Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
annella
Kort karma: 5
Likede indlæg: 296

Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf annella » 12. okt 2017, 13:11

https://www.avisen.dk/fagbosser-i-opraab-kontanthjaelpsloftet-skaber-boern_466070.aspx

]Borgere der sparer på medicin og mad, børn der ikke længere kan gå til sport, og mødre der i stigende grad er begyndt at sælge sex.

I oktober sidste år blev det omstridte kontanthjælpsloft indført. Loftet kan dermed fejre 1 års fødseldag.

Da Folketinget indførte kontanthjælpsloftet, skønnede de at 26.000 børn ville blive berørt af loftet. I dag lyder tallet nu på, at 62.073 børn bliver berørt at kontanthjælpsloftet.

De langsigtede konsekvenser af børnefattigdom er meget velbelyst i forskningen. Det er marginalisering, oplevelsesfattigdom, dårligere skoleresultater, større sygelighed, mere misbrug og kriminalitet. Alt i alt et mere belastet liv med lavere trivsel, som også indebærer et større træk på samfundets ressourcer, skriver fagorganisationerne, der blandt andet indbefatter Dansk Socialrådgiverforening, 3F, BUPL, Børns Vilkår og FOA.

BUPL melder om 38 procent af pædagogerne oplever, at nogle børn kommer i institution uden basale ting som tøj, sko, regntøj eller i nogle tilfælde mad.

Derudover melder LivaRehab, Center for rehabilitering og behandling af kvinder i prostitution, om mødre, der er begyndt at sælge sex alene for at skaffe mad til deres børn.[/i]

Da jeg læste artiklen, kunne jeg ikke tro på, at det finder sted i et velfærdsland som Danmark, men det gør det vel, selvom jeg slet ikke kan forestille mig, at det er så slemt, som beskrevet i artiklen. Disse tilstande kender jeg til bl.a. fra Indien.

For mig komplet uforståeligt, hvad med de penge, der samles ind fra "Børns Vilkår", "Red Barnet", "Kirkens Korshær", "UNICEF" m.fl., der kommer så mange mio. ind, at det slet ikke burde finde sted, at børn i Danmark skal leve under den i artiklen omtalte fattigdom, og at mødre ser sig tvungne til at sælge sex for at kunne give deres børn mad.

Og så har jeg hverken erfaring med fattigdom eller en ide eller forestilling om, hvad der kan gøres for at hjælpe disse børn til en barndom, som børn burde have uden fattigdom.

Står det virkeligt så slemt til med fattige børn i Danmark? Hvis ja hvad kan der gøres, hvad skal der gøres?

Jeg ved det ikke, men Shakespeares citat "Something is rotten in the state of Denmark" passer til de i artiklen omtalte tilstande for alt for mange børn.
0
Brugeravatar
icelady
Moderator
Kort karma: 725
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 14630

Re: Mødre sælger sex for at få råd til deres børn

Indlægaf icelady » 12. okt 2017, 13:29

Ang penge fra div indsamlinger...det kræver jo at mødrene (fædrene i nogle tilfælde) ved de kan søge om det.

I nogle tilfælde ville det være tiltrængt med noget økonomisk rådgivning fra feks kommunen, for der findes altså en del forældre, der prioriterer fuldstændig forkert.

Og så handler det nok også om, at man som forælder er klar til at gå på kompromis; feks stoppe med at ryge, købe/få brugt tøj, sko etc.

Men ja, der sidder helt sikkert enlige, som ikke, uanset hvad de gør, ikke kan få pengene til at slå til, og som har skåret alt unødvendigt fra.
5
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Angelina
Kort karma: 439
Likede indlæg: 6755

Indlægaf Angelina » 12. okt 2017, 13:47

Jeg vil gerne starte med at sige at jeg er modstander af kontanthjælpsloftet - synes det rammer forkert, og kun gør ondt værre.

Når det så er sagt, så har jeg også været enlig mor, til to børn, på SU (FØR der var dobbelt SU til enlige forsørgere), og jeg erkender gerne at det kneb, at f.eks forsikringer og tandlæge blev sparret væk ... tilgengæld måtte jeg altså ikke prostituere mig selv, mine børn havde også både tøj og mad ... ikke fancy, ikke ekstraordinært, men ikke desto mindre tøj og mad ... og mig bekendt, har man stadig væsentligt flere penge som forsørger på kontanthjælp, end man har på en alm. SU - så der må være nogle ANDRE ting end manglende penge der gør udslaget i de her ting.
13
~indsæt smart signatur her~
Brugeravatar
paint
Kort karma: 232
Likede indlæg: 7804

Indlægaf paint » 12. okt 2017, 14:32

Hvis det kniber med økonomien nu, så bare vent til regeringen (V. K og LA) er kommet igennem med sit skatteudspil. Der skal hentes yderligere 5 mia på overførselsindkomster.

Hvis man har penge i forvejen, altså mange af dem, behøver man ikke at frygte noget. Op til 600.000 kr om året, bliver der mere til de højeste indkomster.
3
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Hvis vi ikke ændrer retning, ender vi der hvor vi er på vej hen
Tamara
Kort karma: 15
Likede indlæg: 556

Indlægaf Tamara » 12. okt 2017, 16:21

Et af problemer er - som jeg ser det, hvor vi bor, at billige boliger er en saga blot og at offentlig transport er skåret markant ned/sat op i pris og gør det vansjeligt at bo i yderområder uden råd til en bil. Det presser virkeligt mennesker på lave indkomster. Dertil er alt for mange syge mennesker placeret på KH uden udsigt til bedre helbred.
4
Bad Samaritan
Kort karma: 41
Likede indlæg: 680

Indlægaf Bad Samaritan » 12. okt 2017, 17:36

annella skrev:For mig komplet uforståeligt, hvad med de penge, der samles ind fra "Børns Vilkår", "Red Barnet", "Kirkens Korshær", "UNICEF" m.fl., der kommer så mange mio. ind, at det slet ikke burde finde sted, at børn i Danmark skal leve under den i artiklen omtalte fattigdom, og at mødre ser sig tvungne til at sælge sex for at kunne give deres børn mad.

Så lad mig lige forstå det her rigtigt: Du stemmer på en regering, som indfører et kontantloft, der fører alle de dersens dårligdomme med sig - og så er det de velgørende organisationers skyld? Jamen, det giver jo fint mening! :lol:
11
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 355
Likede indlæg: 1686

Indlægaf Falstria » 12. okt 2017, 18:19

Det er sørgeligt at der findes kvinder der bruger deres børn som undskyldning for at bedrive verdens ældste erhverv.
Jeg kan ikke se hvordan det har noget med børnene at gøre, det er da ikke noget de har bedt om.
Så meget pasta spiser de børn altså ikke.
3
Tamara

Indlægaf Tamara » 12. okt 2017, 18:56

Falstria skrev:Det er sørgeligt at der findes kvinder der bruger deres børn som undskyldning for at bedrive verdens ældste erhverv.
Jeg kan ikke se hvordan det har noget med børnene at gøre, det er da ikke noget de har bedt om.

Forfladigelse. Alle ved at børn behøver mere end 1 kg pasta.
0
Brugeravatar
Falstria
Kort karma: 355
Likede indlæg: 1686

Indlægaf Falstria » 12. okt 2017, 19:04

Tamara skrev:
Falstria skrev:Det er sørgeligt at der findes kvinder der bruger deres børn som undskyldning for at bedrive verdens ældste erhverv.

Forfladigelse. Alle ved at børn behøver mere end 1 kg pasta.

Jeg gik efter provokation :D
1
Conway
Kort karma: 4
Likede indlæg: 174

Indlægaf Conway » 12. okt 2017, 19:18

Helt enig med Falstria og når man ser "fattige" forældre optræde på tv springer kontrasterne i øjnene konstant.
Store tatoveringer, sidste nye iphone, ipad, smøger og kæmpe fladskærm på væggen.
Jeg synes det er påfaldende at en families fattigdom altid kan aflæses på børnene først og ikke på forældrene. Det tyder på at prioriteringerne ikke er i børnenes favør og jeg tror at påstanden om sex i bytte for mad til barnet nok snarere er sex i bytte for en livstil der intet har med børnene at gøre....
8
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Tamara

Indlægaf Tamara » 12. okt 2017, 19:37

Conway skrev:Helt enig med Falstria og når man ser "fattige" forældre optræde på tv springer kontrasterne i øjnene konstant.
Store tatoveringer, sidste nye iphone, ipad, smøger og kæmpe fladskærm på væggen.
Jeg synes det er påfaldende at en families fattigdom altid kan aflæses på børnene først og ikke på forældrene. Det tyder på at prioriteringerne ikke er i børnenes favør og jeg tror at påstanden om sex i bytte for mad til barnet nok snarere er sex i bytte for en livstil der intet har med børnene at gøre....

Der er en anden virkelighed end tv....
1
Brugeravatar
eks-Maupassant
Kort karma: 300
Likede indlæg: 5255

Indlægaf eks-Maupassant » 12. okt 2017, 19:48

Det vil så vel sige at det i alles øjne vil tælle som et oprigtigt socialt engagement, hvis man køber sex af disse kvinder?
0
I wish the left would learn to love objectivity, reason, science, and evolutionary theory. They are very useful tools. - Keith Frankish
Tamara

Indlægaf Tamara » 12. okt 2017, 20:20

eks-Maupassant skrev:Det vil så vel sige at det i alles øjne vil tælle som et oprigtigt socialt engagement, hvis man køber sex af disse kvinder?

Næppe.
0
Conway
Kort karma: 4
Likede indlæg: 174

Indlægaf Conway » 12. okt 2017, 20:22

Tamara skrev:
Conway skrev:Helt enig med Falstria og når man ser "fattige" forældre optræde på tv springer kontrasterne i øjnene konstant.

Der er en anden virkelighed end tv....

Helt enig, men dem der stiller op på tv mener jo selv at de er fattige og tv produceren bruger dem vel også som eksempler fordi de passer på en fattig gennemsnitsfamilie....
0
Iblandt de blinde vil den enøjede altid fremstå som den velvidende
Mistermor
Kort karma: 54
Likede indlæg: 1356

Indlægaf Mistermor » 12. okt 2017, 20:24

Tror du ikke, at man skal tilhøre en særlig type for at vælge at deltage i tv-programmerne. For det tror jeg. De kan jo ikke engang gennemskue, hvordan de stempler sig selv.

Jeg kan sagtens følge dig i de tanker, du har omkring forældrenes prioriteringer. Så er det interessante, hvordan vi forhindrer, at børnene bliver lige sådan.

Efter min mening tager børnene lige så meget skade af forældrenes "offerrollementalitet", som de gør af, at der er råd til cigaretter men ikke ordentlige vinterstøvler.
.....................................

Jeg er lidt nysgerrig efter, hvordan bupl undersøgelsen er foregået. De 38 % , der mangler mad, fodtøj, regntøj, skiftetøj osv , hvordan er det tal opstået? Over hvilket tidsrum foregår det? Er det generelt? I løbet af en uge eller i løbet af et år?... Der er jo stor forskel på, om det er noget 38 % af børnene oplever hver dag, eller det er noget 38% af børnene vil have oplevet, når der er gået et år.

......................................

Jeg tror på, at kontanthjælpsloftet har ramt nogen, og jeg tror især, at det er hårdt, hvis man har været på kontanthjælp i en årrække, fordi der er grænser for, hvor længe man kan leve på et minimum. Det første år eller to kan man slide på sine ting, men efterhånden bliver det sværere og sværere ikke at kunne skifte noget ud.

Jeg tænker bare, at overskriften igen er en overdrivelse, som er med til, at en debat endnu engang bliver polariseret. Der er jo mange mellemting mellem at prostituere sig for at give sine børn en ordentlig tilværelse og ikke at lide nød pga kontanthjælpsloftet.

Det interessante er ikke, om forældrene reelt er fattige eller dumme, men hvordan vi forhindrer børnene i at lide under det.
4

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"