Børnemenu til bryllup?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Ado » 2. apr 2019, 13:27

Jer der skal giftes og jer der er blevet gift; tog I hensyn til børnene på gæstelisten og fik arrangeret børnemad? Eller fik de det samme som resten af selskabet?
Jeg er ikke i et dilemma, jeg er bare nysgerrig. Jeg har noget familie, hvor kvinden i forholdet åbenbart er bange for, at hendes børn lider sultedøden, hvis der ikke er speciel mad til hendes børn. Og jeg kunne godt forestille mig, at hun bliver nervøs til vores bryllup og frygter at hendes børn må gå sultne fra bordet. Der er jeg altså ret kold. Mine egne børn er aldrig blevet vænnet til børnemenuer. De har (med glæde) spist hvad resten af gæsterne spiste. Så til vores bryllup bliver menuen ens for alle.

Men hvad gjorde I? Og hvordan har I det selv med ovenstående? Forventer/håber I på særlige børnemenuer, når I er til fest og jeres børn er med?
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 2. apr 2019, 13:34

Jeg skal, desværre, ikke giftes men jeg har det også stramt med børnemenuer. Er ikke selv vokset op med det og det får vores egne børn heller ikke. De må spise det der er og det er helt fint for mig at de så evt tager noget fra som de ikke har lyst til spise. Og som regel er der jo brød og så kan de spise mætte i det hvos det er helt galt, men det kan jeg ikke lige forestille mig.
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf godtnavn » 2. apr 2019, 13:39

Vi havde buffet så der var intet specielt til børnene. Jeg tror heller ikke vi havde lavet special børnemad ellers, jeg tænker børn fint kan spise det samme som alle andre :) I min familie spiser børnene altid det samme som andre, men i mandens er der altid pasta og kødsovs, pølser eller andet til børnene, jeg synes det er så sært, især fordi børnemad ofte er lort... Min datter har aldrig fået special børnemenu :)
1
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Ado » 2. apr 2019, 13:41

Det er også den der opdragelse til kræsenhed, der provokerer mig. Da vi holdt nytår med Titanic-tema og havde stået og lavet 10 retter til hver af de 25 gæster, var hendes første spørgsmål, da hun kom: "I har en børnemenu, ikke?" Det havde vi så ikke. Senere på aftenen fandt jeg hende i køkkenet, hvor hun var i gang med at smøre en rugbrødsmad med hundens leverpostej. :lol: Og barnet? Han spiste faktisk en del af det der blev serveret. På trods af at moderen sad og svarede, når han spurgte hvad en østers var: "Det er en vammel snotklat".
Så jeg morer mig allerede lidt på forhånd over hendes reaktion til brylluppet. Hun har sikkert en madkasse med fryseelementer med.
7
Donna Martin Graduates!
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1095
Likede indlæg: 12857

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf godtnavn » 2. apr 2019, 13:51

Ado skrev:Det er også den der opdragelse til kræsenhed, der provokerer mig. Da vi holdt nytår med Titanic-tema og havde stået og lavet 10 retter til hver af de 25 gæster, var hendes første spørgsmål, da hun kom: "I har en børnemenu, ikke?" Det havde vi så ikke. Senere på aftenen fandt jeg hende i køkkenet, hvor hun var i gang med at smøre en rugbrødsmad med hundens leverpostej. :lol: Og barnet? Han spiste faktisk en del af det der blev serveret. På trods af at moderen sad og svarede, når han spurgte hvad en østers var: "Det er en vammel snotklat".
Så jeg morer mig allerede lidt på forhånd over hendes reaktion til brylluppet. Hun har sikkert en madkasse med fryseelementer med.


De voksne er ofte værre end børnene er min erfaring. Til vores bryllup gik mandens bror ud og købte hotdogs fordi vi havde valgt en vegetarisk menu og det kunne han ikke overleve en aften... Min mand synes det var pisse respektløst af ham, og de har faktisk ikke snakket sammen siden :genert: Ej, der er også andre ting med broren, men det var det der lige fik bægeret til at flyde over.
Børnene var oppe flere gange ved buffeten så de godkendte maden, og generelt har vi, udover fra broren, kun hørt positivt om vores madvalg. Min nevø der skal konfirmeres har sagt han gerne vil have det samme på menuen til hans konfirmation til sommer :)
6
Brugeravatar
FormerlyKnownAs
Indlæg: 13017
Tilmeldt: 6. sep 2017, 07:02
Kort karma: 2860
Likede indlæg: 28057

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf FormerlyKnownAs » 2. apr 2019, 13:53

Ado skrev:Det er også den der opdragelse til kræsenhed, der provokerer mig. Da vi holdt nytår med Titanic-tema og havde stået og lavet 10 retter til hver af de 25 gæster, var hendes første spørgsmål, da hun kom: "I har en børnemenu, ikke?" Det havde vi så ikke. Senere på aftenen fandt jeg hende i køkkenet, hvor hun var i gang med at smøre en rugbrødsmad med hundens leverpostej. :lol: Og barnet? Han spiste faktisk en del af det der blev serveret. På trods af at moderen sad og svarede, når han spurgte hvad en østers var: "Det er en vammel snotklat".
Så jeg morer mig allerede lidt på forhånd over hendes reaktion til brylluppet. Hun har sikkert en madkasse med fryseelementer med.


Svigermor er sådan en type til børn “Ej det kan du sikkert ikke lide”. Jeg kan slet ikke holde det ud.

Vi har et barn der spiser alt. Han elsker sine grønne smoothies med spinat og broccoli, “Ej kan du godt lide sådan nogle grønne nogle?”.

Han vil helst være fri for kød, det er jo dyr, og elsker Tilgengæld bønner “Ej dem slår man jo mange prutter af”.

Jeg kan slet ikke have det!!
6
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Ata » 2. apr 2019, 13:58

En børnemenu kan jo også handle om, at man som værtsfolk synes, det er rart, at der ikke er nogle børn, der går totalt sukkerkold, fordi de udelukkende spiser hvidt brød og dessert.

Til vores bryllup havde vi nogle pølsehorn og pastasalat til børnene, som de kunne vælge, hvis resten af maden ikke lige faldt i smag. Jeg forventer ikke, at der er det til fester, men hvis maden er meget særlig eller krydret, synes jeg det er god stil. Og for mig er det vigtig, at mine børn får noget ordentligt at spise og ikke bare lever af chips og sukker til sådan en fest. Det får de det ret skidt af.
12
JoyNips
Indlæg: 12052
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf JoyNips » 2. apr 2019, 14:05

Vi har ikke tænkt os at have speciel menu til vores bryllup.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Ado » 2. apr 2019, 14:22

Ata skrev:En børnemenu kan jo også handle om, at man som værtsfolk synes, det er rart, at der ikke er nogle børn, der går totalt sukkerkold, fordi de udelukkende spiser hvidt brød og dessert.

Til vores bryllup havde vi nogle pølsehorn og pastasalat til børnene, som de kunne vælge, hvis resten af maden ikke lige faldt i smag. Jeg forventer ikke, at der er det til fester, men hvis maden er meget særlig eller krydret, synes jeg det er god stil. Og for mig er det vigtig, at mine børn får noget ordentligt at spise og ikke bare lever af chips og sukker til sådan en fest. Det får de det ret skidt af.

Men der er tale om en virkelig god restaurant med mad, hvor der burde være noget der kan mætte alle og ikke kun brød og dessert. Jeg kunne ikke drømme om at bede kokken om at lave særskilt menuer. Jeg tænker bare at der må være tale om virkelig kræsne børn, hvis vagtel, fisk, garniture osv. bliver fravalgt og de kun kan spise brød og dessert. Der tror jeg det handler om forældrenes tilgang til det, sådan generelt set.
2
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Ata » 2. apr 2019, 14:24

Ado skrev:
Ata skrev:En børnemenu kan jo også handle om, at man som værtsfolk synes, det er rart, at der ikke er nogle børn, der går totalt sukkerkold, fordi de udelukkende spiser hvidt brød og dessert.

Til vores bryllup havde vi nogle pølsehorn og pastasalat til børnene, som de kunne vælge, hvis resten af maden ikke lige faldt i smag. Jeg forventer ikke, at der er det til fester, men hvis maden er meget særlig eller krydret, synes jeg det er god stil. Og for mig er det vigtig, at mine børn får noget ordentligt at spise og ikke bare lever af chips og sukker til sådan en fest. Det får de det ret skidt af.

Men der er tale om en virkelig god restaurant med mad, hvor der burde være noget der kan mætte alle og ikke kun brød og dessert. Jeg kunne ikke drømme om at bede kokken om at lave særskilt menuer. Jeg tænker bare at der må være tale om virkelig kræsne børn, hvis vagtel, fisk, garniture osv. bliver fravalgt og de kun kan spise brød og dessert. Der tror jeg det handler om forældrenes tilgang til det, sådan generelt set.

Ok. Så må du jo bare stå ved at det er et opdragelsesmæssigt projekt du har gang i.
3
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Ado » 2. apr 2019, 14:25

Ata skrev:
Ado skrev:
Ata skrev:En børnemenu kan jo også handle om, at man som værtsfolk synes, det er rart, at der ikke er nogle børn, der går totalt sukkerkold, fordi de udelukkende spiser hvidt brød og dessert.

Til vores bryllup havde vi nogle pølsehorn og pastasalat til børnene, som de kunne vælge, hvis resten af maden ikke lige faldt i smag. Jeg forventer ikke, at der er det til fester, men hvis maden er meget særlig eller krydret, synes jeg det er god stil. Og for mig er det vigtig, at mine børn får noget ordentligt at spise og ikke bare lever af chips og sukker til sådan en fest. Det får de det ret skidt af.

Men der er tale om en virkelig god restaurant med mad, hvor der burde være noget der kan mætte alle og ikke kun brød og dessert. Jeg kunne ikke drømme om at bede kokken om at lave særskilt menuer. Jeg tænker bare at der må være tale om virkelig kræsne børn, hvis vagtel, fisk, garniture osv. bliver fravalgt og de kun kan spise brød og dessert. Der tror jeg det handler om forældrenes tilgang til det, sådan generelt set.

Ok. Så må du jo bare stå ved at det er et opdragelsesmæssigt projekt du har gang i.

Nej. Det er det ikke. Det er et bevidst valg ud fra hvad VI ønsker os til vores fest. Men det ændrer ikke på, at det handler om opdragelse, hvis børn kun kan spise let-genkendeligt mad.
7
Donna Martin Graduates!
Bergen
Indlæg: 7285
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Bergen » 2. apr 2019, 14:31

Uanset anledning laves der ikke børnemenuer her. Jeg vil nu sige at der et alternativ, hvis menuen er meget eksotisk
0
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf LaScrooge » 2. apr 2019, 14:34

Godt spørgsmål, egentlig. Jeg tænker, at jeg generelt ville sørge for, at maden ikke var for stærk og krydret, men var baseret på en varieret af lækre råvarer og tilberedt med respekt for dem, og i det tilfælde kan jeg ikke forestille mig, at der var meget andet jeg ville gøre, ud over at respektere vegetarerne.
1
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6173
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 746
Likede indlæg: 14661

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Ata » 2. apr 2019, 14:35

Ado skrev:
Ata skrev:
Ado skrev:
Ata skrev:En børnemenu kan jo også handle om, at man som værtsfolk synes, det er rart, at der ikke er nogle børn, der går totalt sukkerkold, fordi de udelukkende spiser hvidt brød og dessert.

Til vores bryllup havde vi nogle pølsehorn og pastasalat til børnene, som de kunne vælge, hvis resten af maden ikke lige faldt i smag. Jeg forventer ikke, at der er det til fester, men hvis maden er meget særlig eller krydret, synes jeg det er god stil. Og for mig er det vigtig, at mine børn får noget ordentligt at spise og ikke bare lever af chips og sukker til sådan en fest. Det får de det ret skidt af.

Men der er tale om en virkelig god restaurant med mad, hvor der burde være noget der kan mætte alle og ikke kun brød og dessert. Jeg kunne ikke drømme om at bede kokken om at lave særskilt menuer. Jeg tænker bare at der må være tale om virkelig kræsne børn, hvis vagtel, fisk, garniture osv. bliver fravalgt og de kun kan spise brød og dessert. Der tror jeg det handler om forældrenes tilgang til det, sådan generelt set.

Ok. Så må du jo bare stå ved at det er et opdragelsesmæssigt projekt du har gang i.

Nej. Det er det ikke. Det er et bevidst valg ud fra hvad VI ønsker os til vores fest. Men det ændrer ikke på, at det handler om opdragelse, hvis børn kun kan spise let-genkendeligt mad.

Ja, ligesom det er forældrenes skyld når de ikke sover om natten....

Det er veldokumenteret, at mange børn har en helt naturlig neofobisk fase fra ca 2 til 6 år, hvor de kun spiser mad de kender. Man mener, at det er en biologisk mekanisme, som skal sikre, at børn i fortiden ikke spiste giftig mad, når de begyndte at bevæge sig væk fra deres mor. Så din påstand om, at det handler om opdragelse er altså ikke rigtig underbygget.
8
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55651
Kontakt:

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Ado » 2. apr 2019, 14:45

Ata skrev:
Ado skrev:
Ata skrev:
Ado skrev:
Ata skrev:En børnemenu kan jo også handle om, at man som værtsfolk synes, det er rart, at der ikke er nogle børn, der går totalt sukkerkold, fordi de udelukkende spiser hvidt brød og dessert.

Til vores bryllup havde vi nogle pølsehorn og pastasalat til børnene, som de kunne vælge, hvis resten af maden ikke lige faldt i smag. Jeg forventer ikke, at der er det til fester, men hvis maden er meget særlig eller krydret, synes jeg det er god stil. Og for mig er det vigtig, at mine børn får noget ordentligt at spise og ikke bare lever af chips og sukker til sådan en fest. Det får de det ret skidt af.

Men der er tale om en virkelig god restaurant med mad, hvor der burde være noget der kan mætte alle og ikke kun brød og dessert. Jeg kunne ikke drømme om at bede kokken om at lave særskilt menuer. Jeg tænker bare at der må være tale om virkelig kræsne børn, hvis vagtel, fisk, garniture osv. bliver fravalgt og de kun kan spise brød og dessert. Der tror jeg det handler om forældrenes tilgang til det, sådan generelt set.

Ok. Så må du jo bare stå ved at det er et opdragelsesmæssigt projekt du har gang i.

Nej. Det er det ikke. Det er et bevidst valg ud fra hvad VI ønsker os til vores fest. Men det ændrer ikke på, at det handler om opdragelse, hvis børn kun kan spise let-genkendeligt mad.

Ja, ligesom det er forældrenes skyld når de ikke sover om natten....

Det er veldokumenteret, at mange børn har en helt naturlig neofobisk fase fra ca 2 til 6 år, hvor de kun spiser mad de kender. Man mener, at det er en biologisk mekanisme, som skal sikre, at børn i fortiden ikke spiste giftig mad, når de begyndte at bevæge sig væk fra deres mor. Så din påstand om, at det handler om opdragelse er altså ikke rigtig underbygget.


Det kan vi jo diskutere i evigheder. Jeg mener bare ikke man gør børn en tjeneste ved at lave specielle menuer til dem. Selvfølgelig skal man ikke tvinge hvad som helst i dem. Det gør man heller ikke med voksne mennesker. Men hvis man ikke kan blive mæt af en menu, der består af flere elementer i hver ret, så mener jeg, at man - barn eller voksen - er kræsen.
10
Donna Martin Graduates!

Tilbage til "Fest og bryllup"