DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6474

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf Stars » 19. sep 2019, 09:59

SurSødSovs skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
LaScrooge skrev:Jeg ville foretrække, at der i stedet fokuseres på velfungerende institutioner med ordentlige normeringer. Det anser jeg for en af byggestenene i vores samfund. Det giver frihed.

Jeg er også nervøs for de konsekvenser, det kan have for kvinder på lang sigt. For jo, selvom der måske er flere mænd end nogensinde før, der tager en del af barslen, så er det stadig mødrene som afholder størstedelen og lider de livslange økonomiske konsekvenser. Uanset hvordan man vender og drejer det, kan (sandsynlivis: vil) det have en kønsmæssig slagside, og man kan ikke leve af gode minder fra børnenes opvækst, når man er gammel og grå.


Hvad med konsekvenserne for børnene som adskilles for tidligt fra forældre og konsekvensen heraf?


Nu er jeg sådan en, der har en 17-årig, der er blevet passet fra hun var 7 måneder. Jeg kigger på hende. Tænker mig om. Og vil gerne have uddybet, hvilke konsekvenser, du tænker på?



1) Der var flere voksne pr. barn dengang = mere voksenkontakt
2) Der var færre administrative opgaver dengang = mere voksenkontakt




tabel.png
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16959
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21082

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf Misantropen » 19. sep 2019, 09:59

Så længe det ikke er noget man bliver tvunget til, og uden at kende forslaget i detaljer, synes jeg det lyder som et interessant forslag.

Jeg kan sagtens se det problematiske i at nogen vil ende med at benytte sig af denne ordning, fremfor nu hvor de i stedet bliver parkeret på kontanthjælp i flere år, men det kan der jo findes en løsning på. Måske ikke hvis DF skal udarbejde forslaget, men hvis det er nogen der kan lave udregninger og se det i et større og længerevarende perspektiv.

Jeg tænker heller ikke det behøver være et tilbageslag hvad angår ligestilling, men det afhænger af hvordan det bliver stykket sammen.

Med forbehold for at jeg ikke har børn og det ikke er andet end et forslag p.t. kunne jeg sagtens forestille mig selv at vælge det. Jeg tror det er en investering der på mange områder vil være givet rigtig godt ud, hvis man har selvdiciplin, ressourcer, overskud og et netværk til det så man ikke ender i en boble eller kører sur i det fordi man føler sig fanget og begrænset.
2
fisken80
Indlæg: 22342
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1133
Likede indlæg: 52567

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf fisken80 » 19. sep 2019, 10:04

Stars skrev:
SurSødSovs skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
LaScrooge skrev:Jeg ville foretrække, at der i stedet fokuseres på velfungerende institutioner med ordentlige normeringer. Det anser jeg for en af byggestenene i vores samfund. Det giver frihed.

Jeg er også nervøs for de konsekvenser, det kan have for kvinder på lang sigt. For jo, selvom der måske er flere mænd end nogensinde før, der tager en del af barslen, så er det stadig mødrene som afholder størstedelen og lider de livslange økonomiske konsekvenser. Uanset hvordan man vender og drejer det, kan (sandsynlivis: vil) det have en kønsmæssig slagside, og man kan ikke leve af gode minder fra børnenes opvækst, når man er gammel og grå.


Hvad med konsekvenserne for børnene som adskilles for tidligt fra forældre og konsekvensen heraf?


Nu er jeg sådan en, der har en 17-årig, der er blevet passet fra hun var 7 måneder. Jeg kigger på hende. Tænker mig om. Og vil gerne have uddybet, hvilke konsekvenser, du tænker på?



1) Der var flere voksne pr. barn dengang = mere voksenkontakt
2) Der var færre administrative opgaver dengang = mere voksenkontakt




tabel.png


Men så er det vel oplagt at bruge pengene på det?
3
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16959
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1077
Likede indlæg: 21082

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf Misantropen » 19. sep 2019, 10:13

Mistermor skrev:Jeg tænker også, at beløbet er unødvendigt højt. Så der er andre steder, nogle af pengene kunne gøre bedre gavn.

Men ideen om at støtte forældre, der gerne vil gå hjemme med deres børn, går jeg meget ind for; da mine børn var små, var der i en periode noget, man kaldte børnepasningsorlov (der var også uddannelsesorlov) hvor man kunne få 60% af dagpengesatsen. Det synes jeg, var et meget passende niveau. Både jeg og min eksmand benyttede os af det.

For man sparer eller kan i alt fald spare mere end pasningsudgift ved at gå hjemme.

Til gengæld synes jeg, beskæftigelseskravet er dumt; vi vil gerne have folk til at få børn tidligere, og vi vil også gerne have dem til at tage en uddannelse. Det hænger bare ikke sammen. ( Og så er det selvfølgelig lige så dumt, at man udelukker folk fra visse boligområder, som at man tvinger deres børn i pasning og forhindrer visse mennesker i at flytte dertil. Men det er jo DF)

Men nogle af de overskydende penge (fordi jeg synes, man skal have mindre), som DF ville sætte af, vil skulle dirigere hen til en form for opsøgende arbejde. For vi er simpelthen nødt til at sikre os, at børn ikke bliver understimuleret. Det er ikke nok at komme i daginstitution som 4 eller 5 årig, hvis barnet er bagefter på flere områder, og der er en risiko for, at nogle mennesker vil vælge at gå hjemme ved barnet, fordi de ikke kan finde en plads på arbejdsmarkedet, - og hvis det er pga manglende ressourcer eller intelligens, så vil det sætte sit præg på barnet.

Så jeg tænker, at sundhedsplejerske-systemet skal udvides med nogle pædagogbesøg. Det er i alt fald ikke noget, lægerne skal stå for, for det kan de slet ikke vurdere på de få minutter en konsultation varer, og sundhedsplejerskerne er vist ikke gearet til større børn. For vi er nødt til at sikre os, at børnene ikke er bagefter, når de starter i skole, for der er ikke ressourcer til støtte til at hente det ind i det regi.

Jeg er meget enig.

I dag er der er allerede tilsyn med børn der får hjemmeundervisning. At få tilsyn af pædagoger og/eller sundhedsplejersker, efter tilsvarende princip hvis man benytter sig af denne ordning, vil jo være oplagt.
1
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4887
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6474

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf Stars » 19. sep 2019, 10:15

fisken80 skrev:
Stars skrev:
SurSødSovs skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
LaScrooge skrev:Jeg ville foretrække, at der i stedet fokuseres på velfungerende institutioner med ordentlige normeringer. Det anser jeg for en af byggestenene i vores samfund. Det giver frihed.

Jeg er også nervøs for de konsekvenser, det kan have for kvinder på lang sigt. For jo, selvom der måske er flere mænd end nogensinde før, der tager en del af barslen, så er det stadig mødrene som afholder størstedelen og lider de livslange økonomiske konsekvenser. Uanset hvordan man vender og drejer det, kan (sandsynlivis: vil) det have en kønsmæssig slagside, og man kan ikke leve af gode minder fra børnenes opvækst, når man er gammel og grå.


Hvad med konsekvenserne for børnene som adskilles for tidligt fra forældre og konsekvensen heraf?


Nu er jeg sådan en, der har en 17-årig, der er blevet passet fra hun var 7 måneder. Jeg kigger på hende. Tænker mig om. Og vil gerne have uddybet, hvilke konsekvenser, du tænker på?



1) Der var flere voksne pr. barn dengang = mere voksenkontakt
2) Der var færre administrative opgaver dengang = mere voksenkontakt




tabel.png


Men så er det vel oplagt at bruge pengene på det?

Eller man kunne begge dele?

Hvis en VS-plads koster 12.000, kunne man give de 6.000 til familien, så de kan passe barnet på den måde, der passer bedst ind i familien, de 4.000 til bedre normeringer og de sidste 2.000 til det pædagogiske opsøgende arbejde, Mistermor foreslår.
1
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3692

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 19. sep 2019, 10:25

SurSødSovs skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
SurSødSovs skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
LaScrooge skrev:Jeg ville foretrække, at der i stedet fokuseres på velfungerende institutioner med ordentlige normeringer. Det anser jeg for en af byggestenene i vores samfund. Det giver frihed.

Jeg er også nervøs for de konsekvenser, det kan have for kvinder på lang sigt. For jo, selvom der måske er flere mænd end nogensinde før, der tager en del af barslen, så er det stadig mødrene som afholder størstedelen og lider de livslange økonomiske konsekvenser. Uanset hvordan man vender og drejer det, kan (sandsynlivis: vil) det have en kønsmæssig slagside, og man kan ikke leve af gode minder fra børnenes opvækst, når man er gammel og grå.


Hvad med konsekvenserne for børnene som adskilles for tidligt fra forældre og konsekvensen heraf?


Nu er jeg sådan en, der har en 17-årig, der er blevet passet fra hun var 7 måneder. Jeg kigger på hende. Tænker mig om. Og vil gerne have uddybet, hvilke konsekvenser, du tænker på?
Man skal ikke lede længe for at finde fagfolk der mener det er rigtigt skidt for børnene (f.eks. Vi sender små børn for tidligt i institution - og politikerne negligerer skadevirkningerne). Du er naturligvis fri til at være uenig, folk der er enige burde også være fri til at tage valg derefter.


Men alle de der studier handler om dårligt normerede institutioner. Det har min datter heldigvis aldrig været i.

Jeg er helt enig om, institutioner/pasningstilsbudskal være ordentligt sat sammen og tilpasset børnenes behov. Der når vi bare ikke hen igen ved at udhule det økonomiske grundlag for dem
Det økonomiske grundlag bliver ikke udhulet ved at pengene følger barnet. Udgifterne følger jo også barnet, så det går i nul.
0
Grab them by the pussy
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf Jedi » 19. sep 2019, 10:34

Hvis folk vil indrette sig med en hjemmegående forælder, så bør det være uden offentligt tilskud. Man må acceptere en lønnedgang, når den ene ikke er på arbejdsmarkedet.
2
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. sep 2019, 10:42

Jedi skrev:Hvis folk vil indrette sig med en hjemmegående forælder, så bør det være uden offentligt tilskud. Man må acceptere en lønnedgang, når den ene ikke er på arbejdsmarkedet.


Hvorfor er det bedre at bruge penge på at et barn er i institution som intet peger på er en god ting for et lille barn, end at pengene følger barnet og det er hjemme hos en forældre i en på alle måder sund kontekst.
2
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf Jedi » 19. sep 2019, 10:57

FormerlyKnownAs skrev:
Jedi skrev:Hvis folk vil indrette sig med en hjemmegående forælder, så bør det være uden offentligt tilskud. Man må acceptere en lønnedgang, når den ene ikke er på arbejdsmarkedet.


Hvorfor er det bedre at bruge penge på at et barn er i institution som intet peger på er en god ting for et lille barn, end at pengene følger barnet og det er hjemme hos en forældre i en på alle måder sund kontekst.


De fælles penge er bedre brug på fællesskabet fremfor den enkelte familie.
Hvis forældrene mener, at de i deres husholdning gerne vil have den ene til at gå hjemme, så må de være villige til at gå ned i indtægt og dermed forbrug.

BI-spørgsmål: hvad mener du med "hos en forælder i en på alle måder sund kontekst"?
5
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. sep 2019, 11:01

Jedi skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Jedi skrev:Hvis folk vil indrette sig med en hjemmegående forælder, så bør det være uden offentligt tilskud. Man må acceptere en lønnedgang, når den ene ikke er på arbejdsmarkedet.


Hvorfor er det bedre at bruge penge på at et barn er i institution som intet peger på er en god ting for et lille barn, end at pengene følger barnet og det er hjemme hos en forældre i en på alle måder sund kontekst.


De fælles penge er bedre brug på fællesskabet fremfor den enkelte familie.
Hvis forældrene mener, at de i deres husholdning gerne vil have den ene til at gå hjemme, så må de være villige til at gå ned i indtægt og dermed forbrug.

BI-spørgsmål: hvad mener du med "hos en forælder i en på alle måder sund kontekst"?


Men det fællesskab der er, er jo ikke godt.

Jeg mener at barnet er sammen med sin/e forældre og ikke placeret til opbevaring.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. sep 2019, 11:10

SurSødSovs skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Jedi skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Jedi skrev:Hvis folk vil indrette sig med en hjemmegående forælder, så bør det være uden offentligt tilskud. Man må acceptere en lønnedgang, når den ene ikke er på arbejdsmarkedet.


Hvorfor er det bedre at bruge penge på at et barn er i institution som intet peger på er en god ting for et lille barn, end at pengene følger barnet og det er hjemme hos en forældre i en på alle måder sund kontekst.


De fælles penge er bedre brug på fællesskabet fremfor den enkelte familie.
Hvis forældrene mener, at de i deres husholdning gerne vil have den ene til at gå hjemme, så må de være villige til at gå ned i indtægt og dermed forbrug.

BI-spørgsmål: hvad mener du med "hos en forælder i en på alle måder sund kontekst"?


Men det fællesskab der er, er jo ikke godt.

Jeg mener at barnet er sammen med sin/e forældre og ikke placeret til opbevaring.


Jeg er enig, pasning ikke bør være opbevaring.
Jeg er uenig, alle forældre vil tilbyde stimulerende, positiv hverdag for børnene


Jeg lavede allerede disclaimer på forrige side omkring alle.
0
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. sep 2019, 11:11

Cali skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Cali skrev:Jeg synes at det kan være fint at udvide barselsorloven hvis man ønsker det - men jeg synes ikke man skal have en ydelse hvis man ønsker at gå hjemme med sit barn - det må familien selv finansiere. Jeg synes det skal være ordentlige institutioner og jeg synes også den ordning med at være privatbørnepasser Kan være et alternativ (så kan man indregne eget barn i normeringen).

Men INTET peger på at børn har godt af at være adskilt fra forældre eller i institution de første år



Så må man arbejde på at gøre barslen længere og ellers så må man som familie indrette sig så man kan finansiere det selv.


Eller indrette samfundet bedst muligt til dem som er samfundet og skal bære samfundet på sigt.
0
Brugeravatar
Vlad Kalashnikov
Indlæg: 4086
Tilmeldt: 3. sep 2015, 09:49
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3692

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf Vlad Kalashnikov » 19. sep 2019, 11:31

SurSødSovs skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
SurSødSovs skrev:
Vlad Kalashnikov skrev:
SurSødSovs skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
LaScrooge skrev:Jeg ville foretrække, at der i stedet fokuseres på velfungerende institutioner med ordentlige normeringer. Det anser jeg for en af byggestenene i vores samfund. Det giver frihed.

Jeg er også nervøs for de konsekvenser, det kan have for kvinder på lang sigt. For jo, selvom der måske er flere mænd end nogensinde før, der tager en del af barslen, så er det stadig mødrene som afholder størstedelen og lider de livslange økonomiske konsekvenser. Uanset hvordan man vender og drejer det, kan (sandsynlivis: vil) det have en kønsmæssig slagside, og man kan ikke leve af gode minder fra børnenes opvækst, når man er gammel og grå.


Hvad med konsekvenserne for børnene som adskilles for tidligt fra forældre og konsekvensen heraf?


Nu er jeg sådan en, der har en 17-årig, der er blevet passet fra hun var 7 måneder. Jeg kigger på hende. Tænker mig om. Og vil gerne have uddybet, hvilke konsekvenser, du tænker på?
Man skal ikke lede længe for at finde fagfolk der mener det er rigtigt skidt for børnene (f.eks. Vi sender små børn for tidligt i institution - og politikerne negligerer skadevirkningerne). Du er naturligvis fri til at være uenig, folk der er enige burde også være fri til at tage valg derefter.


Men alle de der studier handler om dårligt normerede institutioner. Det har min datter heldigvis aldrig været i.

Jeg er helt enig om, institutioner/pasningstilsbudskal være ordentligt sat sammen og tilpasset børnenes behov. Der når vi bare ikke hen igen ved at udhule det økonomiske grundlag for dem
Det økonomiske grundlag bliver ikke udhulet ved at pengene følger barnet. Udgifterne følger jo også barnet, så det går i nul.


Nej. Forslaget er at give flere penge end en institutionsplads koster
Hvorfor tror du det beløb tages fra offentlige institutioner? Jeg antager det er institutionspladsen + et eller andet bistands/dagpenge-beløb.

Jeg syntes i øvrigt beløbet burde være et skattefradrag i stedet. Som en forhøjelsen af bundfradraget med 19k. Min yngste er hjemme og kommer ikke i nærheden af en institutionsplads. Det kan også kun lade sig gøre fordi jeg nægter at betale skat.
Senest rettet af Vlad Kalashnikov 19. sep 2019, 11:33, rettet i alt 1 gang.
0
Grab them by the pussy
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28063

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf FormerlyKnownAs » 19. sep 2019, 11:33

Cali skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Cali skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Cali skrev:Jeg synes at det kan være fint at udvide barselsorloven hvis man ønsker det - men jeg synes ikke man skal have en ydelse hvis man ønsker at gå hjemme med sit barn - det må familien selv finansiere. Jeg synes det skal være ordentlige institutioner og jeg synes også den ordning med at være privatbørnepasser Kan være et alternativ (så kan man indregne eget barn i normeringen).

Men INTET peger på at børn har godt af at være adskilt fra forældre eller i institution de første år



Så må man arbejde på at gøre barslen længere og ellers så må man som familie indrette sig så man kan finansiere det selv.


Eller indrette samfundet bedst muligt til dem som er samfundet og skal bære samfundet på sigt.



Jeg synes ikke man skal have penge for at være hjemmegående - det er et valg som man selv må finansiere. Jeg vil ikke arbejde som normen gør og så må jeg indrette mit liv efter det.


Men det handler jo netop om normkritik fordi normen ikke er sund for samfundet.
1
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7578
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1902
Likede indlæg: 24648

Re: DF vil give forældre 19.000 kroner for at passe egne børn

Indlægaf LaScrooge » 19. sep 2019, 11:36

FormerlyKnownAs skrev:
Cali skrev:
FormerlyKnownAs skrev:
Cali skrev:Jeg synes at det kan være fint at udvide barselsorloven hvis man ønsker det - men jeg synes ikke man skal have en ydelse hvis man ønsker at gå hjemme med sit barn - det må familien selv finansiere. Jeg synes det skal være ordentlige institutioner og jeg synes også den ordning med at være privatbørnepasser Kan være et alternativ (så kan man indregne eget barn i normeringen).

Men INTET peger på at børn har godt af at være adskilt fra forældre eller i institution de første år



Så må man arbejde på at gøre barslen længere og ellers så må man som familie indrette sig så man kan finansiere det selv.


Eller indrette samfundet bedst muligt til dem som er samfundet og skal bære samfundet på sigt.


Som fx en stor mængde ældre kvinder med kun ringe pensionsopsparinger?
5
And we both know: I will be delicious

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"