Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Hvordan skal kortsystemet være ang. røde kort?

Afstemning sluttede 7. aug 2017, 18:42

1) Vi bevarer de røde kort - men for at få rettighed til at give røde kort skal man som bruger have opnået et vist antal grønne kort (fx 50 eller flere). Kommentar: Teknikken tillader desværre ikke at sætte det op på antal indlæg.
12
9%
2) Vi fjerner de røde kort, men bevarer de grønne. Kommentar: Hav dog med i overvejelsen, at det ikke nødvendigvis løser det, da grønne kort før er set brugt som røde.
18
13%
3) Vi bevarer kortsystemet, som det er nu.
106
78%
 
Afgivne stemmer: 136
Brugeravatar
Studsgaard
Indlæg: 5339
Tilmeldt: 1. nov 2015, 15:06
Kort karma: 567
Geografisk sted: Rebild kommune
Likede indlæg: 8603

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf Studsgaard » 9. jul 2017, 12:02

Jeg syntes de skal fortsætte som de er.
At få personer at brugt det på en træls måde syntes jeg ikke skal være baggrund for en ændring.

Angående det med kortene er et udtryk for likes til indlægget. Der er jeg også af den opfattelse at de også bruges til andet end det.

Jeg har ført flere samtaler i kort end i PB - så for mig er det kun hvis et indlæg har ret mange jeg tænker det er fordi der er stor støtte til selve indlæget.

At man ikke vil høre at det er sådan det foregår må jo så være brugerens egen fortolkning. Jeg tænker generelt ikke ret meget over hvor mange kort der er til et indlæg med mindre det er et ret specielt indlæg.
0
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf decibell » 9. jul 2017, 12:09

Lad os slå fast, at der ikke er nogle regler om, hvordan kortfunktionen må benyttes, andet end at de skal holde en god tone lige som i debatten - og altså kan anmeldes nøjagtig lige som indlæg i debatten.

Der er heller ikke nogle regler om, hvordan det skal opfattes, når et kort gives i et indlæg, om det udelukkende hører til det indlæg eller vedrører andet.

Så det er og må være op til den enkelte, hvordan det opfattes. Anderledes kan det ikke være. Vi kan ikke skrive os ud af alting.
5
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25602

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf Delfin » 9. jul 2017, 13:00

Aspargsen skrev:
LaScrooge skrev:
Aspargsen skrev:
LaScrooge skrev:
Aspargsen skrev:
LaScrooge skrev:Antallet af røde eller grønne der er givet på et bestemt indlæg, siger heller ikke nødvendigvis noget om opbakningen til det indlæg.


Hvis man vil sende en besked til en anden kan man trykke på navnet og på send besked, det har også den fordel at det er nemt for modtageren at svare

så jo jeg går ud fra at antallet at kort siger noget om opbakning


... men det gør det bare ikke. Jeg har fx modtaget information om hvor et par sko kan købes i et kort til et indlæg, der handlede om noget helt andet. Og jeg har ført samtaler om hvordan det går med mig selv og folk gennem kortudveksling. Det betyder altså, at du ikke kan regne med, at det eller de grønne kort der er koblet til et indlæg jeg har skrevet, bakker mig op i det indlæg. Du kan faktisk roligt antage, at de nok handler om noget helt andet og urelateret til trådens emne.


Som skrevet før :
så jo jeg går ud fra at antallet at kort siger noget om opbakning


Jamen, det gør du da bare, så. Det er helt dit eget problem.


Hvis der er et problem vil jeg sige at den ligger hos dem der vælger at bruge en funktion på en anderledes måde


Når kortsystemet her på forum de facto bruges til andre ting, end det oprindeligt var tiltænkt, så nytter det jo ikke at holde stædigt fast på, at det siger noget om opbakning. Hvis man får grønt, hvor der står glædelig jul til et indlæg om, at det er træls, at der er flere vingummier end lakridser i Haribo familieblanding, så handler det nok ikke vildt meget om opbakning til selve indlægget
4
14 11 14
Brugeravatar
Pjeps
Indlæg: 6324
Tilmeldt: 11. aug 2015, 20:12
Kort karma: 764
Geografisk sted: Det skønne København
Likede indlæg: 14464

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf Pjeps » 9. jul 2017, 15:07

Kan man få en funktion hvor den enkelte bruger selv kan vælge om de vil kunne sende og modtage kort ?
3
:ninja:
Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf decibell » 9. jul 2017, 15:13

Pjeps skrev:Kan man få en funktion hvor den enkelte bruger selv kan vælge om de vil kunne sende og modtage kort ?


Det må vi lige høre Patrick om. :)

Patrick skrev:Tag
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20415
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43828

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf paint » 9. jul 2017, 16:17

Jeg har aldrig rigtigt fattet ideen med røde kort, medmindre de gives for brud på reglerne (manden og bolden, grov racisme osv.osv.). At give andre et rødt kort, fordi man ikke er enig med dem, er i min øjne helt i hegnet og rammer ikke symbolværdien i et rødt kort.

På en debat, må det vel handle om at debattere og argumentere. Det er der så nogen der slipper for, ved bare at fyre et rødt kort af og skrive 'røvhul' eller 'dumme skid'. Personligt synes jeg derfor, at der i reglerne burde angives, hvornår man kan give røde kort og hvornår man ikke kan.

Jeg fik på et tidspunkt to røde kort i rap (de eneste jeg har fået), af en debattør med teksten 'Fordi jeg kan..hæ..hæ'. Dét har jeg svært ved at se det konstruktive i. Selvfølgelig kan nogen skrive det samme i et grønt, men jeg forestiller mig at hvis nogen afreagerer med et rødt kort, vil trangen måske dæmpes en anelse, hvis de skulle give et grønt.
Senest rettet af paint 9. jul 2017, 16:24, rettet i alt 1 gang.
6
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Code71
Indlæg: 1509
Tilmeldt: 12. aug 2015, 16:55
Kort karma: 304
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 3345

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf Code71 » 9. jul 2017, 16:21

Jeg har stemt for at fjerne dem. Det er en dum feature som udelukkende tjener det formål at svine andre til. Virkelig dumt signal synes jeg
1
Nå jeg hænger jo nok lidt ved. Så "lurer lidt" er suspenderet lige foreløbigt
Brugeravatar
dgd2007
Indlæg: 23772
Tilmeldt: 26. aug 2015, 20:59
Kort karma: 1202
Likede indlæg: 22015

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf dgd2007 » 9. jul 2017, 16:31

paint skrev:Jeg har aldrig rigtigt fattet ideen med røde kort, medmindre de gives for brud på reglerne (manden og bolden, grov racisme osv.osv.). At give andre et rødt kort, fordi man ikke er enig med dem, er i min øjne helt i hegnet og rammer ikke symbolværdien i et rødt kort.
[...]

Enig!
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf Aspargsen » 10. jul 2017, 01:17

Delfin skrev:
Aspargsen skrev:
LaScrooge skrev:
Aspargsen skrev:
LaScrooge skrev:
Aspargsen skrev:
LaScrooge skrev:Antallet af røde eller grønne der er givet på et bestemt indlæg, siger heller ikke nødvendigvis noget om opbakningen til det indlæg.


Hvis man vil sende en besked til en anden kan man trykke på navnet og på send besked, det har også den fordel at det er nemt for modtageren at svare

så jo jeg går ud fra at antallet at kort siger noget om opbakning


... men det gør det bare ikke. Jeg har fx modtaget information om hvor et par sko kan købes i et kort til et indlæg, der handlede om noget helt andet. Og jeg har ført samtaler om hvordan det går med mig selv og folk gennem kortudveksling. Det betyder altså, at du ikke kan regne med, at det eller de grønne kort der er koblet til et indlæg jeg har skrevet, bakker mig op i det indlæg. Du kan faktisk roligt antage, at de nok handler om noget helt andet og urelateret til trådens emne.


Som skrevet før :
så jo jeg går ud fra at antallet at kort siger noget om opbakning


Jamen, det gør du da bare, så. Det er helt dit eget problem.


Hvis der er et problem vil jeg sige at den ligger hos dem der vælger at bruge en funktion på en anderledes måde


Når kortsystemet her på forum de facto bruges til andre ting, end det oprindeligt var tiltænkt, så nytter det jo ikke at holde stædigt fast på, at det siger noget om opbakning. Hvis man får grønt, hvor der står glædelig jul til et indlæg om, at det er træls, at der er flere vingummier end lakridser i Haribo familieblanding, så handler det nok ikke vildt meget om opbakning til selve indlægget

Da jeg ikke kan se hvad der står i andres kort og der findes et system til beskeder, så vil jeg stadig se et grønt kort som opbakning
1
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:
Brugeravatar
Lurende Peber
Indlæg: 3091
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:28
Kort karma: 487
Geografisk sted: Langt ude
Likede indlæg: 6065

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf Lurende Peber » 10. jul 2017, 07:49

Crookshanks skrev:Den eneste som jeg godt kunne tænke mig blev ændret ved kortsystemet er, at jeg gerne så at kortene blev skjulte.

Som flere skriver, så er et grønt kort ikke nødvendigvis opbakning eller anerkendelse af indlæggets "værdi". Derfor synes jeg ikke at der er nogen grund til at skilte med det. Det har vi likes til...

Det er faktisk slet ikke nogen tosset ide :gogo:
0
Registreret Gammel Gris :gris:
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4532

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf PerXX » 10. jul 2017, 08:27

Crookshanks skrev:Den eneste som jeg godt kunne tænke mig blev ændret ved kortsystemet er, at jeg gerne så at kortene blev skjulte.

Som flere skriver, så er et grønt kort ikke nødvendigvis opbakning eller anerkendelse af indlæggets "værdi". Derfor synes jeg ikke at der er nogen grund til at skilte med det. Det har vi likes til...


Men er det ikke det en privatbesked er til for?
Hvis den primære brug af kort er til at skrive ikke-relaterede beskeder, og ikke som en indikation af at "jeg er enig/uenig", så som LaScrooge og andre giver indtryk af, så tænker jeg at kortene bør blive fjernet, og man med fordel kunne have en "send PB" knap direkte i indlægget.

Det lyder som om mange bruger kortene til at sende random beskeder, ganske enkelt fordi grønt/rødt kortene er lettere at klikke på end at finde frem til "Send PB".

Det optimale lyder til at have en "like" (og eventuelt don't like) knap, og så en "Send PB" knap direkte i hver besked.
1
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf Slettet bruger » 10. jul 2017, 08:42

Rikke skrev:
Aspargsen skrev:Da jeg ikke kan se hvad der står i andres kort og der findes et system til beskeder, så vil jeg stadig se et grønt kort som opbakning

Da jeg ved hvordan jeg selv og stort set alle andre bruger kortsystemet, vil jeg altid se et grønt kort til dig som en hækle- eller bageooskrift fremfor opbakning :)


Det kommer vel også an på hvem man er. Jeg kender ingen herinde, og prøver ikke at opbygge venskaber, så der er ingen der lige skriver glædelig jul i et grønt kort til mig. Når jeg får et grønt kort, er det næsten altid opbakning til det konkrete indlæg, og når jeg får et rødt, er det nogen der synes jeg er dum. Så det må være udgangspunktet. Når de bruges til andre ting, er det fordi folk har nogle personlige relationer kørende, og det er jo fint nok.

Mht. de røde kort stemmer jeg for at bevare dem som de er. Hvis man er utilfreds med et rødt kort, kan man bare gengive indholdet af kortet i tråden og svare på det der - selvfølgelig i god tone. Det må vel være o.k. og udstiller folk der sender upassende svinere.
1
Brugeravatar
Daine
Indlæg: 24611
Tilmeldt: 19. aug 2015, 18:57
Kort karma: 3193
Geografisk sted: Midtjylland
Likede indlæg: 36728

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf Daine » 10. jul 2017, 08:59

PerXX skrev:
Crookshanks skrev:Den eneste som jeg godt kunne tænke mig blev ændret ved kortsystemet er, at jeg gerne så at kortene blev skjulte.

Som flere skriver, så er et grønt kort ikke nødvendigvis opbakning eller anerkendelse af indlæggets "værdi". Derfor synes jeg ikke at der er nogen grund til at skilte med det. Det har vi likes til...


Men er det ikke det en privatbesked er til for?
Hvis den primære brug af kort er til at skrive ikke-relaterede beskeder, og ikke som en indikation af at "jeg er enig/uenig", så som LaScrooge og andre giver indtryk af, så tænker jeg at kortene bør blive fjernet, og man med fordel kunne have en "send PB" knap direkte i indlægget.

Det lyder som om mange bruger kortene til at sende random beskeder, ganske enkelt fordi grønt/rødt kortene er lettere at klikke på end at finde frem til "Send PB".

Det optimale lyder til at have en "like" (og eventuelt don't like) knap, og så en "Send PB" knap direkte i hver besked.

Jeg elsker kortene og vil ikke skifte dem ud med kun at kunne skrive en PB. De var jo en af de helt store trækkeplastre dengang debatten blev oprettet, alle var begejstrede for de havde været stærkt savnet på DD. Jeg tænker sjældent over, om et indlæg har fået mange grønne (eller røde, for den sags skyld. Men det ses ikke så tit) kort, det er faktisk som oftest indlæg med et stærkt personligt indhold hvor jeg lægger mærke til det.
Jeg synes kort er mere enkelt at bruge. Skriver jeg en PB er det mere "brev" agtig og jeg forventer typisk et svar tilbage. De der små sjove/skæve/trøstende/opmuntrende beskeder forventer jeg ikke svar på. Stiller jeg et spørgsmål i et kort (hvor er den kjole købt?) bliver jeg glad for et svar tilbage, men forventer det ikke - og jeg overlever fint, hvis modtageren ikke lige får det gjort :) Så jeg synes helt klart fortsat skal være en mulighed! Jeg bruger glad og gerne kort, men sender stort set aldrig en PB - og da kortene forsvandt på DD ændrede det sig ikke, jeg sendte ikke flere PB af den grund. Og modtog heller ingen med en kort "kortbesked" fra andre.

Jeg synes de grønne kort er hyggelige og de er med til at jeg både snik-snakker og udviser omsorg (eller ihf forsøger på det)/glæde overfor debattører jeg måske ellers ikke normalt 'snakker' med. Og jeg har den opfattelse, at det er langt de fleste der bruger det på den måde :)
7
"I en tid med så meget ondskab, må vi passe på kærligheden", citat: Hr. Aurland

Jo mere viden man tilegner sig, des mere ved man, at der er ting man ikke ved. Ting man før ikke anede at man ikke vidste, ved man nu, at man ikke ved.
Brugeravatar
PerXX
Indlæg: 1372
Tilmeldt: 25. maj 2016, 13:53
Kort karma: 153
Likede indlæg: 4532

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf PerXX » 10. jul 2017, 09:00

Crookshanks skrev:
PerXX skrev:
Crookshanks skrev:Den eneste som jeg godt kunne tænke mig blev ændret ved kortsystemet er, at jeg gerne så at kortene blev skjulte.

Som flere skriver, så er et grønt kort ikke nødvendigvis opbakning eller anerkendelse af indlæggets "værdi". Derfor synes jeg ikke at der er nogen grund til at skilte med det. Det har vi likes til...


Men er det ikke det en privatbesked er til for?
Hvis den primære brug af kort er til at skrive ikke-relaterede beskeder, og ikke som en indikation af at "jeg er enig/uenig", så som LaScrooge og andre giver indtryk af, så tænker jeg at kortene bør blive fjernet, og man med fordel kunne have en "send PB" knap direkte i indlægget.

Det lyder som om mange bruger kortene til at sende random beskeder, ganske enkelt fordi grønt/rødt kortene er lettere at klikke på end at finde frem til "Send PB".

Det optimale lyder til at have en "like" (og eventuelt don't like) knap, og så en "Send PB" knap direkte i hver besked.


Jeg tror de fleste bruger kortene til begge dele. Det gør jeg selv. Der er tilfælde hvor jeg gerne vil smide en besked til et like, så jeg vil være ked af hvis den feature forsvandt.

Det er iøvrigt min opfattelse, at likes sidder noget løsere end kortene, så hvis kortsystemet forsvinder og bliver afløst af like/dislike kan det hurtigt komme til at se grimt ud.


Men når nu en PB fungerer meget bedre til formålet (eks. tillader modtager at svare), ville det så ikke være at foretrække hvis du kunne sende en PB med et enkelt klik frem for et kort, når meningen bare er at smide en besked?
0
Brugeravatar
Aspargsen
Permanent bortvist
Indlæg: 2082
Tilmeldt: 14. aug 2015, 13:57
Kort karma: 53
Likede indlæg: 1375

Re: Afstemning om vores kortsystem (røde kort)

Indlægaf Aspargsen » 10. jul 2017, 09:26

Crookshanks skrev:Den eneste som jeg godt kunne tænke mig blev ændret ved kortsystemet er, at jeg gerne så at kortene blev skjulte.

Som flere skriver, så er et grønt kort ikke nødvendigvis opbakning eller anerkendelse af indlæggets "værdi". Derfor synes jeg ikke at der er nogen grund til at skilte med det. Det har vi likes til...

Det du beskriver har vi beskeder til, og der skiltes ikke med dem
0
NON-TRIMMER! - fordi utrimmede indlæg bare er bedre :rock:

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"