Hvordan skal et dansk julemarked være?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Santa
Indlæg: 9612
Tilmeldt: 13. aug 2015, 05:56
Kort karma: 995
Likede indlæg: 26893

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Santa » 19. dec 2023, 14:13

Hvis de politikere virkelig synes at det er så supervigtigt, at julemarkeder ikke må være kommercielle kapitalistreder, men skal være romantiske mormor-boder, så kunne de gøre en reel indsats.
Fx kunne de tage kontakt til udvalgte, små kunsthåndværkere og forretninger, som har unikke varer af den ønskede kaliber og tilbyde en bod uden beregning (aka KBHs kommune betaler for den). De kunne sætte madboder op, financiere julebelysning etc.
De kunne invitere skoler, daginstitutioner og plejehjem til at komme på besøg, så der kom gang i butikkerne og omtalen.
Så, det er bare i gang!

Men personligt synes jeg at det er pjattet og gider egentlig ikke at mine skattepenge går til det; kræmmermarkeder er sgu heller ikke hvad de har været, de er også fyldt med Kina-junk, gammelt slik i spandevis og sorte penge. Ok, sorte penge har der altid været der :D
2
Lad være med at læse mellem linjerne, der står stadig ikke noget. ;)
godtnavn
Indlæg: 11190
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13049

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf godtnavn » 19. dec 2023, 18:07

Jeg synes Christiania julemarked er hyggeligt, og jeg tager forbi næsten hvert år, synes dog sjældent jeg finder meget der, men jeg elsker det alligevel.

Der er mange mærkelige boder med folk der laver ting selv, hyggelig musik, godt madudvalg, fint pynt i boderne osv., og så er folk generelt rigitg søde og imødekommende der.
0
Sorenspige
Indlæg: 7136
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9520

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Sorenspige » 19. dec 2023, 20:43

godtnavn skrev:Jeg synes Christiania julemarked er hyggeligt, og jeg tager forbi næsten hvert år, synes dog sjældent jeg finder meget der, men jeg elsker det alligevel.

Der er mange mærkelige boder med folk der laver ting selv, hyggelig musik, godt madudvalg, fint pynt i boderne osv., og så er folk generelt rigitg søde og imødekommende der.


Hvordan er antallet af mennesker?
0
Brugeravatar
.Magic.
Indlæg: 10221
Tilmeldt: 27. apr 2021, 17:44
Kort karma: 1215
Likede indlæg: 18363

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf .Magic. » 19. dec 2023, 20:48

Her i byen er der julemarked med faste hytter hvor folk sælger ting. Det meste er fint og noget af det er håndlavet og andet er noget billigt skrammel som de tager overpriser for.
0
godtnavn
Indlæg: 11190
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13049

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf godtnavn » 20. dec 2023, 07:52

Sorenspige skrev:
godtnavn skrev:Jeg synes Christiania julemarked er hyggeligt, og jeg tager forbi næsten hvert år, synes dog sjældent jeg finder meget der, men jeg elsker det alligevel.

Der er mange mærkelige boder med folk der laver ting selv, hyggelig musik, godt madudvalg, fint pynt i boderne osv., og så er folk generelt rigitg søde og imødekommende der.


Hvordan er antallet af mennesker?


Da vi var der mandag eftermiddag var der god plads, der var mennesker men ikke sådan at man gik i en kødrand. Weekenderne er vidst ret proppede derude, så plejer at gå efter en hverdag eftermiddag.
0
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9867
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9590

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Spjaerten » 20. dec 2023, 07:59

godtnavn skrev:
Sorenspige skrev:
godtnavn skrev:Jeg synes Christiania julemarked er hyggeligt, og jeg tager forbi næsten hvert år, synes dog sjældent jeg finder meget der, men jeg elsker det alligevel.

Der er mange mærkelige boder med folk der laver ting selv, hyggelig musik, godt madudvalg, fint pynt i boderne osv., og så er folk generelt rigitg søde og imødekommende der.


Hvordan er antallet af mennesker?


Da vi var der mandag eftermiddag var der god plads, der var mennesker men ikke sådan at man gik i en kødrand. Weekenderne er vidst ret proppede derude, så plejer at gå efter en hverdag eftermiddag.


Jeg var der sidste søndag kl 12.30/13-14 ca og der var folk men ikke voldsom trængsel ej heller kø ved indgang. Men mange kom da vi gik
0
Tryk på * :slem:
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 629
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 32
Likede indlæg: 1244

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf LittleLemon » 20. dec 2023, 10:22

Det idéelle julemarked ville for mig være boder i små træhuse, hvor kunsthåndværkere sælger fine ting til hjemmet. Gerne både julepynt, smykker og div brugskunst. Feks keramik, skindluffer, træarbejde, strik, dør-kranse, glaskunst, pileflet, smykker osv. i ordentlig kvalitet og med faglighed og hjerte. Ud med Kina-plastik og ind med kvalitet.

På mad-fronten ser jeg ligeledes meget gerne ordentlig kvalitet og helst med et dansk/nordisk islæt. Ud med currywurst og æbleskiver fra Netto varmet i microovn og ind med gode supper, æbleskiver bagt på stedet, flæskestegssandwich, grillmedister med surdejsbrød, kandiserede æbler, hjemmelavet gløgg og spændende kryddersnaps, mjød osv at varme sig på.

Og så vil jeg sætte stor pris på at der er pyntet med gran, barkflis på området hvis der er smattet, nogle “olietønder” at varme hænder ved, borde og bænke, lys og gerne noget levende musik.
1
Brugeravatar
Spjaerten
Indlæg: 9867
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:58
Kort karma: 1863
Likede indlæg: 9590

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Spjaerten » 20. dec 2023, 11:55

Christiania har btw sidste dag i dag tul kl 18
0
Tryk på * :slem:
Sir Pimp Daddy Maximus
Indlæg: 102
Tilmeldt: 21. nov 2023, 21:29
Kort karma: 0
Likede indlæg: 11

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Sir Pimp Daddy Maximus » 20. dec 2023, 12:39

Spjaerten skrev:Christiania har btw sidste dag i dag tul kl 18


Ok, tak det må jeg ud til.
0
godtnavn
Indlæg: 11190
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 13049

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf godtnavn » 20. dec 2023, 16:26

Er der nogle af julemarkederne i indre by København det kan betale sig at kigge forbi? Evt bare for at få en lækker snack. Skal ordne nogle ting i indre by fredag og tænkte om der var et af dem der var værd at kigge på når jeg alligevel er der.
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21990
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2517
Likede indlæg: 59678

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf DetSorteCirkus » 22. dec 2023, 08:42

Socialdemokratiet har åbenbart stærke følelser for generiske julemarkeder, og al debat er slut-forbudt og elitært københavnersnobberi.

https://www.berlingske.dk/kultur/s-ordf ... gjort-jens

https://politiken.dk/debat/debatindlaeg ... ste-skuffe

Den sidste er bag betalingsmur, men her er en smagsprøve:

"Julemarkederne i København er ikke særligt københavnske«, siger Mia Nygaard (R) til Politiken den 18. december. Man må forstå, at folkeligheden i de danske julemarkeder ikke hører hjemme i en moderne og pulserende storby som København. Man vil hellere have stilistisk rene linjer og moderne og trendy arrangementer. Hvor kedeligt og elitært kan det blive? Og hvad har en grillpølse nu gjort Radikale Venstre?

Julemarkeder er en uundværlig del af Københavns kulturliv og bidrager til, at byen ikke kun er for de cortado-drikkende, surdejsbrødsspisende og Weekendavisen-læsende småborgerlige personer med en indkomst langt over landsgennemsnittet. "

Selvfølgelig må man være for tysk massefranchaise, men retorikken lugter efter min mening af, at det egentlig ikke så meget handler om julemarkeder som om at forsøge at stjæle markedsandele fra DF og DD.
Og/eller om at de pågældende politikere har økonomiske interesser i de nævnte markeder.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4916
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 191
Likede indlæg: 6531

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf Stars » 22. dec 2023, 08:54

DetSorteCirkus skrev:Socialdemokratiet har åbenbart stærke følelser for generiske julemarkeder, og al debat er slut-forbudt og elitært københavnersnobberi.

https://www.berlingske.dk/kultur/s-ordf ... gjort-jens

https://politiken.dk/debat/debatindlaeg ... ste-skuffe

Den sidste er bag betalingsmur, men her er en smagsprøve:

"Julemarkederne i København er ikke særligt københavnske«, siger Mia Nygaard (R) til Politiken den 18. december. Man må forstå, at folkeligheden i de danske julemarkeder ikke hører hjemme i en moderne og pulserende storby som København. Man vil hellere have stilistisk rene linjer og moderne og trendy arrangementer. Hvor kedeligt og elitært kan det blive? Og hvad har en grillpølse nu gjort Radikale Venstre?

Julemarkeder er en uundværlig del af Københavns kulturliv og bidrager til, at byen ikke kun er for de cortado-drikkende, surdejsbrødsspisende og Weekendavisen-læsende småborgerlige personer med en indkomst langt over landsgennemsnittet. "

Selvfølgelig må man være for tysk massefranchaise, men retorikken lugter efter min mening af, at det egentlig ikke så meget handler om julemarkeder som om at forsøge at stjæle markedsandele fra DF og DD.
Og/eller om at de pågældende politikere har økonomiske interesser i de nævnte markeder.


Men hvis det er så vigtigt - er det så ikke "bare", at kommunen giver tilladelse til 2-3 kommercielle markeder og så selv arrangerer nogle stykker, hvor de inviterer kommunens foreninger/ beskæftigelsesprojekter/ velgørende organisationer til at have nogle boder?
Så der er lidt af det hele.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17384
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3595
Likede indlæg: 42410

Re: Hvordan skal et dansk julemarked være?

Indlægaf LaMariposa » 22. dec 2023, 13:02

Ved ikke, om der stadig er julemarked i Ridehuset i Århus, men det husker jeg i hvert fald som hyggeligt og også med forskellig brugskunst.
0
:lun: Be brave

Tilbage til "Fest og bryllup"