Børnemenu til bryllup?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Kanga » 3. apr 2019, 14:05

Jeg er lidt dobbelt om det. Min søn er seks år, og i den fase, hvor han spiser meget ensformigt.
Til hverdag får han rugbrødsmadder til aften med en masse snackgrønt. Førhen spiste han alt; frikadeller, sovs, kartofler, grov mos, lasagne, grøntsager, sågar karrysild. ALT hvad vi satte foran ham... næsten. For fx spiser han ikke pølser og har aldrig gjort.

Så kom vi til en fest, hvor der blev serveret oksemørbrad med hvad tilbehør man nu får til det, så fik han ingen mad. Men det ville han heller ikke gøre, hvis værten havde lavet børnemenu med pølser. Til gengæld ville han elske en god, kvalitetsfiskefilet med ristet rugbrød eller en pulled pork-burger.

Vi glæder os selv til fasen er ovre, og han igen gider spise 'normalt'. Hvad folk vil gøre til deres fest, må de om. Men jeg synes, det er god stil at imødekomme børn med fx grøntsagssnacks og anden børnevenlig mad. De må vel også gerne have en god aften, på fod med de voksne, hvorfor ellers invitere dem?

Kanga
2
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Kanga » 3. apr 2019, 14:12

Jeg kommer lige i tanke om, at man vist i USA, når man inviterer til fx bryllup, sender menuvalg med, så gæsterne med deres svar skal sige om de vil have fisk eller kylling. Ikke at jeg synes dét er vejen frem, men folk får da noget, de kan lide.

Kanga
1
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf godtnavn » 3. apr 2019, 14:29

Kanga skrev:Jeg er lidt dobbelt om det. Min søn er seks år, og i den fase, hvor han spiser meget ensformigt.
Til hverdag får han rugbrødsmadder til aften med en masse snackgrønt. Førhen spiste han alt; frikadeller, sovs, kartofler, grov mos, lasagne, grøntsager, sågar karrysild. ALT hvad vi satte foran ham... næsten. For fx spiser han ikke pølser og har aldrig gjort.

Så kom vi til en fest, hvor der blev serveret oksemørbrad med hvad tilbehør man nu får til det, så fik han ingen mad. Men det ville han heller ikke gøre, hvis værten havde lavet børnemenu med pølser. Til gengæld ville han elske en god, kvalitetsfiskefilet med ristet rugbrød eller en pulled pork-burger.

Vi glæder os selv til fasen er ovre, og han igen gider spise 'normalt'. Hvad folk vil gøre til deres fest, må de om. Men jeg synes, det er god stil at imødekomme børn med fx grøntsagssnacks og anden børnevenlig mad. De må vel også gerne have en god aften, på fod med de voksne, hvorfor ellers invitere dem?

Kanga


MEn det er jo netop det der er problemet, at børnene ikke nødvendigvis bliver mere mætte af en børnemenu end voksenmenu. Jeg oplever ofte folk vælger børnemenuen fordi de ikke vil betale den gode og dyre mad til børnene :) Jeg serverer netop ikke børnemenu til børnene i min familie fordi jeg ved de får en bedre aften med det samme mad som os andre, de vil føle sig snydt hvis de fik serveret klassiske børnemenuer.
I mandens familie er det kun pølser og kødsovs der dur til børn, og det serverer jeg altså heller ikke, vi er vegetarer (manden spier dog kød af og til) og da jeg altid er den der står for madlavningen så er det lidt udelukket at lave kød (det vil ganske enkelt ikke ende godt, da jeg aldrig har lavet dt og ikke kan smage det til). Dog har børnene altid spist godt til vores fester, selvom deres forældre ikke mener de kan spsie andet end pasta/pølser. Vi sørger for der er forskelligt, og man må gerne springe ting over, men decideret børnemeuer har vi aldrig lavet.

Vi tager dog altid hensyn til allergier, både de reelle og selvopfundne (dem er der en del af i vores omgangskreds :lol: ) samt kræsenheder, så der er noget for alle, jeg gider jo ikke stå og lave mad folk ikke kan spise, men laver det altid så det er én menu men hvor folk så kan vælge elementer til og fra :) Det gør jeg uanset om vi er 2 eller 60 gæster.
0
Brugeravatar
Bøtte
Indlæg: 5917
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:04
Kort karma: 1206
Likede indlæg: 10937

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Bøtte » 3. apr 2019, 14:49

Ado skrev:
Ata skrev:En børnemenu kan jo også handle om, at man som værtsfolk synes, det er rart, at der ikke er nogle børn, der går totalt sukkerkold, fordi de udelukkende spiser hvidt brød og dessert.

Til vores bryllup havde vi nogle pølsehorn og pastasalat til børnene, som de kunne vælge, hvis resten af maden ikke lige faldt i smag. Jeg forventer ikke, at der er det til fester, men hvis maden er meget særlig eller krydret, synes jeg det er god stil. Og for mig er det vigtig, at mine børn får noget ordentligt at spise og ikke bare lever af chips og sukker til sådan en fest. Det får de det ret skidt af.

Men der er tale om en virkelig god restaurant med mad, hvor der burde være noget der kan mætte alle og ikke kun brød og dessert. Jeg kunne ikke drømme om at bede kokken om at lave særskilt menuer. Jeg tænker bare at der må være tale om virkelig kræsne børn, hvis vagtel, fisk, garniture osv. bliver fravalgt og de kun kan spise brød og dessert. Der tror jeg det handler om forældrenes tilgang til det, sådan generelt set.


Min ældste datter er ultra kræsen, hun ville nøjes med brød ud af den menu. Jeg har ikke opdraget hende til at være kræsen (og hun vil heldigvis hellere have en rød bøf end pølser). Jeg HAR forsøgt alt og snakket med flere fagpersoner. Jeg kan ikke få hende til at spise ret meget forskelligt. Og hun afskyr grønsager og elsker alt sødt.

Min yngste datter jubler når hun har broccoli med i madpakken og elsker generelt grønsager. Hun spiser stort set, hvad vi serverer for hende. Hun kan til gengæld ikke lide slik og kage og drikker kun vand og mælk. Andet kan hun ikke lide.

De børn har fået samme mix af gener og samme opdragelse og er altså vidt forskellige. Jeg bliver lige ærgerlig når man tror, man selv opdrager børn til at være kræsne.

Men jeg ville aldrig kommentere på andres valg af menuer :)
5
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2593
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Anlewi » 3. apr 2019, 14:51

Jeg tænker at uagtet hvad der bliver serveret så er der noget et barn kan spise. Der er ingen der er død af brød med smør
2
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. apr 2019, 14:59

Hvis der skulle børn med til fest hos mig, ville det være, fordi de talte med som gæster, ikke som vedhæng til forældrene, og for alle gæster ville der gælde det hensyn, at jeg på forhånd ville spørge lidt ind til deres smagsløg, hvis jeg vidste, at der var en del restriktioner på det område.
Jeg ville derfor aldrig operere med børnemenuer, da jeg ikke forudsætter, at børn nødvendigvis kan lide det og det og ikke det og det.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf kidkomb » 3. apr 2019, 15:41

Da jeg var barn blev jeg SÅ ked af det når der var børnemenu. Selvom vi var fattige og ikke fik noget der bare minder om gourmetmad derhjemme til dagligt, så hadede jeg det underlødige pis folk kalder børnememu. Ingen grøntsager, ingen sovs og slatne pommes frites :(
Og altid dårligt kød. Alle dage i mit liv har jeg foretrukket godt kød med rigtige kartofler, gode grøntsager og sovs. Og virkelig også slemt når jeg blev snydt for rejecocktail :whine:
2
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. apr 2019, 16:00

kidkomb skrev:Da jeg var barn blev jeg SÅ ked af det når der var børnemenu. Selvom vi var fattige og ikke fik noget der bare minder om gourmetmad derhjemme til dagligt, så hadede jeg det underlødige pis folk kalder børnememu. Ingen grøntsager, ingen sovs og slatne pommes frites :(
Og altid dårligt kød. Alle dage i mit liv har jeg foretrukket godt kød med rigtige kartofler, gode grøntsager og sovs. Og virkelig også slemt når jeg blev snydt for rejecocktail :whine:


Det var børnemenu til mine fødselsdage som barn.
Mine forældre var vilde med franske retter med rødvin og simregryder med alt muligt i, som jeg ikke kunne skelne fra hinanden.
Jeg var ikke kræsen og spiste fx. gerne frølår og lignende, hvis muligheden bød sig, men lige rødvinssauce og udefinerbart sammenkogt brød jeg mig ikke om. Jeg havde intet imod, at mine forældre gerne ville lave den slags, men da det var min fødselsdag, ville jeg også have noget, jeg godt kunne lide, og det blev så ofte god mad, der bare var lidt mere opdelt (kød, kartofler og grønt) og ikke indeholdt spiritus. Og selvfølgelig kunne vi børn også få det andet mad.
Halvfabrikata blev ikke set som festmad hos os, heller ikke til børn. Det var en hurtig løsning og undtagelsen.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf kidkomb » 3. apr 2019, 16:02

DetSorteCirkus skrev:
kidkomb skrev:Da jeg var barn blev jeg SÅ ked af det når der var børnemenu. Selvom vi var fattige og ikke fik noget der bare minder om gourmetmad derhjemme til dagligt, så hadede jeg det underlødige pis folk kalder børnememu. Ingen grøntsager, ingen sovs og slatne pommes frites :(
Og altid dårligt kød. Alle dage i mit liv har jeg foretrukket godt kød med rigtige kartofler, gode grøntsager og sovs. Og virkelig også slemt når jeg blev snydt for rejecocktail :whine:


Det var børnemenu til mine fødselsdage som barn.
Mine forældre var vilde med franske retter med rødvin og simregryder med alt muligt i, som jeg ikke kunne skelne fra hinanden.
Jeg var ikke kræsen og spiste fx. gerne frølår og lignende, hvis muligheden bød sig, men lige rødvinssauce og udefinerbart sammenkogt brød jeg mig ikke om. Jeg havde intet imod, at mine forældre gerne ville lave den slags, men da det var min fødselsdag, ville jeg også have noget, jeg godt kunne lide, og det blev så ofte god mad, der bare var lidt mere opdelt (kød, kartofler og grønt) og ikke indeholdt spiritus.
Halvfabrikata blev ikke set som festmad hos os, heller ikke til børn. Det var en hurtig løsning og undtagelsen.

Jeg kan ikke huske da jeg var helt lille jo, men sammenkogte og alt muligt mærkeligt kunne da bare komme an.
Jeg har altid været vild med god mad :genert:
0
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59513

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf DetSorteCirkus » 3. apr 2019, 16:06

kidkomb skrev:Jeg kan ikke huske da jeg var helt lille jo, men sammenkogte og alt muligt mærkeligt kunne da bare komme an.
Jeg har altid været vild med god mad :genert:


Jeg synes også, det er mærkeligt, at du ikke kunne få den almindelige festmad. Det kunne børn godt hos os, hvis de havde lyst.
0
Brugeravatar
kidkomb
Indlæg: 16302
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:31
Kort karma: 4454
Geografisk sted: Ude med riven
Likede indlæg: 47639

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf kidkomb » 3. apr 2019, 16:12

DetSorteCirkus skrev:
kidkomb skrev:Jeg kan ikke huske da jeg var helt lille jo, men sammenkogte og alt muligt mærkeligt kunne da bare komme an.
Jeg har altid været vild med god mad :genert:


Jeg synes også, det er mærkeligt, at du ikke kunne få den almindelige festmad. Det kunne børn godt hos os, hvis de havde lyst.

Det kunne jeg ikke drømme om at spørge om. Det er jeg alt for "godt" opdraget til. Når værten havde bestemt at det skulle være sådan, så var det sådan. Så sørgede mine forældre til gengæld for at vi fik alt det gode mad når det var hjemme hos os og jeg er også ret sikker på at de høfligt lod det indgå i samtaler, sådan generelt, at deres børn satte pris på god voksenmad :D
1
Vær ligeglad med hvad andre mennesker tænker, men ikke hvad andre mennesker føler.
Man som i jeg.
Man må sige hvad man vil og betale hvad det koster.
Sissie er en chokoladegiraf. Sissie skal ikke på tur.
Kanga
Indlæg: 2911
Tilmeldt: 12. mar 2016, 19:04
Kort karma: 180
Likede indlæg: 3633

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Kanga » 3. apr 2019, 16:26

godtnavn skrev:
Kanga skrev:Jeg er lidt dobbelt om det. Min søn er seks år, og i den fase, hvor han spiser meget ensformigt.
Til hverdag får han rugbrødsmadder til aften med en masse snackgrønt. Førhen spiste han alt; frikadeller, sovs, kartofler, grov mos, lasagne, grøntsager, sågar karrysild. ALT hvad vi satte foran ham... næsten. For fx spiser han ikke pølser og har aldrig gjort.

Så kom vi til en fest, hvor der blev serveret oksemørbrad med hvad tilbehør man nu får til det, så fik han ingen mad. Men det ville han heller ikke gøre, hvis værten havde lavet børnemenu med pølser. Til gengæld ville han elske en god, kvalitetsfiskefilet med ristet rugbrød eller en pulled pork-burger.

Vi glæder os selv til fasen er ovre, og han igen gider spise 'normalt'. Hvad folk vil gøre til deres fest, må de om. Men jeg synes, det er god stil at imødekomme børn med fx grøntsagssnacks og anden børnevenlig mad. De må vel også gerne have en god aften, på fod med de voksne, hvorfor ellers invitere dem?

Kanga


MEn det er jo netop det der er problemet, at børnene ikke nødvendigvis bliver mere mætte af en børnemenu end voksenmenu. Jeg oplever ofte folk vælger børnemenuen fordi de ikke vil betale den gode og dyre mad til børnene :) Jeg serverer netop ikke børnemenu til børnene i min familie fordi jeg ved de får en bedre aften med det samme mad som os andre, de vil føle sig snydt hvis de fik serveret klassiske børnemenuer.
I mandens familie er det kun pølser og kødsovs der dur til børn, og det serverer jeg altså heller ikke, vi er vegetarer (manden spier dog kød af og til) og da jeg altid er den der står for madlavningen så er det lidt udelukket at lave kød (det vil ganske enkelt ikke ende godt, da jeg aldrig har lavet dt og ikke kan smage det til). Dog har børnene altid spist godt til vores fester, selvom deres forældre ikke mener de kan spsie andet end pasta/pølser. Vi sørger for der er forskelligt, og man må gerne springe ting over, men decideret børnemeuer har vi aldrig lavet.

Vi tager dog altid hensyn til allergier, både de reelle og selvopfundne (dem er der en del af i vores omgangskreds :lol: ) samt kræsenheder, så der er noget for alle, jeg gider jo ikke stå og lave mad folk ikke kan spise, men laver det altid så det er én menu men hvor folk så kan vælge elementer til og fra :) Det gør jeg uanset om vi er 2 eller 60 gæster.


Nu skriver jeg godt nok børnevenlig mad, men jeg synes ikke pølser og kødsovs er vejen frem. Samtidig kender jeg ikke mange seksårige, der spiser mørbrad...

Som det er med voksne, er det vel også med børn; man kan ikke stille alle tilfreds med menuen, uanset hvad man serverer.

Kanga
1
Brugeravatar
Zombie
Indlæg: 5109
Tilmeldt: 16. aug 2015, 14:06
Kort karma: 1219
Likede indlæg: 20819

Re: Børnemenu til bryllup?

Indlægaf Zombie » 9. jul 2019, 00:44

Vi har inviteret børnene med, og ligesom vegetarerne får deres, sørger vi også for børnevenligt mad. Det er dog buffet, så alle får tilbudt det samme, men når vi udvælger retterne, sørger vi for, der er noget for alle vores gæster.

Børnene er også vores gæster og nu vi tager hensyn til slem allergi og vegetarer, virker det super mærkeligt for mig, at man ikke også tager hensyn til børnene. De er jo også både mennesker og gæster, så deres behov og madvalg må da tælle som fx en voksen vegetar.
2
aka Forbies

:gammel:

Tilbage til "Fest og bryllup"