Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Zonta » 22. aug 2017, 08:21

Overskriften siger måske lidt sig selv. Min mand og jeg (vi er gift, men holdt ingen fest) vil gerne holde en bryllupsfest, MEN... Skal man høflighedsinvitere eller hvad?

Uddybning:
Min mor har to søskende - min moster og onkel. De har hver to børn, altså mine fætre og kusiner. De bor alle i Jylland, hvor jeg er opvokset på Sjælland. Min mosters to børn har jeg det rigtig godt med. Vi ses ikke så tit pga. afstand og alt det der nu sker i livet når man er i starten af 20'erne. De har dog begge været på besøg, når de har været i nærområdet og er meget interesserede i mit liv (og vice versa), når vi ses.

Min onkels to børn, derimod... Åh, jeg ved ikke engang hvor jeg skal starte. Min kusine, som er 19, bor stadig hjemme, men kommer nærmest aldrig til familiearrangementer, fordi "hun er for træt", "har for mange lektier", "ikke lige kunne overskue det" osv. Min mand og jeg kører gladeligt på tværs af landet for at se dem og hun kan ikke overskue at tage 20 km og bruge en aften med familien. Desuden snakker vi nærmest aldrig sammen - hun er umulig at have en samtale med, fordi alt skal HIVES ud af hende og hun spørger ikke ind til noget som helst. Hendes bror har bare mere travlt med sig selv og prioriterer ikke familien hverken på hans fars eller mors side.

Ergo - jeg ville egentlig gerne invitere min moster og hendes to børn, måske invitere min onkel, men ikke hans to børn. Rent familiært har de jo præcis samme relation til mig. Kan man tillade sig dét? :gruble:

Mere uddybning:
Jeg har på min fars side 4 kusiner.. De to af dem er der ingen kontakt med (længere forklaring, men min fasters eksmand var en knold og vi gik omkring 15 år uden kontakt med dem). Den tredje kusine har jeg en ret god kontakt med. Min faster har jeg også en fin kontakt med. Den fjerde kusine har jeg dog ikke rigtig noget kontakt med, men vi var inviteret til hendes bryllup. Højest sandsynligt fordi hendes familie og omgangskreds er meget lille (vi var vist 22 i alt til brylluppet og det var ikke fordi de bare valgte at holde det småt). Hendes mand har jeg dog kun mødt to gange.

Mere generelt:
Har I inviteret alle kærester osv. med? Hvad med +1'ere? :genert: Shit man, jeg synes det er svært. Det er jo ikke fordi de par tusind ekstra gør forskellen - der er bare nogle jeg ikke rigtig gider se på til min bryllupsfest, fordi deres involvering i mit liv er så minimal :rulle:
Og i øvrigt, kan man så godt tillade sig at lave en børnefri fest? :tie: Skal det skrives i invitationen eller hvad?

HILFE! :worship:
0
J, juli 2018.
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Kakro05 » 22. aug 2017, 08:33

Jeres fest, jeres regler (dybest set). Jeg havde ikke inviteret folk med jeg ingen kontakt havde med. Resten havde jeg nok inviteret for at bevare den gode stemning.

Angående børn, så kan i sagtens tillade jer at holde en børnefri fest. Overvej om det også gælder helt små babyer og hvis de helt små ikke er velkomne, så må i også acceptere, hvis forældrene bliver væk (evt kun sender en afsted). Jeg ville bare skrive navnet på dem der var inviteret i invitationen.
1
Brugeravatar
Purple Haze
Indlæg: 9080
Tilmeldt: 3. jan 2016, 16:04
Kort karma: 1018
Geografisk sted: Kbh.
Likede indlæg: 21920

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Purple Haze » 22. aug 2017, 08:41

Lige i forhold til din onkels to "børn", så SKAL i ikke invitere dem, men i skal gøre jer det klart hvad konsekvensen kan være ved ikke at gøre det.

Som jeg ser det er det et ret klart signal om at i ikke er interesseret i at have kontakt med dem (andet end tvungen/tilfældigkontakt til div Familiekomsammener). Og med hensyn til hende på 19 som lyder teenager træls, så KAN det jo være hun bliver voksen og en 'god' person på et tidspunkt, og så er det ærgerligt at i har afskrevet hende. Men om det kommer til at ske kan i bedst selv vurdere.

Jeg har selv fravalgt min fætters 18 årlige datter på den måde, kan simpelthen ikke overskue hende som det er nu - og forventer at det betyder at jeg ikke bliver en del af hendes liv og har det mindre familie.

Jeg blev selv fravalgt til min anden fætters bryllup, hvilket gjorde ondt (han var som en bror for mig, selvom vi ikke havde særlig meget kontakt længere). Og det var også et klart signal om at de ikke var interesseret i at opretholde en relation.
Senest rettet af Purple Haze 22. aug 2017, 08:44, rettet i alt 1 gang.
3
Hello to all intelligent lifeforms everywhere!
And to everybody else out there, the secret is to bang the rocks together guys.
Brugeravatar
Filipai
Indlæg: 4147
Tilmeldt: 4. sep 2015, 06:04
Kort karma: 998
Likede indlæg: 7795

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Filipai » 22. aug 2017, 08:42

Vi har inviteret dem vi ikke ville undvære. Det vil sige at alle mine onkler, tanter, fætre og kusiner ikke er inviteret, det samme med min forlovedes.
Har en moster der er inviteret, men ikke mine 3 morbrødre. Ingen af mine fætre og kusiner er inviteret. Hos min forlovedes er hans faster inviteret og hans fætre og kusiner derfra, men hans morbror og hans børn er ikke inviteret.

Vi har valgt at holde børnefri fest, nu er der ingen af vores familie/venner der har ammebørn, men der havde vi nok gjort en undtagelse. Vi skrev bare ikke deres navne i invitationen, og udover det kender vi vores gæster nok til at de godt ved at vi holder voksenfest.

Angående +1 så har alle deres kærester med. Der er kun 3 nyere forhold i vores omgangskreds, og der har vi kørt med at hvis vi har mødt dem et par gange, så er de velkomne. Det er vidst kun min svigerindes kæreste der er undtagelse, men det er fordi han ikke er bosat her i DK :)

Jeres penge, jeres fest.
Vi har 2 høflighedsinvitationer ud af 54 gæster, og det er simpelthen fordi vi fik af vide at det ville være dårlig stemning ellers, og ærlig talt, fortryder jeg sgu at jeg ikke holdte ved mit, og undlod invitationen. Men det er trods alt familie (og mine gudforældre) jeg ser minimum 2 gange årligt. Men i virkeligheden orker jeg dem meget lidt, og har faktisk bedt toastmaster om at informere hvis min gudmor har lyst til at holde tale, så vi kan få det stoppet, for hun er træls at høre på.
0
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3993
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 407
Likede indlæg: 5236

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf girl_beat » 22. aug 2017, 08:44

Jeg er helt med Kakro - jeres fest og jeres rammer for hvordan I gerne vil holde den :)

Selv prioriterede vi at invitere min mands voksne fætre/kusiner med påhæng, men ikke mine - til gengæld har jeg en tilsvarende mængde papsøskende, som var med sammen med deres partnere. Og festen var børnefri. Vi skrev simpelthen kun de voksnes navne i invitationen og sagde efterfølgende med et smil, at vi gerne ville holde en ordentlig voksenfest.
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Zonta » 22. aug 2017, 08:48

Kakro05 skrev:Jeres fest, jeres regler (dybest set). Jeg havde ikke inviteret folk med jeg ingen kontakt havde med. Resten havde jeg nok inviteret for at bevare den gode stemning.

Angående børn, så kan i sagtens tillade jer at holde en børnefri fest. Overvej om det også gælder helt små babyer og hvis de helt små ikke er velkomne, så må i også acceptere, hvis forældrene bliver væk (evt kun sender en afsted). Jeg ville bare skrive navnet på dem der var inviteret i invitationen.


Det er jo også det - jeg er ikke interesseret i at skabe det helt store familiesplid og man kan jo ikke rigtig bruge undskyldningen med "bare de nærmeste", hvis gæstelisten tæller venner og kollegaer og ender på ca. 65 :fløjt:

Vi har snakket om, at det ikke gælder babyer. Dem, hvor moren stadig er indehaver af maden, må selvfølgelig gerne komme med :)
1
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Zonta » 22. aug 2017, 08:53

Purple Haze skrev:Lige i forhold til din onkels to "børn", så SKAL i ikke invitere dem, men i skal gøre jer det klart hvad konsekvensen kan være ved ikke at gøre det.

Som jeg ser det er det et ret klart signal om at i ikke er interesseret i at have kontakt med dem (andet end tvungen/tilfældigkontakt til div Familiekomsammener). Og med hensyn til hende på 19 som lyder teenager træls, så KAN det jo være hun bliver voksen og en 'god' person på et tidspunkt, og så er det ærgerligt at i har afskrevet hende. Men om det kommer til at ske kan i bedst selv vurdere.

Jeg har selv fravalgt min fætters 18 årlige datter på den måde, kan simpelthen ikke overskue hende som det er nu - og forventer at det betyder at jeg ikke bliver en del af hendes liv og har det mindre familie.

Jeg blev selv fravalgt til min anden fætters bryllup, hvilket gjorde ondt (han var som en bror for mig, selvom vi ikke havde særlig meget kontakt længere). Og det var også et klart signal om at de ikke var interesseret i at opretholde en relation.

Jeg ville virkelig ønske, at hun bare var teenage-træls.. Det er hun ikke. Hun har altid været meget tilbageholdende og hendes far er og har altid været sygt pylret om hende. Jeg kan dog se på facebook og instagram, at hun trods alt har gode veninder, interne jokes osv., så det er ikke fordi hun generelt bare er sær :lol: Jeg er 10 år ældre end hende og selvom der klart var en lille afstand mellem os på et tidspunkt pga. alder, så gør jeg rigtig meget for at åbne mig overfor hende og har gjort det i flere år. Det er dog en anelse svært, når hun nærmest aldrig deltager i noget, hvor jeg også er.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Zonta » 22. aug 2017, 08:58

Filipai skrev:Vi har inviteret dem vi ikke ville undvære. Det vil sige at alle mine onkler, tanter, fætre og kusiner ikke er inviteret, det samme med min forlovedes.
Har en moster der er inviteret, men ikke mine 3 morbrødre. Ingen af mine fætre og kusiner er inviteret. Hos min forlovedes er hans faster inviteret og hans fætre og kusiner derfra, men hans morbror og hans børn er ikke inviteret.

Vi har valgt at holde børnefri fest, nu er der ingen af vores familie/venner der har ammebørn, men der havde vi nok gjort en undtagelse. Vi skrev bare ikke deres navne i invitationen, og udover det kender vi vores gæster nok til at de godt ved at vi holder voksenfest.

Angående +1 så har alle deres kærester med. Der er kun 3 nyere forhold i vores omgangskreds, og der har vi kørt med at hvis vi har mødt dem et par gange, så er de velkomne. Det er vidst kun min svigerindes kæreste der er undtagelse, men det er fordi han ikke er bosat her i DK :)

Jeres penge, jeres fest.
Vi har 2 høflighedsinvitationer ud af 54 gæster, og det er simpelthen fordi vi fik af vide at det ville være dårlig stemning ellers, og ærlig talt, fortryder jeg sgu at jeg ikke holdte ved mit, og undlod invitationen. Men det er trods alt familie (og mine gudforældre) jeg ser minimum 2 gange årligt. Men i virkeligheden orker jeg dem meget lidt, og har faktisk bedt toastmaster om at informere hvis min gudmor har lyst til at holde tale, så vi kan få det stoppet, for hun er træls at høre på.

Tak for input. Jeg er bare bange for, at det kunne skabe splid. I alt drejer det sig om 10-12 invitationer, som vi ikke helt ved om skal ud eller ej. Jeg synes det er svært, fordi det trods alt hurtigt bliver nogle tusinde kroner sparet, men er pengene det værd, hvis det skaber mega splid? :gruble: Jeg har dog virkelig IKKE lyst til at have min fætter og kusine med. :træt3: Det er slet ikke den der "Gad vide om de fucker hele festen op". Bare mere, at det er sådan lidt ligegyldigt, at de er der.
0
J, juli 2018.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Akehurst2 » 22. aug 2017, 09:07

Vi fravalgte en kusine af forskellige årsager.

Det gav anledning til noget murren i krogene, som dog efterfølgende er overstået og der er ikke nogen der er sure over noget. Så nu ægrer jeg mig faktisk lidt over, at jeg ikke inviterede hende, for det er lidt mærkeligt, når brylluppet kommer op - men det er jo i det lange løb en mindre ting, så det er ikke noget, jeg ligger søvnløs over. Men kunne jeg gøre det om, så var hun kommet med. Så jeg ville i din situation overveje, om det måske på sigt var lettere at de kom med, især når det ikke handler om, at de vil lave scener eller den slags.

10-12 personer er dog ret mange, så jeg kan virkelig godt forstå, at du tænker over, hvad alle de mennesker dog skal til dit bryllup.

I forhold til kærester ville jeg ikke splitte par. Men det er der virkelig mange holdninger til.
0
Kakro05
Indlæg: 536
Tilmeldt: 7. sep 2015, 19:24
Kort karma: 71
Likede indlæg: 449

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Kakro05 » 22. aug 2017, 09:08

Zonta skrev:
Kakro05 skrev:Jeres fest, jeres regler (dybest set). Jeg havde ikke inviteret folk med jeg ingen kontakt havde med. Resten havde jeg nok inviteret for at bevare den gode stemning.

Angående børn, så kan i sagtens tillade jer at holde en børnefri fest. Overvej om det også gælder helt små babyer og hvis de helt små ikke er velkomne, så må i også acceptere, hvis forældrene bliver væk (evt kun sender en afsted). Jeg ville bare skrive navnet på dem der var inviteret i invitationen.


Det er jo også det - jeg er ikke interesseret i at skabe det helt store familiesplid og man kan jo ikke rigtig bruge undskyldningen med "bare de nærmeste", hvis gæstelisten tæller venner og kollegaer og ender på ca. 65 :fløjt:

Vi har snakket om, at det ikke gælder babyer. Dem, hvor moren stadig er indehaver af maden, må selvfølgelig gerne komme med :)


Nej, det skal man jo gøre op med sig selv. Min mand er en del af en vennegruppe, hvor halvdelen bare var pligt invitationer, for ikke at skabe unødig drame. For det er slet ikke os, men det føltes lidt som spildte penge , da vi aldrig ser dem (udover fælles fester) ;).

Det lyder rigtig fint, men igen så er det jo også ok ikke at ønske babyer. Jeg står bare af, når folk så bliver sure over nybagte forældre melder fra, når deres yngel ikke er velkommen. Vi havde to små babyer med (under 6 mdr) og vi mærkede INTET til dem. Vi meldte selv afbud til et bryllup, da vores dreng var 7.5 mdr (han hverken måtte eller kunne komme med, men han var for lille til at blive passet).

Jeg håber i finder en løsning der fungere for jer og at i får en dejlig fest.
0
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Zonta » 22. aug 2017, 09:10

Kakro05 skrev:
Zonta skrev:
Kakro05 skrev:Jeres fest, jeres regler (dybest set). Jeg havde ikke inviteret folk med jeg ingen kontakt havde med. Resten havde jeg nok inviteret for at bevare den gode stemning.

Angående børn, så kan i sagtens tillade jer at holde en børnefri fest. Overvej om det også gælder helt små babyer og hvis de helt små ikke er velkomne, så må i også acceptere, hvis forældrene bliver væk (evt kun sender en afsted). Jeg ville bare skrive navnet på dem der var inviteret i invitationen.


Det er jo også det - jeg er ikke interesseret i at skabe det helt store familiesplid og man kan jo ikke rigtig bruge undskyldningen med "bare de nærmeste", hvis gæstelisten tæller venner og kollegaer og ender på ca. 65 :fløjt:

Vi har snakket om, at det ikke gælder babyer. Dem, hvor moren stadig er indehaver af maden, må selvfølgelig gerne komme med :)


Nej, det skal man jo gøre op med sig selv. Min mand er en del af en vennegruppe, hvor halvdelen bare var pligt invitationer, for ikke at skabe unødig drame. For det er slet ikke os, men det føltes lidt som spildte penge , da vi aldrig ser dem (udover fælles fester) ;).

Det lyder rigtig fint, men igen så er det jo også ok ikke at ønske babyer. Jeg står bare af, når folk så bliver sure over nybagte forældre melder fra, når deres yngel ikke er velkommen. Vi havde to små babyer med (under 6 mdr) og vi mærkede INTET til dem. Vi meldte selv afbud til et bryllup, da vores dreng var 7.5 mdr (han hverken måtte eller kunne komme med, men han var for lille til at blive passet).

Jeg håber i finder en løsning der fungere for jer og at i får en dejlig fest.

Jeg ville aldrig blive sur over, at nogle vælger at melde fra, hvis de har en lille baby med. Og som sagt, babyer er velkomne, men de større børn (fra 1 år og op til ca. 15-16 år) vil jeg gerne frabede mig :lol2:
2
J, juli 2018.
Brugeravatar
Zonta
Indlæg: 8534
Tilmeldt: 19. mar 2016, 08:36
Kort karma: 1294
Likede indlæg: 15170

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Zonta » 22. aug 2017, 09:13

Akehurst2 skrev:Vi fravalgte en kusine af forskellige årsager.

Det gav anledning til noget murren i krogene, som dog efterfølgende er overstået og der er ikke nogen der er sure over noget. Så nu ægrer jeg mig faktisk lidt over, at jeg ikke inviterede hende, for det er lidt mærkeligt, når brylluppet kommer op - men det er jo i det lange løb en mindre ting, så det er ikke noget, jeg ligger søvnløs over. Men kunne jeg gøre det om, så var hun kommet med. Så jeg ville i din situation overveje, om det måske på sigt var lettere at de kom med, især når det ikke handler om, at de vil lave scener eller den slags.

10-12 personer er dog ret mange, så jeg kan virkelig godt forstå, at du tænker over, hvad alle de mennesker dog skal til dit bryllup.

I forhold til kærester ville jeg ikke splitte par. Men det er der virkelig mange holdninger til.

Helt sikkert - derfor tænker jeg også, at de nok bliver inviteret og så er det sådan lidt yadda yadda yadda, og så bruger vi bare mere tid med de andre gæster.

I forhold til kærester, så har jeg ikke lyst til at have nogen med til mit bryllup, som jeg aldrig har mødt. Og der er et par veninder fra en af mine vennegrupper, hvis kærester jeg aldrig har mødt. Så tror jeg det er nemmere at skære dem fra. Så jeg splitter dem gerne ad og jeg er også blevet splittet ad fra min mand til et tidligere bryllup. Det gjorde mig ikke så meget.
0
J, juli 2018.
Akehurst2
Indlæg: 14182
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40718

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Akehurst2 » 22. aug 2017, 09:17

Zonta skrev:I forhold til kærester, så har jeg ikke lyst til at have nogen med til mit bryllup, som jeg aldrig har mødt. Og der er et par veninder fra en af mine vennegrupper, hvis kærester jeg aldrig har mødt. Så tror jeg det er nemmere at skære dem fra. Så jeg splitter dem gerne ad og jeg er også blevet splittet ad fra min mand til et tidligere bryllup. Det gjorde mig ikke så meget.


Der ville jeg så snarere prioritere at få dem mødt, men det er også fordi, jeg ville synes det var mærkeligt at mine veninder havde kærester, jeg slet ikke kendte. Medmindre det var fordi, det var meget nye forhold, hvor det så også giver mere menng, at de ikke nødvendigvis inviteres med.
0
godtnavn
Indlæg: 11157
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12974

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf godtnavn » 22. aug 2017, 09:21

Selvfølgelig skal man ikke det.

VI har begge store familier og kan derfor ikke inviterer alle, medmindre vi går efter 150 mennesker, det gider vi ikke. Derfor bliver f.eks. kærestens ene morbror inviteret, da vi ser dem ofte, hvor morens 5 andre søskende ikke kommer. Mht kærester, vi inviterer seriøse kærester med (længere forhold) hvor jeg har et par veninder der skifter kærester konstant, deres kærester er ikke inviteret, går efter "kender" vi kæresten er vedkommende inviteret, folk vi ikke har mødt er ikke inviteret (udover en venindes papdatter, men hende når vi sikkert at møde før brylluppet).

Og selvfølgelig kan man holde det børnefrit, det er ganske normalt af hvad jeg læser rundt i tråde. Jeg kunne dog personligt slet ikke forestille mig ikke at have mine nevøer og niecer med til festen (eller mangle min egen datter for den sags skyld), så her er det med masser af børn.

Vi er dog nødt til enkelte pligtinvitationer, f.eks. hader jeg min fars kæreste, men de har været smamen i over 10 år, så inviterer jeg ikke hende ved vi jo godt at min far ikke kommer, så hun skal med. Og min kærestes brors nye kone finder vi begge decideret ubehagelig men er nok nødt til at inviterer hende og hendes to børn med også. Men det er altså pligtinvitationer fordi vigtige mennesker ellers ville melde afbud.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4884
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6471

Re: Skal man "høflighedsinvitere" til bryllup?

Indlægaf Stars » 22. aug 2017, 09:23

Onkelens børn - hvor stor sandsynlighed er der for, at de kommer, hvis de bliver inviteret?
Hvis sandsynligheden er lille, ville jeg invitere dem for familiefredens skyld, hvis de bare er "ligegyldige" for dig (altså, at der ikke går skår i din glæde ved festen, hvis de kommer)
3
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?

Tilbage til "Fest og bryllup"