fødselsdag ender i bryllup

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Wife2be
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. aug 2016, 05:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf Wife2be » 2. aug 2016, 06:09

Så er jeg i gang med at planlægge et anderledes bryllup, som vi ønsker at holde til næste år.

Gæsterne får en indbydelse med et kryds, hvor der står at de skal sætte kryds den pågældende dato, uden afsender eller andet. Senere kommer deres indbydelser, som vi så siger er min kærestes 25 års fødselsdag og min 27 års slået sammen, men når de kommer vil vi afsløre at vi tidligere samme dag er blevet viet. Vi vil ikke have opmærksomhed, vi ønsker blot at hygge os med vores venner.

Mit spørgsmål er så at jeg egentlig gerne vil holde familie og venner adskilt så vidt muligt..

Jeg tænkte på at tage familie og aller nærmeste venne par med ud og spise frokost/brunch og så holde fest for omgangs kredsen om aftenen.

Grunden til dette er at vores ven tit bliver agressiv og lægger stort set altid op til ballade når han indtager alkohol og derfor tænkte vi egentlig at han skulle være med om dagen, hvor alkoholet vil være minimalt, da der vil være børn til stede..

Min bror og hans familie vil jeg gerne have kom om dagen, men på den anden side vil jeg også gerne have ham om aftenen, men vil ikke have at den tidligere nævnte ven skal lave ballade med nogen. Vores dag skal ikke ødelægges af nogen overhovedet. Og for at undgå skænderier mv overvejede vi at dele det op.

Det skal siges at den nævnte ven og hans kone er vores tætte venner, men næsten alle dem vi vil invitere til om aftenen, kender de ikke eller så bryder de sig ikke om dem, derfor vil jeg igen undgå drama og lade dem komme om dagen med deres børn. Giver det mening?? Eller er jeg helt forkert på den??

Er i total vildrede om hvad jeg skal stille om med de gæster, puha.... Håber i har nogle gode råd at tage med :-)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf DetSorteCirkus » 2. aug 2016, 06:42

I min verden diskvalificerer man sig selv fra selskabelighed uden begrænsninger, når man ikke tager hånd om sine alkoholproblemer og ikke kan finde ud af at omgås de andre gæster uden at ødelægge festen. Selv har jeg nultolerance overfor den slags, men jeg går ud fra, at I har jeres grunde til at holde fast i jeres venner, og jeg kan godt forstå, at I ønsker at minimere skadevirkningerne mest muligt.

Det virker voldsomt at tilrettelægge hele festen med udgangspunkt i én utilpasset ven, og her ville jeg være meget opmærksom på ikke at støde de "gode" gæster fra mig. Tror du fx., at din bror vil have forståelse for, at han evt. ikke skal være med om dagen, fordi en af jeres venner ikke er i stand til at opføre sig ordentligt? Det er ikke ment som et ledende spørgsmål, men som noget der er værd at tænke over.

Du skriver, at vennen med alkoholproblemet står jer nær. Betyder det, at I kan tale med ham om det her og forklare, hvorfor I inviterer ham og familien til dagsarrangementet? Det, tror jeg, ville nemlig være den allerbedste løsning. Rene linier, gensidig forståelse og ro i sindet hos jer.
Anser I på forhånd en sådan samtale som umulig, burde det måske give anledning til nogle generelle overvejelser om jeres forhold til jeres ven, for så virker det nærmest, som om I er bange for ham.
9
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf Aima » 2. aug 2016, 06:46

I min verden giver det på ingen måde mening, at man på den måde du nævner, føler sig nødsaget til at tilpasse sine begivenheder til andre menneskers dårlige karakter. Var det mit bryllup, havde jeg fuldstændigt undladt at invitere den aggressive ven til både den ene eller anden sammenkomst, og skulle han stille spørgsmålstegn til dét valg, ville det faktum at han konsekvent opfører sig som et pikhoved i den slags kontekster, vel være svar nok. Men altså, jeg forstår nok bare slet ikke, at man i udgangspunktet har mennesker i sit liv, man frygter opfører sig sådan dér.
9
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
Lisva
Indlæg: 1198
Tilmeldt: 11. apr 2016, 15:01
Kort karma: 135
Likede indlæg: 4408

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf Lisva » 2. aug 2016, 06:47

"Sæt kryds, hvis du kan opføre dig ordentligt og være med til at gøre denne dag til en fantastisk dag for os. Ellers glem ovenstående!"

Nej, undskyld mig, men i mine ører lyder det altså ret langt ude, at I er nødt til at tilrettelægge hele jeres fest ud fra, at jeres ven er adfærdsvanskelig, når han er fuld. Har I overvejet at snakke med ham om det? En mere oplagt mulighed er da, at han undlader at drikke alkohol på dagen, så I kan holde fest lige præcis, som I har lyst til.
6
Brugeravatar
Rapfisk
Indlæg: 7067
Tilmeldt: 20. aug 2015, 16:27
Kort karma: 1430
Likede indlæg: 13276

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf Rapfisk » 2. aug 2016, 07:00

Jeg kan ikke helt forstå, hvorfor din bror og svigerinde ikke kan være med både dag og aften.

Hvornår skal vielsen foregå, og med hvem?

Jeg ville også tage en snak med vennen og evt. hans kone om hans opførsel forud for festen.
0
Livslinjen: 70 201 201
Wife2be
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. aug 2016, 05:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf Wife2be » 2. aug 2016, 07:09

Min bror må skam gerne være med begge tidspunkter, men ved ikke om han er interesseret da de bor langt væk og har fire børn med. Selvfølgelig kan de overnatte ved bedsteforældre, men ved bare ikke om han vil med

Det hele bunder ud i at jeg ikke gider ballade og alt skal gå gnidningsfrit. Vil også sige på dagen at ballade toleres ikke og kan de ikke leve op til det, ryger de ud uanset hvem de er.
0
Wife2be
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. aug 2016, 05:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf Wife2be » 2. aug 2016, 07:32

Man kunne skrive "i er inviteret til fest d. xxx. "

Eller et eller andet for at lave noget sjovt og anderledes :-)
0
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf Aima » 2. aug 2016, 07:46

Wife2be skrev:Min bror må skam gerne være med begge tidspunkter, men ved ikke om han er interesseret da de bor langt væk og har fire børn med. Selvfølgelig kan de overnatte ved bedsteforældre, men ved bare ikke om han vil med

Det hele bunder ud i at jeg ikke gider ballade og alt skal gå gnidningsfrit. Vil også sige på dagen at ballade toleres ikke og kan de ikke leve op til det, ryger de ud uanset hvem de er.


Men altså, dét at I er nødt til at informere om, at ballade ikke tolereres. På jeres bryllupsdag..? Ej, men jeg ved ikke. Måske er det bare mine egne referencerammer der ikke rækker, og jeg ved også godt det ikke helt var dét, tråden skulle handle om, vistnok, men har du overvejet, hvor meget bøvl I ville slippe for, hvis I fravalgte mennesker der ikke kan opføre sig ordentligt? Altså generelt i jeres liv? Hvorfor har I venner, som I ved, potentielt ødelægger jeres bryllupsdag?
11
I'll stick with hell no's and headphones...
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf Akehurst2 » 2. aug 2016, 07:50

Wife2be skrev:Min bror må skam gerne være med begge tidspunkter, men ved ikke om han er interesseret da de bor langt væk og har fire børn med. Selvfølgelig kan de overnatte ved bedsteforældre, men ved bare ikke om han vil med

Det hele bunder ud i at jeg ikke gider ballade og alt skal gå gnidningsfrit. Vil også sige på dagen at ballade toleres ikke og kan de ikke leve op til det, ryger de ud uanset hvem de er.


Så I bund og grund vil I gerne have et samlet arrangement om aftenen, men overvejer at lade være og i stedet holde to arrangementer af hensyn til en ven?

Hvorfor er det helt umuligt at tale med jeres ven på forhånd og fx lave en aftale om, at han ikke drikker alkohol? Og vil han være ked af ikke at komme med, hvis han alligevel ikke bryder sig om de andre gæster?

Jeg ville holde den fest, jeg havde lyst til og så ville jeg - hvis jeg ville holde fast i den her ven - holde en middag eller lignende for ham og hans partner på et senere tidspunkt, og fejre mit bryllup med ham der.
1
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf Akehurst2 » 2. aug 2016, 07:52

Rakel skrev:
Wife2be skrev:Man kunne skrive "i er inviteret til fest d. xxx. "

Eller et eller andet for at lave noget sjovt og anderledes :-)


Hilsen X & X.

Ellers ville den ryge ud her uden reservation af dagen.
Jeg forstår behovet for at genopfinde alting for at være enestående i dag, men ærligt vi ville ikke afsætte en dag i (travl) kalender uden konkret at kende til, hvem der indbyder til fest.

Dét kan så bare være os. Aner det ikke.


Altså, hvis jeg var rimelig sikker på, det ikke var en reklame, ville jeg ikke smide den ud, men afvente nærmere.

Men jeg ville ikke reservere dagen i den forstand, at jeg ville planlægge efter den eller friholde den, hvis der fx kom en anden invitation. Jeg ville altså ikke som sådan være imod konceptet, men det er jo så løst, at jeg ville behandle det tilsvarende lemfældigt.
1
Wife2be
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. aug 2016, 05:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf Wife2be » 2. aug 2016, 08:02

Vi vil adskille det af flere årsager. Af hensyn til ældre familie medlemmer og børn vil vi tage ud at spise om dagen med dem!

Den utilmative dag vil være familie og nærmeste om dagen og så fest om aftenen. Også inkl vores ven.

Jeg kan sagtens tale med ham om det igen, men er ikke sikker på at han vil kunne lade være med at tage det i sjov. Ved godt han lyder som en nar. Men vi har haft mange gode stunder med ham igennem de sidste 10 år. Derudover er det ikke hver gang det ender i at han går amok. Han vil bare gerne diskutere mv. Han vil så bare ikke få noget ud af ballade den dag, da han ikke kender ret mange og dem han kender tolererer absolut ikke hans ballade den dag. Og det er godt, fordi så ved jeg at de ikke prøver på noget. Ellers må konen drikke sig fuld og han køre hjem. Det er desværre bare vist flere gange at det blæser han på senere på aftenen.

Kan sagtens skrive hilsen x og x på, så gør det også sagen lidt sjovere, synes jeg :-)
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf godtnavn » 2. aug 2016, 08:07

Jeg ville altså heller ikke holde en dag fri hvis jeg ikke vidste hvem der bad mig om det.

Derudover, har I overvejet at I kan komme til at mangle vigtige mennesker på dagen ved ikke at sige det? Altså hvis nærmeste familie er inviteret til noget andet vil de nok ikke prioriterer jeres fødselsdag over f.eks. en vens fødselsdag hvor de blev inviteret før, hvor hvis de vidste det var bryllup ville de nok komme. Og jeg ville som andre ikke se den første "save the date" som en invitation og dermed sige ja til andet der dukkede op indtil jeg fik en reel invitation.

Gider slet ikke kommenterer på vennen, det har andre gjort godt :)
2
Wife2be
Indlæg: 15
Tilmeldt: 2. aug 2016, 05:58
Kort karma: 0
Likede indlæg: 1

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf Wife2be » 2. aug 2016, 08:10

Godt navn jeg tror du har misforstået, de får den anonyme først og så en rigtig ca to uger efter og i god tid inden festen. Selvfølgelig ved de hvem de skal til fest til, bare ikke de første dage efter modtagelsen af indbydelse nummer 1.
0
Akehurst2
Indlæg: 14144
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1259
Likede indlæg: 40586

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf Akehurst2 » 2. aug 2016, 08:11

godtnavn skrev:Jeg ville altså heller ikke holde en dag fri hvis jeg ikke vidste hvem der bad mig om det.

Derudover, har I overvejet at I kan komme til at mangle vigtige mennesker på dagen ved ikke at sige det? Altså hvis nærmeste familie er inviteret til noget andet vil de nok ikke prioriterer jeres fødselsdag over f.eks. en vens fødselsdag hvor de blev inviteret før, hvor hvis de vidste det var bryllup ville de nok komme. Og jeg ville som andre ikke se den første "save the date" som en invitation og dermed sige ja til andet der dukkede op indtil jeg fik en reel invitation.

Gider slet ikke kommenterer på vennen, det har andre gjort godt :)


Generelt vil de fleste jo prioritere bryllupper (også, hvis de er mere uformelle eller man ikke er med til vielsen) ret højt - det vil jeg også. Men det kræver jo, at man ved det er et bryllup, eller i hvert fald som det mindste at det er en meget vigtig fest.

Hvis man vil holde det som en overraskelse, så skal man som du skriver bare være indstillet på, at man risikerer at der er nogen, der ikke kommer.
2
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: fødselsdag ender i bryllup

Indlægaf godtnavn » 2. aug 2016, 08:13

Havde godt forstået der ville stå navne i den rigtige invitation, save the date plejer man bare at sende i god tid før invitationerne, sådan måske 1 år før begivenheden, og invitationerne nogle måneder før festen, det er i hvert fald det jeg har oplevet :) Hvorfor overhovedet sende den hvis de allerede 2 uger efter får den rigtige? Hvorfor ikke bare sende den rigtige med det samme?
1

Tilbage til "Fest og bryllup"