DetSorteCirkus skrev:I øvrigt er mit bud, at væsentligt færre ville dumpe, hvis det var almindeligt, at skolerne havde ressourcer (og i nogle tilfælde viden og vilje) til at give elever "på kanten" den støtte og de rammer ved prøverne, som anbefales. Begrebet "prøve på særlige vilkår" er en elastik, der kan fortolkes meget fleksibelt.
Der skal kæmpes for at opnå den store pakke til sine elever, kan jeg sige af erfaring.
Det er jeg ikke uenig i - og jeg tror også at det vi ser nu er konsekvenser af skolereformen, og generel politisk rykken rundt på og med folkeskolen.
Men også en "tidens tendens" - hvor børn helt klart ER blevet mere individuelt orienteret, fremfor fællesskabs orienterede, - og jeg tænker ikke decideret curlingbørn, men børn der af en eller anden årsag bare melder pas på det hele, giver op, og ikke formår at give den en skalle, kæmpe for det.
Mine ældste blev færdige med folkeskolen for hhv 2 og 4 år siden, og kom begge ud med meget fine resultater, - jeg havde selv oplevelse og indtryk af, og har fået det bekræftet af deres lærere, at de har nemt ved at lære, de er meget intuitive, de tænker logisk, de har en god hukommelse.
Det er naturligvis til deres fordel, og de har aldrig skulle kæmpe hårdt for at lære og forstå - det gør uden tvivl skolelivet nemmere.
Og selvom jeg måske ikke i nogen videre grad kunne hjælpe dem med 9. klasse matematikken, så har jeg dog engageret mig i deres skolegang, både læringsmæssigt og socialt.
De har også, i en periode, været sårbare og pressede børn, og jeg har været en presset forælder, men vi blev også mødt med omsorg og hjælp fra skolens side, da det var nødvendigt.
Mine 2 ældste har gået i vidt forskellige klasser, når man ser på overordnede afgangsresultat, men så absolut også forældre engangement.
I den ældstes klasse var forældrene generelt meget engagerede, både i det sociale og faglige, der var en stor opbakning hjemmefra til skolelivet over den brede flade. I nr. 2's klasse, var vi meget få forældre der engagerede os i børnenes skoleliv på den måde, - der var det båret af lærerne, som gjorde en KÆMPE indsats.
Men det var også der der igen og igen og igen kom beskeder i AULA om at børnene havde brug for støtte og hjælp hjemmefra, om manglende motivation, lyst og vilje til faglig læring, budskab om mildest talt bekymrende resultater i matematik og dansk, og der blev sat ind med særlige lærings og træningsforløb for de der havde det vanskeligt fagligt. Vanskeligheder der ikke umiddelbart kunne tilskrives at børnene var ord- eller talblinde.
Min søn var også frustreret over hans klassekammeraters manglende lyst, motivation, vilje - han blev fx. sat sammen med en pige i matematik, netop fordi han så kunne udvikle sin læring ved at lære fra sig, - men han var ved at brænde totalt sammen over at hun ikke engang ville prøve, men bare konsekvent sagde "jeg gider ikke" "Jeg forstår det ikke" "Jeg kan ikke" - og derfra nægtede at arbejde. Så der måtte jeg hjælpe ham, med at fik fortalt sin lærer, at det kunne han simpelthen ikke overskue at være i.
Det er ikke fordi jeg synes at skolerne skal kræve og forvente en masse af os som forældre, - for jeg er helt enig om at der også nogle gange er alt for høje forventninger fra skolens side, og et overload af kommunikation. Men omvendt så tror jeg det er vigtigt for børnene, at mærke at vi som forældre HAR forventninger til dem, at vi intresserer sig for deres skolegang, bakker op om den, ved bl.a. at engagere os, høre hvad de har lavet i skolen, hvad de lærer om i dansk, forholde os til de emner de fordyber sig i, spørge om man må læse projektopgaven igennem, eller bare høre problemformuleringen.
Da vi her i vinter fejrede 18 års fødselsdag, kom 2 af pigerne fra hans folkeskole hen til mig, og sagde at de bare ville sige at min søn var SÅ heldig at have en mor der engagerede sig så meget i hans liv, som gjorde så meget for og med ham, og at de bare ville sige tak for alt det jeg havde gjort for deres klasse, at jeg når det havde handlet om det sociale, hyggelige og sjove, nærmest havde været hele klassens mor.
jeg blev virkelig rørt, - men det fortæller mig også at de måske faktisk selv havde manglet deres forældre i skolen, - og det var endda ikke dem med de mindst synlige forældre.
Mine 2 yngste er i specialskole, den store af dem pga. ADHD, - den anden pga. skolevægring og belastningsreaktioner.
De er også kvikke og lærenemme, og de lærer det de skal i skolen. Mit 7.klasses barn har været til terminsprøver, på 9. klasse niveau, og han ligger allerede flot i niveau der. Lærerne er på ingen måde bekymrede for hans afgangseksamen, det skal han nok klare rigtig godt og flot.
De får den nødvendige hjælp og støtte til at klare deres skolegang, og det er jeg virkelig taknemmelig for. For havde skolen ikke set, og ville kompensere, for deres respektive udfordringer, så kunne de bestemt godt være blevet tabt.