Er denne debat for indspist og tam?

Brugeravatar
ManicNinja
Indlæg: 5484
Tilmeldt: 27. aug 2015, 14:16
Kort karma: 1159
Likede indlæg: 8962

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf ManicNinja » 27. jan 2016, 19:28

Kørte der ikke så sent som forleden en tråd, hvor et par af herrerne luftede noget kvindesyn ...? Jeg husker da i hvert fald, at jeg sad og fik opkastfornemmelser og i al stilhed konstaterede, at så er Fiskenettet (mit eget navn for debatten.net) vist så småt ved at komme i omdrejninger - også på den ... skal vi sige reelt debatterende ... og ikke blot konverserende måde. Slet ikke tosset. Men omvendt var det jo dejligt, at man kunne forlade tråden efter læsning af at par sider og så rent faktisk havde det valg at kunne kaste sig over alt det andet spændende herinde.

(Bemeldte tråd ligger i øvrigt her, hvis nogen skulle være interesserede: viewtopic.php?f=7&t=1241&hilit=sexpartnere )

Min pointe er: Det behøver jo rent faktisk ikke blive tamt, blot fordi man ikke debatterer eller diskuterer ( = er uenige). Jeg synes, at stedet her er et fantastisk godt eksempel på, at samtale uden nogen uenighed som sådan kan være både dybsindig og øjenåbnende. Mange herinde er ekstremt dygtige reflektører (ja, det ér et ord! :P ), og folk samarbejder enormt godt om og sætter noget energi ind på at få belyst og nuanceret emner ved at byde kvalificeret og supplerende ind uden som sådan at behøve at være uenige. De behøver så at sige ikke en uenighed, der kan trigge dem til at se en sag fra flere sider. Dét manglede vi dæleme på Jubii, hvor der konstant var krig på kniven til sidst. Lidt trættende.

Og jowjow, lad os da bare få noget drama og nogle popcorn herinde. Jeg kan dårligt forestille mig, det ikke dukker op. En masse kommunikationslystne, nysgerrige, drillesyge holdningsmennesker på ét sted ... Det er da bare et spørgsmål om tid. Jeg håber blot, at det (fortsat) kan være sådan, at mens man i én tråd er ved at skyde og hænge hinanden nede på torvet, så er man i en anden allierede. Det er dét, der er det allervæsentligste - og egentlig ikke, om vi er "tamme" eller "hårde" eller ...
11
"Success is the ability to go from one failure to another - with no loss of enthusiasm".

Winston Churchill
Brugeravatar
musel
Indlæg: 168
Tilmeldt: 10. jan 2016, 19:43
Kort karma: 37
Likede indlæg: 352

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf musel » 28. jan 2016, 07:54

Jeg kan faktisk rigtig godt lide denne debat. Jeg har lyst til at skrive indlæg, og det siger egentlig ikke så lidt for mit vedkommende!
3
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25487

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Madam Pomfrey » 28. jan 2016, 08:24

Angelina skrev:Jeg synes denne debat er helt perfekt .. præcis som en debat skal være ... så jeg synes hverken vi er for indspiste eller tamme, men heller ikke for grove og grimme.



Jeg er helt enig...
For mig tilsvarer denne debat rigtig meget den måde jeg plejede at bruge DD på i for nogle år siden, jeg gider ikke de der tråde med store armbevægelser og spydigheder der flyver rundt, og folk der bliver klasket op af væggene fordi de engang for 4 år siden mente noget andet end de gør i dag.
Den slags er slet ikke mig.

Jeg er klart mest til "hygge-debat" og det jeg tænker som "mads og monopolet" debatter - hvor trådstarter byder ind med et dilemma eller et regulært problem, og gerne vil have vinkler på dette og løsningsforlslag, og måske også noget trøst og velment opbakning.
Den slags tråde elsker jeg, og jeg synes de beriger mig som menneske, jeg elsker at læse de forskellige anskuelser der kommer frem, hvordan andre mener man kan håndtere tingene. Og det er noget jeg tager med mig.
8
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Spasserinde » 2. feb 2016, 13:48

Nu har jeg vist kun været her i en dag(? :D), men jeg synes ikke her er tamt. Tværtimod synes jeg indtil videre, at der hersker en oftest rar stemning, som giver mig lyst til både at sige noget og høre, hvad andre har at sige, fordi jeg ikke skal spilde min tid på folk, der skal afprøve grænser.

Jeg synes ikke, at alle "forskellene" på jubii skabte gode debatter. Jeg synes, de skabte polarisering, og jeg fik nærmest intet ud af at debattere til sidst. Fuck hvor var jeg træt af at blive tillagt et arsenal af holdninger, jeg aldrig havde givet udtryk for, fordi der sad en eller anden og var vred på forhånd over et eller andet, og hvis man så vovede ikke at være 100 % enig, så var man sikkert både rabiat og marsmand og kommunist og Zenia Stampes slyngveninde. Jeg brugte alt for meget tid på at dementere andres forudindtagede ide om, hvad jeg mente, og alt for lidt tid på at komme med min egen mening og blive klogere på andres. Nærmest alle indlæg gik på at udrede misforståelser. Hvis folk først føler sig angrebet, så rykker de sig ikke en millimeter, og det bliver en taktisk kamp om hvad man kan gøre, sige, og ikke mindst udelade!, for at vinde, frem for at sige noget klogt om emnet. Hvis tonen er rar, derimod, så orker man at sige, hvad man vil, uden at frygte at blive misforstået, og man har tid og ro til at lytte til andres holdninger. Det er meget mere konstruktivt for mig.

Og så skal man ikke undervurdere, at folk der har de mest kontroversielle holdninger, får det meste af opmærksomheden. Det er simpelthen så svært at holde fokus på en konstruktiv debat, hvis der sidder en og siger noget, man synes er totalt gak. Det betyder at ekstreme personager og trolls løb med alt for meget af opmærksomheden - også min. Åbenlyst tidsspilde, så derfor gad jeg ikke deltage.

Jeg har dog også fået at vide, at min egen tone indimellem er for hård. Det vil jeg selvfølgelig prøve at tage til efterretning.
10
Brugeravatar
dykkersild
Indlæg: 2169
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:25
Kort karma: 239
Likede indlæg: 3535

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf dykkersild » 2. feb 2016, 14:57

Velkommen Spasserinde.

Jeg har benyttet lejligheden til at starte på en frisk herinde - så at sige viske tavlen ren og gør noget ved mine egne unoder. Det syntes jeg har været rigtig godt.
3
Brugeravatar
momuh
Indlæg: 121
Tilmeldt: 24. sep 2015, 10:00
Kort karma: 3
Likede indlæg: 157

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf momuh » 3. feb 2016, 10:09

Jeg synes stadig at den nogle gange kan være en smule indspist og tam. Men den er helt sikkert blevet meget bedre i det nye år, som følge af at der kommet langt flere brugere. Så den er helt sikkert på rette vej i øjeblikket.
2
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 12:12

Ud over, at mange af debatterne bare var røvsyg mudderkastning imellem parter der nægtede at lytte til hinanden, så var der altså også en anden ting.

Jeg havde overhovedet heller ikke lyst til at skrive noget om mig selv inde på jubii mere, fordi hvis man oprettede en tråd med et spørgsmål - eller bare sagde noget om sig selv som en sidekommentar i et almindeligt indlæg - så oplevede jeg, at folk blev meget patroniserende og så det som en mulighed for at udtrykke, hvor meget DE bare aldrig ville havne i den situation, og hvor FJOLLET det dog var at man havde gjort sådan, og hvor NEMT det dog var at løse alting. Det gider jeg simpelthen ikke høre på, for at være ærlig. Mine tanker og mit liv skal ikke bruges til andre folks ego-wanking. Specielt ikke, fordi jeg faktisk gør rimeligt meget for at leve et meningsfuldt liv - så magter jeg bare ikke en bunke bedrevidenhed fra en masse fremmede, som sikkert når alt kommer til alt ikke har bedre styr på deres liv end dem, de skoser.

Hvis man vil have, at folk skal være åbne og ærlige - hvilket er alfa og omega for debatter såsom Liv og Sjæl og Sex & Mænd og den slags - så må man også være en lille smule elegant i sin rådgivning.
Senest rettet af Spasserinde 3. feb 2016, 12:16, rettet i alt 2 gange.
8
Brugeravatar
Spasserinde
Indlæg: 196
Tilmeldt: 30. jan 2016, 10:01
Kort karma: 67
Likede indlæg: 830

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf Spasserinde » 3. feb 2016, 12:13

Og hele den der "Ja, men hvis du ikke kan klare at få nogle hårde ord med på vejen, så må du jo lade være med at oprette tråde" - jeps, det kan så også blive konsekvensen.

FED debat uden tråde.
4
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52048

Re: Er denne debat for indspist og tam?

Indlægaf fisken80 » 3. feb 2016, 15:23

Jeg synes der er kommet rigtig godt gang i den her debatside. Men den gode tone er der stadig. Og jeg forsøger selv at holde den, mere nd jeg gjorde på den gamle. Det er ikke længe siden jeg slettede noget i et indlæg, fordi jeg godt kunne se, at jeg var for flabet.

Man kan godt være uenige og der kan også godt ryge en finke af panden, men grundlæggende synes jeg man skal forsøge at tale pænt, og det synes jeg er det jeg ser herinde.

Jeg håber stedet her fortsætter med at eksistere
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans

Tilbage til "Spørgsmål om debatten"