Kan ikke få topkarakter pga talehandikap

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
MellowGorilla
Indlæg: 437
Tilmeldt: 4. apr 2023, 10:46
Kort karma: 17
Likede indlæg: 791

Re: Kan ikke få topkarakter pga talehandikap

Indlægaf MellowGorilla » 23. aug 2023, 10:06

Fruity skrev:Tak. Men hvorfor synes du så, der er gjort noget galt ved han ikke kan få 12, når udtale er et bedømmelseskriterie og ham stammer?


Jeg synes ikke hans karakter er forkert. Hvis han var velegnet til særlige vilkår, f.eks. med ekstra tid så han måske kunne kontrollere sin stammen, havde han nok haft det. Stammen trækker ned på samme måde som hvis han havde snakket med stærk accent eller bare var nervøs.
Senest rettet af MellowGorilla 23. aug 2023, 10:19, rettet i alt 1 gang.
1
MellowGorilla
Indlæg: 437
Tilmeldt: 4. apr 2023, 10:46
Kort karma: 17
Likede indlæg: 791

Re: Kan ikke få topkarakter pga talehandikap

Indlægaf MellowGorilla » 23. aug 2023, 10:15

Fruity skrev:Men det understøtter jo også, at man ikke kan få 12, når man stammer, når udtale er et bedømmelseskriterie? Men at man kan få tid til at få ordene ud og få 10 for det faglige indhold?

Præcis som man kan få point for sit danseprogram, men ikke udførelsen… når man ikke udfører den…


Ja, hvis man stammer kan man ikke få 12. Hvis han havde haft ekstra tid, kunne han måske også have fået 12, fordi stammen var mindre udtalt.

Hvis man ikke udfører sin aktivitetsdel af idrætseksamen, så bør man dumpe. Men man kan danse på mange måder, også med funktionsnedsættelser, og det kan man fordi man selv vælger hvad man danser. Jeg har ingen rytme, men jeg kunne godt sammensætte en dans der fik mig godt igennem en eksamen, også med et stift ben og en halv arm.
Har man multiple funktionsnedsættelser formoder jeg at man går op i et andet fag, men det er ikke noget man opdager op til eksamen, for så har man ikke kunne deltage i undervisningen.
0
Cornus
Indlæg: 145
Tilmeldt: 10. okt 2022, 08:11
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Kan ikke få topkarakter pga talehandikap

Indlægaf Cornus » 23. aug 2023, 14:58

Ja, som @YellowGorilla siger, så var det pga Emils stammen, at karakteren trak ned

Og iflg denne artikel kræver Undervisningsministeriets vejledning, at ”formulering og artikulation er klar og tydelig, og sproget er sikkert, forståetligt og klart”
https://www.seoghoer.dk/nyheder/emil-gjorde-alt-rigtig-til-eksamen-men-kunne-ikke-faa-12-paa-grund-af-sin-lidelse

Jeg forstår ikke helt, hvorfor han ikke er kommet sig over det ”manglende” 12-tal fra 2019…
For, hvis han fået afslag på ansøgning om job og uddannelse, kan han i hvert fald ikke bruge sin karakter som årsag.
2
Cornus
Indlæg: 145
Tilmeldt: 10. okt 2022, 08:11
Kort karma: 1
Likede indlæg: 24

Re: Kan ikke få topkarakter pga talehandikap

Indlægaf Cornus » 23. aug 2023, 15:22

ajnaM skrev:
Er i hvert fald glad for, at man ikke fik karakterer i idræt, da jeg var ung. :lol:

-- - -
Ja, for h... da! Jeg var ikke god til boldspil...

Men, jeg ku godt lide atletik, hvor jeg vandt guld... :)
Senest rettet af Cornus 24. aug 2023, 14:59, rettet i alt 1 gang.
0
fisken80
Indlæg: 22796
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1146
Likede indlæg: 53481

Re: Kan ikke få topkarakter pga talehandikap

Indlægaf fisken80 » 23. aug 2023, 16:25

Man fik karakter for idræt på stx da jeg gik i gymnasiet i slutningen af 90’erne. Den talte kun en halv ligesom billedkunst og musik. Men karakter det fik man.
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
HerErJeg
Indlæg: 4290
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5123

Re: Kan ikke få topkarakter pga talehandikap

Indlægaf HerErJeg » 24. aug 2023, 04:37

Ordblinde kan i princippet få så mange hjælpemidler, kunstig intelligens mv., at de kommer til at læse og skrive perfekt.
Også på arbejdsmarkedet.
Men hvad er kommer ud af munden på os, der er ikke meget hjælp at hente, hvis vi ikke selv kan kontrollere evnen til at tale.

Jeg kender en ældre mand, han er spastiker (og det hedder det sikkert ikke i dag). Han har utroligt svært ved at få ordene ud så det lyder nogenlunde forståeligt. Han ved godt hvad han vil sige, men at få det formidlet til andre, det er en kamp for ham. Han ville aldrig kunne få 12 i noget som helst mundligt, uanset hvor klog han er, og hvilken forståelse han har for stoffet.
0
Brugeravatar
Elverpigen
Indlæg: 2406
Tilmeldt: 25. jun 2017, 04:31
Kort karma: 96
Likede indlæg: 2379

Re: Kan ikke få topkarakter pga talehandikap

Indlægaf Elverpigen » 3. sep 2023, 16:56

Det har i hvert tilfælde sat gang i en politisk debat:

https://www.dr.dk/nyheder/indland/artik ... an-stammer

Svaret fra Styrelsen for Kvalitet og Undervisning virker selvmodsigende ift. begrundelsen i klagesagen.

Uanset hvilke af vinklerne der vælges at se den specifikke sag ud fra, så finder jeg det positivt, at der fra så forskellige steder i folketingssalen som SF og LA er udtalelser som " Meningen med folkeskolen er at give børn og unge en god start på uddannelseslivet(....)" og "Det er immervæk uddannelsessystemet, der skal tilpasses de unge, og ikke de unge, der skal tilpasse sig uddannelsessystemet." - det lyder som forfriskende toner i den generelle trivselskrise for børn og unge (selv om reelt indhold er mindre sandsynligt).
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"