Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 26. apr 2018, 06:24

FruitFly skrev:
Ajnam skrev:Man kan ikke afspadsere, når man har undervisningslektioner, møder, forældresamtaler mm. Det eneste, man reelt kan afspadsere, er sin forberedelsestid.


Jamen, så er det det, man gør. Kvaliteten daler markant og afgørende og det må lederen så tage konsekvensen af. Ligesom på alle andre arbejdspladser?

Men nu kan jeg godt forstå at lærerne ikke har lyst til at lægge ryg til det kvalitetsfald, men som privatansat er jeg lidt forundret over at de på den måde synes at de skal blande sig i ledelses disponeringer over arbejdstiden - men det er vel fordi de føler sig tvunget til ikke at sige op?


Det er fordi, det ikke bare er et lønarbejde for de fleste lærere. Lærerarbejdet er meget individuelt, og du har ansvaret for dine elever - og har på ingen måde lyst til bare at sige 'nå, så daler kvaliteten, og det må lederen tage konsekvensen af'.

Lærere bliver tit bedt om at sænke barren. Jeg kender meget få, der rent faktisk gør det. Alternativet bliver enten, at lærerne arbejder over gratis for at kunne se sig selv og børnene i øjnene (og ender med at gå ned med stress for manges vedkommende), eller at de finder et andet arbejde.




Jeg er med på, at man KAN arbejde på en årsnorm uden vagtplan og uden værnsregler. Det gør jeg blandt andet selv. Men jeg er så privat ansat akademiker til en helt anden løn. Det er ikke normale vilkår for professionsuddannede i kommunerne, og det er dem, lærerne skal sammenlignes med.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Stars » 26. apr 2018, 07:06

FruitFly skrev:
ajnaM skrev:
FruitFly skrev:
ajnaM skrev:Derunder er to hovedelementer; en vagtplan, som gør, at lærerne ved, hvornår de skal være på arbejde; og en kortere normperiode, der giver lærere og ledere bedre overblik over den præsterede arbejdstid. Kort sagt vil lærerne gerne have vilkår, der svarer til det, alle andre har - de vil gerne 'normaliseres', som KL selv argumenterede for i 2013.

Jeg kan ikke forstå at det med norm-perioden er et stort problem? Så længe man får sine timer "igen" inden for samme år, så er det være ok?

Men hvis lærerne har en markant længere normperiode end andre offentligt ansatte, så virker det selvfølgelig lidt underligt. Men nok til at strejke over det? Nej.


Det gør man ikke, og det er det, der er problemet.

Hvis man ikke får sine timer igen, ja, så er det selvfølgelig ikke i orden. Men det gør de da også? Selvom det er forberedelsestimer de afspadserer?

Og hvorfor kan de ikke afspadsere undervisningstimer og så må ledelsen fylde med vikarer, når de nu har brugt lærerens tid så åndssvagt (og jeg ser heller ikke noget argument for at det er et problem at normperioden er "lang").

For folkeskolen har de arbejdstidsregler, lærerne fik med lov 409 betydet, at der ikke længere er nogle værnsregler der sikrer, at lærere får betaling for overarbejde og ændring af arbejdstider. Arbejdsgiver kan frit råde over lærernes tid, så længe de ikke når over 1.924 timer på et år, og følger EUs minimumsregler.

Det er principielt helt i orden. Selvfølgelig er det arbejdsgiveren, der frit råder over den ansattes arbejdstid. Det er ukontroversielt.


Men hvis det virkelig er sådan, som lønmodtagerne udlægger det, så står lærerne reelt i en situation,der svarer til:

Du aftaler med en mand, at han skal feje dit fortov.
Han spørger, hvor lang tid, du forventer, han bruger på det, hvortil du svarer, at det må han selv finde ud af.
Når han er færdig, kommer han til dig og siger, det tog 3 timer, hvortil du svarer, at han har forvaltet sin tid dårligt, og du kun vil give ham løn for 2 timer.
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
fisken80
Indlæg: 22067
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52045

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf fisken80 » 26. apr 2018, 08:02

Stars skrev:
FruitFly skrev:
ajnaM skrev:
FruitFly skrev:
ajnaM skrev:Derunder er to hovedelementer; en vagtplan, som gør, at lærerne ved, hvornår de skal være på arbejde; og en kortere normperiode, der giver lærere og ledere bedre overblik over den præsterede arbejdstid. Kort sagt vil lærerne gerne have vilkår, der svarer til det, alle andre har - de vil gerne 'normaliseres', som KL selv argumenterede for i 2013.

Jeg kan ikke forstå at det med norm-perioden er et stort problem? Så længe man får sine timer "igen" inden for samme år, så er det være ok?

Men hvis lærerne har en markant længere normperiode end andre offentligt ansatte, så virker det selvfølgelig lidt underligt. Men nok til at strejke over det? Nej.


Det gør man ikke, og det er det, der er problemet.

Hvis man ikke får sine timer igen, ja, så er det selvfølgelig ikke i orden. Men det gør de da også? Selvom det er forberedelsestimer de afspadserer?

Og hvorfor kan de ikke afspadsere undervisningstimer og så må ledelsen fylde med vikarer, når de nu har brugt lærerens tid så åndssvagt (og jeg ser heller ikke noget argument for at det er et problem at normperioden er "lang").

For folkeskolen har de arbejdstidsregler, lærerne fik med lov 409 betydet, at der ikke længere er nogle værnsregler der sikrer, at lærere får betaling for overarbejde og ændring af arbejdstider. Arbejdsgiver kan frit råde over lærernes tid, så længe de ikke når over 1.924 timer på et år, og følger EUs minimumsregler.

Det er principielt helt i orden. Selvfølgelig er det arbejdsgiveren, der frit råder over den ansattes arbejdstid. Det er ukontroversielt.


Men hvis det virkelig er sådan, som lønmodtagerne udlægger det, så står lærerne reelt i en situation,der svarer til:

Du aftaler med en mand, at han skal feje dit fortov.
Han spørger, hvor lang tid, du forventer, han bruger på det, hvortil du svarer, at det må han selv finde ud af.
Når han er færdig, kommer han til dig og siger, det tog 3 timer, hvortil du svarer, at han har forvaltet sin tid dårligt, og du kun vil give ham løn for 2 timer
.


Ja, så præcist kan det faktisk siges.

Og i forhold til at råde over lærernes tid, du glemmer lige, at lærere også har opgaver, der ligger ud over 8-16. Lejrskoler, forældresamtaler, skolefester, temauger osv. osv. og som det er nu, så er der ingen værnsregler, så hvis en skoleleder mener, at en af hans lærere skal afløse for en anden, der er blevet syg, så kan man få besked på at tage med på lejrskole ugen efter og dermed være væk fra sin familie i flere døgn. Og det er simpelthen urimeligt.
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Tux » 26. apr 2018, 08:53

FruitFly skrev:
Tux skrev:
Pølsemix skrev:3) De accepterer at lade frokostpausen være i fred til næste gang der skal forhandles.

Frokostpausen er jo lige præcis ikke en ret, men et privilegie.

3) Agendaen er jo stadig den samme - at den skal afskaffes. Hvilket er dybt urimeligt når det er noget man har haft i næsten 100 år. Der viste afgørelsen om samme spørgsmål i Danmarks Radio tydeligt - det er en ret som ikke bare kan sløjfes.

Det bliver ikke en ret, bare fordi du siger det. Og derudover giver det ikke rigtigt mening at tale om en "ret" i et forhold (arbejdsgiver/arbejdstager) som altid er til forhandling.

Når det er sagt, så synes jeg BESTEMT at frokostpausen skal sikres ved at skrive den ind i overenskomsten - og skal den så sløjfes, så er det et spørgsmål, som arbejdsmarkedets parter skal bestemme (og det vil formentlig blive imod passende kompensation). At det kan være så svært at forhandle virker latterligt.

Hvis det kom til en voldgift ville det sansynligvis blive dømt som en sådan - præcis som i DR-sagen.

Hvorfor mener du arbejdstagerne skal have kompensation, hvis det ikke er en ret?

- jeg tror vi er enige, det er vist et spørgsmål om semantik..
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Tux » 26. apr 2018, 09:02

ajnaM skrev:
FruitFly skrev:
Ajnam skrev:Man kan ikke afspadsere, når man har undervisningslektioner, møder, forældresamtaler mm. Det eneste, man reelt kan afspadsere, er sin forberedelsestid.


Jamen, så er det det, man gør. Kvaliteten daler markant og afgørende og det må lederen så tage konsekvensen af. Ligesom på alle andre arbejdspladser?

Men nu kan jeg godt forstå at lærerne ikke har lyst til at lægge ryg til det kvalitetsfald, men som privatansat er jeg lidt forundret over at de på den måde synes at de skal blande sig i ledelses disponeringer over arbejdstiden - men det er vel fordi de føler sig tvunget til ikke at sige op?


Det er fordi, det ikke bare er et lønarbejde for de fleste lærere. Lærerarbejdet er meget individuelt, og du har ansvaret for dine elever - og har på ingen måde lyst til bare at sige 'nå, så daler kvaliteten, og det må lederen tage konsekvensen af'.

Lærere bliver tit bedt om at sænke barren. Jeg kender meget få, der rent faktisk gør det. Alternativet bliver enten, at lærerne arbejder over gratis for at kunne se sig selv og børnene i øjnene (og ender med at gå ned med stress for manges vedkommende), eller at de finder et andet arbejde.

Jeg er med på, at man KAN arbejde på en årsnorm uden vagtplan og uden værnsregler. Det gør jeg blandt andet selv. Men jeg er så privat ansat akademiker til en helt anden løn. Det er ikke normale vilkår for professionsuddannede i kommunerne, og det er dem, lærerne skal sammenlignes med.

Den slags udmeldinger virker altså noget virkelighedsfjerne, i alle mulige andre professioner har vi altså heller ikke lyst til at gå på kompromis med kvaliteten..
4
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9511
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 993
Likede indlæg: 26583

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Santa » 26. apr 2018, 09:16

Tux skrev:
ajnaM skrev:
FruitFly skrev:
Ajnam skrev:Man kan ikke afspadsere, når man har undervisningslektioner, møder, forældresamtaler mm. Det eneste, man reelt kan afspadsere, er sin forberedelsestid.


Jamen, så er det det, man gør. Kvaliteten daler markant og afgørende og det må lederen så tage konsekvensen af. Ligesom på alle andre arbejdspladser?

Men nu kan jeg godt forstå at lærerne ikke har lyst til at lægge ryg til det kvalitetsfald, men som privatansat er jeg lidt forundret over at de på den måde synes at de skal blande sig i ledelses disponeringer over arbejdstiden - men det er vel fordi de føler sig tvunget til ikke at sige op?


Det er fordi, det ikke bare er et lønarbejde for de fleste lærere. Lærerarbejdet er meget individuelt, og du har ansvaret for dine elever - og har på ingen måde lyst til bare at sige 'nå, så daler kvaliteten, og det må lederen tage konsekvensen af'.

Lærere bliver tit bedt om at sænke barren. Jeg kender meget få, der rent faktisk gør det. Alternativet bliver enten, at lærerne arbejder over gratis for at kunne se sig selv og børnene i øjnene (og ender med at gå ned med stress for manges vedkommende), eller at de finder et andet arbejde.

Jeg er med på, at man KAN arbejde på en årsnorm uden vagtplan og uden værnsregler. Det gør jeg blandt andet selv. Men jeg er så privat ansat akademiker til en helt anden løn. Det er ikke normale vilkår for professionsuddannede i kommunerne, og det er dem, lærerne skal sammenlignes med.

Den slags udmeldinger virker altså noget virkelighedsfjerne, i alle mulige andre professioner har vi altså heller ikke lyst til at gå på kompromis med kvaliteten..


Når først du har måtte vælge mellem at bruge din arbejdstid på et grædende, ulykkeligt barn og at forberede særlige opgaver til klassens ordblinde barn, der ellers skal sidde og føle sig dum og udenfor, så er det ikke virkelighedsfjernt længere.
Og så vælger de fleste lærere naturligvis at gøre begge dele, selvom de kommer til at arbejde flere timer end den får løn for.
Men det føles meget stressende at stå i den situation. Og disse scenarier (hvor man skal vælge mellem sin forberedelse og at hjælpe børn/forældre/kolleger akut) sker jævnligt, flere gange om ugen.
4
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
ajnaM
Indlæg: 9928
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1050
Likede indlæg: 27055

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf ajnaM » 26. apr 2018, 10:58

Tux skrev:
ajnaM skrev:
FruitFly skrev:
Ajnam skrev:Man kan ikke afspadsere, når man har undervisningslektioner, møder, forældresamtaler mm. Det eneste, man reelt kan afspadsere, er sin forberedelsestid.


Jamen, så er det det, man gør. Kvaliteten daler markant og afgørende og det må lederen så tage konsekvensen af. Ligesom på alle andre arbejdspladser?

Men nu kan jeg godt forstå at lærerne ikke har lyst til at lægge ryg til det kvalitetsfald, men som privatansat er jeg lidt forundret over at de på den måde synes at de skal blande sig i ledelses disponeringer over arbejdstiden - men det er vel fordi de føler sig tvunget til ikke at sige op?


Det er fordi, det ikke bare er et lønarbejde for de fleste lærere. Lærerarbejdet er meget individuelt, og du har ansvaret for dine elever - og har på ingen måde lyst til bare at sige 'nå, så daler kvaliteten, og det må lederen tage konsekvensen af'.

Lærere bliver tit bedt om at sænke barren. Jeg kender meget få, der rent faktisk gør det. Alternativet bliver enten, at lærerne arbejder over gratis for at kunne se sig selv og børnene i øjnene (og ender med at gå ned med stress for manges vedkommende), eller at de finder et andet arbejde.

Jeg er med på, at man KAN arbejde på en årsnorm uden vagtplan og uden værnsregler. Det gør jeg blandt andet selv. Men jeg er så privat ansat akademiker til en helt anden løn. Det er ikke normale vilkår for professionsuddannede i kommunerne, og det er dem, lærerne skal sammenlignes med.

Den slags udmeldinger virker altså noget virkelighedsfjerne, i alle mulige andre professioner har vi altså heller ikke lyst til at gå på kompromis med kvaliteten..


Nej, og i alle mulige andre professioner, har man typisk værn, der beskytter medarbejderen og kvaliteten i arbejdet.

Lærernes arbejdstidsregler svarer til, at man fjernede alle vagtplaner, normperioder og værnsregler fra sygeplejersker eller læger - og bad dem sænke barren. Jeg tvivler på, de ville acceptere.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf icelady » 27. apr 2018, 10:10

3
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40581

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2018, 12:30

Santa skrev:
Tux skrev:
ajnaM skrev:
FruitFly skrev:
Ajnam skrev:Man kan ikke afspadsere, når man har undervisningslektioner, møder, forældresamtaler mm. Det eneste, man reelt kan afspadsere, er sin forberedelsestid.


Jamen, så er det det, man gør. Kvaliteten daler markant og afgørende og det må lederen så tage konsekvensen af. Ligesom på alle andre arbejdspladser?

Men nu kan jeg godt forstå at lærerne ikke har lyst til at lægge ryg til det kvalitetsfald, men som privatansat er jeg lidt forundret over at de på den måde synes at de skal blande sig i ledelses disponeringer over arbejdstiden - men det er vel fordi de føler sig tvunget til ikke at sige op?


Det er fordi, det ikke bare er et lønarbejde for de fleste lærere. Lærerarbejdet er meget individuelt, og du har ansvaret for dine elever - og har på ingen måde lyst til bare at sige 'nå, så daler kvaliteten, og det må lederen tage konsekvensen af'.

Lærere bliver tit bedt om at sænke barren. Jeg kender meget få, der rent faktisk gør det. Alternativet bliver enten, at lærerne arbejder over gratis for at kunne se sig selv og børnene i øjnene (og ender med at gå ned med stress for manges vedkommende), eller at de finder et andet arbejde.

Jeg er med på, at man KAN arbejde på en årsnorm uden vagtplan og uden værnsregler. Det gør jeg blandt andet selv. Men jeg er så privat ansat akademiker til en helt anden løn. Det er ikke normale vilkår for professionsuddannede i kommunerne, og det er dem, lærerne skal sammenlignes med.

Den slags udmeldinger virker altså noget virkelighedsfjerne, i alle mulige andre professioner har vi altså heller ikke lyst til at gå på kompromis med kvaliteten..


Når først du har måtte vælge mellem at bruge din arbejdstid på et grædende, ulykkeligt barn og at forberede særlige opgaver til klassens ordblinde barn, der ellers skal sidde og føle sig dum og udenfor, så er det ikke virkelighedsfjernt længere.
Og så vælger de fleste lærere naturligvis at gøre begge dele, selvom de kommer til at arbejde flere timer end den får løn for.
Men det føles meget stressende at stå i den situation. Og disse scenarier (hvor man skal vælge mellem sin forberedelse og at hjælpe børn/forældre/kolleger akut) sker jævnligt, flere gange om ugen.


Det virkeligsfjerne ligger i at tro, at andre faggrupper ikke også står i valget mellem at arbejde gratis eller sænke kvaliteten.

Og selvom der ikke er nogen af de borgere, jeg efter bedste evne forsøger at servicere, der græder eller føler sig dumme og udenfor, så går de skam meget højt op i deres sager alligevel. Ligesom jeg gør - også selvom mine arbejdsområder ikke handler om enkeltpersoner, men til gengæld om store systemer med betydning for snart sagt alle borgere i Danmark og for Danmarks samlede økonomi. Så jeg sætter en ære i at løse dem, selvom det kræver meget.
1
Brugeravatar
Kattefjæs
Indlæg: 2540
Tilmeldt: 29. aug 2015, 15:06
Kort karma: 360
Geografisk sted: London
Likede indlæg: 6387

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Kattefjæs » 27. apr 2018, 12:31

Jeg er håbløst bagude ifht. det her. Betyder det at der ikke er den store risiko for strejke/lockout nu? :gruble: Undskyld jeg er lidt blank her. :genert:
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40581

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Akehurst2 » 27. apr 2018, 12:34

Kattefjæs skrev:Jeg er håbløst bagude ifht. det her. Betyder det at der ikke er den store risiko for strejke/lockout nu? :gruble: Undskyld jeg er lidt blank her. :genert:


For de medarbejdere, hvor der er indgået aftale kommer der ikke strejke/lockout, hvis altså medarbejderne ikke stemmer nej til forligsforslaget. Det er kommuner og regioner.

Det statslige område udestår, men strejke/lockout vil i givet fald blive meget mindre omfattende.
1
Brugeravatar
DenBruneMunk
Indlæg: 5046
Tilmeldt: 8. jun 2017, 19:25
Kort karma: 69
Geografisk sted: Syd på i Danmark
Likede indlæg: 2263

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf DenBruneMunk » 27. apr 2018, 12:38

Musketer Ed, my ass :(
De vendte alle hinanden ryggen og fællesskabet lyder til at være helt opløst. Falder skolelærernes arbejdstid ikke på plads, så er forliget jo droppet, hvis den ed skulle bevares mener jeg.

Måske kan medarbejdere så sætte dem på plads med et nej?
0
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Slettet bruger » 27. apr 2018, 12:49

45.000,- om måneden for folkeskolelærere. Det er da ikke så ringe.
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf dgd2007 » 27. apr 2018, 13:11

Kattefjæs skrev:Jeg er håbløst bagude ifht. det her. Betyder det at der ikke er den store risiko for strejke/lockout nu? :gruble: [...]

Ja.
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Tror I der bliver generalstrejke fra april?

Indlægaf Bimmerdyret » 27. apr 2018, 13:13

abcd skrev:45.000,- om måneden for folkeskolelærere. Det er da ikke så ringe.


Det får de så heller ikke
1

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"