Nonfirmation?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Animi » 13. maj 2017, 14:39

godtnavn skrev:
Animi skrev:
godtnavn skrev:Så du er i mod at man holder en fest for at fejre overgangen til ung voksen hvis ikke man tror på gud og står ved det? Hvor det er en kanon fest at holde hvis den unge lyver i kirken og påstår vedkommende tror på gud for at få en fest. I don't get it.


Hvis mine børn gerne vil fejre overgangen til ung voksen, vil jeg gøre det ifm. deres fødselsdag. Ikke som en modsætning til konfirmationen.


Så vil du jo ikke holde en overgangsfest men kan gå med til en større fødselsdag. Så overgangen skal kun fejres hvis man er religiøs, er sikker på konfirmander også fejre fødselsdage, og dermed vil dine børn hvis de er smarte og elsker fester nok lyve i kirken som de fleste andre unge mennesker disse dage...


Nej? Jeg har jo lige skrevet at en overgangsfest kan holdes ifm. deres fødselsdag. At fejre overgangen fra barn til voksen er ikke noget konfirmation eller religion har patent på, derfor kan det sagtens holdes på et andet tidspunkt end konfirmationen.
1
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Nonfirmation?

Indlægaf godtnavn » 13. maj 2017, 14:42

Men fødselsdag er vel ikke en overgangsfest? Fødselsdag er vel en ting der bliver fejret hvert år, om det så er overgangen fra 3 til 4 år eller 14 til 15 år.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Animi » 13. maj 2017, 14:44

godtnavn skrev:Men fødselsdag er vel ikke en overgangsfest? Fødselsdag er vel en ting der bliver fejret hvert år, om det så er overgangen fra 3 til 4 år eller 14 til 15 år.


Altså, mine børn kommer ikke til at få en kæmpefest for hele familien + venner hver gang de har fødselsdag. Så man kan jo sagtens vælge at holde en overgangsfest det tidspunkt de fx fylder 15 år.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Nonfirmation?

Indlægaf godtnavn » 13. maj 2017, 15:06

Synes det er lidt som at sige at bliver man viet på rådhuset behøver man ikke holde et bryllup men kan bare fejre det når man alligevel har fødselsdag.. Men hvis børnene er glade og du er glad er det jo det rigtige for jer :) Forstår bare ikke man kan have noget i mod at andre fejre tingene anderledes.

Hvis min datter bliver nonfirmeret (forhåbentlig vil hun hellere kalde det "fordi jeg er awesome og ikke religiøs"-fest eller bare noget andet end nonfirmation for ordet er grimt) og nogen mener det ikke er noget at fejre i samme grad som folk der bliver konfirmeret så vil jeg være rigtig skuffet over dem. Men nu er jeg slet ikke i tvivl om at min familie vil synes en nonfirmation er langt federe at fejre end religion.
0
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7467
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 823
Likede indlæg: 19509

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Animi » 13. maj 2017, 15:13

godtnavn skrev:Synes det er lidt som at sige at bliver man viet på rådhuset behøver man ikke holde et bryllup men kan bare fejre det når man alligevel har fødselsdag.. Men hvis børnene er glade og du er glad er det jo det rigtige for jer :) Forstår bare ikke man kan have noget i mod at andre fejre tingene anderledes.

Hvis min datter bliver nonfirmeret (forhåbentlig vil hun hellere kalde det "fordi jeg er awesome og ikke religiøs"-fest eller bare noget andet end nonfirmation for ordet er grimt) og nogen mener det ikke er noget at fejre i samme grad som folk der bliver konfirmeret så vil jeg være rigtig skuffet over dem. Men nu er jeg slet ikke i tvivl om at min familie vil synes en nonfirmation er langt federe at fejre end religion.


Hvis vi taler om nonfirmation hvor man gennemgår en borgerlig ceremoni, fx ligesom den der er blevet linket til som vist hed Humanistisk Konfirmation, synes jeg det giver fin mening at fejre denne ceremoni med en fest - ligesom man fejrer en borgerlig vielse på rådhuset.
Men dem jeg kender der bliver nonfirmeret, gennemgår intet overhovedet. Og det synes jeg ikke man kan sammenligne med at fejre en borgerlig vielse.

Desuden, så tror jeg altså at jeg har skrevet ca 5 gange i denne her tråd, at jeg ikke har noget imod at andre holder nonfirmationer. Bare at jeg ikke kommer til at gøre det for mine børn.
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Tux » 13. maj 2017, 15:20

En fordel ved ene stor fødselsdagsfest frem for nonfirmation er at man ikke er tvunget til at holde den på den tid af året, hvor det ikke er til at få festlokaler...
0
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Tux » 13. maj 2017, 15:58

Dikus skrev:
Tux skrev:En fordel ved ene stor fødselsdagsfest frem for nonfirmation er at man ikke er tvunget til at holde den på den tid af året, hvor det ikke er til at få festlokaler...


Ulempen er, man allerede har booket festlokalet i forvejen, hvis man da har villet muliggøre konfirmationsfesten...

Jeg kan ikke rigtig se ulempen, festlokalet kan uden tvivl afsættes til anden side - og så kan man sikkert få et andet der er bedre og/eller billigere.
0
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Nonfirmation?

Indlægaf LadyFox » 13. maj 2017, 17:05

Tux skrev:En fordel ved ene stor fødselsdagsfest frem for nonfirmation er at man ikke er tvunget til at holde den på den tid af året, hvor det ikke er til at få festlokaler...

Indtil man får et barn der har fødselsdag i konfirmationstiden :shock: :P
0
...
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2839
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 231
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5529

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Luffegås » 13. maj 2017, 17:36

Som de snakkede om i en sproggruppe på face. Kald det dog hele ordet Nonkonfirmation, da en konfirmation jo er en bekræftelse. Ellers er det jo bare et popsmart udtryk fordi det rimer.
Og som en anden bemærkede, i gamle dage hed det bare en borgerlig konfirmation eller ungdomsfest....
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Tanten » 13. maj 2017, 19:57

Animi skrev:
godtnavn skrev:Så du er i mod at man holder en fest for at fejre overgangen til ung voksen hvis ikke man tror på gud og står ved det? Hvor det er en kanon fest at holde hvis den unge lyver i kirken og påstår vedkommende tror på gud for at få en fest. I don't get it.


Hvis mine børn gerne vil fejre overgangen til ung voksen, vil jeg gøre det ifm. deres fødselsdag. Ikke som en modsætning til konfirmationen.


Jeg har ikke opfattet "nonfirmationen" (i mangel af bedre ord) som en modsætning til konfirmation, men snarere so men ikke-religiøs markering af overgangen var barn til ung.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8893
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25486

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Madam Pomfrey » 13. maj 2017, 20:00

Min den ældste har siden han var 10-11 år sagt at han ikke ønsker konfirmation, og hans primære årsag er at han ikke tror på Gud, han tror på naturvidendeskaben. Han har endda, med største fornøjelse og interesse, og aldeles frivilligt gået til minikonfirmand i 3. Klasse - og var meget optaget af indholdet.
Han er meget klar i sit fravalg, og vedholdende - ikke at han bliver presset til at skulle! Men han har ikke virket til at være i tvivl, og i byen hvor vi bor er det faktisk de fleste unge mennesker der står konfirmand, og det har også været normen i vores familier.
Så vidt vides er det kun ham og en anden fra klassen der ikke skal konfirmeres - det kunne jo udgøre en form for gruppepres.

Men i og med at han tog sin beslutning, så var vi jo også nødt til at overveje reelt om der så skulle alternative tilbud på bordet.
Vi var helt og aldeles enige om at en nonfirmation, ala den klassiske konfirmation, ikke var er tilbud.
Vi endte derfor med at give 3 valgmuligheder.
- stor fejring af 15 års fødselsdag, i samme kaliber/økonomiske ramme som en konfirmation
- at få samme beløb lagt oveni en 18 års fejring
- at få pengebeløbet til f.x. En rejse eller andet stort.


Umiddelbart har knægten valgt gerne at ville holde en stor 15 års, og han synes det er både et rimeligt og super fedt alternativ. Som han selv sagde så gør det ihvertfald at han er sikret muligheden for at deltage i bedstevennens fest, og at hans gode venner alle kan være med til hans. Og at han så måske kan undgå nogle af de der halvdumme og lidt pinlige sange der er tradition for i vores familie.

Beslutningen har også mødt stor forståelse blandt det meste familie. Jeg måtte dog trække grænsen op for farfar, der spurgte ind til - og som konkluderede at ville barnet ikke konfirmeres så kunne han da pænt vinke farvel til en større/dyrere gave fra deres side, kombineret med en direkte udtalelse af at han var skuffet over fravalget.
Nu er min svigerfar ikke specielt religiøs, bruger ikke kirken ud over de gange han er inviteret derhen i en anledning, så det virkede faktisk lidt sært, og sært at straffe et ungt menneske for ret bevidst at træffe et valg, som betyder noget for ham, og som er noget han kan stå inde for.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Tux
Indlæg: 3042
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:36
Kort karma: 182
Likede indlæg: 5787

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Tux » 13. maj 2017, 20:16

Madam Pomfrey skrev:Min den ældste har siden han var 10-11 år sagt at han ikke ønsker konfirmation, og hans primære årsag er at han ikke tror på Gud, han tror på naturvidendeskaben. Han har endda, med største fornøjelse og interesse, og aldeles frivilligt gået til minikonfirmand i 3. Klasse - og var meget optaget af indholdet.
Han er meget klar i sit fravalg, og vedholdende - ikke at han bliver presset til at skulle! Men han har ikke virket til at være i tvivl, og i byen hvor vi bor er det faktisk de fleste unge mennesker der står konfirmand, og det har også været normen i vores familier.
Så vidt vides er det kun ham og en anden fra klassen der ikke skal konfirmeres - det kunne jo udgøre en form for gruppepres.

Men i og med at han tog sin beslutning, så var vi jo også nødt til at overveje reelt om der så skulle alternative tilbud på bordet.
Vi var helt og aldeles enige om at en nonfirmation, ala den klassiske konfirmation, ikke var er tilbud.
Vi endte derfor med at give 3 valgmuligheder.
- stor fejring af 15 års fødselsdag, i samme kaliber/økonomiske ramme som en konfirmation
- at få samme beløb lagt oveni en 18 års fejring
- at få pengebeløbet til f.x. En rejse eller andet stort.


Umiddelbart har knægten valgt gerne at ville holde en stor 15 års, og han synes det er både et rimeligt og super fedt alternativ. Som han selv sagde så gør det ihvertfald at han er sikret muligheden for at deltage i bedstevennens fest, og at hans gode venner alle kan være med til hans. Og at han så måske kan undgå nogle af de der halvdumme og lidt pinlige sange der er tradition for i vores familie.

Beslutningen har også mødt stor forståelse blandt det meste familie. Jeg måtte dog trække grænsen op for farfar, der spurgte ind til - og som konkluderede at ville barnet ikke konfirmeres så kunne han da pænt vinke farvel til en større/dyrere gave fra deres side, kombineret med en direkte udtalelse af at han var skuffet over fravalget.
Nu er min svigerfar ikke specielt religiøs, bruger ikke kirken ud over de gange han er inviteret derhen i en anledning, så det virkede faktisk lidt sært, og sært at straffe et ungt menneske for ret bevidst at træffe et valg, som betyder noget for ham, og som er noget han kan stå inde for.

Din søn lyder vildt sej :worship:

Jeg havde i øvrigt flippet rimelig meget på farfar.. Ingen større gave, ja dem om det men skyld med skyld på er simpelthen det værste der findes :evil:
0
Brugeravatar
Novella
Indlæg: 1930
Tilmeldt: 11. aug 2015, 06:21
Kort karma: 488
Likede indlæg: 5499

Re: Nonfirmation?

Indlægaf Novella » 13. maj 2017, 21:09

Dikus skrev:
Tux skrev:
Dikus skrev:
Tux skrev:En fordel ved ene stor fødselsdagsfest frem for nonfirmation er at man ikke er tvunget til at holde den på den tid af året, hvor det ikke er til at få festlokaler...


Ulempen er, man allerede har booket festlokalet i forvejen, hvis man da har villet muliggøre konfirmationsfesten...

Jeg kan ikke rigtig se ulempen, festlokalet kan uden tvivl afsættes til anden side - og så kan man sikkert få et andet der er bedre og/eller billigere.


Det er nu de færreste steder, du får lov til bare at overdrage stedet uden at miste penge på det...

Og invitere igen... Og bestille mad igen... Og drikkevarer igen... ?
Hvorfor skulle man dog det? Min unge har fødselsdag i røvsygt efterår. Nu var det for en gangs skyld en fest i maj og det hele var booket. Selvfølgelig skulle det da være nu.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"