Hvordan bliver tonen herinde?

Brugeravatar
decibell
Moderator
Indlæg: 7519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:02
Kort karma: 339
Geografisk sted: Oldtiden
Likede indlæg: 8608

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf decibell » 18. aug 2015, 20:46

Krølle skrev:Jeg synes faktisk, at det lover godt, at en tråd som denne trækker så meget opmærksomhed og så mange fine indlæg.

Det er selvfølgelig ikke en garanti for, at alt debatindhold bliver på dette niveau, men jeg tror på, at det at starte på en "frisk" i sig selv sorterer en del af brøleaberne fra. Og ja - der var efterhånden en del af dem på dindebat, hvilket gjorde at jeg de facto holdt mig ude af en del seriøse debatter.

Jeg har stadig min profil og læser med derinde, men jeg har - hånden på hjertet - været mere aktiv her i denne uge end det seneste år på dindebat.


Det har jeg også, altså været mere aktiv. Godt nok har jeg også ferie lige nu, men lysten til at være med har været meget større. Og jeg har vist oprettet flere tråde her på en uge, end jeg har gjort på den anden i et par år. :)
0
"Don't do what you can't undo, until you've considered
what you can't do once you've done it." King Shrewd


Intet er for evigt (en stilstand)!

Når noget begrænses, vokser noget andet frem.
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Thestral » 19. aug 2015, 04:40

decibell skrev:
Krølle skrev:Jeg synes faktisk, at det lover godt, at en tråd som denne trækker så meget opmærksomhed og så mange fine indlæg.

Det er selvfølgelig ikke en garanti for, at alt debatindhold bliver på dette niveau, men jeg tror på, at det at starte på en "frisk" i sig selv sorterer en del af brøleaberne fra. Og ja - der var efterhånden en del af dem på dindebat, hvilket gjorde at jeg de facto holdt mig ude af en del seriøse debatter.

Jeg har stadig min profil og læser med derinde, men jeg har - hånden på hjertet - været mere aktiv her i denne uge end det seneste år på dindebat.


Det har jeg også, altså været mere aktiv. Godt nok har jeg også ferie lige nu, men lysten til at være med har været meget større. Og jeg har vist oprettet flere tråde her på en uge, end jeg har gjort på den anden i et par år. :)
Det er det samme her. Jeg har oprettet flere tråde i den her debats levetid end jeg har i mine 8 år på jubii :lol:
2
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2015, 10:18

Yvooonne skrev:Kidkomb - hvem er det du ser som den ene eller de to der ønsker at der på denne her debat bliver smidt debattører ud for at have den forkerte holdning?

Jamen, Yvonne, det er da dig? Det er da ingen hemmelighed. Sådan læser jeg dine indlæg. Det er klart, at du ikke ønsker, at smide folk ud, bare fordi de er uoplyste, men det lyder som om, at hvis de ikke "rykker sig", så må de ryge.
Men som jeg også skriver inde på jubii, så tror jeg mest af alt, at det er fordi vi formulerer det anderledes.
Der er et par debattører, der har spurgt dig nu og jeg synes efterhånden, at du har forklaret, at det kun er ekstreme tilfælde.
Det jeg, og måske andre, anker imod er, at det ikke sådan lige kan besluttes hvem det er.

Har jeg misforstået dig?
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2015, 10:25

Yvooonne skrev:
kidkomb skrev:
Yvooonne skrev:Kidkomb - hvem er det du ser som den ene eller de to der ønsker at der på denne her debat bliver smidt debattører ud for at have den forkerte holdning?

Jamen, Yvonne, det er da dig? Det er da ingen hemmelighed. Sådan læser jeg dine indlæg. Det er klart, at du ikke ønsker, at smide folk ud, bare fordi de er uoplyste, men det lyder som om, at hvis de ikke "rykker sig", så må de ryge.
Men som jeg også skriver inde på jubii, så tror jeg mest af alt, at det er fordi vi formulerer det anderledes.
Der er et par debattører, der har spurgt dig nu og jeg synes efterhånden, at du har forklaret, at det kun er ekstreme tilfælde.
Det jeg, og måske andre, anker imod er, at det ikke sådan lige kan besluttes hvem det er.

Har jeg misforstået dig?




Jeg forstår ikke hvordan man kan læse mine indlæg sådan. Jo hvis man læser et indlæg - men hvis man fx har læst hele denne her tråd, så mener jeg egentligt det er meget tydeligt at det handler om tonen og ikke om forkerte holdninger. Og det er bare så trættende - og frustrerende - at blive skudt holdninger i skoen som man ikke har - og som jeg synes jeg har uddybet igen og igen.

Jeg skriver jo også på jubii, at jeg er ret sikker på, at det bare er fordi vi formulerer tingene anderledes, men at vi ikke mener noget helt forskelligt. Jeg tror ikke engang, at vores grænse for, hvornår folk skal strittes ud ligger særlig langt fra hinanden. Hvis der overhovedet er nævneværdig forskel.

Jeg sakser lige mit indlæg fra jubii ind her, så tråden hænger helt sammen:
Jeg oplever 1 (måske 2?) debattører, som muligvis ønsker den slags moderation. Egentlig tror jeg, at langt de fleste er mere eller mindre enige om (både herinde og derinde) at en anden slags moderation, end den der har været kørt herinde et stykke tid (no offence Høvding, jeg har fuld forståelse for, at det kan være svært, at komme væltende ind efter års enevælde, som pøblen har været overordnet tilfreds med) og at dét indebærer mere synlig moderation, et moderator-team bestående af debattører, og mindre "nu sletter jeg bare indlæg, der ikke passer mig" og muligheden for, at kunne komme hurtigt i kontakt med en moderator.

Der er ikke megen tvivl om, at hvis nye sted bliver et sted, hvor man lukker folk ind selektivt og sletter eller censurerer dem, der ikke har "de rigtige holdninger", så går jeg og mange andre igen meget straks.

Men igen: Jeg tror mere det handler om, at vi formulerer ønsket om moderation forskelligt. Jeg tror som sagt, at der er bred konsensus om et altfavnende forum
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2015, 10:34

Yvooonne skrev:Jeg bryder mig bare ikke synderligt om at blive udstillet som en der vil bortvise debattører med bestemte holdninger her - eller andre steder. Især når det ikke passer. Og jeg igen og igen og igen har skrevet og forklaret dette.

Jeg har stadig ikke forstået, hvad du mener. Jeg føler mig i hvert fald ikke sikker på, hvad du mener. Derfor gør jeg meget ud af, at skrive "muligvis" og gør også meget ud af, at skrive, at jeg er ret sikker på, at det bare handler om forskellige formuleringer og netop IKKE at vi mener noget forskelligt.
Det er bare svært, at skrive om den disputs, der har affødt reaktionen på jubii, uden at komme nærmere ind på, hvad disputsen handler om.

Jeg er virkelig ked af, hvis du føler dig udstillet, det er slet, slet ikke det der er/var meningen :(

Jeg agiterer bare for, at begge sider skal holde op med, at pege fingre af den anden debat og at jubii-mennesker skal holde op med at kigge herind og læse som fanden læser biblen og derefter rende tilbage og sladre på modersiden.
Det gør ikke noget godt for nogen af os og jeg synes virkelig, at begge sider bør kunne fungere sideløbende uden den kævl, der lige nu er optræk til.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2015, 10:41

Dikus skrev:Så længe ævl og kævl holdes på modersiden, er jeg godt tilfreds :afro:

Og så vil jeg gerne supplere med, det er et faktum, der holdes flere ude og censureres hårdere på modersiden end her... Hvor der sket ikke er moderation endnu :lol:

Som jeg læser debatten, er det stemning for et team af moderatorer, der lytter, indgår i dialog og diskuterer enkeltsager. Som i gamle dage, før en anmeldelse medførte en advarsel. Bare fordi.

Til det første: Det er jeg ikke. Jeg gider ikke sådan noget finkefnidder. Jeg bliver lang i løgene! Så er det sagt :-p

Til det sidste, så ja. Det er netop og nemlig lige det, der er stemning for, at det var det jeg lige ville pointere på jubii :D
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2015, 10:44

Yvooonne skrev:
kidkomb skrev:
Yvooonne skrev:Jeg bryder mig bare ikke synderligt om at blive udstillet som en der vil bortvise debattører med bestemte holdninger her - eller andre steder. Især når det ikke passer. Og jeg igen og igen og igen har skrevet og forklaret dette.

Jeg har stadig ikke forstået, hvad du mener. Jeg føler mig i hvert fald ikke sikker på, hvad du mener. Derfor gør jeg meget ud af, at skrive "muligvis" og gør også meget ud af, at skrive, at jeg er ret sikker på, at det bare handler om forskellige formuleringer og netop IKKE at vi mener noget forskelligt.
Det er bare svært, at skrive om den disputs, der har affødt reaktionen på jubii, uden at komme nærmere ind på, hvad disputsen handler om.

Jeg er virkelig ked af, hvis du føler dig udstillet, det er slet, slet ikke det der er/var meningen :(

Jeg agiterer bare for, at begge sider skal holde op med, at pege fingre af den anden debat og at jubii-mennesker skal holde op med at kigge herind og læse som fanden læser biblen og derefter rende tilbage og sladre på modersiden.
Det gør ikke noget godt for nogen af os og jeg synes virkelig, at begge sider bør kunne fungere sideløbende uden den kævl, der lige nu er optræk til.





Jeg mener at debatten skal indeholde alle slags mennesker - folk jeg er enige med - folk jeg er uenige med. Men jeg mener ikke debatten skal lægge side til debattører, der ikke kan finde ud af at debattere ordentligt. Folk der bare ødelægger tråde, konstant fordrejer tingene eller som er så ensporede og negative at andre debattører holder op med at debattere for at slippe for det. Der mener jeg at man i stedet for skal smide sådanne folk ud - så dem der gerne vil debattere (uanset hvad de så end mener) kan gøre det. Jeg mener det er vigtigere at tage hensyn til debattører der vil siden og vil debatterne end det er at "her er plads til alle".

Og så mener jeg også at der skal være højere til loftet - man skal ikke smides ud eller have en advarsel for at miste hovedet en dag eller pga en ophedet debat i ny og næ. Det kal der være plads til - og så skal man kigge på helheden og ikke på enkelte ord (som fx at ordet "idiot" er bortvisningsgrund, men andre mere passive-aggresive kommunikationsmetoder accepteres). Jeg mener man ødelægger stemningen hvis man på den måde skaber en side hvor man hellere vil have stikpiller og hentydninger end klar tale.

Nu formulerede du det, så selv jeg kan følge med. Tak :blush: Så er vi jo (faktisk alle sammen tror jeg) helt enige :banan:
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf kidkomb » 19. aug 2015, 10:51

Undskyld, Yvonne, det var ikke for, at hænge dig ud. Jeg har specificeret inde på jubii nu.
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Delfin » 19. aug 2015, 18:47

Yvooonne skrev:
Jeg mener at debatten skal indeholde alle slags mennesker - folk jeg er enige med - folk jeg er uenige med. Men jeg mener ikke debatten skal lægge side til debattører, der ikke kan finde ud af at debattere ordentligt. Folk der bare ødelægger tråde, konstant fordrejer tingene eller som er så ensporede og negative at andre debattører holder op med at debattere for at slippe for det. Der mener jeg at man i stedet for skal smide sådanne folk ud - så dem der gerne vil debattere (uanset hvad de så end mener) kan gøre det. Jeg mener det er vigtigere at tage hensyn til debattører der vil siden og vil debatterne end det er at "her er plads til alle".

Og så mener jeg også at der skal være højere til loftet - man skal ikke smides ud eller have en advarsel for at miste hovedet en dag eller pga en ophedet debat i ny og næ. Det kal der være plads til - og så skal man kigge på helheden og ikke på enkelte ord (som fx at ordet "idiot" er bortvisningsgrund, men andre mere passive-aggresive kommunikationsmetoder accepteres). Jeg mener man ødelægger stemningen hvis man på den måde skaber en side hvor man hellere vil have stikpiller og hentydninger end klar tale.


Den er svær, synes jeg, for hvordan vurderer man, hvad der skal til for at falde ind under de kategorier. Jeg kan godt finde eksempler på nogle, som jeg personligt finder irriterende, provokerende etc, men er det så de samme, som du finder irriterende?

(Jeg er på vej ud ad døren, så evt gensvar bliver først senere)
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Delfin » 19. aug 2015, 23:50

Yvooonne skrev:
Delfin skrev:
Yvooonne skrev:
Jeg mener at debatten skal indeholde alle slags mennesker - folk jeg er enige med - folk jeg er uenige med. Men jeg mener ikke debatten skal lægge side til debattører, der ikke kan finde ud af at debattere ordentligt. Folk der bare ødelægger tråde, konstant fordrejer tingene eller som er så ensporede og negative at andre debattører holder op med at debattere for at slippe for det. Der mener jeg at man i stedet for skal smide sådanne folk ud - så dem der gerne vil debattere (uanset hvad de så end mener) kan gøre det. Jeg mener det er vigtigere at tage hensyn til debattører der vil siden og vil debatterne end det er at "her er plads til alle".

Og så mener jeg også at der skal være højere til loftet - man skal ikke smides ud eller have en advarsel for at miste hovedet en dag eller pga en ophedet debat i ny og næ. Det kal der være plads til - og så skal man kigge på helheden og ikke på enkelte ord (som fx at ordet "idiot" er bortvisningsgrund, men andre mere passive-aggresive kommunikationsmetoder accepteres). Jeg mener man ødelægger stemningen hvis man på den måde skaber en side hvor man hellere vil have stikpiller og hentydninger end klar tale.


Den er svær, synes jeg, for hvordan vurderer man, hvad der skal til for at falde ind under de kategorier. Jeg kan godt finde eksempler på nogle, som jeg personligt finder irriterende, provokerende etc, men er det så de samme, som du finder irriterende?

(Jeg er på vej ud ad døren, så evt gensvar bliver først senere)




Det er det man bruger admin og mods til - og så må man jo tage det op hvis det er et problem. Personligt er jeg sjældent i tvivl. Men selvfølgeligt vil der opstå tvivlsspørgsmål og så må man jo tage den derfra.


Jow det er jeg naturligvis klar på, men mods skal jo også finde frem til et fælles fodslag, og ingen siger, at det læner sig op ad hverken din eller min ide om, hvordan det skal være. Jeg synes, det er svært at udtale sig om på forhånd, hvordan tonen bliver.
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Delfin » 20. aug 2015, 00:16

.. og alt det sjove kommer til at ske bag kulisserne. Måske skulle man ansøge :-D
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Delfin » 20. aug 2015, 00:39

Den lyder underholdende :D
0
14 11 14
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15282
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1241
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25603

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Delfin » 20. aug 2015, 04:57

Yvooonne skrev:
Delfin skrev:
Yvooonne skrev:
Delfin skrev:
Yvooonne skrev:
Jeg mener at debatten skal indeholde alle slags mennesker - folk jeg er enige med - folk jeg er uenige med. Men jeg mener ikke debatten skal lægge side til debattører, der ikke kan finde ud af at debattere ordentligt. Folk der bare ødelægger tråde, konstant fordrejer tingene eller som er så ensporede og negative at andre debattører holder op med at debattere for at slippe for det. Der mener jeg at man i stedet for skal smide sådanne folk ud - så dem der gerne vil debattere (uanset hvad de så end mener) kan gøre det. Jeg mener det er vigtigere at tage hensyn til debattører der vil siden og vil debatterne end det er at "her er plads til alle".

Og så mener jeg også at der skal være højere til loftet - man skal ikke smides ud eller have en advarsel for at miste hovedet en dag eller pga en ophedet debat i ny og næ. Det kal der være plads til - og så skal man kigge på helheden og ikke på enkelte ord (som fx at ordet "idiot" er bortvisningsgrund, men andre mere passive-aggresive kommunikationsmetoder accepteres). Jeg mener man ødelægger stemningen hvis man på den måde skaber en side hvor man hellere vil have stikpiller og hentydninger end klar tale.


Den er svær, synes jeg, for hvordan vurderer man, hvad der skal til for at falde ind under de kategorier. Jeg kan godt finde eksempler på nogle, som jeg personligt finder irriterende, provokerende etc, men er det så de samme, som du finder irriterende?

(Jeg er på vej ud ad døren, så evt gensvar bliver først senere)




Det er det man bruger admin og mods til - og så må man jo tage det op hvis det er et problem. Personligt er jeg sjældent i tvivl. Men selvfølgeligt vil der opstå tvivlsspørgsmål og så må man jo tage den derfra.


Jow det er jeg naturligvis klar på, men mods skal jo også finde frem til et fælles fodslag, og ingen siger, at det læner sig op ad hverken din eller min ide om, hvordan det skal være. Jeg synes, det er svært at udtale sig om på forhånd, hvordan tonen bliver.



Man kan jo vælge nogle mod som bakker op omkring den linje man vælger og som kan finde ud af det med at læse helheden. Og så er det jo et mod. forum hvor de kan debattere det.


Er vi ikke lidt tilbage ved start nu?
Jeg tror ikke, jeg er sådan voldsomt uenig med dig, men jeg er stadig usikker på, hvem det er debatten ikke skal kunne rumme. Det finder jeg nok først ud af, når problemet opstår.
1
14 11 14
Brugeravatar
icelady
Moderator
Indlæg: 16224
Tilmeldt: 12. aug 2015, 06:56
Kort karma: 1068
Geografisk sted: Randers
Likede indlæg: 32426

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf icelady » 20. aug 2015, 13:11

Som udgangspunkt er det jo ikke "hvem", men "Hvad", debatten skal rumme og ikke rumme.

Det må være sprogbrug, retorik og væremåde overfor andre debattører, der skal være grund til moderation.

(og det tror jeg vi alle er enige om, som har skrevet i denne tråd.) :)
4
....

“I do not see why man should not be as cruel as nature” -A. Hitler
Brugeravatar
Flora
Indlæg: 14712
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:21
Kort karma: 688
Likede indlæg: 19040

Re: Hvordan bliver tonen herinde?

Indlægaf Flora » 25. aug 2015, 17:38

..jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
1

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"