De bedste danske julemarkeder?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf Wizzze » 28. nov 2021, 08:35

Jeg må med skam erkende at jeg har bedre styr på julemarkeder i udlandet, end jeg har på julemarkeder herhjemme :genert:

Når jeg tænker danske julemarkeder, så er det umiddelbart Tivoli, den gamle by, og de andre steder her i København, som dukker op. Men der er jo mange flere, og nogen måske endda bedre end dem fra storbyerne?

Så hvilke er de bedste danske julemarkeder?

I min verden er er godt julemarked, et hvor man kan nyde lidt godt til ganen mens man går rundt og kigger, et hvor man kan få nogle lækre specialiteter med hjem, til at øge julestemningen, og så hvor kan kan købe noget håndlavet pynt og varer, som man ikke finder identisk i Tiger eller Søstreme Grene.
0
Do as I say! :whip:
Muddi
Indlæg: 3438
Tilmeldt: 8. nov 2015, 13:34
Kort karma: 411
Likede indlæg: 2513

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf Muddi » 28. nov 2021, 11:29

Er det lige meget hvor i Danmark det er?

Her i Viborg, gør de virkelig meget ud af det, både hvad angår pynt rundt omkring i byen, og julemarked. Her er både godt til ganen både “fornuftigt” og sødt, boder med fysiske ting (ved ikke hvor meget, har ikke fået kigget så grundigt endnu) og et ordentligt spark til julestemningen. Derudover er her musisk julekalender, med underholdning hver dag.
0
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6469

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf Stars » 28. nov 2021, 12:31

Odense kunne jeg godt li’, da vi var der for to år siden. Der var også flere boder, som solgte håndlavede ting.

Jeg har planer om en dag at komme til Ribe i december (forhåbentlig til næste år) - de reklamerer en del for “Peters jul”.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4882
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 190
Likede indlæg: 6469

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf Stars » 28. nov 2021, 12:32

Nå ja - og min søster har planer om Nyvang i år.
0
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Lykke
Indlæg: 6936
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6465

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf Lykke » 28. nov 2021, 12:35

Denne weekend er der julemarked i Storms Pakhus i Odense. Sådan noget er jeg meget mere til, end de der julemarkeder med hytter.
0
Brugeravatar
RavenClaw
Indlæg: 5416
Tilmeldt: 15. maj 2016, 17:27
Kort karma: 665
Geografisk sted: Fyyyn
Likede indlæg: 13961

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf RavenClaw » 28. nov 2021, 14:48

Nordatlantisk Hus i Odense har også holdt julemarked denne weekend med håndværk fra Grønland, Færøerne og Island.
0
Have you ever been so annoying you caused the reinvention of an entire literary genre?
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 682
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf Kruspersille » 28. nov 2021, 20:44

Hvis man er til lidt anderledes design-julemarkeder kan jeg anbefale The lab i Kbh. NV. Det er ret lækre ting, der sælges:
https://oplevelser-i-koebenhavn.dk/begi ... b-kitchen/
Flids julemarked i Nørrebrohallen plejer også at være godt (kan godt være lidt crowdet). Begge dele er indendørs, så det er jo ikke den helt ægte julemarkedsstemning, The lab er hyggeligere end Flid.
Jeg har også hørt godt om julemarkederne på Grantoftegård og Esrom kloster, og jeg har engang været på Kronborg, men ikke på selve pladsen, men i gallerierne/caféerne ved siden af. Det var hyggeligt, meget julet.

Jeg hader virkelig de julemarkeder på Nytorv og på Højbro Plads med crappede u-julede ting made in china og klam fudge. Jeg synes nærmest, de er depri.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23351

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf Mani » 28. nov 2021, 20:54

Kruspersille skrev:Hvis man er til lidt anderledes design-julemarkeder kan jeg anbefale The lab i Kbh. NV. Det er ret lækre ting, der sælges:
https://oplevelser-i-koebenhavn.dk/begi ... b-kitchen/
Flids julemarked i Nørrebrohallen plejer også at være godt (kan godt være lidt crowdet). Begge dele er indendørs, så det er jo ikke den helt ægte julemarkedsstemning, The lab er hyggeligere end Flid.
Jeg har også hørt godt om julemarkederne på Grantoftegård og Esrom kloster, og jeg har engang været på Kronborg, men ikke på selve pladsen, men i gallerierne/caféerne ved siden af. Det var hyggeligt, meget julet.

Jeg hader virkelig de julemarkeder på Nytorv og på Højbro Plads med crappede u-julede ting made in china og klam fudge. Jeg synes nærmest, de er depri.

De er vel også som alle andre steder og alpehytter er bare ikke særlig dansk: https://www.berlingske.dk/arkitektur/ko ... aNW_FSaFyQ
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Kruspersille
Indlæg: 682
Tilmeldt: 6. nov 2015, 14:13
Kort karma: 35
Likede indlæg: 770

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf Kruspersille » 28. nov 2021, 20:58

Mani skrev:
Kruspersille skrev:Hvis man er til lidt anderledes design-julemarkeder kan jeg anbefale The lab i Kbh. NV. Det er ret lækre ting, der sælges:
https://oplevelser-i-koebenhavn.dk/begi ... b-kitchen/
Flids julemarked i Nørrebrohallen plejer også at være godt (kan godt være lidt crowdet). Begge dele er indendørs, så det er jo ikke den helt ægte julemarkedsstemning, The lab er hyggeligere end Flid.
Jeg har også hørt godt om julemarkederne på Grantoftegård og Esrom kloster, og jeg har engang været på Kronborg, men ikke på selve pladsen, men i gallerierne/caféerne ved siden af. Det var hyggeligt, meget julet.

Jeg hader virkelig de julemarkeder på Nytorv og på Højbro Plads med crappede u-julede ting made in china og klam fudge. Jeg synes nærmest, de er depri.

De er vel også som alle andre steder og alpehytter er bare ikke særlig dansk: https://www.berlingske.dk/arkitektur/ko ... aNW_FSaFyQ


Haha, jeg kan ikke læse artiklen, men jeg kan forstå, jeg ikke er alene :D Jeg har bare svært ved at sætte mig ind i, at nogle ligefrem kommer i julestemning på sådan nogle markeder.
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11295
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23351

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf Mani » 28. nov 2021, 21:02

Kruspersille skrev:
Mani skrev:
Kruspersille skrev:Hvis man er til lidt anderledes design-julemarkeder kan jeg anbefale The lab i Kbh. NV. Det er ret lækre ting, der sælges:
https://oplevelser-i-koebenhavn.dk/begi ... b-kitchen/
Flids julemarked i Nørrebrohallen plejer også at være godt (kan godt være lidt crowdet). Begge dele er indendørs, så det er jo ikke den helt ægte julemarkedsstemning, The lab er hyggeligere end Flid.
Jeg har også hørt godt om julemarkederne på Grantoftegård og Esrom kloster, og jeg har engang været på Kronborg, men ikke på selve pladsen, men i gallerierne/caféerne ved siden af. Det var hyggeligt, meget julet.

Jeg hader virkelig de julemarkeder på Nytorv og på Højbro Plads med crappede u-julede ting made in china og klam fudge. Jeg synes nærmest, de er depri.

De er vel også som alle andre steder og alpehytter er bare ikke særlig dansk: https://www.berlingske.dk/arkitektur/ko ... aNW_FSaFyQ


Haha, jeg kan ikke læse artiklen, men jeg kan forstå, jeg ikke er alene :D Jeg har bare svært ved at sætte mig ind i, at nogle ligefrem kommer i julestemning på sådan nogle markeder.

Jeg er enig. Der er dog et bud på en løsning i artiklen :D

Det, man imidlertid kan håbe, er, at vi får en dansk bearbejdning af alpehytterne. Ligesom med juletræet. Da nogle fandt på at hænge flagguirlander og rød-hvide, flettede hjerter på det, blev det et stykke dansk design, en del af den nationalromantiske oprustning i 1800-tallet.

På samme måde burde stadsarkitekten udskrive en konkurrence for unge arkitektstuderende: Design en dansk glühweinalpehytte: En julebod, der kan repræsentere ægte dansk formgivning og julebegejstring! Og som naturligvis er både bæredygtig og genanvendelig.

På samme måde kunne vi måske få en nynordisk fortolkning af alle de invasive madvarer, der kommer med alpehytterne. Churros er jo egentlig bare æbleskiver, så det går nok med dem, men fudge? Og fransk nougat?

Nej, der må nogle mere danske madvarer til, så er der ingen tvivl om, at julemarkederne vil vinde et mere naturligt fodfæste og blive en lige så ægte, dansk juleting som gode gamle »Last Christmas«.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Artem
Indlæg: 8733
Tilmeldt: 5. jul 2017, 22:27
Kort karma: 512
Likede indlæg: 7204

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf Artem » 28. nov 2021, 23:52

Hmm kunne være man skulle prøve sådan et julemarked en dag for det lyder da meget hyggeligt.
Dog er det mit indtryk at det koster penge mange steder at komme ind? Og det virker for ulogisk i min mening at skulle give penge for at komme ind på et marked... :gruble:
Ja og så tvivler jeg også lidt på at jeg reelt vil købe noget der... For hvad skulle det være...
0
Hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater!
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf Wizzze » 29. nov 2021, 07:10

Artem skrev:Hmm kunne være man skulle prøve sådan et julemarked en dag for det lyder da meget hyggeligt.
Dog er det mit indtryk at det koster penge mange steder at komme ind? Og det virker for ulogisk i min mening at skulle give penge for at komme ind på et marked... :gruble:
Ja og så tvivler jeg også lidt på at jeg reelt vil købe noget der... For hvad skulle det være...


Er det ikke kun Tivoli og den gamle by som koster indgang, og det er jo forlystelser, som så også har et julemarked/stader. Dem på de forskellige bytorv koster vel ikke noget i adgang? :gruble:
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Pandesteg
Indlæg: 13010
Tilmeldt: 19. sep 2015, 16:43
Kort karma: 1556
Likede indlæg: 21764

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf Pandesteg » 29. nov 2021, 07:10

Jeg har tidligere været ret begejstret for Jul på Gavnø, men jeg synes de (i hvert fald før i tiden) lukker ALT for mange mennesker ind til det er ægte hyggeligt, man går som sild i en tønde. Jeg har dog ikke været der siden corona kom, så det kan være det er bedre nu. Det ligger dog altid ret tidligt, i start/midt november så vidt jeg husker.
Ellers kan jeg bedst lide de helt små julemarkeder, f.eks. Jul på Stationen i Sorø, hvor der kommer kunsthåndværkere og smallmakers som man ikke lige møder andre steder. Var også til julemarked på Holmegaard glasværk, som faktisk var ret fint.
2
Don’t drink the Kool-Aid! :deer:
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16219
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1405
Likede indlæg: 30161

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf TinaW » 29. nov 2021, 07:27

Wizzze skrev:
Artem skrev:Hmm kunne være man skulle prøve sådan et julemarked en dag for det lyder da meget hyggeligt.
Dog er det mit indtryk at det koster penge mange steder at komme ind? Og det virker for ulogisk i min mening at skulle give penge for at komme ind på et marked... :gruble:
Ja og så tvivler jeg også lidt på at jeg reelt vil købe noget der... For hvad skulle det være...


Er det ikke kun Tivoli og den gamle by som koster indgang, og det er jo forlystelser, som så også har et julemarked/stader. Dem på de forskellige bytorv koster vel ikke noget i adgang? :gruble:


Egeskov slot tager også entre til deres julemarked.
0
Brugeravatar
lillebjoern
Indlæg: 5391
Tilmeldt: 13. aug 2015, 15:39
Kort karma: 703
Likede indlæg: 10408

Re: De bedste danske julemarkeder?

Indlægaf lillebjoern » 29. nov 2021, 08:31

Jeg synes Nyvang er rigtig hyggeligt og vil gerne nå derned hvis de har julemarked efter d. 5. december. Det er jo en hel lille landsby, hvor man går rundt i gamle købmandsforretninger, stalde og vist nok også en mølle.
0
If you love something, set it free. Unless it’s a tiger.
:danse:

Tilbage til "Fest og bryllup"