Krydstogtskibe i København

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1235

Re: Krydstogtskibe i København

Indlægaf Moe » 24. jul 2023, 09:09

dna skrev:
Moe skrev:
HerErJeg skrev:Jeg har en mistanke om at skibene ikke slukker deres motorer, selvom de kunne gøre det.
Tænk på det som håndværkeren foran bageren, motoren er i gang nærmest dagen lang.
Skibsmotorer er kæmpestore, og er nok ikke bare at dreje nøglen. Hvis skibet er i havn i 24 timer, så er det let at blive doven, og bare lade dem snurre i tomgang.

Det kan jeg af gode grunde ikke sige noget om, da jeg ikke står og observerer dem. Men de har strøm via kabler, så de burde ikke have motorerne tændt. De store skibsmotorer kan i øvrigt bruge koldstart ligesom bilmotorer, så de behøver heller ikke holdes varme. Jeg antager der er regler som siger de skal være slukkede, men det ved jeg heller ikke med sikkerhed.


Aarhus Havn har som den første by i Danmark fået landstrømanlæg til krydstogtskibe, men det er kun 1 måned siden. Københavns Havn får MÅSKE delvist i 2025 (seneste udmelding efter det er blevet forsinket flere gange).

https://www.soefart.dk/article/view/103 ... stogtskibe

Krydstogtskibene slukker deres motorer så snart de er fortøjret og tænder dem kort inden afgang igen. De bliver dog holdt varme vha. kølevand, mens de er stoppede. Denne varme bliver på fragtskibe dannet i en oliefyret kedel. Om det er tilfældet på moderne krydstogtskibe ved jeg ikke. Alternativt bliver varmen dannet af de dieselgeneratorer, der også genererer strømmen til skibet.
Mange krydstogtskibe kan desuden slet ikke tage imod landstrøm (70-75% af skibene).

Store skibsmotorer kan desuden IKKE lave koldstart (principielt kan de muligvis, men det skader langt mere end det gavner). Når et skib f.eks. har været i dok, hvor der ikke er varme på hovedmotorerne begynder man at opvarme motorerne langsomt op flere døgn inden opstart.

Jeg har kigget på det, du skriver, og du har ret. Det er kun DFDS-færger, som har landstrøm i København, ikke krydstogtskibene. Det er, som du skriver, planlagt til omkring 2025.

Men jeg er ikke enig angående koldstart. Både krydstogtskibe og fragtskibe samt containerskibe kan koldstarte. De bruger en slags råolie som brændstof, så ligesom med diesel skal der opvarmes og skabes tryk, men selve motoren skal ikke køre i timer for at starte og kunne bruges til sejlads. Moderne skibsmotorer er designet til at kunne starte under forskellige forhold, herunder når de er kolde. Det er sandt, at det bruger mere energi at starte en kold motor, motoren varmer sikrer desuden en mere sikker og effektiv motorgang. Men koldstart er standard på alle skibe i 2023, også selvom det ikke nødvendigvis bruges.

Mht. til landstrøm så har alle krydstogtrederier, der opererer i Østersøregionen i 2019 erklæret, at de vil bruge landstrøm. Man kan derfor forvente, at alle krydstogtskibe i Danmark kan tilsluttes, når anlæggene er klar, og også i dag, hvis vi havde haft dem.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1235

Re: Krydstogtskibe i København

Indlægaf Moe » 24. jul 2023, 09:12

ajnaM skrev:
Moe skrev:
ajnaM skrev:Spisestederne er altså ikke lukket ned, fordi der ikke er udeservering efter 22 på hverdage. :stoned:

Derudover kunne jeg personligt godt undvære nogle af turisterne i Kbh - eller få dem kanaliseret videre ud i landet. Jeg har boet 20 meter fra Strøget i snart 15 år, og der er sket store forandringer bare i den tid - de små forretninger lukker og skiftes ud med de store mærkevarers flagshipstores, der er så dyre, at kun asiater køber der. De har også kinesisk personale.

Jeg ser flere og flere af de meget få lejligheder, der i forvejen er i byen, blive lavet om til Air-bnb-lejligheder - og fastboende flytter ud, fordi der er mere støj fra udeserveringer, sportsarrangementer, festivaller osv.

Ikke at jeg har noget mod kinesere eller andre udlændinge - eller andre, der har lyst til at bruge vores by - men vi skal være opmærksomme på, at vores hovedstad transformerer sig. Personligt ønsker jeg ikke et kbh, der er helt ‘sterilt’ og renset for hverdagsliv, og der kan jeg godt frygte, at vi er på vej hen.

Mon ikke udendørsserveringer, sportsarrangementer, festivaler osv. er det reelle problem? De giver nemlig omfattende støjgener, som kan være psykisk hårdt at leve med over tid og umuligt, hvis man har små børn.


Jo, shopping er kun en del af det. Jeg taler om generel turisme, som også omfatter de andre ting.

Min pointe er, at byen ændrer sig. Det kan man sige, at den altid har gjort - men jeg synes, det er noget, man skal være opmærksom på og diskutere åbent. Hvilken hovedstad vil man gerne have?

… og min holdning er, at vi skal have en lille hovedstad med plads til det lokale, og ikke have ambitioner om at lave en eller anden kopi af Times Square-området.

Jeg har ikke nogen fastlåst holdning til København endnu, men din holdning er ikke den, som Københavns Kommune forfølger. Jeg kan se fordele ved begge retninger, men kan ikke sige, hvad jeg finder mest hensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt. Det er vel også mest dem, der bor i København, som må finde ud af, hvilken retning de ønsker, at byen skal udvikle sig i.

Men jeg ved, at jeg ikke ville kunne lever med at bo et sted, med støj på grund af sportsarrangementer og festivaler.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
ajnaM
Indlæg: 10129
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1060
Likede indlæg: 27733

Re: Krydstogtskibe i København

Indlægaf ajnaM » 24. jul 2023, 09:24

Moe skrev:
ajnaM skrev:
Moe skrev:
ajnaM skrev:Spisestederne er altså ikke lukket ned, fordi der ikke er udeservering efter 22 på hverdage. :stoned:

Derudover kunne jeg personligt godt undvære nogle af turisterne i Kbh - eller få dem kanaliseret videre ud i landet. Jeg har boet 20 meter fra Strøget i snart 15 år, og der er sket store forandringer bare i den tid - de små forretninger lukker og skiftes ud med de store mærkevarers flagshipstores, der er så dyre, at kun asiater køber der. De har også kinesisk personale.

Jeg ser flere og flere af de meget få lejligheder, der i forvejen er i byen, blive lavet om til Air-bnb-lejligheder - og fastboende flytter ud, fordi der er mere støj fra udeserveringer, sportsarrangementer, festivaller osv.

Ikke at jeg har noget mod kinesere eller andre udlændinge - eller andre, der har lyst til at bruge vores by - men vi skal være opmærksomme på, at vores hovedstad transformerer sig. Personligt ønsker jeg ikke et kbh, der er helt ‘sterilt’ og renset for hverdagsliv, og der kan jeg godt frygte, at vi er på vej hen.

Mon ikke udendørsserveringer, sportsarrangementer, festivaler osv. er det reelle problem? De giver nemlig omfattende støjgener, som kan være psykisk hårdt at leve med over tid og umuligt, hvis man har små børn.


Jo, shopping er kun en del af det. Jeg taler om generel turisme, som også omfatter de andre ting.

Min pointe er, at byen ændrer sig. Det kan man sige, at den altid har gjort - men jeg synes, det er noget, man skal være opmærksom på og diskutere åbent. Hvilken hovedstad vil man gerne have?

… og min holdning er, at vi skal have en lille hovedstad med plads til det lokale, og ikke have ambitioner om at lave en eller anden kopi af Times Square-området.

Jeg har ikke nogen fastlåst holdning til København endnu, men din holdning er ikke den, som Københavns Kommune forfølger. Jeg kan se fordele ved begge retninger, men kan ikke sige, hvad jeg finder mest hensigtsmæssigt på nuværende tidspunkt. Det er vel også mest dem, der bor i København, som må finde ud af, hvilken retning de ønsker, at byen skal udvikle sig i.

Men jeg ved, at jeg ikke ville kunne lever med at bo et sted, med støj på grund af sportsarrangementer og festivaler.


Jeg ved helt ærligt ikke, hvad Københavns Kommune har gang i. Det virker en kende skizofrent til tider. Færre parkeringspladser, mindre servering - der var sågar snak om nærmest at lukke ned for bevillinger efter midnat. :stoned: Men samtidig tillader man flere store butikker, flere gadesælgere, flere af de der latterlige østeuropæiske 'julemarkeder' (sorry, jeg er meget træt af at hele min by er plastret til i identiske, fake plastic-julemarkeder flere måneder om året), og flere sportsstævner (igen - meget træt af konstant at være spærret inde pga. IronMan/RoyalRun/Marathon/...) og flere festivaller. Og ja - flere krydstogtturister.

Og der er ingen inddragelse af borgere - kun sådan noget pseudoinddragelse, der ikke bliver brugt i praksis. Kender folk på rådhuset, som sidder med det, og det er jo nærmest en joke derinde.
3
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5328
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6705

Re: Krydstogtskibe i København

Indlægaf 1234 » 24. jul 2023, 14:17

ajnaM skrev:Spisestederne er altså ikke lukket ned, fordi der ikke er udeservering efter 22 på hverdage. :stoned:

Derudover kunne jeg personligt godt undvære nogle af turisterne i Kbh - eller få dem kanaliseret videre ud i landet. Jeg har boet 20 meter fra Strøget i snart 15 år, og der er sket store forandringer bare i den tid - de små forretninger lukker og skiftes ud med de store mærkevarers flagshipstores, der er så dyre, at kun asiater køber der. De har også kinesisk personale.

Jeg ser flere og flere af de meget få lejligheder, der i forvejen er i byen, blive lavet om til Air-bnb-lejligheder - og fastboende flytter ud, fordi der er mere støj fra udeserveringer, sportsarrangementer, festivaller osv.

Ikke at jeg har noget mod kinesere eller andre udlændinge - eller andre, der har lyst til at bruge vores by - men vi skal være opmærksomme på, at vores hovedstad transformerer sig. Personligt ønsker jeg ikke et kbh, der er helt ‘sterilt’ og renset for hverdagsliv, og der kan jeg godt frygte, at vi er på vej hen.

Men der er vel massere af hverdagsliv i kbh bare udenfor middelalderbyen? Jeg bor 3 km fra Rådhuspladsen og ser helt ærlig meget sjældent en turist i min del af byen. Jeg føler det er et meget lille område, de reelt er på. Og hvis vi indtjener tilpas på dem er det fint med mig. Jeg ved dog ikke, hvor meget vi reelt tjener som by.
1
ajnaM
Indlæg: 10129
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1060
Likede indlæg: 27733

Re: Krydstogtskibe i København

Indlægaf ajnaM » 24. jul 2023, 15:51

1234 skrev:
ajnaM skrev:Spisestederne er altså ikke lukket ned, fordi der ikke er udeservering efter 22 på hverdage. :stoned:

Derudover kunne jeg personligt godt undvære nogle af turisterne i Kbh - eller få dem kanaliseret videre ud i landet. Jeg har boet 20 meter fra Strøget i snart 15 år, og der er sket store forandringer bare i den tid - de små forretninger lukker og skiftes ud med de store mærkevarers flagshipstores, der er så dyre, at kun asiater køber der. De har også kinesisk personale.

Jeg ser flere og flere af de meget få lejligheder, der i forvejen er i byen, blive lavet om til Air-bnb-lejligheder - og fastboende flytter ud, fordi der er mere støj fra udeserveringer, sportsarrangementer, festivaller osv.

Ikke at jeg har noget mod kinesere eller andre udlændinge - eller andre, der har lyst til at bruge vores by - men vi skal være opmærksomme på, at vores hovedstad transformerer sig. Personligt ønsker jeg ikke et kbh, der er helt ‘sterilt’ og renset for hverdagsliv, og der kan jeg godt frygte, at vi er på vej hen.

Men der er vel massere af hverdagsliv i kbh bare udenfor middelalderbyen? Jeg bor 3 km fra Rådhuspladsen og ser helt ærlig meget sjældent en turist i min del af byen. Jeg føler det er et meget lille område, de reelt er på. Og hvis vi indtjener tilpas på dem er det fint med mig. Jeg ved dog ikke, hvor meget vi reelt tjener som by.


Jaja, men jeg taler jo netop om middelalderbyen. :D Det er ærgerligt i mine øjne, at vi lader Indre Kbh blive til sådan et turist-helvede. Det var det vitterligt ikke for bare 10 år siden.

Alene Strøget har ændret sig - tidligere lå der også små butikker og familieejede butikker, barer osv. Nu er næsten alt væk, renoveret og bliver lejet ud til voldsomme priser. Meget af det står tomt, indtil der kommer en ny Nike, Chanel eller Yves Saint Laurent og flytter ind - det er kun dem, der har råd. Samme historie med restauranter i området - det meste er i dag ejet af de samme, og/eller er turistfælder som Mama Rosa eller Gråbrødre Torv. Senest er det Norden, der nu skiftes ud med en stor Louis Vuitton.

Det er altså lidt trist. :genert: Og det kan jeg selvfølgelig sige, fordi jeg bor her, og skal se på det hver dag - men det er også bare trist, fordi det er vores hovedstad, og den bliver mere og mere... sørgelig.
1
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5328
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6705

Re: Krydstogtskibe i København

Indlægaf 1234 » 24. jul 2023, 16:15

ajnaM skrev:
1234 skrev:
ajnaM skrev:Spisestederne er altså ikke lukket ned, fordi der ikke er udeservering efter 22 på hverdage. :stoned:

Derudover kunne jeg personligt godt undvære nogle af turisterne i Kbh - eller få dem kanaliseret videre ud i landet. Jeg har boet 20 meter fra Strøget i snart 15 år, og der er sket store forandringer bare i den tid - de små forretninger lukker og skiftes ud med de store mærkevarers flagshipstores, der er så dyre, at kun asiater køber der. De har også kinesisk personale.

Jeg ser flere og flere af de meget få lejligheder, der i forvejen er i byen, blive lavet om til Air-bnb-lejligheder - og fastboende flytter ud, fordi der er mere støj fra udeserveringer, sportsarrangementer, festivaller osv.

Ikke at jeg har noget mod kinesere eller andre udlændinge - eller andre, der har lyst til at bruge vores by - men vi skal være opmærksomme på, at vores hovedstad transformerer sig. Personligt ønsker jeg ikke et kbh, der er helt ‘sterilt’ og renset for hverdagsliv, og der kan jeg godt frygte, at vi er på vej hen.

Men der er vel massere af hverdagsliv i kbh bare udenfor middelalderbyen? Jeg bor 3 km fra Rådhuspladsen og ser helt ærlig meget sjældent en turist i min del af byen. Jeg føler det er et meget lille område, de reelt er på. Og hvis vi indtjener tilpas på dem er det fint med mig. Jeg ved dog ikke, hvor meget vi reelt tjener som by.


Jaja, men jeg taler jo netop om middelalderbyen. :D Det er ærgerligt i mine øjne, at vi lader Indre Kbh blive til sådan et turist-helvede. Det var det vitterligt ikke for bare 10 år siden.

Alene Strøget har ændret sig - tidligere lå der også små butikker og familieejede butikker, barer osv. Nu er næsten alt væk, renoveret og bliver lejet ud til voldsomme priser. Meget af det står tomt, indtil der kommer en ny Nike, Chanel eller Yves Saint Laurent og flytter ind - det er kun dem, der har råd. Samme historie med restauranter i området - det meste er i dag ejet af de samme, og/eller er turistfælder som Mama Rosa eller Gråbrødre Torv. Senest er det Norden, der nu skiftes ud med en stor Louis Vuitton.

Det er altså lidt trist. :genert: Og det kan jeg selvfølgelig sige, fordi jeg bor her, og skal se på det hver dag - men det er også bare trist, fordi det er vores hovedstad, og den bliver mere og mere... sørgelig.

Jeg synes bare, at hovedstaden er så meget mere end middelalderbyen. Det er for mig en meget meget lille del af København, som jeg mest ser når jeg cykler på arbejde eller har min jyske familie på besøg. Men er enig Strøget er ikke særlig spændende.
1
ajnaM
Indlæg: 10129
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1060
Likede indlæg: 27733

Re: Krydstogtskibe i København

Indlægaf ajnaM » 24. jul 2023, 16:18

1234 skrev:
ajnaM skrev:
1234 skrev:
ajnaM skrev:Spisestederne er altså ikke lukket ned, fordi der ikke er udeservering efter 22 på hverdage. :stoned:

Derudover kunne jeg personligt godt undvære nogle af turisterne i Kbh - eller få dem kanaliseret videre ud i landet. Jeg har boet 20 meter fra Strøget i snart 15 år, og der er sket store forandringer bare i den tid - de små forretninger lukker og skiftes ud med de store mærkevarers flagshipstores, der er så dyre, at kun asiater køber der. De har også kinesisk personale.

Jeg ser flere og flere af de meget få lejligheder, der i forvejen er i byen, blive lavet om til Air-bnb-lejligheder - og fastboende flytter ud, fordi der er mere støj fra udeserveringer, sportsarrangementer, festivaller osv.

Ikke at jeg har noget mod kinesere eller andre udlændinge - eller andre, der har lyst til at bruge vores by - men vi skal være opmærksomme på, at vores hovedstad transformerer sig. Personligt ønsker jeg ikke et kbh, der er helt ‘sterilt’ og renset for hverdagsliv, og der kan jeg godt frygte, at vi er på vej hen.

Men der er vel massere af hverdagsliv i kbh bare udenfor middelalderbyen? Jeg bor 3 km fra Rådhuspladsen og ser helt ærlig meget sjældent en turist i min del af byen. Jeg føler det er et meget lille område, de reelt er på. Og hvis vi indtjener tilpas på dem er det fint med mig. Jeg ved dog ikke, hvor meget vi reelt tjener som by.


Jaja, men jeg taler jo netop om middelalderbyen. :D Det er ærgerligt i mine øjne, at vi lader Indre Kbh blive til sådan et turist-helvede. Det var det vitterligt ikke for bare 10 år siden.

Alene Strøget har ændret sig - tidligere lå der også små butikker og familieejede butikker, barer osv. Nu er næsten alt væk, renoveret og bliver lejet ud til voldsomme priser. Meget af det står tomt, indtil der kommer en ny Nike, Chanel eller Yves Saint Laurent og flytter ind - det er kun dem, der har råd. Samme historie med restauranter i området - det meste er i dag ejet af de samme, og/eller er turistfælder som Mama Rosa eller Gråbrødre Torv. Senest er det Norden, der nu skiftes ud med en stor Louis Vuitton.

Det er altså lidt trist. :genert: Og det kan jeg selvfølgelig sige, fordi jeg bor her, og skal se på det hver dag - men det er også bare trist, fordi det er vores hovedstad, og den bliver mere og mere... sørgelig.

Jeg synes bare, at hovedstaden er så meget mere end middelalderbyen. Det er for mig en meget meget lille del af København, som jeg mest ser når jeg cykler på arbejde eller har min jyske familie på besøg. Men er enig Strøget er ikke særlig spændende.


København er selvfølgelig meget mere end indre by, men middelalderbyen er jo historisk på en anden måde end brokvartererne er det. Det er jo også derfor, det er det, der bliver 'turistmekkaet' - men igen synes jeg, det er ærgerligt, hvis midten af byen bliver reduceret til det. I øvrigt tror jeg heller ikke, det er det, turisterne gerne vil se - jeg tror gerne, de vil have noget autentisk, der ikke bare er kontorer og kæde-butikker. Men det ser ud til, at det bliver noget, tiden må vise - i hvert fald ser jeg ikke Københavns Kommune gå i en retning, der begrænser udviklingen.
2
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Krydstogtskibe i København

Indlægaf Petrix » 7. aug 2023, 06:36

Moe skrev:
dna skrev:
Moe skrev:
HerErJeg skrev:Jeg har en mistanke om at skibene ikke slukker deres motorer, selvom de kunne gøre det.
Tænk på det som håndværkeren foran bageren, motoren er i gang nærmest dagen lang.
Skibsmotorer er kæmpestore, og er nok ikke bare at dreje nøglen. Hvis skibet er i havn i 24 timer, så er det let at blive doven, og bare lade dem snurre i tomgang.

Det kan jeg af gode grunde ikke sige noget om, da jeg ikke står og observerer dem. Men de har strøm via kabler, så de burde ikke have motorerne tændt. De store skibsmotorer kan i øvrigt bruge koldstart ligesom bilmotorer, så de behøver heller ikke holdes varme. Jeg antager der er regler som siger de skal være slukkede, men det ved jeg heller ikke med sikkerhed.


Aarhus Havn har som den første by i Danmark fået landstrømanlæg til krydstogtskibe, men det er kun 1 måned siden. Københavns Havn får MÅSKE delvist i 2025 (seneste udmelding efter det er blevet forsinket flere gange).

https://www.soefart.dk/article/view/103 ... stogtskibe

Krydstogtskibene slukker deres motorer så snart de er fortøjret og tænder dem kort inden afgang igen. De bliver dog holdt varme vha. kølevand, mens de er stoppede. Denne varme bliver på fragtskibe dannet i en oliefyret kedel. Om det er tilfældet på moderne krydstogtskibe ved jeg ikke. Alternativt bliver varmen dannet af de dieselgeneratorer, der også genererer strømmen til skibet.
Mange krydstogtskibe kan desuden slet ikke tage imod landstrøm (70-75% af skibene).

Store skibsmotorer kan desuden IKKE lave koldstart (principielt kan de muligvis, men det skader langt mere end det gavner). Når et skib f.eks. har været i dok, hvor der ikke er varme på hovedmotorerne begynder man at opvarme motorerne langsomt op flere døgn inden opstart.

Jeg har kigget på det, du skriver, og du har ret. Det er kun DFDS-færger, som har landstrøm i København, ikke krydstogtskibene. Det er, som du skriver, planlagt til omkring 2025.

Men jeg er ikke enig angående koldstart. Både krydstogtskibe og fragtskibe samt containerskibe kan koldstarte. De bruger en slags råolie som brændstof, så ligesom med diesel skal der opvarmes og skabes tryk, men selve motoren skal ikke køre i timer for at starte og kunne bruges til sejlads. Moderne skibsmotorer er designet til at kunne starte under forskellige forhold, herunder når de er kolde. Det er sandt, at det bruger mere energi at starte en kold motor, motoren varmer sikrer desuden en mere sikker og effektiv motorgang. Men koldstart er standard på alle skibe i 2023, også selvom det ikke nødvendigvis bruges.

Mht. til landstrøm så har alle krydstogtrederier, der opererer i Østersøregionen i 2019 erklæret, at de vil bruge landstrøm. Man kan derfor forvente, at alle krydstogtskibe i Danmark kan tilsluttes, når anlæggene er klar, og også i dag, hvis vi havde haft dem.


Større skibsmotorer benytter ALDRIG koldstart.
Det er muligt at det godt kan lade sig gøre i en nødsituation, men jeg har aldrig hørt om en sådan process. Jeg tænker du kommer til at trække samtlige stempler efterfølgende.
0
27102021
Brugeravatar
Moe
Indlæg: 4353
Tilmeldt: 9. sep 2022, 11:34
Kort karma: 23
Likede indlæg: 1235

Re: Krydstogtskibe i København

Indlægaf Moe » 14. aug 2023, 06:24

Petrix skrev:
Moe skrev:
dna skrev:
Moe skrev:
HerErJeg skrev:Jeg har en mistanke om at skibene ikke slukker deres motorer, selvom de kunne gøre det.
Tænk på det som håndværkeren foran bageren, motoren er i gang nærmest dagen lang.
Skibsmotorer er kæmpestore, og er nok ikke bare at dreje nøglen. Hvis skibet er i havn i 24 timer, så er det let at blive doven, og bare lade dem snurre i tomgang.

Det kan jeg af gode grunde ikke sige noget om, da jeg ikke står og observerer dem. Men de har strøm via kabler, så de burde ikke have motorerne tændt. De store skibsmotorer kan i øvrigt bruge koldstart ligesom bilmotorer, så de behøver heller ikke holdes varme. Jeg antager der er regler som siger de skal være slukkede, men det ved jeg heller ikke med sikkerhed.


Aarhus Havn har som den første by i Danmark fået landstrømanlæg til krydstogtskibe, men det er kun 1 måned siden. Københavns Havn får MÅSKE delvist i 2025 (seneste udmelding efter det er blevet forsinket flere gange).

https://www.soefart.dk/article/view/103 ... stogtskibe

Krydstogtskibene slukker deres motorer så snart de er fortøjret og tænder dem kort inden afgang igen. De bliver dog holdt varme vha. kølevand, mens de er stoppede. Denne varme bliver på fragtskibe dannet i en oliefyret kedel. Om det er tilfældet på moderne krydstogtskibe ved jeg ikke. Alternativt bliver varmen dannet af de dieselgeneratorer, der også genererer strømmen til skibet.
Mange krydstogtskibe kan desuden slet ikke tage imod landstrøm (70-75% af skibene).

Store skibsmotorer kan desuden IKKE lave koldstart (principielt kan de muligvis, men det skader langt mere end det gavner). Når et skib f.eks. har været i dok, hvor der ikke er varme på hovedmotorerne begynder man at opvarme motorerne langsomt op flere døgn inden opstart.

Jeg har kigget på det, du skriver, og du har ret. Det er kun DFDS-færger, som har landstrøm i København, ikke krydstogtskibene. Det er, som du skriver, planlagt til omkring 2025.

Men jeg er ikke enig angående koldstart. Både krydstogtskibe og fragtskibe samt containerskibe kan koldstarte. De bruger en slags råolie som brændstof, så ligesom med diesel skal der opvarmes og skabes tryk, men selve motoren skal ikke køre i timer for at starte og kunne bruges til sejlads. Moderne skibsmotorer er designet til at kunne starte under forskellige forhold, herunder når de er kolde. Det er sandt, at det bruger mere energi at starte en kold motor, motoren varmer sikrer desuden en mere sikker og effektiv motorgang. Men koldstart er standard på alle skibe i 2023, også selvom det ikke nødvendigvis bruges.

Mht. til landstrøm så har alle krydstogtrederier, der opererer i Østersøregionen i 2019 erklæret, at de vil bruge landstrøm. Man kan derfor forvente, at alle krydstogtskibe i Danmark kan tilsluttes, når anlæggene er klar, og også i dag, hvis vi havde haft dem.


Større skibsmotorer benytter ALDRIG koldstart.
Det er muligt at det godt kan lade sig gøre i en nødsituation, men jeg har aldrig hørt om en sådan process. Jeg tænker du kommer til at trække samtlige stempler efterfølgende.

De er bygget til det, så stemplerne burde være intakte, men jeg tvivler også på, om man gør det, medmindre det er i nødsituationer, da det økonomisk set ikke virker rentabelt.
0
Homer: “Facts are meaningless. You can use facts to prove anything that’s even remotely true. Facts schmacts.”
dna
Indlæg: 739
Tilmeldt: 14. dec 2020, 10:10
Kort karma: 8
Likede indlæg: 688

Re: Krydstogtskibe i København

Indlægaf dna » 17. aug 2023, 05:37

Moe skrev:
Petrix skrev:
Moe skrev:
dna skrev:
Moe skrev:
HerErJeg skrev:Jeg har en mistanke om at skibene ikke slukker deres motorer, selvom de kunne gøre det.
Tænk på det som håndværkeren foran bageren, motoren er i gang nærmest dagen lang.
Skibsmotorer er kæmpestore, og er nok ikke bare at dreje nøglen. Hvis skibet er i havn i 24 timer, så er det let at blive doven, og bare lade dem snurre i tomgang.

Det kan jeg af gode grunde ikke sige noget om, da jeg ikke står og observerer dem. Men de har strøm via kabler, så de burde ikke have motorerne tændt. De store skibsmotorer kan i øvrigt bruge koldstart ligesom bilmotorer, så de behøver heller ikke holdes varme. Jeg antager der er regler som siger de skal være slukkede, men det ved jeg heller ikke med sikkerhed.


Aarhus Havn har som den første by i Danmark fået landstrømanlæg til krydstogtskibe, men det er kun 1 måned siden. Københavns Havn får MÅSKE delvist i 2025 (seneste udmelding efter det er blevet forsinket flere gange).

https://www.soefart.dk/article/view/103 ... stogtskibe

Krydstogtskibene slukker deres motorer så snart de er fortøjret og tænder dem kort inden afgang igen. De bliver dog holdt varme vha. kølevand, mens de er stoppede. Denne varme bliver på fragtskibe dannet i en oliefyret kedel. Om det er tilfældet på moderne krydstogtskibe ved jeg ikke. Alternativt bliver varmen dannet af de dieselgeneratorer, der også genererer strømmen til skibet.
Mange krydstogtskibe kan desuden slet ikke tage imod landstrøm (70-75% af skibene).

Store skibsmotorer kan desuden IKKE lave koldstart (principielt kan de muligvis, men det skader langt mere end det gavner). Når et skib f.eks. har været i dok, hvor der ikke er varme på hovedmotorerne begynder man at opvarme motorerne langsomt op flere døgn inden opstart.

Jeg har kigget på det, du skriver, og du har ret. Det er kun DFDS-færger, som har landstrøm i København, ikke krydstogtskibene. Det er, som du skriver, planlagt til omkring 2025.

Men jeg er ikke enig angående koldstart. Både krydstogtskibe og fragtskibe samt containerskibe kan koldstarte. De bruger en slags råolie som brændstof, så ligesom med diesel skal der opvarmes og skabes tryk, men selve motoren skal ikke køre i timer for at starte og kunne bruges til sejlads. Moderne skibsmotorer er designet til at kunne starte under forskellige forhold, herunder når de er kolde. Det er sandt, at det bruger mere energi at starte en kold motor, motoren varmer sikrer desuden en mere sikker og effektiv motorgang. Men koldstart er standard på alle skibe i 2023, også selvom det ikke nødvendigvis bruges.

Mht. til landstrøm så har alle krydstogtrederier, der opererer i Østersøregionen i 2019 erklæret, at de vil bruge landstrøm. Man kan derfor forvente, at alle krydstogtskibe i Danmark kan tilsluttes, når anlæggene er klar, og også i dag, hvis vi havde haft dem.


Større skibsmotorer benytter ALDRIG koldstart.
Det er muligt at det godt kan lade sig gøre i en nødsituation, men jeg har aldrig hørt om en sådan process. Jeg tænker du kommer til at trække samtlige stempler efterfølgende.

De er bygget til det, så stemplerne burde være intakte, men jeg tvivler også på, om man gør det, medmindre det er i nødsituationer, da det økonomisk set ikke virker rentabelt.


Jeg ved ikke om vi taler forbi hinanden når man snakker om koldstart. Jeg forstår koldstart som en kold motor (omgivelsernes temperatur) som står uden nogen form for varme på. Dette kan man ikke på 2-takts krydshovedmotorerne som sidder i stort set alle større fragtskibe.

Hvis motoren ikke er varmet igennem af kølevandet vil der være ekstrem mange lækager i kølevandssystemet. Disse lækager lukker sig når metallet udvider sig i forbindelse med opvarmningen af motoren.
Derudover vil koldstart også være hårdt for al mekanikken i motoren. Ikke at det nødvendigvis går i stykker første gang man gør det, men det slider unødigt meget. Man kan også køre i første gear med speederen i bund i noget tid, men det er ikke sundt og motoren holder ikke længe.

Man starter ikke krydshovedmotorer op før tid og lader dem stå i tomgang indtil de bliver varme. Det kan man ganske enkelt ikke da skruen er direkte forbundet med en aksel til krumtappen i motoren. Kører motoren med en omdrejningshastighed på 85 omdrejninger i minuttet så gør skruen det også. Skibet sejler altså så snart man starter motoren.
Den første tid efter opstart går man dog langsomt op i omdrejninger for at metallet langsomt kan varmes op og udvides. Ligeledes går man langsomt ned i omdrejninger inden ankomst.

PS: Jeg har sejlet med denne type motorer i mange år så jeg har da lidt styr på det :D
2

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"