Udgifterne til julemiddag mv.

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4897
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8821

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf Skorstenen » 18. dec 2023, 14:36

Værterne betaler. Jeg har dog frivilligt tilbudt at medbringe vin, en julesalat og kogte kartofler til de brunede og der blev sagt ja tak.
0
Brugeravatar
Skorstenen
Indlæg: 4897
Tilmeldt: 23. maj 2016, 15:58
Kort karma: 553
Likede indlæg: 8821

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf Skorstenen » 18. dec 2023, 14:37

Skorstenen skrev:Værterne betaler. Jeg har dog frivilligt tilbudt at medbringe vin, en julesalat og kogte kartofler til de brunede og der blev sagt ja tak.

Glemte at vi selv skal holde julefrokosten dagen efter, for de samme mennesker, og der betaler vi maden. Folk medbringer selv drikkevarer udover snaps og kaffe
0
Brugeravatar
AFK
Indlæg: 3078
Tilmeldt: 6. maj 2022, 10:54
Kort karma: 42
Likede indlæg: 5309

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf AFK » 18. dec 2023, 17:10

Det er aldrig mig, der holder. Jeg spørger altid om jeg skal tage noget med eller om der er noget brugerbetaling.
0
You can't truly call yourself "peaceful" unless you're capable of great violence. If you're not capable of violence, you're not peaceful. You're harmless.

Important distinction.
Brugeravatar
catnip
Indlæg: 4669
Tilmeldt: 13. aug 2015, 13:47
Kort karma: 684
Likede indlæg: 21390

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf catnip » 18. dec 2023, 17:24

Hvis vi holder hos mine forældre tager vi vinen (fordi så får vi en vin vi kan lide, og fordi det også er en fin gestus) og mandelgave med. Jeg spørger altid om vi skal deles om udgifterne, men det vil de ikke høre tale om. Holder vi i Florida deles vi om udgifterne, og jeg laver nogle danske retter til middagen (det synes de er meget spændende og eksotisk :D). Jeg synes egentlig det hele er mere hyggeligt, afslappet og mere nede på jorden i Florida. Der er plads til nye retter, alle tager lidt med, og vi tager det som det kommer. Måske kommer der uventede gæster. Det hele foregår bare lidt mere organisk.
1
- Nevertheless she persisted -
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6734
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1199
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9714

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf FrøkenM » 18. dec 2023, 17:34

Vi deler udgifterne således at værterne står for julemiddag, en medbringer drikkevarer (minus vin, som min far og onkel helst selv vil vælge), en anden medbringer juleslik til kaffen. Min mormor køber mandelgave og jeg køber en julebuket til bordet. I år lægger min tante og onkel hus til og min far hjælper med maden. Sådan har det været så længe jeg kan huske og uanset hvor vi har holdt jul.

I år har jeg sat mig på blomster fordi jeg ellers ikke kan få lov til at bidrage - og det vil jeg gerne.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Kanga
Indlæg: 2936
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 182
Likede indlæg: 3671

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf Kanga » 18. dec 2023, 21:00

Vi har aldrig decideret inviteret, men blot aftalt, at det var hos os. Vi har købt ind og betalt stort set alt. Svigermor tager en salat med. Sødt til kaffen og mandelgave har nogen gange været lagt ud til andre.

Den eneste gang, vi har 'fået noget for ulejligheden', var da mine forældre holdt jul her. Der fik vi et gavekort på 1000,-, udover vores vanlige julegaver, som tak.

Jeg synes egentlig, at det er fair, at alle bidrager lidt. Selvfølgelig kan der være noget i forhold til om man kommer langt fra, skal booke overnatning osv. Men der, hvor man bor tæt på hinanden, synes jeg godt.man kan deles om opgaverne (og udgifterne).
1
Brugeravatar
MissIce
Indlæg: 473
Tilmeldt: 17. dec 2015, 20:01
Kort karma: 123
Likede indlæg: 1412

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf MissIce » 18. dec 2023, 21:40

For 2 år siden måtte vi gentænke juleaften, da mine forældre solgte deres hus, og derfor ikke havde plads til at holde jul, som de ellers har gjort siden før min søster og jeg eksisterede.

Min mand og jeg er de eneste, der har pladsen til at holde juleaften, så nu har vi "overtaget" juleaften. Vi har indført den tradition, at vi uddelegerer opgaver. Min søster og svoger tager flæskesteg med, min far står for vinen, min mor laver ris a la mande, rødkål og æbler. Min moster og voksne fætter tager medisterpølse, sodavand og øl med. De år, hvor mine svigerforældre har lyst til at deltage, tager de ænder med, ellers steger vi ænder. Og så står min mand og jeg for alt hvad der har med kartofler at gøre, surt, kirsebærsauce og konfekt og slik.

Traditionen er ikke opstået på grund af udgiften, men fordi vi ikke har ovnplads til at stege ænder, flæskesteg(e) og medister på en gang. Og da vi første gang skulle have puslespillet til at gå op, bød de inviterede selv ind med, hvad de gerne ville tage med. Fx. er min far den der ved mest om vin, min moster bor lige i nærheden af den slagter, som familien har handlet julemedister hos i en menneskealder, og det er kun min mor, der kan lave den helt rigtige ris a la mande.

Så vi er vist landet på en model, som passer vores familie. Alle har hver deres opgave, som de selv har valgt, og ingen står med alt det praktiske og økonomiske alene.
2
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21959
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2516
Likede indlæg: 59579

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf DetSorteCirkus » 18. dec 2023, 21:55

Min far og jeg er altid hos ham i julen, og derfor deles vi om udgifterne. Det ville stride imod mine principper hvert år som voksen at holde jul med alt betalt.
1
Sorenspige
Indlæg: 7115
Tilmeldt: 29. sep 2015, 06:34
Kort karma: 969
Likede indlæg: 9489

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf Sorenspige » 19. dec 2023, 14:20

Mine svigerforældre medbringer and, og den betaler de. Resten står og betaler vi for. Anden juledag holder svigerforældrene til gengæld julefrokost, hvor de betaler det hele.

Sidste år holdt vi jul hos min mor, og jeg foreslog, at vi betalte halvdelen, men det måtte vi ikke.
0
Brugeravatar
LittleLemon
Indlæg: 600
Tilmeldt: 17. maj 2023, 20:55
Kort karma: 30
Likede indlæg: 1173

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf LittleLemon » 19. dec 2023, 15:13

Vi holder altid julen hos os (efter vi købte hus for 7 år siden) og vi betaler og laver alt maden.

Vinen beder vi vores forældre (i år er det mine der kommer) om at medbringe.
0
IrmaPigen
Indlæg: 7808
Tilmeldt: 17. apr 2016, 06:38
Kort karma: 973
Likede indlæg: 12476

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf IrmaPigen » 10. feb 2024, 07:50

Jeg har holdt jul de sidste par år, men uddelegerer. Men det er mest for at undgå at skulle lave det hele selv, og ikke økonomisk motiveret.
0
MissB
Indlæg: 2392
Tilmeldt: 30. apr 2017, 20:02
Kort karma: 259
Likede indlæg: 2257

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf MissB » 11. feb 2024, 06:49

Vi har holdt jul de sidste 3 år for mine forældre. Der betaler vi lidt ad hoc, men ingen står for det hele.


Vi har ikke decideret inviteret til jul, det er noget vi har talt om alle sammen i forhold til vores søn, sengetider osv.

Vi hjælpes alle med at lave maden, rydde op osv.

Når mine svigerforældre også er med, så plejer de st have vin med, en waldorfsalat og en masse slik (både til jul og efter :D). Og de hjælper også til på lige fod med madlavning og oprydning. De har også udgifter til bro og benzin, samt er begge pensionister, så jeg ville ikke forvente at de betalte mere.
0
Fræksak
Indlæg: 2494
Tilmeldt: 5. nov 2015, 19:06
Kort karma: 470
Likede indlæg: 4233

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf Fræksak » 12. feb 2024, 20:44

Indtil jeg var ca. 40, var vi på skift hos mine forældre og mine to sæt svigerforældre. Der betalte de alting, men vi kom selvfølgelig med værtindegaver og tilbød at tage diverse med, hvilket aldrig var relevant.

Nu er der tyndet lidt ud i bedsteforældreflokken, og de er også ved at være gamle efterhånden, så den sidste håndfuld år har vi holdt og dermed betalt. Min far nyder dog at komme med vinen, og alle er enige om, at det SKAL være min mors ris a l'amande, så det kommer de med.
0
ajnaM
Indlæg: 10037
Tilmeldt: 23. feb 2016, 08:02
Kort karma: 1058
Likede indlæg: 27483

Re: Udgifterne til julemiddag mv.

Indlægaf ajnaM » 13. feb 2024, 12:27

Vi holder, vi betaler. Men "vi" er her en udvidet flok, da vi holder det i sommerhuset, som vi har sammen med mine forældre og min onkel og hans kone, så reelt er vi tre familier om både at betale og lave arbejdet.

Andre tager måske lidt slik til juletræet eller en flaske vin med. Men altså, alt i alt er det ikke rigtig noget, der batter, når man tænker på, hvad sådan en jul egentlig koster. :tie: Vi var 24 til jul i år - det er godt nok meget and, flæskesteg, sovs og drikkevarer, der bliver fortæret på sådan en aften.
0
Some men hunt for sport, others hunt for food. The only thing I’m hunting for, is an outfit that looks good…

Tilbage til "Fest og bryllup"