Er transkvinder kvinder?

Hvad sker der lige for verden?! Diskutér det her!
libertá
Indlæg: 854
Tilmeldt: 29. jan 2018, 17:39
Kort karma: 15
Likede indlæg: 346

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf libertá » 3. aug 2021, 19:29

Nej. Man kan heller ikke lave en hund om til en kat.

Når dette er sagt, respekterer jeg, hvis folk gerne vil tiltales og behandles som det modsatte køn. Men det ændrer ikke ved, at de reelt er og bliver deres oprindelige, medfødte køn.

Det har dog visse grænser med hensyn til ligestillingen. Jeg mener ikke, at folk, der har en penis, bør klæde om i damernes omklædningsrum (medmindre vi taler om helt små drenge, der er med deres mor). Ligesom mænd altså heller ikke kan gøre krav på at føde børn. ;)
0
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf dgd2007 » 4. aug 2021, 00:07

libertá skrev:Nej. Man kan heller ikke lave en hund om til en kat.
[...]

Men godt omvendt: :fløjt:

Billede
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14373

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Mangoness » 4. aug 2021, 08:06

Hubbard stopper karrieren

https://sport.tv2.dk/2021-08-04-ols-for ... -karrieren


Nye retningslinjer indføres efter Tokyo
Kritikere har argumenterer for, at atleter som Laurel Hubbard, der er født som mænd, har en fysisk fordel i kvindernes konkurrencer.

IOC tillader transkønnede atleter at stille op ved OL, hvis deres testosteron-niveauer lever op til visse krav.

Organisationen har dog meldt ud, at der vil blive udstedt nye retningslinjer efter legene i Tokyo, og Laurel Hubbard byder diskussionen om problematikken velkommen.

0
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Akehurst2 » 4. aug 2021, 08:19

Mangoness skrev:Hubbard stopper karrieren

https://sport.tv2.dk/2021-08-04-ols-for ... -karrieren


Nye retningslinjer indføres efter Tokyo
Kritikere har argumenterer for, at atleter som Laurel Hubbard, der er født som mænd, har en fysisk fordel i kvindernes konkurrencer.

IOC tillader transkønnede atleter at stille op ved OL, hvis deres testosteron-niveauer lever op til visse krav.

Organisationen har dog meldt ud, at der vil blive udstedt nye retningslinjer efter legene i Tokyo, og Laurel Hubbard byder diskussionen om problematikken velkommen.



H*n er alligevel så gammel, og med de ikke så imponerende resultater ved dette OL, har det vel været en ret nem beslutning.
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14373

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Mangoness » 5. aug 2021, 08:53

Mere om ændringerne af reglerne:

https://www.theguardian.com/sport/2021/ ... orlds-gaze

Kommentarer:
https://www.facebook.com/49429562759129 ... 024251479/


Earlier, as Hubbard stepped out for her opening lift, Highway to Hell started playing on the speakers. It turned out to be prophetic. But despite her performance, the debate over what restrictions should be in place for trans athletes in female categories will not go away.

The IOC is an organisation known for its dull language. Yet it recently talked of there being “considerable tensions” between the notions of fairness and inclusion across sport, that are “very diverse and difficult to reconcile”. That, in IOC language, is code for all-out war.

Stonewall, for instance, has hailed Hubbard, who was born male but began identifying as a woman aged 35, as a “trailblazer” and an example of how the Games should promote “solidarity, inclusion, non-discrimination and equality” for LGBT athletes. But on Monday the women’s advocacy group Fair Play For Women tweeted a picture of 18-year-old Roviel Detenamo from the island of Nauru, who missed out because of Hubbard’s inclusion.

It is widely accepted there is a 10%‑50% performance advantage that exists between male and female after puberty, and without a women’s sport category there would be a tiny number of women in international sport. Dina Asher-Smith, Britain’s fastest female runner, has run 10.83sec for 100m. That is an incredible feat. But it is still slower than the English boys under‑15 record of 10.8sec.

After that, however, it gets more contentious. The IOC has tried to navigate the tightrope between fairness and safety on one side and inclusion on the other, without ever appearing entirely convincing. On Thursday it praised Hubbard’s “courage and tenacity”, with the IOC’s medical and science director, Dr Richard Budgett, saying “everyone agrees that trans women are women”.

Yet the very next day, Budgett told the Guardian the IOC’s 2015 guidelines, which provided the justification for Hubbard to compete in Tokyo, were no longer backed by science. That is because a growing number of studies have reported that the 10%-50% performance advantage that exists between males and females after puberty does not appear to be significantly reduced suppressing testosterone.

Meanwhile, the IOC has promised to draw up a new “framework” in the next two months, which it hopes each sport will draw on to find their own “sweet spot” between safety, fairness and inclusion. Many, though, will be too scared to do so given the toxicity of the debate.

That was illustrated at the Tokyo International Forum, as few of Hubbard’s fellow lifters wanted to venture an opinion on the subject du jour. But the Austrian Sarah Fischer did speak up to say: “I honestly felt sorry for her. I was actually hoping she would win a medal – that way, everybody would shut up.”

The last sentiment was sincere, at least, but utterly fanciful.”

https://www.theguardian.com/sport/2021/ ... orlds-gaze

1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf dgd2007 » 5. aug 2021, 20:06

Mangoness skrev:[...]
[...]
But on Monday the women’s advocacy group Fair Play For Women tweeted a picture of 18-year-old Roviel Detenamo from the island of Nauru, who missed out because of Hubbard’s inclusion.
[...]

Ja, det skal man jo lige have med i billedet! :gammel:
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14373

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Mangoness » 5. aug 2021, 20:47

En ældre herre har dette skilt hængende udenfor sin butik og en transkvinde konfronterer ham (og optager det og lægger det ud på nettet)

Part 1:
https://youtube.com/watch?v=Ifvofnxh6gM

Part 2:
https://youtube.com/watch?v=1BL2jxtDOMo

Kommentarer:
https://www.facebook.com/22395300662668 ... 073463295/

Part 1 comments på YouTube:
https://archive.is/x1vHq

Part 2 comments:
https://archive.is/scKvf

FB_IMG_1628195522035.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
2
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
achillaxedprune
Indlæg: 3665
Tilmeldt: 4. jan 2016, 18:38
Kort karma: 1203
Likede indlæg: 12179

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf achillaxedprune » 10. aug 2021, 06:41

Ja, så dukkede censuren af ordet kvinde også op i mit newsfeed. Endda fra UNICEF. Øv, jeg synes det er træls. Sådan næsten ondt-i-maven-træls. Jeg kan virkelig ikke lide, at ordet kvinde bliver censureret væk. Jeg finder det skræmmende. Meget skræmmende, faktisk.

D3F841D7-33DD-420F-9CE8-40AC378E217C.jpeg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
13
Hvis man vil behandle folk ens, skal man behandle dem forskelligt.
Citat: Ukendt morfar.
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf dgd2007 » 10. aug 2021, 09:24

achillaxedprune skrev:Ja, så dukkede censuren af ordet kvinde også op i mit newsfeed. Endda fra UNICEF. Øv, jeg synes det er træls. Sådan næsten ondt-i-maven-træls. Jeg kan virkelig ikke lide, at ordet kvinde bliver censureret væk. Jeg finder det skræmmende. Meget skræmmende, faktisk.
[...]

Det bliver mere og mere mystisk. På den ene side vil de anerkendes som kvinder, og på den anden side må der slet ikke være noget der hedder kvinde mere? :genert:
8
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7595
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 759
Likede indlæg: 21227

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Nesnay » 10. aug 2021, 09:30

dgd2007 skrev:
achillaxedprune skrev:Ja, så dukkede censuren af ordet kvinde også op i mit newsfeed. Endda fra UNICEF. Øv, jeg synes det er træls. Sådan næsten ondt-i-maven-træls. Jeg kan virkelig ikke lide, at ordet kvinde bliver censureret væk. Jeg finder det skræmmende. Meget skræmmende, faktisk.
[...]

Det bliver mere og mere mystisk. På den ene side vil de anerkendes som kvinder, og på den anden side må der slet ikke være noget der hedder kvinde mere? :genert:
Det er jo fordi, de både arbejder med "transwomen are women" og "transmen are men". Og hvis transmænd, der ikke er opereret, menstruerer, menstruerer mænd dermed også. Derfor mener de, der er ekskluderende at sige, at "kvinder menstruerer" - for det gør mænd (transmænd) jo også i deres optik. Nå ja, og nonbinære også, selvfølgelig.

Edit: Jeg glemte helt den del af argumentet, der går på, at det er diskriminerende, fordi ikke alle kvinder menstruerer, og det derfor skulle være ekskluderende over for transkvinder at sige, at kvinder menstruerer. Men det er nok bare fordi, det giver meget lidt mening for mig - jeg har aldrig hørt hverken teenagepiger, der endnu ikke menstruerer, eller kvinder i overgangsalderen, der ikke længere gør, klage over, at udsagnet skulle ekskludere dem.
3
Fledermäuslein
Indlæg: 2122
Tilmeldt: 28. aug 2015, 20:06
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6831

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Fledermäuslein » 10. aug 2021, 11:01

Nesnay skrev:
dgd2007 skrev:
achillaxedprune skrev:Ja, så dukkede censuren af ordet kvinde også op i mit newsfeed. Endda fra UNICEF. Øv, jeg synes det er træls. Sådan næsten ondt-i-maven-træls. Jeg kan virkelig ikke lide, at ordet kvinde bliver censureret væk. Jeg finder det skræmmende. Meget skræmmende, faktisk.
[...]

Det bliver mere og mere mystisk. På den ene side vil de anerkendes som kvinder, og på den anden side må der slet ikke være noget der hedder kvinde mere? :genert:
Det er jo fordi, de både arbejder med "transwomen are women" og "transmen are men". Og hvis transmænd, der ikke er opereret, menstruerer, menstruerer mænd dermed også. Derfor mener de, der er ekskluderende at sige, at "kvinder menstruerer" - for det gør mænd (transmænd) jo også i deres optik. Nå ja, og nonbinære også, selvfølgelig.

Edit: Jeg glemte helt den del af argumentet, der går på, at det er diskriminerende, fordi ikke alle kvinder menstruerer, og det derfor skulle være ekskluderende over for transkvinder at sige, at kvinder menstruerer. Men det er nok bare fordi, det giver meget lidt mening for mig - jeg har aldrig hørt hverken teenagepiger, der endnu ikke menstruerer, eller kvinder i overgangsalderen, der ikke længere gør, klage over, at udsagnet skulle ekskludere dem.


Men hvorfor kunne det så ikke bare hedde “kvinder og andre personer, der menstruerer”?

Jeg synes virkelig det er en skidt udvikling. Jeg er ikke og vil ikke kaldes for en “person, der menstruerer”. Men når man tilhører majoriteten, er det tilsyneladende ikke i orden at have præferencer for kaldenavne.
7
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22016

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf dgd2007 » 10. aug 2021, 12:52

DenGrimmeHelling skrev:[...]
ordsalat-ificeres
[...]

Straks nomineret som "Månedens ord"! :worship:
0
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6486
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14373

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf Mangoness » 11. aug 2021, 00:39

Wtf videnskab.dk :gruble:

1.000-årigt gravfund i Finland kan være nonbinær middelalder-leder
https://videnskab.dk/kultur-samfund/100 ... lder-leder

Kommentarer:
https://www.facebook.com/12753821058958 ... 380682860/
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf tron » 11. aug 2021, 05:38

Mangoness skrev:En ældre herre har dette skilt hængende udenfor sin butik og en transkvinde konfronterer ham (og optager det og lægger det ud på nettet)

Part 1:
https://youtube.com/watch?v=Ifvofnxh6gM

Part 2:
https://youtube.com/watch?v=1BL2jxtDOMo

Kommentarer:
https://www.facebook.com/22395300662668 ... 073463295/

Part 1 comments på YouTube:
https://archive.is/x1vHq

Part 2 comments:
https://archive.is/scKvf

FB_IMG_1628195522035.jpg

Man kan ikke skifte køn, men det er problematisk hvis man får lov at smide kunder ud eller får lov at nægte at handle med kunder fordi ejeren ikke kan lide dem.

Men det er fordi man er sort, transkønnet eller andet gør ingen forskel. En butiks ejer brude ikke have den magt, ligesom de ikke har det i Danmark.
0
Brugeravatar
tron
Indlæg: 1117
Tilmeldt: 30. jan 2020, 12:07
Kort karma: 20
Likede indlæg: 577

Re: Er transkvinder kvinder?

Indlægaf tron » 11. aug 2021, 05:46

DenGrimmeHelling skrev:
Nesnay skrev:
dgd2007 skrev:
achillaxedprune skrev:Ja, så dukkede censuren af ordet kvinde også op i mit newsfeed. Endda fra UNICEF. Øv, jeg synes det er træls. Sådan næsten ondt-i-maven-træls. Jeg kan virkelig ikke lide, at ordet kvinde bliver censureret væk. Jeg finder det skræmmende. Meget skræmmende, faktisk.
[...]

Det bliver mere og mere mystisk. På den ene side vil de anerkendes som kvinder, og på den anden side må der slet ikke være noget der hedder kvinde mere? :genert:
Det er jo fordi, de både arbejder med "transwomen are women" og "transmen are men". Og hvis transmænd, der ikke er opereret, menstruerer, menstruerer mænd dermed også. Derfor mener de, der er ekskluderende at sige, at "kvinder menstruerer" - for det gør mænd (transmænd) jo også i deres optik. Nå ja, og nonbinære også, selvfølgelig.

Edit: Jeg glemte helt den del af argumentet, der går på, at det er diskriminerende, fordi ikke alle kvinder menstruerer, og det derfor skulle være ekskluderende over for transkvinder at sige, at kvinder menstruerer. Men det er nok bare fordi, det giver meget lidt mening for mig - jeg har aldrig hørt hverken teenagepiger, der endnu ikke menstruerer, eller kvinder i overgangsalderen, der ikke længere gør, klage over, at udsagnet skulle ekskludere dem.


Det er nemlig så noller, og det gør en hel masse kvindeissues tæt på umulige at snakke om, fordi de pludselig ikke længere er kønsspecifikke - for ikke at tale om, at forbrydelser begået af mænd pludselig bliver registreret som begået af kvinder, fordi gerningsmanden identificerer sig som en sådan. Det er en glidebane uden lige, som er kommet af, at vi i alt for mange år ukritisk har accepteret den præmis, at du naturligvis kan skifte køn hvis du vil. Det kan du ikke. Du kan tage hormoner og få diverse operationer, så du kan komme til at ligne det modsatte køn, endog rigtig godt i nogle tilfælde, men et reelt kønsskifte er ikke muligt. Du vil altid være det biologiske køn, du er født som. Du kan aldrig blive en kvinde, hvis du er født som mand, du kan allerhøjst blive transkvinde. Transkvinder og kvinder er ikke det samme.

Igen er min holdning: Hvis du for eksempel føler, at din kønsidentitet er mand, selvom du er kvinde, så må du selv om det. Lev så vidt muligt som mand, hvis det gør dig glad. Det er imidlertid ikke bare hul i hovedet, men også skadeligt for kvinder, kvinderettigheder og kvinders sundhed, at vi for eksempel allesammen skal til at lade som om, at transmænds biologiske køn ikke er kvinde og at mænd faktisk også kan menstruere, amme, føde børn eller få livmoderkræft. Vi må ikke tale om, at kvinder kan blive gravide, fordi det enten kan støde transmænd, der bliver gravide eller transkvinder, som ikke kan blive gravide og dermed føler sig udenfor. Hvad er det for en uigennemskuelig følelsessuppe at basere reelle lovgivninger, politikker og diskussioner på? En håndgribelig og meget konkret virkelighed med virkelige konsekvenser for halvdelen af jordens befolkning skal omdefineres og ordsalat-ificeres, fordi en lillebitte procentpromille ellers oplever "dysfori?" Come on, proportioner, tak.

I øvrigt mener jeg ikke, at juridisk kønsskifte nogensinde skulle have været gjort muligt. Kvindediskrimination- og undertrykkelse er baseret på kvinders biologiske virkelighed, ikke deres kønsidentitet. Så længe kvinde er en beskyttet kønsklasse med hårdt tilkæmpede rettigheder, så bør disse rettigheder ikke være nogle, du blot kan identificere dig til som mand. Det er sådan, man får biologiske mænd i kvindesport, kvindefængsler og krisecentre. Vi kan eventuelt diskutere, om der så skal oprettes nye juridiske kønsklasser for transkvinder- og mænd, men indtil da bør de juridisk høre under deres biologiske køn.

Det er resultatet af samme tankesæt som ismerne (inkl feminisme), hvor fakta fordrejes hvis det tjenere et politisk formål.

Alle mennesker bliver undertrykt i en eller anden sammenhæng, inkl mænd.
0

Tilbage til "Politik, kultur og samfund"