvler osv.
Hvis samværsforælder ikke betaler børnebidrag, skal han/hun selv sørge for alle barnets fornødenheder, inkl tøj, i forbindelse med samvær.

Børnechecken tildeles udelukkende på bopæl, og afhænger ikke af samværsaftaler m.m.
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf Tux » 28. dec 2017, 23:29

Modesty Blame skrev:
cola skrev:Jeg basere mine udsagn på omkring 10 til 15 mandlige venners udsagn, så selvfølgelig er de farvet af dem, og jeg siger heller ikke at alle kvinder er sådan, på ingen måde, som sagt så har jeg kun... hvad er det 2 hånds udsagn at fortælle. og kun fra et meget lille andel af den danske befolkning, men sjovt nok sker det ofte at undersøgelser bliver baseret på så lille et grundlag.
En af mine veninder kan så sige det modsatte, her står hun med hele udgiften til sine børn, men han tager checken, fordi de bor hos ham, men hun skal sørge for nyt tøj, legetøj osv til dem, for det gider han ikke give. Efter hendes udsagn.

Ja, men så bliver undersøgelserne foretaget af mennesker, der ved, hvad bias er. Og så er dine venner og bekendtes udsagn som beskrevet af dig lissom udelukket.

Og hvis jeg må tilføje så nej, bare nej. En stikprøve på 10-15 vil aldrig kunne være bred nok til at sige noget fornuftigt om noget som helst..
1
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15286
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25605

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf Delfin » 28. dec 2017, 23:41

Nej det må følge bopælen, og så må forældrene selv fordele udgiften ved de forskellige samværsformer og deres øvrige fordeling af børnenes fornødenheder. For mig ville det have været et mareridt enten at inddrive hans halvdel eller at få ham til at tage sig sammen til at købe tøj etc til hende. Hun havde sågar weekendtaske med, ikke bare med tøj, men også bleer og legetøj.
0
14 11 14
Modesty Blame
Indlæg: 4326
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 519
Likede indlæg: 9416

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf Modesty Blame » 29. dec 2017, 07:15

Tux skrev:
Modesty Blame skrev:
cola skrev:Jeg basere mine udsagn på omkring 10 til 15 mandlige venners udsagn, så selvfølgelig er de farvet af dem, og jeg siger heller ikke at alle kvinder er sådan, på ingen måde, som sagt så har jeg kun... hvad er det 2 hånds udsagn at fortælle. og kun fra et meget lille andel af den danske befolkning, men sjovt nok sker det ofte at undersøgelser bliver baseret på så lille et grundlag.
En af mine veninder kan så sige det modsatte, her står hun med hele udgiften til sine børn, men han tager checken, fordi de bor hos ham, men hun skal sørge for nyt tøj, legetøj osv til dem, for det gider han ikke give. Efter hendes udsagn.

Ja, men så bliver undersøgelserne foretaget af mennesker, der ved, hvad bias er. Og så er dine venner og bekendtes udsagn som beskrevet af dig lissom udelukket.

Og hvis jeg må tilføje så nej, bare nej. En stikprøve på 10-15 vil aldrig kunne være bred nok til at sige noget fornuftigt om noget som helst..

Du kan i princippet godt lave en kvalitativ undersøgelse med 10-15 respondenter, men det skal nok ikke være en ikke-forsker, fra respondenternes bekendtskabskreds, med tendens til at overdrive for at få ret, der udfører undersøgelsen.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf Slettet bruger » 29. dec 2017, 07:21

Delfin skrev:Nej det må følge bopælen, og så må forældrene selv fordele udgiften ved de forskellige samværsformer og deres øvrige fordeling af børnenes fornødenheder. For mig ville det have været et mareridt enten at inddrive hans halvdel eller at få ham til at tage sig sammen til at købe tøj etc til hende. Hun havde sågar weekendtaske med, ikke bare med tøj, men også bleer og legetøj.


Det kunne vel ligesåvel være et mareridt for den anden forælder at få bopælsforælderen til at betale noget? Jeg synes at samfundet skal stille de mest rimelige rammer til rådighed, og så må forældrene selv rode med deres barnlige uoverensstemmelser.
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf Zoxa » 29. dec 2017, 08:27

Jeg syntes at det er fuldstændig hul i hovedet og det kan, hvis det ikke gennemtænkes, reelt skade familien økonomisk hvis man ser på det samlet. For ikke at glemme at det kan eskalere konfliktfyldte samarbejds forhold.

Hvis børne chekken skal deles må udgifterne til barnet jo også skulle deles, det må være det eneste retfærdige.
Og børnechekken + børne bidraget dækker knap og nap de udgifter der er til institutioner, skole SFO mm som bopæls forælderen har.
Jeg er godt klar over at der er mange men'er i mit regne stykke og at det er individuelt, men det er hvad der gør sig gældende i min skilsmisse familie.

Hos os er det far som har fået bopæls adressen i sin tid, men hånden på hjertet, pengene er brugt førend chekken overhovedet er landet på bank kontoen.

Der udovervil det stille de økonomisk svageste forældre ringere, med mindre at kontanthjælps loftet bliver ændret/afskaffet.
For hvis du ikke har bopæls adressen har du status som "enlig" og ikke "enlig forælder" og så er loftet meget lavt. Med andre ord vil halvdelen af chekken ende direkte i kommune kassen og ikke hos barnet, som reelt mister halvdelen af den.

Jeg syntes at det er en god ide at (primært) enlige fædre stilles bedre økonomisk - det er ikke det. Men det ville være meget mere fornuftigt at hæve kontanthjælps loftet og så se ind på husleje tilskud (barnet bliver nemlig ikke indregnet) og fradragsmulighederne, da det kan give økonomisk råderum til en bedre bolig og luft i økonomien hvad der vil være til gavn for barnet hele vejen rundt.

For det at man "bare" deler chekken op vil stille de dårligst stillede forældre ringere som tingende er nu :-(
1
cola
Permanent bortvist
Indlæg: 2462
Tilmeldt: 16. aug 2015, 11:25
Kort karma: 87
Likede indlæg: 2058

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf cola » 29. dec 2017, 08:35

Zoxa skrev:Jeg syntes at det er fuldstændig hul i hovedet og det kan, hvis det ikke gennemtænkes, reelt skade familien økonomisk hvis man ser på det samlet. For ikke at glemme at det kan eskalere konfliktfyldte samarbejds forhold.

Hvis børne chekken skal deles må udgifterne til barnet jo også skulle deles, det må være det eneste retfærdige.
Og børnechekken + børne bidraget dækker knap og nap de udgifter der er til institutioner, skole SFO mm som bopæls forælderen har.
Jeg er godt klar over at der er mange men'er i mit regne stykke og at det er individuelt, men det er hvad der gør sig gældende i min skilsmisse familie.

Hos os er det far som har fået bopæls adressen i sin tid, men hånden på hjertet, pengene er brugt førend chekken overhovedet er landet på bank kontoen.

Der udovervil det stille de økonomisk svageste forældre ringere, med mindre at kontanthjælps loftet bliver ændret/afskaffet.
For hvis du ikke har bopæls adressen har du status som "enlig" og ikke "enlig forælder" og så er loftet meget lavt. Med andre ord vil halvdelen af chekken ende direkte i kommune kassen og ikke hos barnet, som reelt mister halvdelen af den.

Jeg syntes at det er en god ide at (primært) enlige fædre stilles bedre økonomisk - det er ikke det. Men det ville være meget mere fornuftigt at hæve kontanthjælps loftet og så se ind på husleje tilskud (barnet bliver nemlig ikke indregnet) og fradragsmulighederne, da det kan give økonomisk råderum til en bedre bolig og luft i økonomien hvad der vil være til gavn for barnet hele vejen rundt.

For det at man "bare" deler chekken op vil stille de dårligst stillede forældre ringere som tingende er nu :-(

En enlig forældre på KH får (hvis de ved hvordan de gør) ca 30k pr måned ud af det offentlige. Hvis de er lidt mindre kendte i systemet, så må de nøjes med ca 20k pr måned, godt nok før skat, men stadig, det er dælme mange penge, så jeg syntes ikke rigtigt at der skal gøres noget for enlige på KH, da de allerede bliver hjulpet nok, så hellere give til enlige med job i den lave ende, dvs dem der max har en indtægt på 20k pr måned i et job, før skat... dem vil jeg langt hellere hjælpe.
0
Zoxa
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jul 2017, 06:04
Kort karma: 22
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 593

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf Zoxa » 29. dec 2017, 08:44

En enlig forældre på KH får (hvis de ved hvordan de gør) ca 30k pr måned ud af det offentlige. Hvis de er lidt mindre kendte i systemet, så må de nøjes med ca 20k pr måned, godt nok før skat, men stadig, det er dælme mange penge, så jeg syntes ikke rigtigt at der skal gøres noget for enlige på KH, da de allerede bliver hjulpet nok, så hellere give til enlige med job i den lave ende, dvs dem der max har en indtægt på 20k pr måned i et job, før skat... dem vil jeg langt hellere hjælpe.[/quote]

En enlig forælder kan opnå at få udbetalt et temmelig stort beløb hvis man indregner friplads etc.

Men det har intet med mit argument at gøre....

For det er kun bopæls forælderen som har status af enlig forælder.

Hvis man ikke har bopæls adressen er man i følge loven ikke en forælder og har derfor nul tilskud på grund af kontanthjælps loftet..... Du kan ikke engang få bolig tilskud da det bliver modregnet...og det samme vil ske for halvdelen af børne chekken.
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf Slettet bruger » 29. dec 2017, 08:50

Dikus skrev:
abcd skrev:
Delfin skrev:Nej det må følge bopælen, og så må forældrene selv fordele udgiften ved de forskellige samværsformer og deres øvrige fordeling af børnenes fornødenheder. For mig ville det have været et mareridt enten at inddrive hans halvdel eller at få ham til at tage sig sammen til at købe tøj etc til hende. Hun havde sågar weekendtaske med, ikke bare med tøj, men også bleer og legetøj.


Det kunne vel ligesåvel være et mareridt for den anden forælder at få bopælsforælderen til at betale noget? Jeg synes at samfundet skal stille de mest rimelige rammer til rådighed, og så må forældrene selv rode med deres barnlige uoverensstemmelser.


Har du fundet ud af, hvordan delingen af børnecheck hænger sammen med, at samværsforælder betaler børnepenge til bopælsforælder?

Kunne man så ikke lige så godt sige, samværsforældre slipper for forsørgelsespligten?


Delingen af børnechecken er kun i tilfælde hvor man deler børnene stort set ligeligt, og den eneste grund til at betale børnebidrag i det tilfælde er vel at man får et skattefradrag. Det skattefradrag synes jeg burde afskaffes, og så må forældrene selv rode med hvordan de fordeler ressourcerne.
1
bibbs
Indlæg: 952
Tilmeldt: 24. aug 2015, 08:35
Kort karma: 86
Likede indlæg: 1349

Re: Børnechecken, deles?

Indlægaf bibbs » 29. dec 2017, 08:57

Hos os "løber" jeg med hele dynen, men det er også mig der køber tøj og alt andet til børnene.
Tror umiddelbart det er en underskudsforretning for mig :-)

Jeg tror også det bliver alt for omkostningsfuldt rent administrativt at dele det op, for de fleste kan vel finde ud af det.

Man skulle hellere overveje at stoppe med børnechecken til de bedst stillede og bruge ressourcerne på de børn der ikke har det godt, altså på børnene og ikke på forældrene
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"