Børnemenu til bryllup?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Sangius » 2. apr 2019, 15:57

Ado skrev:
Sangius skrev:
Tillært kræsenhed. Den holdning er lidt en kæphest for mig.
Der er helt sikkert forældre, som er mere eller mindre skyld i deres børns kræsenhed. Men der er altså også bare børn som er kræsne, bare fordi. Det er helt normalt for børn. Jeg var slet ikke kræsen som barn, min ene storebror var heller ikke. Min anden storebror levede derimod nærmest af 3 forskellige ting i mange år. Han voksede fra det, og spiser nu alt.
Det at undgå kræsne børn er ikke så nemt, som "bare" at servere varieret mad, og undgåat kommentere.

Nå. Det sagt, så synes jeg ikke man behøver sørge for børnemenu, især ikke hvis det er besværligt. Så må forældrene selv tage noget mad med til børnene, hvis det er nødvendigt.
Men hvis det er muligt med en børnemenu uden alt for meget besvær, havde jeg bare inkluderet den.
Jeg plejer gerne at have noget på bordet jeg ved de fleste børn kan lide, når vi får besøg af folk med børn.


Selvfølgelig er der børn (og voksne) der er kræsne uden nogen dybere grund.
Når vi får gæster herhjemme, sørger jeg også for, at der er noget som børnene kan lide. Men når det er et bryllup og maden laves af restauranten, må jeg indrømme, at jeg tænker: "De laver god mad. Ikke kromad, men bestemt heller ikke Noma-mad, som udfordrer gæsterne. Det er godt til alle".


Jeg ville tilvælge en børnemenu hvis det var nemt og ligetil, men ville ikke gøre mere ud af det, hvis det skulle til at blive dyrt og besværligt.
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Ado » 2. apr 2019, 15:58

catnip skrev:
Ado skrev:Hvor mener I grænsen går? Altså med alderen på børnene. Hvornår det forventes at de kan spise som resten af selskabet?


Her får du sikkert lige så mange svar som der er forældre.

Mine forældre forventede aldrig at der var børnemenu til mig. I nogen alder. De mente at der altid ville være et eller andet jeg kunne spise, og det har de også haft ret i. Jeg var et ret kræsent barn i en periode, men jeg er aldrig gået sulten fra bordet. I dag er jeg meget ukræsen :-D

Jeg er heller ikke vokset op med det. Og de steder hvor vi kom, hvor værterne havde kogt noget træls spaghetti og røde pølser/fiskefilet og pomfritter, som var standarden dengang i start-80'erne, der blev jeg skuffet. Jeg var (og er) for madglad. :D
0
Donna Martin Graduates!
Brugeravatar
Ado
Indlæg: 12946
Tilmeldt: 12. aug 2015, 11:28
Kort karma: 3533
Geografisk sted: Korsbæk
Likede indlæg: 55656
Kontakt:

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Ado » 2. apr 2019, 16:02

Ata skrev:
Ado skrev:Næhh, er jeg Moster Gerda? Ata, behøver du tage diskussionen så personligt?

Nej, du er jo bruden. Men du mener tilsyneladende det samme som moster Gerda. :D

Ej, du kridter jo selv fronterne hårdt op. Det er da ikke mærkeligt, at man ender med at tage det lidt personligt, når man har oplevet din indstilling til et problem, som man virkelig ikke selv oplevede at være skyld i?

Jamen, jeg tror altså du læser mere ind i det, end jeg mener. Og det har bestemt ikke været meningen at jeg ville sende en stime brandmænd ud med stikpiller. Det er muligvis nok bare for mange år siden, at jeg selv var småbørnsmor. Og så har jeg bare masser af gode madoplevelser ude fra restauranten, hvor festen skal holdes og går helt atomatisk ud fra, at alle gæsterne - små som store - vil elske maden.
Jeg kan sagtens forstå det, hvis der er tale om speciel mad og råvarer. Eller hvis der køres chili-tema. :D
0
Donna Martin Graduates!
Bergen
Indlæg: 7286
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 469
Likede indlæg: 11891

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Bergen » 2. apr 2019, 16:22

Ado skrev:Hvor mener I grænsen går? Altså med alderen på børnene. Hvornår det forventes at de kan spise som resten af selskabet?


Virkeligheden er, at man ikke kan gøre alle tilfredse. Uanset alder.
Jeg ville snarere se på, at der mad, som alle forventes at kunne spise fx brød, grøntsager....
Og er ens barn i en fase, hvor det er meget svært at spise, så ville jeg forvente, at forældrene havde mad med
2
Brugeravatar
LaScrooge
Indlæg: 7569
Tilmeldt: 9. okt 2015, 08:59
Kort karma: 1897
Likede indlæg: 24590

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf LaScrooge » 2. apr 2019, 17:04

Ado skrev:Hvor mener I grænsen går? Altså med alderen på børnene. Hvornår det forventes at de kan spise som resten af selskabet?


Det er jo faktisk et andet rigtig godt spørgsmål. Jeg tror ikke der kan sættes nogen sikker grænse. Jeg havde en veninde der i midten af 20'erne til middage, hvor jeg havde knoklet i timevis, stadig spiste ris, pasta og toastbrød fordi hun var sindssygt kræsen. Og ligeledes er der børn, som ikke er kræsne, som man helt unødigt ville snyde for en spændende madoplevelse, hvis man skar dem over én kam med de kræsne børn og satte dem til at spise "børnemad". Og dertil kommer så alle de måder, man kan være kræsen på, som det kan være ganske umuligt at imødekomme til en større fest.

Jeg er enig med dem som skriver, at forældre til særligt kræsne børn, selv kan medbringe noget til dem, hvis de stejler.
1
And we both know: I will be delicious
fisken80
Indlæg: 22074
Tilmeldt: 18. aug 2015, 16:13
Kort karma: 1127
Likede indlæg: 52050

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf fisken80 » 2. apr 2019, 18:36

Spøjst som kræsen at læse den her tråd. Jeg var nemlig det møgkræsne barn... men det sjove er, at jeg aldrig oplevede at der slet ikke var noget til fester jeg kunne lide. Og til fester sad der ikke nogen og forlangte at jeg skulle spise kartofler... så masser af kød og flutes og franske kartofler til mig. Jeg blev altid dejlig mæt.

Så medmindre menuen er vildt avanceret så synes jeg overhovedet ikke børnemenu er nødvendigt.

Jeg kunne og kan i øvrigt godt lide fisk, og jeg oplevede flere gange, at jeg fik serveret røde pølser i stedet for fisk. Til stor skuffelse for mig.
4
litteraturen kan noget, som regneark og forvaltningsstudier ikke kan. Uden litteraturen bliver tanker og ideologier blodfattige og pulsløse.

Man VÆNNER sig til ting. Det kommer af vane. Så svært er det ikke.

Maude, din proportionssans
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf godtnavn » 2. apr 2019, 19:37

Ata skrev:
godtnavn skrev:
Ata skrev:
Ado skrev:
Ata skrev:
Ado skrev:
Ata skrev:En børnemenu kan jo også handle om, at man som værtsfolk synes, det er rart, at der ikke er nogle børn, der går totalt sukkerkold, fordi de udelukkende spiser hvidt brød og dessert.

Til vores bryllup havde vi nogle pølsehorn og pastasalat til børnene, som de kunne vælge, hvis resten af maden ikke lige faldt i smag. Jeg forventer ikke, at der er det til fester, men hvis maden er meget særlig eller krydret, synes jeg det er god stil. Og for mig er det vigtig, at mine børn får noget ordentligt at spise og ikke bare lever af chips og sukker til sådan en fest. Det får de det ret skidt af.

Men der er tale om en virkelig god restaurant med mad, hvor der burde være noget der kan mætte alle og ikke kun brød og dessert. Jeg kunne ikke drømme om at bede kokken om at lave særskilt menuer. Jeg tænker bare at der må være tale om virkelig kræsne børn, hvis vagtel, fisk, garniture osv. bliver fravalgt og de kun kan spise brød og dessert. Der tror jeg det handler om forældrenes tilgang til det, sådan generelt set.

Ok. Så må du jo bare stå ved at det er et opdragelsesmæssigt projekt du har gang i.

Nej. Det er det ikke. Det er et bevidst valg ud fra hvad VI ønsker os til vores fest. Men det ændrer ikke på, at det handler om opdragelse, hvis børn kun kan spise let-genkendeligt mad.

Ja, ligesom det er forældrenes skyld når de ikke sover om natten....

Det er veldokumenteret, at mange børn har en helt naturlig neofobisk fase fra ca 2 til 6 år, hvor de kun spiser mad de kender. Man mener, at det er en biologisk mekanisme, som skal sikre, at børn i fortiden ikke spiste giftig mad, når de begyndte at bevæge sig væk fra deres mor. Så din påstand om, at det handler om opdragelse er altså ikke rigtig underbygget.


MEn så er det vel netop forældrenes opgave at sørge for at deres børn kender anden mad end hvid pasta. Jeg synes det er helt okay at børn ikke spiser alt, ligesom mange voksne heller ikke spiser alt. Men mon ikke der på en almindelig menu er noget alle kan spise :) Det vil jo være forskelligt hvilken mad børnene kender, så med den logik vil man jo ikke kunne lave bare én børneret, men skulle ud og lave forskellig mad for hver søskendeflok fordi de jo naturligt spsier forskelligt.

Det har i hvert fald ikke været et problem i min familie at der aldrig har været decideret børnemenuer og børnene har ikke levet af brød og dessert til festerne, men har da helt sikekrt gået uden om visse ting, ligesom jeg foretrækker at fiske udenom oliven når jeg tager salat ;)

Mine børn er blevet serveret ALT. Lige indtil de omkring de der 2-3 år pludselig IKKE ville have noget, der var blandet sammen eller som de ikke kendte. De har selvfølgelig stadig fået normal mad, men der har været længere perioder, hvor de spiste meget uvarieret. Jeg bliver så TRÆT, når nogen siger, at det skyldes opdragelsen. For mig var det helt tydeligt, at det var noget i deres udvikling. Og de er også begge kommet tilbage til at spise normalt senere.

Jeg bliver så træt, når der sidder sådan en sur moster Gerda, som tilsyneladende er professor i børns udvikling og opdragelse og som synes, det er SÅ for dårligt at børnene ikke spiser vagtler og røget laks og hummersuppe og mørbrad med svampesauce. Jeg kan virkelig ikke se, hvad der går af nogen ved at sikre, at der er noget simpelt mad til de 1-6-årige, som evt. er ramt af den neofobiske fase. Det bliver sådan en kedelig bedrevidende tilgang til andre folks børn, som jeg har det stramt med. Fair nok at man ikke sørger for det, fordi det er besværligt. Men når det er sådan en "de burde virkelig have opdraget deres børn bedre", så bliver jeg sgu lidt træt.


Men børn i en selektiv periode er jo meget individuelle og der er lige så stor sandsynlighed for at det er burgere (hvis det er børnemenuen) de ikke gider at spise som at det er voksenmenuen. Medmindre der serveres en sammenkogt ret uden noget til så tænker jeg at der vil være mad alle kan spsie i en normal menu, så springer barnet måske en del over, men der vil stadig være noget der falder i barnets smag. Jeg mener bestemt ikke at børn skal spise alt, det mener jeg heller ikke voksne skal, men jeg gider fandme ikke serverer skod-mad for børn bare fordi det er det der anses som børnevenligt, slet ikke når min oplevelse er at børn hellere vil have "rigtig" mad ligesom alle andre.

Min datter har da også ting hun spiser mere af end andet, f.eks. elsker hun (modsat de fleste andre børn) sammenkogte retter og vil helst have alting blandet sammen, men når vi er ude har jeg endnu ikke oplevet at der intet var hun kunne spise.
1
Brugeravatar
Myresluger
Indlæg: 2347
Tilmeldt: 25. dec 2015, 22:04
Kort karma: 110
Likede indlæg: 3802

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Myresluger » 2. apr 2019, 20:56

Jeg ville ikke bestille børnemenu. I mit perspektiv er børnemenuer et spare opbjekt- både mine egne børn og jeg selv som barn, ville føle mig snydt hvis man skulle have noget andet end den lækre mad de voksne fik. Jeg har iøvrigt et kræsent og et altspisende barn- jeg jeg tror at risikoen for at han ikke ville blive mæt var større med en børnemenu end en voksenmenu.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Ata » 3. apr 2019, 05:55

fisken80 skrev:Spøjst som kræsen at læse den her tråd. Jeg var nemlig det møgkræsne barn... men det sjove er, at jeg aldrig oplevede at der slet ikke var noget til fester jeg kunne lide. Og til fester sad der ikke nogen og forlangte at jeg skulle spise kartofler... så masser af kød og flutes og franske kartofler til mig. Jeg blev altid dejlig mæt.

Så medmindre menuen er vildt avanceret så synes jeg overhovedet ikke børnemenu er nødvendigt.

Jeg kunne og kan i øvrigt godt lide fisk, og jeg oplevede flere gange, at jeg fik serveret røde pølser i stedet for fisk. Til stor skuffelse for mig.

Men det er jo ud fra en antagelse om at alle kan lide det samme som dig? Ikke alle børn kan lide kød.

Min ældste datter havde flere år hvor kød (altså hel kød, som fx bøf eller steg) og kartofler var de to værste ting. Hun spiste det bare ikke. Og det var faktisk lidt svært når man skulle til middag, især i Jylland hvor kød og kartofler var standard. Det kan man jo bare lade være med at tage hensyn til. For mig har det bare altid kun krævet minimalt ekstraarbejde lige at lave noget mere børnevenligt. De fleste børn vi kender spiser nemlig heller ikke kød når eet er som steg eller bøf.

Da jeg var barn spiste jeg alt og ville også helsthave voksenmenu. Men det børnevenlige mad kan jo bae være et tilbud. Ingen siger at man skal påtvinge det.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6176
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 747
Likede indlæg: 14661

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Ata » 3. apr 2019, 05:57

Ado skrev:Hvor mener I grænsen går? Altså med alderen på børnene. Hvornår det forventes at de kan spise som resten af selskabet?

Ved mine børn har det normaliseret sig i 6-års alderen. :)
0
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6644
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1182
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9550

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf FrøkenM » 3. apr 2019, 06:17

Vi har en ekstrem kræsen teenager i vores familie: Pølser, pizza, pommes frites, pølsehorn, hvidt brød og vist nok frikadeller, er det eneste man (måske) kan få ham til at spise. Og så naturligvis skyllet ned med litervis af Pepsi Max og chips til dessert. Det er belastende for der forventes det at vi laver særmad. Til en dreng på 14 år! Det gør vi så i vid udstrækning, men min far gider det ikke mere. Det må være forældrenes ansvar.

Hvis jeg var i jeres situation havde jeg ikke bestilt børnemenuer hvis der bare var elementer som børnene kan lide. Jeg synes det må være forældrene der skal tage ansvar, såfremt deres børn ikke kan spise almindelig, lidt bedre mad til et bryllup. Det sagt, ville jeg dog aldrig forvente at børn spiste noget der var for specielt (frølår, foie gras mv).
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Fru Sunshine » 3. apr 2019, 06:20

Vi havde ikke nogen børnemenu, selv om der var et par mindre børn i selskabet. Det var kun vores lille nevø, der dengang var et lille års tid, der fik noget andet, men det havde forældrene med.

Jeg går ikke ind for børnemenuer, særmenuer eller andet. Og jeg er kræsen. Det er bestemt ikke tillært, men bare sådan mine smagsløg er.
0
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Stars » 3. apr 2019, 06:34

Hvis jeg serverede en stærk chili con carne, ville jeg sørge for en mild udgave til børn (og andre sarte maver) - IKKE røde pølser/ pizza/ fiskefilet m pommes frites.

Hvis det var østers og frølår, ville jeg også finde et alternativ - igen - IKKE røde pølser/ pizza/ fiskefilet m pommes frites, det kunne måske være melon m. spegeskinke i stedet for østers og noget stegt kyllingebryst i stedet for frølår. Og så ville min moster iøvrigt være med på børnemenuen :-D

Men ved relativ almindelig mad ville jeg ikke sørge for børnemenu.
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Slettet bruger » 3. apr 2019, 06:53

Jeg synes værterne skal gøre som de vil, jeg ved at mine børn bliver glade hvis der er fiskefilet, nuggets eller pasta med kødsovs, for det elsker de altså bare, men hvis der ikke er børnemenu, får de det vi andre får, og så må de spise det af det de har lyst til, og det er også helt fint.

Det der "jeg har ikke lært mit barn at være kræsen, så det spiser gladeligt hvad der bliver serveret" synes jeg er noget frelst vrøvl. Der er bare noget mad som naturligt falder i børns smag, børnemenuer er ikke opstået ud af det blå. Og der er kæmpe forskelle på børn - der er f.eks. stor forskel på mine to børn mht. kræsenhed. Selv elskede jeg også pasta med kødsovs som barn, og der var en masse ting jeg ikke ville spise, men i dag er der stort set intet jeg ikke kan spise.
7
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf didaa » 3. apr 2019, 07:14

Jeg undres en smule over at et sådant emne her ikke kan drøftes uden "der er noget der er bedre end andet" tonen. Det er rigtig ærgerligt at det ofte skal være sådan når der drøftes børne emner, og det kan så ikke undgås at nogen føler sig ramt - hvilket jeg sagtens forstår.

Jeg har ikke holdt bryllupsfest, blev gift i udlandet bare os to, men har været til bryllupper både med og uden børnemenu. Begge dele fungerer fint, og værterne skal bare gøre som de synes.

Og så handler det for børn til en fest sjældent om kræsenhed, men om at maden oftest er anrettet, med pynt osv. og derfor ser anderledes ud end de kender den. De sidder også i andre rammer og med mange mennesker, og sådan noget forstyrrer børn og deres spisning, i hvertfald indtil de er en 8-9 år og kan koncentrere sig bedre.
9

Tilbage til "Fest og bryllup"