Alternative julegaver: Giv et bidrag til flybilletter til familiesammenførte flygtninge

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Alternative julegaver: Giv et bidrag til flybilletter til familiesammenførte flygtninge

Indlægaf annellaII » 22. dec 2017, 09:35

https://www.information.dk/indland/2017/12/alternative-julegaver-giv-bidrag-flybilletter-familiesammenfoerte-flygtninge?lst_frnt

Som følge af den såkaldte smykkelov betaler staten ikke længere for flybilletter til flygtninge, der har fået tilladelse til familiesammenføring i Danmark. Derfor samler flere organisationer nu ind til, at flygtninge på den lave integrationsydelse kan få råd til at få deres familie til Danmark.

I oktober stod etiopieren Desbele i sit stiveste puds i Aalborg Lufthavn og ventede og ventede. Efter han selv havde fået asyl i Danmark, havde han også fået tilladelse til familiesammenføring, og nu var dagen endelig kommet, hvor han skulle gense sin kone og to børn efter flere års adskillelse.

Som flygtning i Danmark er Desbele på integrationsydelse, så på linje med mange andre flygtninge har han måttet låne mange tusinde kroner af familie og bekendte for at kunne betale for hustruens og børnenes flybilletter.

Det var tidligere en udgift, som den danske stat påtog sig, men i forbindelse med udlændinge- og integrationsminister Inger Støjbergs (V) stramning af udlændingeloven med den såkaldte smykkelov vedtaget i januar 2016 blev den ordning afskaffet administrativt.

»Regeringen finder det rimeligt, at en familie, som ønsker familiesammenføring i Danmark, selv betaler for transporten,« som det hed i ministeriets høringsnotat om lovforslaget.


»Regeringen finder det rimeligt, at en familie, som ønsker familiesammenføring i Danmark, selv betaler for transporten

finder du det også rimeligt?

Det er sikkert rimeligt, helt 100% er jeg ikke overbevist om rimeligheden, da jeg ikke ved om en flygtning, der er på integrationsydelse selv kan forsørge de familiemedlemmer, vedkommende bliver sammenført med, eller om det offentlige skal bidrage til familiens forsørgelse og det måske på ubestemt tid.

Jeg personlig tager afstand fra at give til denne i artiklen omtalte alternative julegave, men måske andre gladeligt giver?
0
Brugeravatar
annellaII
Indlæg: 2507
Tilmeldt: 17. nov 2017, 13:17
Kort karma: 42
Geografisk sted: Europa
Likede indlæg: 950

Re: Alternative julegaver: Giv et bidrag til flybilletter til familiesammenførte flygtninge

Indlægaf annellaII » 22. dec 2017, 10:35

Tamara skrev:Det er umenneskeligt. Simpelthen og vi giver gerne et bidrag. Jeg ville være mere til en ordning, hvor der kunne betales af på det, som det koster.


Det mener jeg også, ville være en god løsning på problemet.
0
Brugeravatar
thomassneum
Indlæg: 3355
Tilmeldt: 13. aug 2015, 11:23
Kort karma: 135
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 2920

Re: Alternative julegaver: Giv et bidrag til flybilletter til familiesammenførte flygtninge

Indlægaf thomassneum » 22. dec 2017, 10:44

Det er nok rimeligt at de selv sørger for transport. Findes der særlige omstændigheder, hvor folk ikke har nogen muligheder for at dække udgifterne, så mener jeg det er fint hvis man hjælper i de situationer.

Er det fint at organisationer indsamler, så de kan dække udgiften - naturligvis.

Umiddelbart ville jeg nok kun støtte op personligt, hvis jeg havde relationer til familien, eller der var nogle særlige omstændigheder som godskrev det.
2
Med bov skal man mad lave, men...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Alternative julegaver: Giv et bidrag til flybilletter til familiesammenførte flygtninge

Indlægaf Akehurst2 » 22. dec 2017, 11:00

thomassneum skrev:Det er nok rimeligt at de selv sørger for transport. Findes der særlige omstændigheder, hvor folk ikke har nogen muligheder for at dække udgifterne, så mener jeg det er fint hvis man hjælper i de situationer.

Er det fint at organisationer indsamler, så de kan dække udgiften - naturligvis.

Umiddelbart ville jeg nok kun støtte op personligt, hvis jeg havde relationer til familien, eller der var nogle særlige omstændigheder som godskrev det.


Er egentlig ret enig. At være på flugt er ikke nødevndigvis ensbetydende med at være helt uden midler, så at de som udgangspunkt selv betaler virker rimeligt, men så med mulighed for at søge støtte (evt. mod tilbagebetaling) er fint.

Nogle flygtning har jo endda rigelige midler: https://www.b.dk/globalt/flygtninge-smu ... -privatfly :-D (Det er ikke skægt, at de er flygtning - penge beskytter ikke mod tøndebomber. Det er bare en lidt pudsig historie, fordi den er så anderledes end de vanlige flygtningehistorier.)

Og selvfølgelig må andre samle ind til det - folk må selv om, hvad de bruger deres penge på.
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"