Priser Polterabend?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf HappyPaww » 15. jun 2020, 09:08

Aima skrev:
HappyPaww skrev:Og så håber og tror jeg også at gruppen vil deltage med glæde, og ikke som en sur pligt, som nogen tilsyneladende mener det er...


Helt for egen retning, men jeg får nærmest sådan lidt en anklagende vibe? Og jeg forstår oprigtigt godt det er nederen, hvis noget man betragter som en stor begivenhed i ens liv, bliver italesat som lidt af en pligt for nogle af de mennesker, der betyder rigtigt meget, men hvad skal vi næsten gøre ved det? Som jeg skrev før både deltager og betaler jeg uden at blinke, for mine nære veninders polterabender, og jeg møder veludhvilet og positiv op og får det absolut bedste ud af det, og jeg er ret sikker på, majoriteten af “Vil egentlig helst være fri”-gruppen gør det samme. Det handler jo virkelig ikke om noget personligt, det handler udelukkende om, at alt hvad der forbindes med polterabend, for mit vedkommende hvert fald, bare er seriøst drænende. Jeg hev anyday (mindst) 12 timer ud af kalenderen for mine nære veninder, jeg ville bare foretrække at bruge dem anderledes end på polterabend-formatet :)

Jo du har da ret - og det er da super ærgerligt, at man sjældent kan finde formater der gør at alle har en fantastisk dag. Men det er lidt ligesom hele den diskussion der altid er omkring fx Baby Shower og barnedåb (som tit er dødens pølse for de fleste andre end dem der holder dåben :devil:).

Jeg håber bare at folk gør som dig og møder op, og deltager i arrangementet med et åbent sind, og en positiv indstilling til at have en sjov og festlig dag med bruden og de andre deltagere - for det er desværre langt fra alitd tilfældet. Har oplevet en del, der sidder og er tydeligt sure og negative, nægter at deltage i aktiviteter mm., og så er det egentlig bedre for alle parter, hvis de ikke vælger at deltage.

Men jeg ville personligt blive meget skuffet over veninder, der ikke vil være med bare fordi det ikke der deres type arrangement (disclaimer: med mindre der er bagvedliggende dybere årsager a la stress, psykiske problemstillinger, diagnoser, helbred mm).
0
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11309
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23385

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf Mani » 15. jun 2020, 15:13

De polterabender jeg har været til de seneste år har ligget i lejet omkring 800 kr. Det giver jeg gerne for en skøn dag brugt på at fejre mine veninder. Jeg ser det ikke som et beløb kun brugt på dem men på os og vores venskab.

Jeg er selvfølgelig også så priviligeret at jeg har råd. De gange jeg har været arrangør har jeg stukket en føler ud først og gjort mit bedste for at der er plads til alle.
5
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
godtnavn
Indlæg: 11159
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1104
Likede indlæg: 12978

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf godtnavn » 15. jun 2020, 15:44

Jeg synes polterabend er hyggelige! Jeg elsker og barnedåb, bryllupper, fødselsdage osv.. Der er enkelte gange hvor jeg ikke er fan, men det er f.eks. en veninde hvor jeg elsker vores fælles vennegruppe, men slet ikke kan holde hendes andre veninder ud, sådan en polterabend skal jeg til i år (hvis den ikke ender latterlig dyr), og det er første polterabend jeg ikke glæder mig til.
0
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf TomKah » 15. jun 2020, 16:51

HappyPaww skrev:
Aima skrev:
HappyPaww skrev:Og så håber og tror jeg også at gruppen vil deltage med glæde, og ikke som en sur pligt, som nogen tilsyneladende mener det er...


Helt for egen retning, men jeg får nærmest sådan lidt en anklagende vibe? Og jeg forstår oprigtigt godt det er nederen, hvis noget man betragter som en stor begivenhed i ens liv, bliver italesat som lidt af en pligt for nogle af de mennesker, der betyder rigtigt meget, men hvad skal vi næsten gøre ved det? Som jeg skrev før både deltager og betaler jeg uden at blinke, for mine nære veninders polterabender, og jeg møder veludhvilet og positiv op og får det absolut bedste ud af det, og jeg er ret sikker på, majoriteten af “Vil egentlig helst være fri”-gruppen gør det samme. Det handler jo virkelig ikke om noget personligt, det handler udelukkende om, at alt hvad der forbindes med polterabend, for mit vedkommende hvert fald, bare er seriøst drænende. Jeg hev anyday (mindst) 12 timer ud af kalenderen for mine nære veninder, jeg ville bare foretrække at bruge dem anderledes end på polterabend-formatet :)

Jo du har da ret - og det er da super ærgerligt, at man sjældent kan finde formater der gør at alle har en fantastisk dag. Men det er lidt ligesom hele den diskussion der altid er omkring fx Baby Shower og barnedåb (som tit er dødens pølse for de fleste andre end dem der holder dåben :devil:).

Jeg håber bare at folk gør som dig og møder op, og deltager i arrangementet med et åbent sind, og en positiv indstilling til at have en sjov og festlig dag med bruden og de andre deltagere - for det er desværre langt fra alitd tilfældet. Har oplevet en del, der sidder og er tydeligt sure og negative, nægter at deltage i aktiviteter mm., og så er det egentlig bedre for alle parter, hvis de ikke vælger at deltage.

Men jeg ville personligt blive meget skuffet over veninder, der ikke vil være med bare fordi det ikke der deres type arrangement (disclaimer: med mindre der er bagvedliggende dybere årsager a la stress, psykiske problemstillinger, diagnoser, helbred mm).


Jeg har altid deltaget med et smil, men heller aldrig været til vilde polterabender.
Jeg tror bare ikke jeg helt forstår hvorfor de udviklede sig fra - nu render vi rundt på Strøget, drikker os fulde og går i byen - til sådan en dag fyldt med (dyre) aktiviteter. Det er nærmest sådan et helt teambuilding event med en gruppe mennesker som sandsynligvis ikke har andet til fælles end at de kende samme kvinde.

Men jeg har også været på så mange teambuilding events efter 20 år på arbejdsmarkedet.
6
Brugeravatar
Torn
Indlæg: 2840
Tilmeldt: 29. dec 2015, 10:21
Kort karma: 169
Likede indlæg: 3480

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf Torn » 16. jun 2020, 07:27

Det normale leje i min omgangskreds er 500-1000 kr. De fleste af os er nye på arbejdsmarkedet, enkelte er fortsat studerende.

Min egen polterabend kostede vist kun 300 kr. + man skulle medbring lidt til brunch og drikkevarer til sig og til mig. Alle var på SU den gang, så mine søstre prioriterede budget frem for vilde oplevelser - og jeg havde en virkelig skøn polterabend.
1
Brugeravatar
Joe
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 4. sep 2015, 19:03
Kort karma: 759
Likede indlæg: 12397

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf Joe » 16. jun 2020, 08:20

Jeg håber ikke de fleste kommende brude (og gomme?) ved, hvor meget drama der ligger i at arrangere en polterabend. Jeg har arrangeret nogle stykker, deltaget i en del flere, og kun den ene, jeg har arrangeret, er gået snorlige. Der har heldigvis aldrig været drama på det plan, Aima beskriver, men dog nok til, jeg håber, jeg aldrig skal være planlægnings primus motor igen.

Jeg ved desværre også godt at der var mild utilfredshed i baggrunden ved planlægningen af min polterabend, der fandt sted i 2018. Det prøver jeg at ignorere.
2
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7638
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21318

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf Nesnay » 16. jun 2020, 13:28

Joe skrev:Jeg håber ikke de fleste kommende brude (og gomme?) ved, hvor meget drama der ligger i at arrangere en polterabend. Jeg har arrangeret nogle stykker, deltaget i en del flere, og kun den ene, jeg har arrangeret, er gået snorlige. Der har heldigvis aldrig været drama på det plan, Aima beskriver, men dog nok til, jeg håber, jeg aldrig skal være planlægnings primus motor igen.

Jeg ved desværre også godt at der var mild utilfredshed i baggrunden ved planlægningen af min polterabend, der fandt sted i 2018. Det prøver jeg at ignorere.

Jeg har kun planlagt én, og det var et kæmpe arbejde, da parret (to mænd, som holdt fælles polterabend) havde ønsket at få alle gæster fra brylluppet, der ikke var ældre familiemedlemmer, inviteret. Det var superbøvlet pga. lokaler/logistik/mv., og der var da også et par stykker, der ikke var arrangører, der kom med input a la "kender I ikke nogen, der kan komme og instruere en time med ølyoga gratis" (nej, det gør vi ikke lige, og gommene er i øvrigt absolut ikke til yoga) og gerne ville have haft prisen endnu længere ned (vi lovede på forhånd ikke at gå over 800, så folk vidste, hvad de gik ind til).

Vi endte i øvrigt på 800 kr. inkl. morgenmad/frokost (sandwiches)/snacks/aftensmad (pizza). Der var to betalte aktiviteter (lasertag og coctailkursus), da der ligesom skulle være noget, der appellerede til begge gomme. Derudover havde vi brugt MEGET tid på at forberede diverse quizzer og underholdning undervejs, og om aftenen tog vi på karaokebar (=gratis underholdning).

Vi gjorde rigtig meget for at holde omkostningerne nede:
-Vi var nødt til at leje et lokale pga. de mange deltagere, da vi jo ikke kunne være sikre på godt vejr og var for mange til at være i en af vores lejligheder. Vi fandt det billigst mulige lokale, men det betød også, at vi to arrangører havde et par timers rengøring dagen efter.
-Jeg donerede næsten alt pynt fra mit eget lager.
-Småting til udklædning havde vi købt i forvejen, og her åd vi selv udgiften.
-Folk havde selv drikkevarer med, da der bl.a. var en gravid deltager, så det ville ikke være fair at splitte udgifterne mellem alle, og på denne måde kunne folk selv bestemme niveauet.
-Vi donerede selv drikkevarerne til gommene, da vi ellers var kommet over de lovede 800.

Nå, men pointen, jeg ville frem til, var, at selv om det var et kæmpestort arbejde at få den polterabend stablet på benene, endte det med at være en rigtig fed oplevelse på selve dagen. Dagen var fuld af kærlighed og god energi, folk morede sig gevaldigt, og næsten alle deltagerne skrev bagefter og takkede for en rigtig fed dag. Så er det selvfølgelig muligt, at de fakede, men de fakede godt i så fald :D

Til gengæld havde det været helt umuligt at skabe den dag, gommene ønskede sig, for færre penge, og vi lagde selv en del ekstra arbejde og dækkede selv udgifter for at holde beløbet på de 800,-, så flest muligt kunne være med. Der var (forståeligt nok) mange af +1´sne til brylluppet, der meldte fra, men alle de tætteste og vigtigste var der.

Gommene havde i øvrigt selv bedt mig+en ven om at arrangere, og de leverede selv gæstelisten, så der var ingen tvivl på nogen af de fronter. Og vi gjorde det gerne, fordi de er vores rigtig, rigtig gode venner, men jeg kan godt leve lykkeligt uden nogen sinde at skulle stå for en polterabend igen - f***, det var hårdt!
1
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3663

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf Kanga » 16. jun 2020, 15:08

'Til gengæld havde det været helt umuligt at skabe den dag, gommene ønskede sig'

Jeg er med på, at det er gommens/brudens dag. MEN, er ideen med polter ikke, at hovedpersonen skal lidt ud af sin comfort zone?
Jeg var til polter sidste år. Der ønskede bruden sig faldskærmsudspring, wellness, og en masse andre luksusting. Det var der simpelthen ikke råd til. Vi var vel 10 i alt, inkl. bruden. Hendes søster arrangerede og kom i klemme, da en ven til parret forsøgte at kuppe arrangementet, og ville lave alt muligt dyrt. Endda uden at tjekke, om de nærmeste kunne den dag, han planlagde.
Pointe: der er mange hensyn at tage. Men at bruden/gommen ønsker sig alt muligt, den holder ikke. Det er en overraskelse og en gave fra vennerne at holde polter.

Kanga
3
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7638
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21318

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf Nesnay » 16. jun 2020, 15:15

Kanga skrev:'Til gengæld havde det været helt umuligt at skabe den dag, gommene ønskede sig'

Jeg er med på, at det er gommens/brudens dag. MEN, er ideen med polter ikke, at hovedpersonen skal lidt ud af sin comfort zone?
Jeg var til polter sidste år. Der ønskede bruden sig faldskærmsudspring, wellness, og en masse andre luksusting. Det var der simpelthen ikke råd til. Vi var vel 10 i alt, inkl. bruden. Hendes søster arrangerede og kom i klemme, da en ven til parret forsøgte at kuppe arrangementet, og ville lave alt muligt dyrt. Endda uden at tjekke, om de nærmeste kunne den dag, han planlagde.
Pointe: der er mange hensyn at tage. Men at bruden/gommen ønsker sig alt muligt, den holder ikke. Det er en overraskelse og en gave fra vennerne at holde polter.

Kanga

De havde ikke ønsket sig bestemte ting (ud over at den ene havde talt meget med nogle andre venner op til om, at han godt kunne tænke sig karaoke, så det flettede vi ind). Men der var ingen tvivl om, at de godt kunne tænke sig, at der skete noget, og det er den generelle stemning i vennekredsen også til.

Og vi var netop meget obs. på ikke at få dem for meget ud af deres comfort zone, da specielt den ene ikke trives med det. Den absolut højeste prioritet var at give dem en fed dag med aktiviteter og selskab, der gjorde dem glade. Anden prioritet var at sørge for, at alle andre også havde en fed dag :)
2
Akehurst2
Indlæg: 14189
Tilmeldt: 11. aug 2015, 18:17
Kort karma: 1266
Likede indlæg: 40745

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf Akehurst2 » 16. jun 2020, 15:34

Kanga skrev:'Til gengæld havde det været helt umuligt at skabe den dag, gommene ønskede sig'

Jeg er med på, at det er gommens/brudens dag. MEN, er ideen med polter ikke, at hovedpersonen skal lidt ud af sin comfort zone?
Jeg var til polter sidste år. Der ønskede bruden sig faldskærmsudspring, wellness, og en masse andre luksusting. Det var der simpelthen ikke råd til. Vi var vel 10 i alt, inkl. bruden. Hendes søster arrangerede og kom i klemme, da en ven til parret forsøgte at kuppe arrangementet, og ville lave alt muligt dyrt. Endda uden at tjekke, om de nærmeste kunne den dag, han planlagde.
Pointe: der er mange hensyn at tage. Men at bruden/gommen ønsker sig alt muligt, den holder ikke. Det er en overraskelse og en gave fra vennerne at holde polter.

Kanga


Jeg er enig i, at man som brud/gom ikke kan diktere noget som helst - der er folk, der arrangerer noget som en gave og der skal sådan set bare være glad.

Jeg er dog ikke enig i, at det som sådan er et krav/en ide at bruden/gommen skal ud af sin comfortzone. Hvorfor skulle det være vigtigt? Traditionelt handler det vel om 'den sidste fest' inden fælden klapper og har så udviklet sig til en hel dag.
2
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3663

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf Kanga » 16. jun 2020, 15:44

Akehurst2 skrev:
Kanga skrev:'Til gengæld havde det været helt umuligt at skabe den dag, gommene ønskede sig'

Jeg er med på, at det er gommens/brudens dag. MEN, er ideen med polter ikke, at hovedpersonen skal lidt ud af sin comfort zone?
Jeg var til polter sidste år. Der ønskede bruden sig faldskærmsudspring, wellness, og en masse andre luksusting. Det var der simpelthen ikke råd til. Vi var vel 10 i alt, inkl. bruden. Hendes søster arrangerede og kom i klemme, da en ven til parret forsøgte at kuppe arrangementet, og ville lave alt muligt dyrt. Endda uden at tjekke, om de nærmeste kunne den dag, han planlagde.
Pointe: der er mange hensyn at tage. Men at bruden/gommen ønsker sig alt muligt, den holder ikke. Det er en overraskelse og en gave fra vennerne at holde polter.

Kanga


Jeg er enig i, at man som brud/gom ikke kan diktere noget som helst - der er folk, der arrangerer noget som en gave og der skal sådan set bare være glad.

Jeg er dog ikke enig i, at det som sådan er et krav/en ide at bruden/gommen skal ud af sin comfortzone. Hvorfor skulle det være vigtigt? Traditionelt handler det vel om 'den sidste fest' inden fælden klapper og har så udviklet sig til en hel dag.

Med det mener jeg, det her med, at man ikke ved, hvad der skal ske. 90'ernes skrækhistorier om brudgom, der møder op i kirken med blå øjne og forstuvede ben (dengang, nogen holdt polter dagen før brylluppet), er heldigvis ikke udbredt mere.

Kanga
1
Brugeravatar
Wizzze
Indlæg: 25005
Tilmeldt: 11. aug 2015, 13:16
Kort karma: 3673
Likede indlæg: 30002

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf Wizzze » 16. jun 2020, 15:52

Især for gommen, synes jeg det meget de sidste år har handlet om at gøre det vildere og vildere gerne med en god portion ydmygelse oven i. Det har nærmest ikke været en god polter, medmindre at gommen kommer i kirken med mindst en legemsdel i gips :tie: :rulle:

Jeg ved ikke om der er gået samme vilde inflation i brudenes Polter?
0
Do as I say! :whip:
Brugeravatar
Nesnay
Indlæg: 7638
Tilmeldt: 7. sep 2015, 18:51
Kort karma: 760
Likede indlæg: 21318

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf Nesnay » 16. jun 2020, 16:06

Kanga skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg er enig i, at man som brud/gom ikke kan diktere noget som helst - der er folk, der arrangerer noget som en gave og der skal sådan set bare være glad.

Jeg er dog ikke enig i, at det som sådan er et krav/en ide at bruden/gommen skal ud af sin comfortzone. Hvorfor skulle det være vigtigt? Traditionelt handler det vel om 'den sidste fest' inden fælden klapper og har så udviklet sig til en hel dag.

Med det mener jeg, det her med, at man ikke ved, hvad der skal ske. 90'ernes skrækhistorier om brudgom, der møder op i kirken med blå øjne og forstuvede ben (dengang, nogen holdt polter dagen før brylluppet), er heldigvis ikke udbredt mere.

Kanga
Jeg synes heller ikke, bruden/gommen kan diktere, hvad man skal - men jeg synes godt, de kan sige, hvis der er noget, de absolut ikke har lyst til/ønsker at deltage i.

Fx ønskede "mine" gomme ikke aktiviteter, der gik ud på at opsøge fremmede (dvs. sælge kys e.l.), hvilket jeg sagtens kunne sætte mig ind i. Og hvis jeg skulle have en polterabend, ville jeg bestemt frabede mig en stripper, da jeg synes, strip er kikset og direkte frastødende.
5
Kanga
Indlæg: 2927
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 181
Likede indlæg: 3663

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf Kanga » 16. jun 2020, 16:47

Nesnay skrev:
Kanga skrev:
Akehurst2 skrev:Jeg er enig i, at man som brud/gom ikke kan diktere noget som helst - der er folk, der arrangerer noget som en gave og der skal sådan set bare være glad.

Jeg er dog ikke enig i, at det som sådan er et krav/en ide at bruden/gommen skal ud af sin comfortzone. Hvorfor skulle det være vigtigt? Traditionelt handler det vel om 'den sidste fest' inden fælden klapper og har så udviklet sig til en hel dag.

Med det mener jeg, det her med, at man ikke ved, hvad der skal ske. 90'ernes skrækhistorier om brudgom, der møder op i kirken med blå øjne og forstuvede ben (dengang, nogen holdt polter dagen før brylluppet), er heldigvis ikke udbredt mere.

Kanga
Jeg synes heller ikke, bruden/gommen kan diktere, hvad man skal - men jeg synes godt, de kan sige, hvis der er noget, de absolut ikke har lyst til/ønsker at deltage i.

Fx ønskede "mine" gomme ikke aktiviteter, der gik ud på at opsøge fremmede (dvs. sælge kys e.l.), hvilket jeg sagtens kunne sætte mig ind i. Og hvis jeg skulle have en polterabend, ville jeg bestemt frabede mig en stripper, da jeg synes, strip er kikset og direkte frastødende.

Helt enig!
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Priser Polterabend?

Indlægaf HappyPaww » 16. jun 2020, 18:19

Mine Veninder giver mig to vetoer til min polter - så skal lige tænke grundigt over hvad jeg absolut ikke vil :D
3

Tilbage til "Fest og bryllup"