Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
HerErJeg
Indlæg: 4255
Tilmeldt: 5. jan 2016, 07:51
Kort karma: 108
Likede indlæg: 5065

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf HerErJeg » 12. mar 2024, 07:21

LittleLemon skrev:Jeg har kun 2 kusiner og 1 fætter. De er børn af min mors bror og vi havde et godt forhold til hinanden og sås tit som børn. Desværre er min mor og min onkel ikke på talefod længere og det betyder at mine kusiner og min fætter har cuttet kontakten til mig og min bror…selv på FB er vi slettet.

Min mand har mange fætre og kusiner som vi ser til både julefrokost, runde fødselsdage og fætter-kusine-fester. Det er hyggeligt og rart at følge lidt med i hinandens liv.

Min papfar ses også med sine fætre og kusiner der nu alle er ml 60 og 80 år gamle. Det har de gjort med et par års mellemrum hele livet. Senest lagde min papfar og mor hus til i efteråret, hvor alle kom og havde en super god dag sammen.

Jeg synes du skal prøve at invitere. Er der evt en af dem du har bare lidt kontakt med eller klikkede særlig godt med i jeres opvækst? Så tag fat i ham/hende og spørg om I skal arrangere noget sammen :)

Der er 1 fætter jeg ser engang om året. De andre ser jeg aldrig.
Jeg tænker også at prøve, men jeg synes alligevel der skal være rimelig tilslutning til ideen, hvis den skal føres ud i livet. I hvert fald 50%, dvs. 8 deltagere, ellers giver det ikke meget mening.
1
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 629
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1244

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf LittleLemon » 12. mar 2024, 08:13

HerErJeg skrev:
LittleLemon skrev:Jeg har kun 2 kusiner og 1 fætter. De er børn af min mors bror og vi havde et godt forhold til hinanden og sås tit som børn. Desværre er min mor og min onkel ikke på talefod længere og det betyder at mine kusiner og min fætter har cuttet kontakten til mig og min bror…selv på FB er vi slettet.

Min mand har mange fætre og kusiner som vi ser til både julefrokost, runde fødselsdage og fætter-kusine-fester. Det er hyggeligt og rart at følge lidt med i hinandens liv.

Min papfar ses også med sine fætre og kusiner der nu alle er ml 60 og 80 år gamle. Det har de gjort med et par års mellemrum hele livet. Senest lagde min papfar og mor hus til i efteråret, hvor alle kom og havde en super god dag sammen.

Jeg synes du skal prøve at invitere. Er der evt en af dem du har bare lidt kontakt med eller klikkede særlig godt med i jeres opvækst? Så tag fat i ham/hende og spørg om I skal arrangere noget sammen :)

Der er 1 fætter jeg ser engang om året. De andre ser jeg aldrig.
Jeg tænker også at prøve, men jeg synes alligevel der skal være rimelig tilslutning til ideen, hvis den skal føres ud i livet. I hvert fald 50%, dvs. 8 deltagere, ellers giver det ikke meget mening.


Så prøv at spørge ham om han har lyst til at I prøver at samle flokken. Det behøver jo ikke være noget fint - grill, øl og en kop kaffe er rigelig fint.
0
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 13075
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3546
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 56181
Kontakt:

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Ado » 12. mar 2024, 08:24

Nej tak, ellers tak.
Altså, jo hvis det er på min mors side af familien, så kom jeg med glæde. Men på min fars side er der 2 kusiner og 2-3 fætre, som jeg gerne vil se og som jeg er i kontakt med i dag også. Men resten? Hell no. Der blev sendt en gruppebesked ud på messenger for et halvt års tid siden med et forslag til at mødes, men nope. Der er simpelthen for mange prollede røvhuller blandt flokken til at jeg vil bruge min tid på det.
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4916
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Stars » 12. mar 2024, 08:27

Animi skrev:Jeg tror, jeg har været til én fætter/kusine-fest for 10-12 år siden. Hvis der blev holdt en i dag, ville jeg ikke tage med. Jeg har intet forhold til mine fætre og kusiner, nok især pga den store aldersforskel (de fleste e jævnaldrende med mine forældre)


Mine 2 kusiner er også omtrent på alder med min mor (ældste kusine er ½ år ældre end min moster), men jeg tænker da at en fætter/kusine-fest i så fald skulle være for flere generationer. Mine kusiners børn er jo ca på alder med min søster og mig.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Animi
Indlæg: 7537
Tilmeldt: 24. okt 2015, 14:47
Kort karma: 831
Likede indlæg: 19750

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Animi » 12. mar 2024, 08:34

Stars skrev:
Animi skrev:Jeg tror, jeg har været til én fætter/kusine-fest for 10-12 år siden. Hvis der blev holdt en i dag, ville jeg ikke tage med. Jeg har intet forhold til mine fætre og kusiner, nok især pga den store aldersforskel (de fleste e jævnaldrende med mine forældre)


Mine 2 kusiner er også omtrent på alder med min mor (ældste kusine er ½ år ældre end min moster), men jeg tænker da at en fætter/kusine-fest i så fald skulle være for flere generationer. Mine kusiners børn er jo ca på alder med min søster og mig.


Jeg har så mange fætre og kusiner, at hvis vi tager næste generation med også, så er vi alligevel så mange, at så kan vi ligeså godt bare holde én stor familiefest for alle :lol:
0
You know what the issue is with this world? Everyone wants a magical solution to their problem, and everyone refuses to believe in magic.
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7673
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 766
Likede indlæg: 21495

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Nesnay » 12. mar 2024, 10:02

Jeg ville helt ærligt ikke være særlig interesseret, men jeg ville muligvis føle en form for forpligtelse til at møde op.

Familiefester er mere pligt end fornøjelse for mig, så jeg har ikke behov for flere. Og når den ældre generation engang falder bort, tror jeg ikke, jeg kommer til at se langt de fleste af mine fætre og kusiner, i hvert fald ikke på min fars side af familien.

Men altså, derfor skal folk da bare slå sig løs med at arrangere. Mange mennesker har tydeligvis mere glæde af familiearrangementer i den udvidede familie, end jeg har :)

På min mors side af familien havde vi en del i min barndom/ungdom, men de er gået i stå.
0
Kanga
Indlæg: 2947
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 185
Likede indlæg: 3713

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Kanga » 12. mar 2024, 11:33

I min familie/min mors generation, der har man ikke brugt fætter/kusinefester. Jeg havde egentlig indtryk af, at det var en ting på Sjælland?

Anyway, jeg har kun relationer på min mors side af familien, og der har jeg 4 fætre/kusiner.
Min fætre har jeg intet med at gøre, og ses vi i anden sammenhæng, så har vi ikke noget at tale om. De er meget fåmælte.
Mine kusiner kunne bedre gå. Jeg har været tæt med dem begge som barn/ung, men det gled ud, da jeg i en årrække boede længere væk.
Min mor var en gang om året initiativtager til en komsammen, hvor mine bedsteforældre, moster, mine søskende, fætre, kusiner, deres påhæng, børn og børnebørn, svigerbørn mv. mødtes. Der var noget grill, folk havde selv mad og drikke med. Så spillede vi en masse havespil og hyggede.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11394
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1802
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23638

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Mani » 12. mar 2024, 14:18

På min mors side er vi 5 fætre/kusiner og de 4 af os ses på kryds og tværs - til konfirmationer/fødselsdage/fester/julefrokoster etc - vi er nok alle samlet 2-3 gange om året.
På min fars side var vi 10 fætre/kusiner. De 3 er væsentlig ældre end mig og de 2 væsentlig yngre. 3 af de jævnaldrende er jehovas vidner. Not gonna happen! Den sidste jævnaldrende er min søster, som jeg ikke ser...
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
godtnavn
Indlæg: 11187
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13046

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf godtnavn » 12. mar 2024, 17:52

Mine forældre har kun én søskende hver, så jeg har 2 kusiner på min mors side, og 2 på min fars side. Så her ville det ikke give så meget mening, vi er dog 5 søskende, og manden har lige så mange så vores børn har mange fætre og kusiner, de er dog meget spredt i alder hvor vores børn er de mindste på begge sider pt, tror dog der kommer nogle yngre på min side da min ene bror og lillesøster endnu ikke har børn. De ældste af vores børns fætre og kusiner er på alder med mig.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8987
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1523
Likede indlæg: 25709

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Madam Pomfrey » 12. mar 2024, 18:35

Vi har aldrig holdt "fætter-kusine" fest... Men der er typisk et par anledninger i løbet af året, hvor vi ses.

Jeg har på min fars side 5 fætre-kusiner, - gr. aldersforskel på min far og faster, at hun fik børn tidligt, han fik børn sent, så er der en stor aldersforskel og jeg og mine søstre er mere jævnalderende med deres børn.
Men mine fætre og kusiner, incl, børn, har altid været med til at fejre div. anledninger for os, og for vores børn.
Ligeledes blive vi inviteret med til fejring af div. hos dem. Ikke almindelige fødselsdage, men runde dage, markering af bryllupsdage, konfirmationer, studentergilder m.v.
Derudover så er der altid julefrokost 2. juledage, hvor de fleste dukker op med partnere, børn, og vel efterhånden også snart børnebørn.

Jeg har dog fravalgt at involvere den del af min familie i mine børns ting, når vi når efter konfirmationen, - ganske enkelt fordi vi bliver alt for mange så. Når vi bare er nærmeste familie - som jo så includerer mine børns fætre og kusiner, incl min kærestes familie, så er vi 20+ personer.

Ud over ovennævnte familie, har jeg også 5 fætre kusiner i USA, - dem har jeg kun set enkelte gange som barn, og er fb-ven med nogle af dem, men en relation er der jo ikke, - det er nok mest af alt bare "en god historie"
Og så har jeg en en stor familie i Norge, 3 fætre-kusiner, men heller ikke nogen jeg har en egentlig relation til, det er gledet ud, vi følger hinanden på SOME skriver tillykke med fødselsdage, liker et billede m.v.
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15502
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1252
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25929

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Delfin » 12. mar 2024, 21:55

Det er ikke noget, vi har brugt

På min mors side er vi 14 i alt. Vi så ikke meget til hinanden som børn og som voksne slet ikke, så vi kender nærmest ikke hinanden. Jeg har set tre af dem én gang hver inden for nok 10 år, efter vi fandt hinanden på Facebook. En fjerde har jeg vekslet få ord med i vores fælles FB-gruppe. Kusinerne har snakket om at samles på en gang, evt sammen med flere, hvis vi kan finde dem, men jeg tvivler på, at det kommer til at ske, og jeg gør ikke selv noget for det. Det har været sjovt at veksle lidt minder om vore bedsteforældre, men ellers har vi ikke meget tilfældes.

Jeg ikke hvor mange der er på min fars side. Jeg har aldrig kendt hverken dem eller hans søskende, men han havde 9 søskende, så der er nok et pænt antal fætre og kusiner
0
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2624
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 179
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3942

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Anlewi » 13. mar 2024, 06:13

Jeg har 1 fætter på min mors side og vi ses jævnligt til fødselsdage, julefrokoster, påskefrokost med mere.

På min fars side har jeg 4 fætre. Vi holder desværre ikke fætter/kusinefest. Jeg har prøvet at faciliterer det nogle gange og de bider ikke rigtig på. Den ene fætter på min fars side har jeg dog noget mere kontakt med og vi deltager i hinandens livsbegivenheder.
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Bergen
Indlæg: 7338
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11971

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Bergen » 13. mar 2024, 11:40

Det har aldrig været en ting i min familier ses med fætre/kusiner andet end til konfirmationer/bryllupper/lign og jeg har intet forhold til fætre/kusiner.
Jeg gør en aktiv indsats for, at børnene får et fætre/kusine firhold, der kan række over barndommen.
0
Julledyret
Indlæg: 441
Tilmeldt: 14. sep 2015, 19:34
Kort karma: 10
Geografisk sted: Hovedstaden
Likede indlæg: 415

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Julledyret » 15. mar 2024, 00:00

Jeg synes det er sjovt så forskellige familierelationer kan være, og hvor ofte vi ses på kryds og tværs. Der er enkelte jeg kun ser med års mellemrum fordi vi simpelthen intet har til fælles og der ikke længere er nogen bedsteforældre til at knytte os sammen.

Hvis der skulle være en af mine fætre eller kusiner, der inviterede til en større familiekomsammen, så ville jeg bestemt sætte pris på det og også deltage, hvis jeg kunne.


På min fars side har jeg 6 fætre/kusiner og vi er opvokset tæt på hinanden både i alder og geografi. Vores forældre har altid været nært knyttet trods diverse issues, og det gør at nu hvor vores fælles bedsteforældre for længst er borte, så holder vi fætre/kusiner hvert år i januar en komsammen eftersom vi ikke længere ses i juledagene. Det er typisk bare til pizza, øl og hygge og ikke noget fancy. Nogen gange er deres børn med, andre gange ikke.
Nogen af os ses løbende i løbet af året, min ene fætter bor jeg sågar hos ved bestemte anledninger og jeg er meget tæt med hans familie. Til større begivenheder dukker vi alle op og har det hyggeligt sammen, selvom vi er meget forskellige steder i livet.

På min mors side har jeg kun 3 (+ 1 der ikke lever længere) fætre/kusiner, hvoraf de to jeg er mest knyttet til bor i den modsatte landsdel. Dem gad jeg godt ses med oftere, da der kan gå år i mellem efter vi har mistet vores fælles bedsteforældre.
0
Vaniljestang
Indlæg: 151
Tilmeldt: 20. okt 2018, 12:57
Kort karma: 11
Likede indlæg: 449

Re: Fætter/kusinefest. Har I holdt noget?

Indlægaf Vaniljestang » 15. mar 2024, 06:33

Det er ikke en ting på hverken min fars eller mors side af familien. Ville jeg gide det nu hmmm.... ikke hvis det var middag omkring et bord zzzzz, men hvis vi skulle lave noget aktivt sammen så kunne jeg nok godt overtales. Det tror jeg faktisk kunne blive en god dag. Jeg har mange fætre/kusiner, men har ikke rigtig haft noget at gøre med dem i mange år. Det stoppede i teenage årene.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"