Nonfirmation?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
admin
Admin
Indlæg: 116
Tilmeldt: 1. dec 2014, 12:41
Kort karma: 0
Likede indlæg: 134

Nonfirmation?

Indlægaf admin » 11. maj 2017, 14:42

Tråd overtaget af admin

Well, jeg ved ikke om dette er det rigtige forum at diskutere i, men here it goes.

Hvad er jeres holdning til nonfirmation?

Lidt under halvdelen af min klasse skal konfirmeres, resten skal enten have en stor 15-års fødselsdag, en fest eller en nonfirmation. Jeg klarer mig helt uden noget, da jeg er på efterskole på det tidspunkt, men jeg er ret interesseret i folks holdning omkring det.

Rigtigt mange jeg kender synes at en stor fødselsdag/fest/nonfirmation er noget pjat, og at der jo ikke er noget at fejre. Men jeg forstår heller ikke helt hvorfor det skal fejres at man tror på en gud?

Det er ikke noget der optager mig voldsomt, men jeg synes egentlig, at hverken ikke at tro på en gud eller at tro på en gud burde fejres. Og slet ikke som i dag med hestevogne, dyre middage, proffessionelle fotografer og gaver for 15.000 kr+ som standard. Istedet burde man indføre et sekulært ritual hvor alle kunne være med, som for eksempel USA har (sweet sixteen). 15 ville være en passende alder -der får man jo også lovmæssigt lov til en masse ting. Ikke at jeg blander mig i hvad andre vil og gør, men den der "du bliver konfirmeret og du får en kæmpe fest, eller ingenting" har jeg det svært med. Så har man vel sjældent et reelt valg.
Senest rettet af Anonymous 11. maj 2017, 15:19, rettet i alt 1 gang.
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Sophies-mor » 11. maj 2017, 15:20

Jeg synes så ikke, at nonfirmation er noget at fejre. Og medmindre, at jeg kommer til at tjene en del flere penge, så bliver konfirmationen bare stille og rolig med max 25 personer hjemme.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Kalimsofie » 11. maj 2017, 15:43

Jeg kan bare godt lide at fejre ting :D

Så uanset om datteren min vil det ene eller det andet, så holder vi en stor fest! Med mindre hun altså helst er helt fri for fest, selvfølgelig :lol:

Jeg blev ikke konfirmeret, men holdt en lidt større 15-års fødselsdag med alle mine venner. Men det var ikke sådan noget med en masse fjerne familiemedlemmer og sidde-ned-i-timevis-middag. Det var bare kage, spil, quiz og en masse sodavander! :D

Det eneste, jeg egentlig synes, er lidt spøjst, er når folk bliver døbt den ene uge (hvis ikke de er barnedøbt) og så konfirmeret den næste. Det virker sådan lidt dobbeltkonfekt-agtigt. Hvorfor ikke bare nøjes med dåben så? Når man er i den alder, siger man jo selv ja alligevel... og så kan man holde dåbsfest i stedet for konfirmationsfest.
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Nonfirmation?

Indlægaf LaScrooge » 11. maj 2017, 15:57

Med konfirmationen bekræfter man sin tro på gud og sit tilhørsforhold til den kristne kirke. Konfirmationen er en bekræftelse af den relation der blev indgået på ens vegne da man blev døbt som spæd. Det markerer samtidig overgangen fra barn til voksen, og er altså et overgangsritual.

Nonfirmation er et nyere, netop sekulært, fænomen, som har vundet indpas de senere år. Det er en fejring af overgangen, men uden konfirmationen. Jeg gætter på at det er ganske muligt at lave sin egen tradition, fordi det allerede er tradition i forvejen.
0
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Novella » 11. maj 2017, 15:59

Jeg er 100 % for nonfirmation, og jeg hintede meget kraftigt over for min ældste, at det ville være en RIGTIG god ide at overveje, fordi jeg virkelig ikke kan fordrage religion. Jeg ville derfor naturligvis holde en fest uanset hvad, for det er en fin overgangsrite, som har en funktion i vores samfund. Konfirmation skulle være efter ønske, ikke efter strukturelt pres. Ungen har selv ønsket at blive konfirmeret - sandsynligvis for at være på tværs og en lille bitte smule for at være sikker (man ved jo aldrig).

Jeg kunne så ikke drømme om at betale for hestevogne og limousiner. Folk må da selv om det, men herhjemme bliver det ikke en del af budgettet. Vores egen bil er fin, ellers kan man cykle eller tage bussen.
2
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Slettet bruger » 11. maj 2017, 16:00

Jeg synes at enhver er herre over hvad han eller hun synes er værd at fejre. Hvis nogen synes det er det fedeste i verden at blive 15, så skal de da holde en fest på grund af det. Hvis nogen synes det er toppen at have levet 10.000 dage eller 1.000 fuldmåner, så skal de fejre det. Og hvis de holder en fest og vil invitere mig, så skal jeg gladeligt komme og bakke op om deres begejstring.
12
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Nonfirmation?

Indlægaf godtnavn » 11. maj 2017, 16:11

Konfirmationen er et valg om at man vil leve som kristen (i teorien de fleste teens bliver konfirmeret fordi naboen også gør) og en nonfirmation er et valg om at man ikke tror på gud. Jeg fejre valget og altså bliver begge ting fejret lige meget. Jeg synes faktisk ofte at folk der bliver nonfirmeret er mere reflekteret og velovervejede i deres valg end de der bliver konfirmeret fordi "det gør man". Der er selvfølgelig også en lille gruppe der bliver konfirmeret fordi de virkelig tror på gud, men må indrømme jeg mest oplever det andet :)
3
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Novella » 11. maj 2017, 16:16

Jeg blev forleden oplyst om konceptet humanistisk konfirmation. Det kunne være en overvejelse værd, når unge nr 2 kommer i den alder. Jeg er slet ikke modstander af, at man gør sig nogle store overvejelser om etik og livet.

http://www.humanistisksamfund.dk/ceremo ... firmation/
1
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Nonfirmation?

Indlægaf LadyFox » 11. maj 2017, 16:17

Jeg valgte at blive konfirmeret, men jeg ville have fået en nonfirmation hvis ikke jeg blev konfirmeret. Jeg er ikke opvokset i en kristen familie, og er også den eneste af mine søskende der er blevet døbt som baby. Så i vores hjem har de voksne været lidt ligeglade med vores valg.
Havde jeg selv børn var de også blevet tilbudt en nonfirmation hvis de ikke ville konfirmeres, skulle de have en anden religion ville de vigtigste mærke dage fra den religion også blive fejret i vores hjem. Jeg er ikke selv religiøs, men jeg har fuld respekt for at andre er det - så i mit hjem rummes alle religioner, ligeså vel som fravalget.
Jeg synes det er ganske fint at markerer at man vælger kristendommen til, men så sandelig også at man vælger den fra.
Hvis jeg havde et barn ville jeg bare se det som en anledning til at kunne fejre mit barn, og holde en fed fest. Og hey, jeg elsker en fed fest. Så hvorfor ikke?

Jeg tror i øvrigt det er ganske sundt at have nogle minder udover det sædvanlige med fra barndommen - og der er konfirmation/nonfirmation da en af de ting der kan huskes.
Min familie er desuden ret spredt rundt i landet/udlandet så hvis ikke der var en masse fætre/kusiner der skulle konfirmeres hele tiden, og folk der fyldte rundt så ville jeg aldrig se halvdelen af dem.
1
...
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5788

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Tux » 11. maj 2017, 16:33

Jeg synes nonfirmation er et åndssvagt koncept, hold dog en stor 15 års, hvis man partout skal holde fest, i stedet for at kopiere en kristen fejring..
6
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Myresluger » 11. maj 2017, 18:31

I mine øjne er konfirmation - eller hvad man nu vælger at kalde den ikke kristne version, overgangsriter. Mine unger gik til konfirmationsforberedelse men er ikke konfirmeret. Jeg er opvokset i en kristen familie, men er ikke selv kristen - mit krav til mine unger var at skulle de konfirmeres skulle det være fordi de tro på Gud, ikke fordi alle vennerne skulle konfirmeres. De er ikke konfirmeret, vi holdt en ungdomsfest for dem samme dag som de skulle have været konfirmeret, beslutningen blev taget ret tæt på dagen, så det skulle være samme dag, så der ikke skulle ligge et pres om at beslutte sig inden gæsterne blev inviteret. Vi kalder det ikke nonfirmation, da jeg synes det er en negativ vinkling på konfirmationen. Og hvordan lader man iøvrigt være med at bekræfte sin dåb, hvis ikke man er døbt??

Jeg går ind for religionsfrihed - og synes ikke religion skal være afgørende for at man fejrer noget. Vil i så heller ikke fejre et rådhusbryllup??
2
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Animi » 11. maj 2017, 18:38

Jeg synes måske det er lidt sjovt at holde nonfirmation - jeg ville også synes det ville være lidt spøjst, hvis folk holdt fest fordi de ikke blev gift, ikke blev student, ikke havde fødselsdag osv :P
Men selvfølgelig, har man lyst skal man da bare give den gas ned alle de fester man har lyst til. Det skal jeg absolut ikke blande mig i, og det skader jo ikke nogen :D
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Kalimsofie » 11. maj 2017, 18:43

Myresluger skrev:I mine øjne er konfirmation - eller hvad man nu vælger at kalde den ikke kristne version, overgangsriter. Mine unger gik til konfirmationsforberedelse men er ikke konfirmeret. Jeg er opvokset i en kristen familie, men er ikke selv kristen - mit krav til mine unger var at skulle de konfirmeres skulle det være fordi de tro på Gud, ikke fordi alle vennerne skulle konfirmeres. De er ikke konfirmeret, vi holdt en ungdomsfest for dem samme dag som de skulle have været konfirmeret, beslutningen blev taget ret tæt på dagen, så det skulle være samme dag, så der ikke skulle ligge et pres om at beslutte sig inden gæsterne blev inviteret. Vi kalder det ikke nonfirmation, da jeg synes det er en negativ vinkling på konfirmationen. Og hvordan lader man iøvrigt være med at bekræfte sin dåb, hvis ikke man er døbt??

Jeg går ind for religionsfrihed - og synes ikke religion skal være afgørende for at man fejrer noget. Vil i så heller ikke fejre et rådhusbryllup??


Ja, jeg bryder mig heller ikke om ordet "nonfirmation". Det lyder som enormt afstandstagende til den kirkelige konfirmation. I stedet for det barn-til-voksen-ritual, det er.

Og hehe ja! God pointe - de fleste ville da nok fejre deres borgerlige vielse bare en lille smule ;)
0
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Myresluger » 11. maj 2017, 19:14

I min familie hedder det ungdomsfest. Det hed det også for den meget religiøse del af familien - der blev man først døbt som voksen og dermed blev der holdt en ungdomsvelsignelse i samme periode som andre blev konfirmeret
0
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Sangius » 11. maj 2017, 19:28

Tux skrev:Jeg synes nonfirmation er et åndssvagt koncept, hold dog en stor 15 års, hvis man partout skal holde fest, i stedet for at kopiere en kristen fejring..


Er det også åmdsvagt at holde jul, så?

Der er intet kristen over vores jul. Eller påske.
0
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Fest og bryllup"