dna skrev:Moe skrev:HerErJeg skrev:Jeg har en mistanke om at skibene ikke slukker deres motorer, selvom de kunne gøre det.
Tænk på det som håndværkeren foran bageren, motoren er i gang nærmest dagen lang.
Skibsmotorer er kæmpestore, og er nok ikke bare at dreje nøglen. Hvis skibet er i havn i 24 timer, så er det let at blive doven, og bare lade dem snurre i tomgang.
Det kan jeg af gode grunde ikke sige noget om, da jeg ikke står og observerer dem. Men de har strøm via kabler, så de burde ikke have motorerne tændt. De store skibsmotorer kan i øvrigt bruge koldstart ligesom bilmotorer, så de behøver heller ikke holdes varme. Jeg antager der er regler som siger de skal være slukkede, men det ved jeg heller ikke med sikkerhed.
Aarhus Havn har som den første by i Danmark fået landstrømanlæg til krydstogtskibe, men det er kun 1 måned siden. Københavns Havn får MÅSKE delvist i 2025 (seneste udmelding efter det er blevet forsinket flere gange).
https://www.soefart.dk/article/view/103 ... stogtskibe
Krydstogtskibene slukker deres motorer så snart de er fortøjret og tænder dem kort inden afgang igen. De bliver dog holdt varme vha. kølevand, mens de er stoppede. Denne varme bliver på fragtskibe dannet i en oliefyret kedel. Om det er tilfældet på moderne krydstogtskibe ved jeg ikke. Alternativt bliver varmen dannet af de dieselgeneratorer, der også genererer strømmen til skibet.
Mange krydstogtskibe kan desuden slet ikke tage imod landstrøm (70-75% af skibene).
Store skibsmotorer kan desuden IKKE lave koldstart (principielt kan de muligvis, men det skader langt mere end det gavner). Når et skib f.eks. har været i dok, hvor der ikke er varme på hovedmotorerne begynder man at opvarme motorerne langsomt op flere døgn inden opstart.
Jeg har kigget på det, du skriver, og du har ret. Det er kun DFDS-færger, som har landstrøm i København, ikke krydstogtskibene. Det er, som du skriver, planlagt til omkring 2025.
Men jeg er ikke enig angående koldstart. Både krydstogtskibe og fragtskibe samt containerskibe kan koldstarte. De bruger en slags råolie som brændstof, så ligesom med diesel skal der opvarmes og skabes tryk, men selve motoren skal ikke køre i timer for at starte og kunne bruges til sejlads. Moderne skibsmotorer er designet til at kunne starte under forskellige forhold, herunder når de er kolde. Det er sandt, at det bruger mere energi at starte en kold motor, motoren varmer sikrer desuden en mere sikker og effektiv motorgang. Men koldstart er standard på alle skibe i 2023, også selvom det ikke nødvendigvis bruges.
Mht. til landstrøm så har alle krydstogtrederier, der opererer i Østersøregionen i 2019 erklæret, at de vil bruge landstrøm. Man kan derfor forvente, at alle krydstogtskibe i Danmark kan tilsluttes, når anlæggene er klar, og også i dag, hvis vi havde haft dem.