Morgensang og traditioner til kobberbryllup?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Morgensang og traditioner til kobberbryllup?

Indlægaf musling » 7. jun 2017, 21:24

Er der morgensang til kobberbryllup?
Hvem arrangerer æresport?
Hvordan foregår en traditionel kobberbryllups-fest? Er der taler, sange, indslag m.v.?


Nogle gode venner har kobberbryllup om et par dage og jeg er ved at undersøge, om der egentlig er nogen (naboer?) der laver æresport.
Jeg har i den forbindelse så fået spørgsmålet, om der også er morgensang. Jeg har _aldrig_ været til andet end 'alm' bryllup, så aner intet om det. Men er morgensang ikke noget man gør til sølvbryllup og mærke-bryllupper herefter?

Festen er på lørdag fra frokosttid.
Restaurant - sikkert 3 retter efterfulgt af kaffe med sødt og sikkert også noget numåIgodtskrideigen-mad.
Men er der indslag? Holdes der taler - og af hvem? Hvad med sange og andre indslag? Er det ala et bryllup eller er kobberbrylluppet mere afdæmpet og 'bare' en sammenkomst med god mad og et par hurra'er?

Hvad er jeres erfaringer? :blush2:
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Morgensang og traditioner til kobberbryllup?

Indlægaf Sophies-mor » 7. jun 2017, 21:29

I min familie har det været med hele baduljen.
Morgensang, halværesport, taler osv, som folk nu havde lyst til at medbringe.
Men jeg har indtryk af, at det til dels kommer an på familierne til brud og gom, samt lokale traditioner også.
3
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8487

Re: Morgensang og traditioner til kobberbryllup?

Indlægaf Raenil » 8. jun 2017, 03:45

Vi plejer at have aftensang - det har jeg været til en masse gange nu.
I reglen tropper venner og familie op med en masse kaffekander og noget skærekage. Nogen har lavet en halv æresport (det er oftest nogle venner eller naboer). Så synger vi et par sange eller tre, og derefter invaderer vi stuen. I reglen på et børnevenligt tidspunkt om aftenen, så alle ungerne kan være med.

Næste gang er i august hos min lillesøster.

Festen - det er meget forskelligt. Der er næsten altid taler og indslag, men pga af mængden af små børn, er folk ofte gode til at begrænse sig.
Festerne er også ofte lidt mere afslappede end en sølvbryllupsfest - vi er ikke blevet så gamle endnu. :-)
1
Brugeravatar
Daybreak
Indlæg: 217
Tilmeldt: 13. jan 2016, 21:01
Kort karma: 10
Likede indlæg: 242

Re: Morgensang og traditioner til kobberbryllup?

Indlægaf Daybreak » 8. jun 2017, 06:37

Vi var inviteret til morgenkaffe ved vores naboer da de holdt kobberbryllup sidste år. Det var med æresport, morgensang, blæser-musik, brudevals i stuen og hele pivtøjet. De holdt ikke fest, men morgendelen var så hyggelig, med et væld af kollegaer, naboer, venner og familie.

Æresport var lavet af deres familie, og parret havde selv inviteret gæster til morgenkaffen.
0
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Morgensang og traditioner til kobberbryllup?

Indlægaf musling » 8. jun 2017, 21:14

Tak for svar :lun:

Har den vildeste korrespondance i gang for at finde ud af, om nogen har planer om en æresport. Hvis det hører til, skal det også være der! Bum!

Og så tager jeg materiale med til et underholdende indslag og afvejer stemningen - om det er noget man gør i den familie eller ej. Ingen behøver jo vide, at noget at planlagt, hvis jeg beslutter mig for ikke at præsentere noget. :D
0

Tilbage til "Fest og bryllup"