Pris for polterabend ?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Soulme
Indlæg: 186
Tilmeldt: 4. nov 2015, 20:47
Kort karma: 7
Likede indlæg: 161

Pris for polterabend ?

Indlægaf Soulme » 12. maj 2017, 08:25

Vi er ved at lave en polterabend for en god veninde.
Og allerede nu er jeg ved at blive lidt træt. Folk kan næsten inergen dage. Selv om vi er mange mdr forud. Og undskyldninger som at der har jeg min søn( vi taler fem mdr ud i fremtiden, måske kan weekenden rykkes, eller en kan passe) eller at svigerfar har fødselsdag i den weekend.
Så det bliver et vildt puslespil at få det til at passe.
Men næste udfordring er så pris. Jeg kom med et forslag på 500 kr for hele dagen og jeg nok skulle klare brunch til os alle. Forhåbentligt bliver vi 11 personer.
Men det alt for meget for folk. Se havde tænkt 200-250 kr.
Er det mig der alt for stor i slaget eller er 250 kr lidt?
Hvad har i givet for en polterabend ?
Jeg var selv klar på 1000 kr for at giv min veninde en dejlig da, og jeg ved hun er mere til kvalitet end kvantitet.
Men 250 kan man jo dårlig komme ud og spise aftensmad for.
Så begynder folk at forslå at de kan ligge 200 og vi andre betaler 500-700 kr fordi vi kan. Det jeg også sådan lidt meh omkring. Jeg har intet sagt efter jeg forslog 500 kr.
Og lidt usikker på hvordan jeg skal forholde mig.
Hvad synes i er rimeligt?
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf LadyFox » 12. maj 2017, 08:36

Jeg synes ikke der er noget galt med 500 kroner, men jeg synes også man må accepterer at folk så måske ikke har råd. 500 kroner er mange penge for nogle, og derudover så kommer der bagefter også udgifter til bryllup.

Jeg har selv meldt fra til min svigerindes polterarben, der kostede 400 kroner, fordi jeg ikke havde pengene.
400 kroner kunne jeg måske godt overkomme, men jeg har ikke mange penge - og jeg var lige flyttet samme måned. Derudover så skulle min kæreste jo med til sin brors polterabend, som løb op i 700 kroner. Vi skulle have bryllupsgave, og barnedåbsgave, derudover transport til selve brylluppet.
Det hele løber jo op.

Men min pointe er at jeg synes ikke 500 kroner er for meget, men man må jo accepterer hvis folk ikke synes de har penge til det.
0
...
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf Sangius » 12. maj 2017, 08:36

Hvad laver folk, siden de ikke kan skrabe 500 sammen med måneders varsel?

Det virker som en prioriterings ting jo.

Kan de ikke betale 100 kr om måneden i 5 måneder?
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf Persnikedy » 12. maj 2017, 08:39

Min ven er selv ved at ordne polteraben for en af hans veninder. Der er det 650kr pr person (de er vist 14-15stk og lejer bl.a sommerhus). Han kunne dog fortælle at flere af dem skulle til 3-4 polterabner og bryllupper i løbet af sommeren også løber det hele op. Så måske er det derfor de siger fra for 500kr er vist det beløb jeg høre mest.
1
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf Raenil » 12. maj 2017, 08:41

Et år var jeg til fem bryllupper og fem polterabender. Så løber det altså op...

Desuden synes jeg at se en tendens til, at deres nære venner i "denne specielle situation" syntes, at denne gang kunne vi godt spæde lidt ekstra til.
1
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. maj 2017, 08:46

Der findes ingen rimelig pris alene baseret på folks købekraft.
Jeg ville derfor starte et helt andet sted og få klarlagt, hvem der er arrangører, og hvad det er for en type polterabend, folk ønsker.
Som jeg læser dit indlæg, kan alle lige nu nedlægge veto, hvis planerne ikke passer dem. Det går ikke. Det lader også til, at der bare bliver udslynget ønskede prislag, uden at man har forholdt sig til, hvad det så er, man forestiller sig, at de 250 kr. skal dække. Det går heller ikke.

Da min veninde skulle giftes, spurgte hendes søster mig og en anden veninde, om vi ville være med til at arrangere polterabend. Vi valgte en dato og sammensatte et program til 750 kr. pr. person. En inviteret gjorde, meget pænt og konstruktivt, opmærksom på, at det for hende var en høj pris, og da det egentlig inspirerede os til at tænke (mere) kreativt, lavede vi et nyt program til 350 kr.

Jeg vil anse det for umuligt, at I allesammen kan snakke jer frem til alt.
5
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf Akehurst2 » 12. maj 2017, 08:49

Det kommer jo meget an på hvor man er i livet, hvad 500 kr. er – som studerende på SU er det mange penge. Samtidig så kræver det selvfølgelig lidt mere kreativitet, hvis man skal have en hel dags fest og ballade med tre måltider og drikkevarer for 500 kr. Og jeg må tilstå, jeg ville finde det svært at komme helt ned på 250 kr. Men en mulighed er selvfølgelig at spise hjemme, for drikkevarer på en restaurant er jo bare dyre.

Ofte er det jo sådan, at polterabend planlægges af dem, der står bruden/gommen nærmest og de er typisk indstillet på at prioritere denne særlige lejlighed, hvor de lidt fjernere venner, evt. den kommende ægtefælles kærester, måske ikke er helt så loose på pengene.

Jeg synes, det er rigtig pænt af dig at tilbyde at stå for brunch til alle og en fin løsning, hvor du kan give lidt ekstra, som jeg forstår, du også er indstillet på. Hvis der ikke kan findes opbakning til at hæve prisen og du ved, din veninde er mere til kvalitet end kvantitet, kan du også overveje at starte dagen med frokost – så er der færre timer at fylde, og man kan koncentrere sig om at fylde noget godt i dem inden for det budget, I nu kan blive enige om.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf Sangius » 12. maj 2017, 08:51

Jeg synes egentlig der er OK, at de mest tætte veninder/venner betaler mest. Jeg ville uden tvivl gerne bruge 1000 kr på min tætteste veninde, men ikke på en bekendt-veninde.

Så hvis man gerne vil holde et brag af en polterabend for sin bestie, så må man spæde til selv. Ellers må man anerkende, at det er laveste fællesnævner der bestemmer, hvis alle skal give det samme beløb. :)
3
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf Akehurst2 » 12. maj 2017, 08:52

Raenil skrev:Et år var jeg til fem bryllupper og fem polterabender. Så løber det altså op...

Desuden synes jeg at se en tendens til, at deres nære venner i "denne specielle situation" syntes, at denne gang kunne vi godt spæde lidt ekstra til.


Det er lige præcis de to ting, jeg oplever gør sig gældende: At det for arrangøren er en helt særlig veninde/ven/søster/bror, der skal giftes, hvilket trækker prisen op, og at det for en del i selskabet falder sammen med et utal af andre bryllupper, hvilket får dem til at ville holde mere igen.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf Akehurst2 » 12. maj 2017, 08:58

DetSorteCirkus skrev:Jeg vil anse det for umuligt, at I allesammen kan snakke jer frem til alt.


Det er en helt særskilt ting i det hele taget.

Det duer ikke at gøre planlægning af den slags til en rundkredsøvelse er min erfaring. Lav et udvalg, meld en dato og et program ud og uddel nogle opgaver, hvis der er behov for det.

Giv gerne mulighed for at komme med ideer inden og lav fx en Doodle til at finde en dato, hvor flest muligt kan, men der skal være nogen, der tager styring, ellers ender det i noget, der minder om fællesmøder på en Tvindskole.
5
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf DetSorteCirkus » 12. maj 2017, 09:01

Jeg har i øvrigt prøvet at være inviteret og senere gæst til et polterabend, hvor arrangørerne, undskyld mig, ikke var deres opgave voksen.
Dagen endte med at blive fin, men undervejs i planlægningen blev vi spurgt om og præsenteret for alt for meget forskelligt, hvor det alligevel i sidste ende ville være umuligt at indtænke det hele.
Det irriterede mig. Alene alt det, vi som menige gæster blev sat CC på i arrangørernes mails gav mig knopper. Man skal ikke påtage sig sådan en opgave, hvis man ikke kan tåle at træffe beslutninger selv.

Prikken over I'et var, da arrangørerne efterfølgende havde rod i budgettet og efter arrangementet opkrævede 88 kr. ekstra. Oveni at vi to dage før var blevet bedt om lige at tage en flaske vin med hver.

For pokker altså. Meld et program og en færdig pris ud og lad mig tage et valg.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf Akehurst2 » 12. maj 2017, 09:07

DetSorteCirkus skrev:
For pokker altså. Meld et program og færdig en pris ud og lad mig tage et valg.


Melder man et program ud med et prisoverslag, så er det tit også lettere at tage stilling til for folk, fordi de kan se, hvad pengene går til.

Men hvis folk forestiller sig en hel dags underholdning og tre måltider med drikkevarer for 200 kr. og i øvrigt nøler helt vildt med at kunne nogle som helst dage, så må man måske bare erkende, at de i virkeligheden ikke rigtig gider/kan overskue den polterabend.
7
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf Kalimsofie » 12. maj 2017, 09:34

Jeg synes altså, 500 kr. er mange penge :genert:. Især hvis det ikke var en af mine tætte veninder.

Jeg var til et dejligt polterabend sidste år. Vi fik brunch, klatring, middag, drikkevarer og fest for 200-300 kr. For os var det vigtigere at være sammen, have det sjovt og at alle havde råd til at være med - end at det var et eller andet fancy arrangement. Kvalitet behøver jo ikke koste penge. Kvalitet kan også være samværet med sine venner.
0
Brugeravatar
Persnikedy
Indlæg: 12397
Tilmeldt: 1. sep 2015, 11:31
Kort karma: 1072
Likede indlæg: 18411

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf Persnikedy » 12. maj 2017, 09:50

Meget af det komme rjo også ann på hvilken slags polterabend bruden ønsker.

Snakker vi hyggedag med måske et indslag af en danselære og ellers gourmet mad, pakket program med cd inspilling, sumo brydning, go cart mm, eller party med stripper og drinks ad libitum?

For priser er jo virkelig forskellige alt efter det
0
Santa skrev:Penis.
Altid penis.
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Pris for polterabend ?

Indlægaf Æble » 12. maj 2017, 09:57

Jer er vant til at prisen er ca 1000.

Det et svært at planlægge en hel dag inkl mad og drikke for under 500kr med mindre nogen laver maden selv. Og hvis der så skal noget underholdning ind over også. Og man skal jo betale for brudens dag også.

Synes det er mange penge også især hvis det ikke er en tæt ven.

Min erfaring siger mig også at det er et helvede at arrangere polterabend.

Jeg ville lave en doodle og vælge den dag flest kan. Og så kan prisen fås bed ved at folk selv har drikkevarer med og/eller madpakker til frokost.
1

Tilbage til "Fest og bryllup"