Det klør i hans røv

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9669
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1359
Likede indlæg: 29314

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf Sangius » 5. maj 2023, 16:23

libertá skrev:
Sangius skrev:
Jeg ville fandme også holde mine børn fra en voksen mand i bamsekostume, med et ego på størrelse med Jylland og en tendens til at snyde, drille og generelt opføre sig som en ringe opdraget 5 årig.

Men mine unger ser altså stadig Bamse og Kylling.

Hvad er din pointe??


Okay, nu var det ikke lige Bamse og Kylling, jeg talte om, så ved ikke om det eksempel er så godt...

De er jo alt andet lige mere harmløse og langt mere politisk korrekte og søde end Onkel Reje.

Stadig synes jeg dog, at det er en smule forvirrende, at figurer og karakterer, som forældre elsker på tv, er nogle de ville hade i virkelighedens verden. Hvorfor skal børnene fodres med karakterer på tv, som forældrene reelt ikke ville bryde om eller acceptere i den virkelige verden? Det er her, min logik ikke slår til.

Men det er da muligt, at jeg bare er begrænset i min tankegang her. :gruble: :gruble:


Skal vi kun vise TV med figurer som kan findes i den virkelige verden? Vi udelukker næsten alt børnetv. Skuespillere i børne-tv opfører sig jo altid super weird. Mødte man en i den virkelige verden, som opførte sig som en en fra Ramasjang, ville personen med garanti være mentalt retarderet eller have andre problemer.

Så selvfølgelig ville ingen udsætte deres børn for en ægte mand, som opførte sig som Onkel Reje. Eller Bamse. Eller Aske. Eller Motor Mille. Eller Sikker og Søn.

De ville alle være fuldstændig bims i kasketten, hvis de var min nabo og havde den adfærd.
5
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
fisken80
Indlæg: 22584
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53138

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf fisken80 » 5. maj 2023, 16:23

libertá skrev:
Sangius skrev:
Jeg ville fandme også holde mine børn fra en voksen mand i bamsekostume, med et ego på størrelse med Jylland og en tendens til at snyde, drille og generelt opføre sig som en ringe opdraget 5 årig.

Men mine unger ser altså stadig Bamse og Kylling.

Hvad er din pointe??


Okay, nu var det ikke lige Bamse og Kylling, jeg talte om, så ved ikke om det eksempel er så godt...

De er jo alt andet lige mere harmløse og langt mere politisk korrekte og søde end Onkel Reje.

Stadig synes jeg dog, at det er en smule forvirrende, at figurer og karakterer, som forældre elsker på tv, er nogle de ville hade i virkelighedens verden. Hvorfor skal børnene fodres med karakterer på tv, som forældrene reelt ikke ville bryde om eller acceptere i den virkelige verden? Det er her, min logik ikke slår til.

Men det er da muligt, at jeg bare er begrænset i min tankegang her. :gruble: :gruble:


Og Bamse er by the way, ikke politisk korrekt eller sød. Han er en strid egoist, der driller, snyder, siger slemme ord og alt muligt andet. Men Bamse er ikke virkelighed og det er Onkel Reje heller ikke. Det er John Dillermand heller ikke. Det er Bjørnen Bruno heller ikke. Eller Pippi Langstrømpe (lille pige bor alene i et hus med en hest og en abe og en kiste med guld, går ikke i skole og gør præcis som hun har lyst til...).
Det.er.ikke.virkelighed.
6
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Brugeravatar
Arend
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 13. jan 2021, 11:33
Kort karma: 22
Likede indlæg: 1199

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf Arend » 5. maj 2023, 16:51

libertá skrev:
Men jeg synes stadig, at det er lidt sjovt, at forældrene elsker disse figurer på tv, men hader dem i virkeligheden. Det er her, at jeg bliver forvirret.


Blev du også forvirret over Anders And og hans opdragelse af nevøerne?
2
I krig er sandheden det første offer
Petrix
Indlæg: 3770
Tilmeldt: 8. apr 2016, 18:00
Kort karma: 174
Likede indlæg: 3658

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf Petrix » 5. maj 2023, 17:22

Arend skrev:
libertá skrev:
Men jeg synes stadig, at det er lidt sjovt, at forældrene elsker disse figurer på tv, men hader dem i virkeligheden. Det er her, at jeg bliver forvirret.


Blev du også forvirret over Anders And og hans opdragelse af nevøerne?


Jeg tror nu mest problemet med Anders And, er at han flasher sit underliv.
3
27102021
Modesty Blame
Indlæg: 4418
Tilmeldt: 11. aug 2015, 08:21
Kort karma: 529
Likede indlæg: 9579

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf Modesty Blame » 5. maj 2023, 17:35

Jeg ser ikke børnetv, og kender ikke onkel reje. Men jeg kender DR, og de laver generelt supergodt børnetv. Jeg har tillid til, at de har styr på det. Og generelt, hvis flat earthers siger der er noget galt med ham, så er han sikkert ok fornuftig.
9
fisken80
Indlæg: 22584
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1144
Likede indlæg: 53138

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf fisken80 » 5. maj 2023, 17:37

Modesty Blame skrev:
Guilded_Lily skrev:Justitia Devas fb er også en guldgrube af galde og injurier af værste skuffe. Det er meget sjældent, jeg kaster op over folk, men shit, en kælling!

Hun virker ikke helt normal.


Og så er der Connie: https://www.berlingske.dk/kultur/connie ... un-ser-sig (låst artikel, men pointen kan man godt fange). Men Connie kan Justitia ikke lide...
Det er bedre end en netflix-serie...
0
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
Goozilla
Indlæg: 576
Tilmeldt: 30. apr 2016, 13:46
Kort karma: 28
Likede indlæg: 1628

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf Goozilla » 5. maj 2023, 18:06

libertá skrev:
Sangius skrev:
Han er ikke gravid. Han slår en kæmpe prut i sidste afsnit, og anerkender at det var fjollet at han troede han kunne være gravid.

Brilles kæreste er derimod gravid i sidste afsnit. Hun er en kvinde, vil jeg bare lige indskyde.


Ej, nu afslørede du lige afslutningen. Jeg er ikke nået til sidste afsnit endnu. :lol2:

Nå, men uanset hvad, så spiller DR jo stadig på tanken om, at en mand kan være gravid. Og dermed flytter de lidt på grænserne oppe i børnenes hoveder for, hvad der kan lade sig gøre. Hvilket jeg stadig synes er manipulerende på en eller anden facon.



Han flytter ikke på nogen grænser. Tværtimod så lærer han jo faktisk børnene, at selvom noget umiddelbart ser indlysende ud for én selv, så kan det hele jo vise sig at være noget andet og at man derfor har opført sig vildt fjollet.

Måske lige præcis dén fremstilling er kimen til, hvorfor konspirationstosserne har set sig så sure på ham?? :gruble:
4
ALD MAKT TEL DI ORBLENE!!!
libertá
Indlæg: 884
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 357

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf libertá » 5. maj 2023, 22:14

Arend skrev:
libertá skrev:
Men jeg synes stadig, at det er lidt sjovt, at forældrene elsker disse figurer på tv, men hader dem i virkeligheden. Det er her, at jeg bliver forvirret.


Blev du også forvirret over Anders And og hans opdragelse af nevøerne?


Jeg synes da generelt, at Anders And er en god onkel for sine nevøer, bortset fra at han af og til får nogle hidsighedsanfald.

Ja, han har så ikke bukser på, men det har ænder jo som regel ikke.
0
libertá
Indlæg: 884
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 357

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf libertá » 5. maj 2023, 22:21

Jeg synes egentlig at Lars Kragh Andersen siger det meget godt i denne video, hvorfor han ser Ole Reje som en anelse problematisk i forbindelse med børne TV:

(trods brug af fire forskellige metoder, lader videoen sig tilsyneladende ikke indlejre)

https://www.youtube.com/watch?v=zz_cEBC_VGY&t=

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zz_cEBC_VGY&t=168s[/youtube]

https://youtu.be/zz_cEBC_VGY

[youtube]https://youtu.be/zz_cEBC_VGY[/youtube]

Han giver nogle klare eksempler. Han fortæller, at selv anmeldere har karakteriseret Onkel Reje som "dybt pervers". Og sagens kerne er jo netop, hvorfor så mange forældre og voksne åbenbart synes, at det er helt fint, at små børn underholdes af en dybt pervers 53 årig mand? En mand, som kan virke grænseoverskridende selv for voksne - ja, han anses åbenbart som god børneunderholdning. Er det ikke en selvmodsigelse?!

Skal jeg lege djævlens advokat her, så kan man selvfølgelig argumentere for, at små børn fra 3 til 6 år ER dybt perverse. Og det er jo på en måde rigtigt nok, fordi de hele tiden snakker om tis, prut, tissemand og tissekone samt numser. Men der er jo så bare den forskel, at de er uskyldige i deres perversitet, hvorimod en 53 årig mand jo godt ved, hvad han taler om, når han bruger disse ord. Derfor er det måske alligevel problematisk eller om ikke andet kontroversielt, når en voksen moden mand taler om perverse ting i børnehøjde. Det er lidt ligesom, at børn leger doktorlege med hinanden. Men det er jo heller ikke meningen, at voksne skal deltage i børnenes doktorlege - for så bliver det jo til en slags pædofili. Ligeledes er det vel heller ikke meningen, at voksne skal sidde og tale i dybt perverteret sprog om tis, prut, tissemænd, tissekoner og numser TIL og MED små børn. Eller ER det? Er det mig, som intet fatter? I der er forældre, det er måske helt normalt nu om stunder, at I sidder og taler åbenlyst om disse ting til og med jeres små børn? Tiderne har måske ændret sig? Da jeg var dreng talte de voksne altså ikke til mig i et sådant perverteret rendestenssprog...

Som sagt tidligere, kan jeg godt se noget sjovt i Onkel Reje. Blot mener jeg, at hans programmer er på niveau med DRENGENE FRA ANGORA og at det reelt burde være underholdning for de voksne plus måske teenagere over 15 år. Det er jo altsammen totalt under bæltestedet og derfor burde der være en grænse på enten 15 eller 18 år.
Senest rettet af libertá 5. maj 2023, 22:28, rettet i alt 1 gang.
0
Sofakartoflen
Indlæg: 3897
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 437
Likede indlæg: 9256

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf Sofakartoflen » 5. maj 2023, 22:24

libertá skrev:Jeg må erkende, at jeg ikke kendte til Onkel Reje. Men foranlediget af den megen debat omkring personagen, kiggede jeg i forgårs aften på en 5-6 afsnit med ham på DR. Så jeg tager forbehold for, at jeg ikke har set alt, hvad der ligger derude med ham.

Her er min opfattelse:

Personligt synes jeg egentlig at han er meget sjov. Humoren er lidt pjat og barnlig, men det må man jo forvente, hvis hans programmer, som det siges, primært henvender sig til 3-6 årige. Nu er jeg også voksen og derfor er det klart, at intet af det kan forarge mig selv personligt.

Men jeg er også sådan lidt ambivalent og i tvivl om, hvor vidt hans opførsel og indhold egentlig egner sig til børn. Her kan man både argumentere for og imod.

Han er MEGET under bæltestedet og meget handler om tissemand og røv og prut og tis. Der er endda enkelte klare erotiske undertoner, som når han blotter sine kugler i sine alt for små shorts, så kuglerne mere eller mindre kan ses tydeligt. Ligesom jeg så en scene, hvor han var til fødselssforberedelse (fordi han angiveligt skulle være verdens første gravide mand!) og der lå de alle med røven lige i vejret og tonen var ret lummer, synes jeg.

Hvis man hører til de frisindede og afslappede typer, vil man sige, at han jo bare taler børnenes sprog. Jamen små børn har jo generelt selv et meget grimt sprog og taler hele tiden om tissemænd, tissekoner, numser, prutter og tis. Så han møder dem jo sådan set bare i børnehøjde og taler et sprog, de synes er sjovt og som de kan forstå.

Hører man derimod til de mere kritiske røster, vil man sige, at det er fint nok, at børn selv udforsker tis, prut, numser, tissemænd og tissekoner, men at en voksen mand så absolut ikke skal blande sig i dette og tale til børnene i dette sprog. Og har de ikke en pointe i dette? Hvis JEG f.eks. som voksen mand ansigt til ansigt med jeres 5-6 årige piger eller drenge begyndte at tale et sådant sprog, hvad ville I - der læser dette - så synes om det? Jeg tror ikke, at I ville bryde jer om det. Ville I? Seriøst?!

Jeg kan selv godt se både for og imod Onkel Reje. Jeg synes egentlig selv, at han er meget sjov, men jeg har det måske også sådan, at hans optræden og opførsel reelt mere burde høre til voksenunderholdning eller måske til teenageunderholdning end til et børneprogram. For hvordan ville I alle sammen have det med, hvis Onkel Reje fandtes i jeres egen verden og virkelighed og havde den tone og jargon overfor jeres børn? Tænk nu lige over det! Jeg tror, at mange af dem, der synes, at det er helt okay på tv, alligevel ville synes, at manden var temmeligt klam og lyssky, hvis han opførte sig sådan overfor børn i den virkelige verden. Altså en mand, der aldrig går i bad, bøvser og prutter uhæmmet, sidder og klør sig i røven og i skridtet åbenlyst og taler om tissemænd og tissekone åbenlyst foran børnene. Helt ærligt, ville I selv kunne rumme en sådan karakter i jeres virkelige verden?

Når dette er sagt, ja, så ER det jo selvfølgelig ikke den virkelige verden, men en iscenesat tv-verden. Og derfor synes jeg også, at hetzen imod ham er urimelig og alt for harsk. Jeg kan godt forstå noget af den kritik, som der er rettet imod ham og DR. Jeg er også selv i tvivl, om jeg synes, at hans stil og hans programmer reelt burde være henvendt til små børn. Men omvendt synes jeg også, at det er en debat man må tage på en sober og saglig, nuanceret måde. Og det er jo bestemt ikke nuanceret at true manden eller at kalde ham pædofil. Men her må man også forstå, at sådan ER det jo bare blevet i Danmark. At lige så snart nogen bare kan lugte en lillebitte snært af pædofili eller noget, der bare minder en anelse om det, ja, så kammer folk fuldstændigt over. Her mener jeg, at folk burde være bedre til lige at tælle til ti, inden de går helt amok og hamrer hænderne ned i tastaturet af vrede - og så filosofere og tænke lidt over, om de ikke lige reagerer lidt lovligt hysterisk i situationen og ser spøgelser eller bare overfortolker en smule!

Selv tror jeg, at Onkel Reje bevist er sat i spil af DR-toppen, for at følge en bestemt agenda. Og det er den sataniske agenda, som den nye verdensorden jo forsøger at fremføre. Det er derfor, han forherliger satanisme i ét af sine programmer og det er nok også derfor, at hovedtemaet i én af serierne med ham er Onkel Reje som GRAVID MAND. Jamen, det med at mænd kan blive gravide er jo netop en del af den sataniske elitens agenda. Så det er typisk DR at provomere denne agenda med, at mænd skam også kan blive gravide.

Blot mener jeg så, at Onkel Reje er del af et større spil og en større agenda, så hvis man er vred over dette og finder hans programmer og optræden upassende, hjælper det ikke noget at bedrive hetz på manden bag denne. Næh, så er det DR-toppen og verdens magteliten, der sidder og trækker i trådene ovenfra og styrer denne agenda, som man skal rette sin utilfredshed og indignation imod. Men selvfølgelig stadig på en saglig og nuanceret måde.

Så mit primære problem med Onkel Reje er, at jeg mener, at han er del af en større og ret obskur agenda. Og at DR reelt manipulerer med børn, når de gennem karakteren Ole Reje prøver at propagandere for den sataniske agenda om, at mænd også kan blive gravide, hvilket jo er et tydeligt budskab i en af Ole Reje-serierne. Jeg bryder mig heller ikke om, at han i en af serierne opfordrer til satanisme. Børn er jo nemme at manipulere med og jeg synes ikke, at voksne skal opfordre børn til satanisme, ej heller selvom det måske er ment som sarkasme. For børnene opfatter ikke nødvendigvis denne sarkasme.

Så min konklusion er, at Ole Reje efter min mening er sjov og harmløs, hvis publikum er fra 15-16 år og opefter. Men jeg mener at han er relativt malplaceret som børneunderholdning. Ikke fordi, at små børn ikke kan finde ham sjov, for det kan de sikkert godt. Men mere fordi jeg synes, at han manipulerer en del med små børn, f.eks. ved bevidst eller ubevidst at promovere både gravide mænd og satanisme. Og det mener jeg ikke hører sig til i børne-tv!


Jeg forstår simpelthen ikke, hvor satanismen kommer ind i billedet?
3
libertá
Indlæg: 884
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 357

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf libertá » 5. maj 2023, 22:30

Sofakartoflen skrev:
Jeg forstår simpelthen ikke, hvor satanismen kommer ind i billedet?


Denne serie her er én stor hyldest til og promovering af satanismen:

https://www.dr.dk/drtv/serie/onkel-reje ... band_67094

MÅSKE er det hele ironisk og sjov og ballade. Javel. Men husk at serien er lavet til BØRN. Og børn tager ting bogstaveligt. Så jeg vil mene, at han reelt promoverer satanismen for børn i denne serie, uanset om han så vil hævde, at det er sort humor og sjov og ballade...han taler om at sælge sin sjæl til djævlen og indgå en pagt med Satan o.s.v.
0
Sofakartoflen
Indlæg: 3897
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 437
Likede indlæg: 9256

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf Sofakartoflen » 5. maj 2023, 22:38

libertá skrev:Jeg synes egentlig at Lars Kragh Andersen siger det meget godt i denne video, hvorfor han ser Ole Reje som en anelse problematisk i forbindelse med børne TV:

(trods brug af fire forskellige metoder, lader videoen sig tilsyneladende ikke indlejre)

https://www.youtube.com/watch?v=zz_cEBC_VGY&t=

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=zz_cEBC_VGY&t=168s[/youtube]

https://youtu.be/zz_cEBC_VGY

[youtube]https://youtu.be/zz_cEBC_VGY[/youtube]

Han giver nogle klare eksempler. Han fortæller, at selv anmeldere har karakteriseret Onkel Reje som "dybt pervers". Og sagens kerne er jo netop, hvorfor så mange forældre og voksne åbenbart synes, at det er helt fint, at små børn underholdes af en dybt pervers 53 årig mand? En mand, som kan virke grænseoverskridende selv for voksne - ja, han anses åbenbart som god børneunderholdning. Er det ikke en selvmodsigelse?!

Skal jeg lege djævlens advokat her, så kan man selvfølgelig argumentere for, at små børn fra 3 til 6 år ER dybt perverse. Og det er jo på en måde rigtigt nok, fordi de hele tiden snakker om tis, prut, tissemand og tissekone samt numser. Men der er jo så bare den forskel, at de er uskyldige i deres perversitet, hvorimod en 53 årig mand jo godt ved, hvad han taler om, når han bruger disse ord. Derfor er det måske alligevel problematisk eller om ikke andet kontroversielt, når en voksen moden mand taler om perverse ting i børnehøjde. Det er lidt ligesom, at børn leger doktorlege med hinanden. Men det er jo heller ikke meningen, at voksne skal deltage i børnenes doktorlege - for så bliver det jo til en slags pædofili. Ligeledes er det vel heller ikke meningen, at voksne skal sidde og tale i dybt perverteret sprog om tis, prut, tissemænd, tissekoner og numser TIL og MED små børn. Eller ER det? Er det mig, som intet fatter? I der er forældre, det er måske helt normalt nu om stunder, at I sidder og taler åbenlyst om disse ting til og med jeres små børn? Tiderne har måske ændret sig? Da jeg var dreng talte de voksne altså ikke til mig i et sådant perverteret rendestenssprog...


Jeg var nødt til at slå pervers op, fordi jeg slet ikke opfatter snak om tis, prut og kønsdele som perverst.

Pervers; tilbøjelig til at afvige fra det normale eller naturlige på en frastødende eller nærmest sygelig måde, især med hensyn til seksualitet https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=pervers

Jeg har ikke set udsendelserne, og det lyder heller ikke som noget, jeg gider se, medmindre jeg er nødt til det. Men umiddelbart lyder det ikke anderledes end klovnerier eksempelvis. Klovne smadrer ting, kommer til at slå hinanden, kan ikke forstå ting og begår dumheder. Er det ikke bare det?

Jeg tænker tiderne ændrer sig. Da jeg var barn, lavede vi "stort" eller "pølser", nu laver rigtig mange børn lort. Det er bare ord. Børnene er stadig bare børn.

Det er min opfattelse, at ordvalg er forskelligt fra familie til familie. Jeg tænker rigtig mange aldrig ville vælge ordet røv (det indgår i overskriften på tråden, - jeg ved ikke, om det bruges i udsendelserne?) ligesom der også er mange, der vælger andre ord end lort.

Det er nok en balancegang; jeg vil gerne have, at børn i dag oplever færre tabuer end tidligere generationer, men samtidig ville jeg nok være lidt træt af, hvis alle børn rendte rundt og råbte røv. :lol:
0
Sofakartoflen
Indlæg: 3897
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 437
Likede indlæg: 9256

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf Sofakartoflen » 5. maj 2023, 22:41

libertá skrev:
Sofakartoflen skrev:
Jeg forstår simpelthen ikke, hvor satanismen kommer ind i billedet?


Denne serie her er én stor hyldest til og promovering af satanismen:

https://www.dr.dk/drtv/serie/onkel-reje ... band_67094

MÅSKE er det hele ironisk og sjov og ballade. Javel. Men husk at serien er lavet til BØRN. Og børn tager ting bogstaveligt. Så jeg vil mene, at han reelt promoverer satanismen for børn i denne serie, uanset om han så vil hævde, at det er sort humor og sjov og ballade...han taler om at sælge sin sjæl til djævlen og indgå en pagt med Satan o.s.v.


Kan du ikke komme med nogle eksempler. Jeg gider simpelthen ikke se det. Du må da kunne trække nogle situationer ud, som får dig til at tænke det? Når jeg ser billederne, tænker jeg ikke satanisme.... nærmere idioti. (jeg bryder mig meget lidt om Brian Lykke)
0
Fruity
Indlæg: 4014
Tilmeldt: 15. apr 2021, 14:52
Kort karma: 275
Likede indlæg: 7266

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf Fruity » 6. maj 2023, 00:48

Jeg er altså helt med på, at man ikke synes, det er passende TV for små børn. Havde jeg sådanne nogle, var det ikke TV, de fik lov at se.

Men.

Det ville der være så meget TV, der ikke var.

Så ville vi jo bare ikke se det. Præcis som jeg ikke gør nu…

Der er altså virkeligt langt fra det og så tip det galimatias, der foregår nu.

Og havde jeg børn, ville jeg hellere have, de var fan af onkel reje og adopterede hans sprogbrug, end jeg ville have, de troede på de her langt ude konspirationsteorier.
0
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3258
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12433

Re: Det klør i hans røv

Indlægaf Joe » 6. maj 2023, 02:30

Liberta, du - og mange af de andre der fremturer med de rygter lige nu - gør det på en baggrund mange af os ikke kan genkende. I finder pluk og bidder, der passer ind i den historie I vil skabe og twister det til noget sygt.

Mange af os børneforældre, du stiller spørgsmål til, har jo netop set en ret stor del af hans katalog, og set det i en helhed.
Jeg er fx ikke enig i din tolkning af heavyband og satanisme. Jeg så også det show til Cirkus Summarum med læderundertøjet, mange ynder at sceeendumpe som dokumentation, live fra teltet. Jeg er heller ikke enig i den pointe de prøver at skabe med det.

Og udover at han er en børne-TV-karakter, og som sangius siger ville de alle være creepy/upassende i virkeligheden, så lad os lige lege med på din idé om hvis man kendte ham i virkeligheden. Hvis han fx var pædagog i mit barns børnehave, ville jeg da synes han skulle tage mere tøj på og holde igen med druk i arbejdstiden. Alt det som tydeligt er TV-show-quirks. Men jeg ville faktisk elske og glædes over måden han kommunikerer i øjenhøjde med børnene på. Jeg mener han møder dem med enormt meget respekt og en god tilgang - også på TV, når han har børn som medvirkende. Der kan man jo sige at han faktisk demonstrerer en lang højere viden og ekspertise om god og sund kommunikation med børn end jer der kritiserer ham virker til at have.


Og så går du ud fra at børn ikke kan skelne og bliver forvirrede over om mænd fx kan føde børn. Du undervurderet vist børn kraftigt der. Jeg har fx et barn med en vild fantasi og evne til at fortælle vilde historier. Jeg hører dagligt på rigtigt mange skøre ting der, men jeg er aldrig i tvivl om at han godt selv ved, at det bare er historier. Og med Onkel Reje er børnekonsensus generelt at han er sjov, men skør pg fjollet. De tager ham ikke dybt seriøst.
Jeg ser forresten som udgangspunkt TV med min søn, og vi taler ofte om hvad der sker - om noget kunne ske i virkeligheden, om man bør opføre sig som de gør (det er faktisk sjældent onkel reje snakken går på her, det er mere når det handler om hvordan man behandler andre, undgår at såre andres følelser, osv.) Det oplever jeg at de fleste forældre gør, og det lærer børnene at reflektere over hvad er eventyr/fantasi og hvad er virkelighed - og bør man gøre det de gør på skærmen i virkeligheden? Er det sødt når bamse siger sådan der til kylling, hvorfor laver Crusher altid balladen de skal fikse i Blaze og er alligevel venner med seriens titelhelt? Osv osv.
Jeg tænker mit barn - og de fleste andre børn jeg kender - på den måde vokser op og bliver reflekterede voksne, der kan tage stilling til det de præsenteres for, og ikke bare hopper på en eller anden vild, totalt uunderbygget agenda, fordi det er den mest spændende historie.

Ps. Disclaimer omkring tidspunktet indlægget er skrevet på. Jeg sidder ikke og obsesser over Onkel Reje og larmende konspirationstosser kl 4 om natten. Jeg er bare i gang med at producere endnu et forhåbentlig med tiden fantasifuldt, velreflekterede og nogenlunde intelligent barn, og kan ikke sove fordi hver eneste fucking liggestilling efterhånden gør ondt. Så er er det ligesom sagt.
16

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"