Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
abcd
Kort karma: 167
Likede indlæg: 6127

Re: Hvor går grænsen mellem ytringsfrihed og provokation?

Indlægaf abcd » 15. apr 2019, 11:58

thomassneum skrev:
abcd skrev:
Det er muligt at jeg ville reagere, det ved jeg ikke, men jeg kan love dig at jeg ikke ville brænde biler af eller kaste med sten, jeg er et fredeligt menneske. Og der er intet i vejen med at reagere, man skal endelig råbe op hvis der er nogle man er uenige med, man skal bare holde det til råberiet.

Mon ikk også du har en grænse et sted. ;)

Det tror jeg ikke, men hvis alle har sådan en grænse, hvad er så din thomassneum? Hvad skal der konkret til for at man vil se dig løbe rundt i gaderne og sætte ild til biler?
2
Brugeravatar
TinaW
Kort karma: 240
Likede indlæg: 3843

Indlægaf TinaW » 15. apr 2019, 11:59

paint skrev:
nononsens skrev:
LaScrooge skrev:Skal Paludan ikke anmelde sine demonstrationer, og kan politiet ikke undlade at bevillige dem? Kan politiet ikke flytte demonstrationerne til uanselige steder uden tæt beboelse, så som et stykke ude af Artillerivej eller i slutningen af Strandvejen?

Jo politiet har mulighed for at flytte en demonstration, ved at angive et alternativt område til demonstrationen, hvis det er grundet i de faktiske forhold omkring sikkerhed og de trafikale forhold i øvrigt. Så jo det er absolut muligt.

De kan ikke bare flytte den. De kan helt forbyde den (demonstrationen) hvilket er hvad de nu har gjort (i København)

Har du et link?
0
Brugeravatar
nononsens
Kort karma: 7
Likede indlæg: 166

Indlægaf nononsens » 15. apr 2019, 12:08

paint skrev:
nononsens skrev:
paint skrev:
nononsens skrev:
LaScrooge skrev:Skal Paludan ikke anmelde sine demonstrationer, og kan politiet ikke undlade at bevillige dem? Kan politiet ikke flytte demonstrationerne til uanselige steder uden tæt beboelse, så som et stykke ude af Artillerivej eller i slutningen af Strandvejen?

Jo politiet har mulighed for at flytte en demonstration, ved at angive et alternativt område til demonstrationen, hvis det er grundet i de faktiske forhold omkring sikkerhed og de trafikale forhold i øvrigt. Så jo det er absolut muligt.

De kan ikke bare flytte den. De kan helt forbyde den (demonstrationen) hvilket er hvad de nu har gjort (i København)

Som udgangspunkt nej, de kan flytte dato og lokation, men de kan som sådan ikke forbyde eller forhindre en lovlig demonstratoren jævnfør Grundlovens paragraf 79.

Ikke desto mindre gjorde de det i går, idet han ville have fortsat med flere demonstrationer. Om det så kun var i går eller man udvider forbuddet til et længerevarende forbud, vides ikke helt endnu.

Nej de er forhindret flere demonstrationer i en begrænset politikreds og i en begrænset periode, de kan ikke om 2 år fortsat fastholde det eller nægte en demonstration i eks Albertslund som er en anden politikreds. De kan heller ikke nødvendigvis forhindre ham at bruge Københavns politikreds, men det skal muligvis forbi en dommer først og vil beror på en konkret vurdering i de nuværende forhold som vi ikke kender alle detaljer om.
0
Brugeravatar
nononsens
Kort karma: 7
Likede indlæg: 166

Indlægaf nononsens » 15. apr 2019, 12:13

Akehurst2 skrev:
nononsens skrev:
paint skrev:
nononsens skrev:

Som udgangspunkt nej, de kan flytte dato og lokation, men de kan som sådan ikke forbyde eller forhindre en lovlig demonstratoren jævnfør Grundlovens paragraf 79.

Jo, de kan. Grundlovens § 79 siger ganske klart, at forsamlinger under åben himmel kan forbydes, hvis der 'befrygtes fare for den offentlige fred'.

Den enkelt demonstration kan, men nye demonstration kan ikke, der kan altså ikke laves et generelt forbud for Paludan, de skal i hvert tilfælde fortage en konkret vurdering og denne kan indbringes for en dommer hvis Paludan skønner at Politiets vurdering tager kareter af generelt forbud.
0
Akehurst2
Kort karma: 627
Likede indlæg: 14097

Indlægaf Akehurst2 » 15. apr 2019, 12:16

abcd skrev:
thomassneum skrev:
abcd skrev:
Det er muligt at jeg ville reagere, det ved jeg ikke, men jeg kan love dig at jeg ikke ville brænde biler af eller kaste med sten, jeg er et fredeligt menneske. Og der er intet i vejen med at reagere, man skal endelig råbe op hvis der er nogle man er uenige med, man skal bare holde det til råberiet.

Det tror jeg ikke, men hvis alle har sådan en grænse, hvad er så din thomassneum? Hvad skal der konkret til for at man vil se dig løbe rundt i gaderne og sætte ild til biler?

Jeg har i hvert fald virkelig, virkelig svært ved at forestille mig, at jeg kunne befinde mig i en situation, hvor jeg kastede sten mod politiet eller satte ild til biler, men skulle jeg nå derud skulle det i hvert fald handle om konkrete overgreb, der var begået direkte mod mig eller min nærmeste familie af den konkrete politibetjent eller bilejer - ikke om forhånelse af mit land, min religion eller min race, hvor smagløst det end måtte komme til udtryk.
4
Brugeravatar
Animi
Kort karma: 646
Likede indlæg: 12481

Indlægaf Animi » 15. apr 2019, 12:19

Nu spørger jeg måske dumt, så bær over med mig, men - kan enhver borger - som fx mig - varsle en lovlig demonstration og så kræve politibeskyttelse, fordi demonstrationen måske kan give optøjer? Eller er det fordi RP er 'politiker' - eller fordi man vurderer han har brug for det?
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
KIM K
Kort karma: 14
Likede indlæg: 749

Indlægaf KIM K » 15. apr 2019, 12:25

Kloge ord af Jacob Mchangama jurist og direktør fra Justitia, der også påpeger at politiets muligheder for at forbyde demonstrationerne er begrænset.

Grunden til at politiet nedlage forbud mod en ny demonstration søndag, blot dagen efter urolighederne på blågårdsplads var i øvrigt med baggrund i risikoen for at den ville forårsage flere uroligheder, og at de med så kort varsel ikke havde mulighed for at forberede en forsvarlig afvikling af begivenheden.

Den argumentation kan de ikke bruge i al uendelighed hvis han vælger at varsle demonstrationerne i rimelig tid. Slet ikke med tanke på at det er indtrykket at langt hovedparten af hans demonstrationer (han afholder i gennemsnit en om ugen) forløber relativt fredeligt med lidt mishags og trussels ytringer. Men ikke værre end man ser til så mange andre politiske demonstrationer, for slet ikke at tale om ugentlige fodboldarrangementer og lignende hvor det går væsentligt hårdere for sig.

- Det er vigtigt at gøre sig klart, at ytrings- og forsamlingsfrihed ikke handler om, hvorvidt man sympatiserer med dem, der benytter sig af det.

- Rettighederne gælder også for dem, man er allermest uenig med, og som store dele af befolkningen opfatter som provokatører, siger Mchangama.

Politiet kan flytte en demonstration, hvis der er begrundet frygt for betydelig fare for den offentlige orden. Men politiet skal stadig lægge stor vægt på forsamlingsfriheden.

- Helt at forbyde eller opløse demonstrationer, kræver som udgangspunkt at faren udgår fra demonstrationen selv, mens det kun er i nødstilfælde, at man kan skride til et sådant middel, hvis volden kommer fra moddemonstranter, siger han.

Trods voldsomme optøjer i København efter en demonstration søndag har Rasmus Paludan, der har stiftet det islamkritiske parti Stram Kurs, varslet nye demonstrationer.

Men selv om der var uroligheder er det ikke sikkert, at politiet kan nægte et tilsvarende arrangement i at finde sted, påpeger Mchangama.

https://sn.dk/Danmark/Jurist-Muligheder ... kel/832110
Senest rettet af KIM K 15. apr 2019, 12:28, rettet i alt 1 gang.
3
Brugeravatar
thomassneum
Kort karma: 94
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 1754

Indlægaf thomassneum » 15. apr 2019, 12:27

abcd skrev:

Er nok svært at svare på. En kamp for min frihed.. måske.
Et opgør imod en uretfærdighed, som blev mig påtvunget.
Tab af kærlighed.....

I dont know.. Jeg kunne sikkert presses på mange måder. Jeg har dog bevaret forfatningen endnu. ;)
0
Med bov skal man mad lave, men...
Brugeravatar
Wizzze
Kort karma: 3001
Likede indlæg: 19759

Indlægaf Wizzze » 15. apr 2019, 13:47

Akehurst2 skrev:
abcd skrev:
thomassneum skrev:
abcd skrev:

Jeg har i hvert fald virkelig, virkelig svært ved at forestille mig, at jeg kunne befinde mig i en situation, hvor jeg kastede sten mod politiet eller satte ild til biler, men skulle jeg nå derud skulle det i hvert fald handle om konkrete overgreb, der var begået direkte mod mig eller min nærmeste familie af den konkrete politibetjent eller bilejer - ikke om forhånelse af mit land, min religion eller min race, hvor smagløst det end måtte komme til udtryk.

Hvis politiet blev brugt til at fratage mig mine rettigheder og undertrykke mig og mine, og forhindre min adgang til basis fornødenheder som det f.eks. ses i Venezuela, så ville jeg også gå på gaden og kæmpe igen. Men skulle politikkerne drive os derud, så forventer jeg dels at vi ville have fjernet dem i tide, og at politiet ville nægte at adlyde sådanne ordre. Men altså, vi skal ikke ret langt væk for at finde populister, der piller ved rettigheder og magtens tredeling, og hvor folket klapper i hænderne, så måske kunne det også ske her? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 369
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 6385

Indlægaf Mistermor » 15. apr 2019, 14:54

Jeg har svært ved at forestille mig, at jeg ikke ville blive voldsomt provokeret, hvis der var en person, der stillede sig op ude i mit nabolag (som er nabo til den bebyggelse, hvor Paludan kommer) og råbte og skreg om, at vi der bor i området er sociale tabere og nassere, der ikke skulle have lov til at have stemmeret (eller noget andet tilsvarende) Jeg er jo førtidspensionist, og det ville da ramme et virkelig ømt punkt.

Eller da jeg boede i et parcelhuskvarter; hvis en med venstreorienteret stod og råbte og skreg om, at vi var selvfede kapitalister (eller hvad ved jeg).

Jeg synes, der er en verden til forskel i, at man demonstrerer på rådhuspladser eller i parker, hvor der plejer at være 1. maj arrangementer. Det kan da ikke passe, at folk skal påtvinges ham og hans cirkus i et ellers (for Randers´ vedkommende) udmærket og stille boligområde, som ganske vist har været på ghettolisten, men hvor en masse gode tiltag har fået grobund, og jeg i alt fald aldrig hører om ballade.

Man hører gang på gang, at bestyrelserne for de områder han vælger, udtaler, at de ville ønske, at han blev væk, for han skaber problemer, hvor tingene ellers kører godt.
0
Brugeravatar
kidkomb
Kort karma: 2607
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 25033

Indlægaf kidkomb » 15. apr 2019, 14:56

Mistermor skrev:Jeg har svært ved at forestille mig, at jeg ikke ville blive voldsomt provokeret, hvis der var en person, der stillede sig op ude i mit nabolag (som er nabo til den bebyggelse, hvor Paludan kommer) og råbte og skreg om, at vi der bor i området er sociale tabere og nassere, der ikke skulle have lov til at have stemmeret (eller noget andet tilsvarende) Jeg er jo førtidspensionist, og det ville da ramme et virkelig ømt punkt.

Eller da jeg boede i et parcelhuskvarter; hvis en med venstreorienteret stod og råbte og skreg om, at vi var selvfede kapitalister (eller hvad ved jeg).

Jeg synes, der er en verden til forskel i, at man demonstrerer på rådhuspladser eller i parker, hvor der plejer at være 1. maj arrangementer. Det kan da ikke passe, at folk skal påtvinges ham og hans cirkus i et ellers (for Randers´ vedkommende) udmærket og stille boligområde, som ganske vist har været på ghettolisten, men hvor en masse gode tiltag har fået grobund, og jeg i alt fald aldrig hører om ballade.

Man hører gang på gang, at bestyrelserne for de områder han vælger, udtaler, at de ville ønske, at han blev væk, for han skaber problemer, hvor tingene ellers kører godt.

Men ville du gøre noget? Virkelig? Brænde biler og kaste med sten?
1
Min yndlingsstilling er søstjernen.
Brugeravatar
Mistermor
Kort karma: 369
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 6385

Indlægaf Mistermor » 15. apr 2019, 15:05

kidkomb skrev:
Mistermor skrev:Jeg har svært ved at forestille mig, at jeg ikke ville blive voldsomt provokeret, hvis der var en person, der stillede sig op ude i mit nabolag (som er nabo til den bebyggelse, hvor Paludan kommer) og råbte og skreg om, at vi der bor i området er sociale tabere og nassere, der ikke skulle have lov til at have stemmeret (eller noget andet tilsvarende) Jeg er jo førtidspensionist, og det ville da ramme et virkelig ømt punkt.

Men ville du gøre noget? Virkelig? Brænde biler og kaste med sten?

Nej det ville jeg ikke. Men det er jo heller ikke ret mange steder, det finder sted.

Jeg tror godt, jeg kunne komme i diskussion med ham, og ville kunne ende med at sige noget grimt, som jeg ville fortryde bagefter.

Jeg har faktisk prøvet at stå i en isbutik på Bornholm, hvor Søren Espersen kom ind. Da gik jeg ud, fordi jeg ikke var sikker på, at jeg kunne holde min mund, og så ventede jeg udenfor, til han gik igen.

Jeg tvivler på, at det der foregik i weekenden, kun handler om Paludan og muslimer.
0
Thomas31
Kort karma: 27
Likede indlæg: 471

Indlægaf Thomas31 » 15. apr 2019, 15:14

Jeg ville ikke ane hvem Paludan var, hvis ikke for alle de voldsamøber, der gerne vil overfalde ham og alle de mange i denne tråd, der har så stor forståelse for volden. Det er sørgeligt og grotesk. Forhåbentlig er det mest en massiv overreoræsentation af EL- vælgere, hvis parti også har haft det lidt svært med at droppe den voldelige revolution. Det er åbenbart lidt i orden at banke dem man ikke kan lide. Eller nok ikke, hvis de kommer fra venstrefløjen
2
abcd
Kort karma: 167
Likede indlæg: 6127

Indlægaf abcd » 15. apr 2019, 15:26

Mistermor skrev:Eller da jeg boede i et parcelhuskvarter; hvis en med venstreorienteret stod og råbte og skreg om, at vi var selvfede kapitalister (eller hvad ved jeg).

Det håber jeg sker her, jeg ville være godt underholdt. Jeg ville nok gå ud og tilbyde ham en kold øl og en havestol.
0
Bad Samaritan
Kort karma: 78
Likede indlæg: 1262

Indlægaf Bad Samaritan » 15. apr 2019, 15:54

HerErJeg skrev:Jeg kan ikke lade være med at tænke på hvis det hele havde været omvendt. Hvad nu hvis muslimerne havde lavet en tilsvarende demonstration direkte mod danskerne og deres latterlige demokrati. Lad os få sharia, tvangsægteskaber og alt det andet "gode" som kommer fra den del af verden.
Jamen vi var da som folk blevet sindsygt provokeret, og var grebet til selvtægt/hærværk/vold præcis som det sker nu.
Plus at vi nok i en fart ville få forfattet en lovtekst som forbyder ikke-etnisk danskere at forsamles i større grupper.

... og her er et par bonus-spørgsmål for de rigtig sultne: Hvor mange af dem, som brændte shit af forleden, var rent faktisk kristenfødte hvide kids fra Stenbroen, som bare er pissetrætte af hele borgermusikken - forstillelsen og det helt åbenlyse hykleri, som - i modsætning til Paludan's vision for Danmark - tilsyneladende ingen grænser kender? Hvor mange af de politifolk, som måtte risikere liv og lemmer for Paludans frihedskamp, var selv muslimer? For dem har vi også - gode danske muslimer, som er både for lov og orden, demokrati og lighed for alle, inklusive små blegfede nazi-typer - og dem pisser han også på, når han brænder koranen.
3

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"