Bryllup - what to wish?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Bryllup - what to wish?

Indlægaf ulviforklæder » 23. jan 2019, 08:18

Min kæreste og jeg skal giftes her i starten af marts, men vi har INGEN idé om, hvad vi skal ønske os. Vi synes, at vi har alt, hvad vi skal bruge, og vi bryder os egentlig ikke om at "finde på" ønsker.

Alligevel spørger vores gæster naturligvis efter ønsker, så måske kan I herinde komme i tanker om noget, som vi ikke ved, at vi mangler?

Vi er ikke typen, der ønsker os spisestel til tolv personer eller en bryllupsrejse. Vi har prøvet øvelsen" Hvad ville vi købe, hvis vi vandt i Lotto?", og der fik vi gransket os frem til en ny seng, nye dyner, sengetøj og måske en tur i sommerhus :lol:

Hvad ønsker man sig? Jeg tænker især på sådan nogle par-ønsker, altså til omkring 300kr.

(Jeg foreslog, at vi skrev, at folk skulle købe noget til dem selv i stedet, men den idé er min kæreste ikke hooked på :ninja: )
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Bryllup - what to wish?

Indlægaf godtnavn » 23. jan 2019, 08:37

Hvad med bare at ønske jer tilskud til den nye seng? Måske lidt kedeligt at ønske sig penge, men hvis I ikke mangler andet er det jo fjollet at skulle finde på noget. Vi ønskede os tilskud til bryllupsrejsen og er glad for at gæsterne ikke synes det var for kedeligt, for vi fik en fantastisk rejse, faktisk fik vi hele rejsen i bryllupsgave :) Vi ønskede os også ting som lamper, nogle fjollede skåle og plakater, men går udfra I ikke amngler den slags, så var det jo nemt at lave ønskesedlen ;)

Men ellers biografbilletter til jeres lokale biograf? Gavekort til jeres yndlings restaurant? En eller anden oplevelse I gerne vil have? Flyve vindtunnel/kitedsurfe/flyve luftballon/helikopter osv..
1
Brugeravatar
Tricolette
Indlæg: 1674
Tilmeldt: 7. sep 2015, 09:58
Kort karma: 390
Geografisk sted: Himmerland
Likede indlæg: 3883

Re: Bryllup - what to wish?

Indlægaf Tricolette » 23. jan 2019, 08:39

Ud over seng, dyner mv, så kan man jo ønske sig pengetilskud til en sommerhusferie, senge osv.

Derudover kunne I jo feks ønske jer oplevelsesgaver, hvor giveren også selv skal deltage.

Tillykke med det forestående bryllup.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Bryllup - what to wish?

Indlægaf TinaW » 23. jan 2019, 08:53

Jeg tænker også, at I enten bare kan ønske jer penge/tilskud til seng, eller evt. hvis I har fundet den seng I gerne vil have, gavekort til det sted den kan købes.
Ved ikke om man kan købe gavekort til diverse sommerhusudlejningssider.
1
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Bryllup - what to wish?

Indlægaf ulviforklæder » 24. jan 2019, 10:43

Er det ikke for kedeligt at ønske sig penge/tilskud til noget bestemt? Jeg synes, at det nærmest kommer til at virke som om, at folk så køber sig adgang til vores fest :tie:
Men sådan tænker gæsterne måske ikke?
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Bryllup - what to wish?

Indlægaf godtnavn » 24. jan 2019, 13:36

ulviforklæder skrev:Er det ikke for kedeligt at ønske sig penge/tilskud til noget bestemt? Jeg synes, at det nærmest kommer til at virke som om, at folk så køber sig adgang til vores fest :tie:
Men sådan tænker gæsterne måske ikke?


Der er jo ikke forskel om de bruger 300 kr på en tallerken eller som et tilskud til jeres seng, man kan jo bare ikke købe 1% af en seng, hvor man godt kan give 1% af et spisestel ;)

Men jo, jeg synes også det er kedelige ønsker, omvendt vil jeg hellere give et brudepar noget de ønsker sig end at give dem en ting de ikke rigtig mangler bare fordi jeg ikke vil give penge. Så længe pengene bliver brugt på f.eks. sengen så synes jeg det er fint at ønske sig, men der var en herinde der nævnte et brudepar der ønskede sig tilskud til en rejse, og så aldrig tog ud og rejse og brugte pengene på noget andet, det synes jeg er forkert.
0
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Bryllup - what to wish?

Indlægaf godtnavn » 24. jan 2019, 22:21

kartoffelpizza skrev:
ulviforklæder skrev:Er det ikke for kedeligt at ønske sig penge/tilskud til noget bestemt? Jeg synes, at det nærmest kommer til at virke som om, at folk så køber sig adgang til vores fest :tie:
Men sådan tænker gæsterne måske ikke?

Det er smag og behag. Vi giver aldrig kontanter i min familie. Det bruger vi ikke. For andre er det fint.
Jeg har været til et bryllup (faktisk udenfor familien) hvor der var 3 “tilskudsønsker” og så bestik. De fik KUN bestik. Så der skal man lige kende sin omgangskreds.

Vi blev rigtig glade for følgende da vi blev gift i august:
Sousvidestav + vakuum-pakker
Lækre håndklæder
Gavekort til specifikke steder (vi fik fx til retour, madklubben og Memphis Roadhouse)
Køkkenmaskine


Men vil I så hellere give folk noget de ikke vil have end at give et tilskud til en ting de rent faktsik ønsker sig? Det synes jeg lyder lidt skørt. Og ønsker I jer kun dyre ting, må I så opfinde billige ønsker som I ikke kan bruge til noget, fordi man ikke kan ønske sig tilskud til noget man rent faktisk vil få glæde af?
3
Brugeravatar
Alphilia
Indlæg: 3433
Tilmeldt: 22. dec 2015, 15:22
Kort karma: 272
Likede indlæg: 3060

Re: Bryllup - what to wish?

Indlægaf Alphilia » 25. jan 2019, 06:23

Vi ønskede os heller ikke penge og fik strikket en ønskeseddel sammen ud fra et grundigt blik rundt i lejligheden mhp ting der trængte til udskiftning/opgradering og inspiration fra diverse butikker.
Det var ikke fordi vi jo som sådan manglede fx bestik, men jeg synes det er rart, at vi nu har noget vi synes er pænt og vil følge os resten af livet formentlig.
Derudover ønskede vi os i høj grad gavekort til oplevelser. Vi var ret opmærksomme på, at ønskesedlen var bred ift prisklasser

Udover oplevelser fik vi faktisk ikke så meget fra ønskesedlen, men det er så nogle af de ting vi efterfølgende købte for de penge vi også fik.
Jeg synes egentlig, at det at lave ønskeseddel var en fin anledning til at tænke lidt over indretning af hjemmet, også lidt ude i fremtiden.
0
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2595
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3874

Re: Bryllup - what to wish?

Indlægaf Anlewi » 25. jan 2019, 09:01

Hvis jeg skulle holde bryllup i dag, ville jeg også være i tvivl om hvad jeg skulle ønske mig.

Tænker dog at jeg ville elske oplevelser med gæsterne.
- En middag hjemme eller ude
- koncert eller teateroplevelse
- Picnic i den grønne osv.

Alternativt ville jeg ønske mig
- wellness ophold for 2 et lækkert sted
- Billetter til operaen eller det kongelige teater
- gode spiseoplevelser
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12858

Re: Bryllup - what to wish?

Indlægaf godtnavn » 25. jan 2019, 11:27

kartoffelpizza skrev:
godtnavn skrev:
kartoffelpizza skrev:
ulviforklæder skrev:Er det ikke for kedeligt at ønske sig penge/tilskud til noget bestemt? Jeg synes, at det nærmest kommer til at virke som om, at folk så køber sig adgang til vores fest :tie:
Men sådan tænker gæsterne måske ikke?

Det er smag og behag. Vi giver aldrig kontanter i min familie. Det bruger vi ikke. For andre er det fint.
Jeg har været til et bryllup (faktisk udenfor familien) hvor der var 3 “tilskudsønsker” og så bestik. De fik KUN bestik. Så der skal man lige kende sin omgangskreds.

Vi blev rigtig glade for følgende da vi blev gift i august:
Sousvidestav + vakuum-pakker
Lækre håndklæder
Gavekort til specifikke steder (vi fik fx til retour, madklubben og Memphis Roadhouse)
Køkkenmaskine


Men vil I så hellere give folk noget de ikke vil have end at give et tilskud til en ting de rent faktsik ønsker sig? Det synes jeg lyder lidt skørt. Og ønsker I jer kun dyre ting, må I så opfinde billige ønsker som I ikke kan bruge til noget, fordi man ikke kan ønske sig tilskud til noget man rent faktisk vil få glæde af?

Det sidste først: vi ønsker os aldrig kun dyre ting. Vi er begge opdraget med, at det er særdeles uopdragent, og at man må samle ønsker sammen. Andre gør jo som de finder rigtigt, men det er ikke i vores ånd at give kontanter.
Vores ønskeliste til bryllup gik fx fra 20 kr til 5000 kr. Og det var alle reelle ønsker.
Hvis vi ikke har nogle konkrete ting så ønsker vi os fx hjemmebagte boller, praktisk hjælp eller lignende. Eller frabeder os gaver.

Jeg synes det er lidt træls at kalde det skørt. Det er normalt for os. Vi har vel ret til at være forskellige?

Ift gaver til andre: vi giver ikke kontanter. Det er et princip alle tæt på os kender - og som mange deler.
Det kan fraviges hvis det fx er helt skørt at transportere glas eller lignende til et andet land, så kan vi fx overføre og så købes de i landet.
Men hvis folk kun ønsker sig penge, så skriver vi en venlig besked om at vi ikke giver kontanter, og at vi gerne vil modtage andre ønsker. Og ellers ja, så giver vi det vi synes. En gave er nemlig noget man får, ikke noget man bestiller.
Vi giver til gengæld gerne praktisk hjælp, mad til fryseren, børnepasning, en oplevelse med os etc hvis man ikke ønsker sig ting.

Det er fair nok at andre har det anderledes, men jeg har det stramt med det der med at gaver SKAL være fra en ønskeseddel og hvis man kun ønsker sig en rejse så skal alle det. Så bliver det en bestilling.
Jeg har det også anstrengt med gave-koordinatorer og invitationer hvor ønskelisten er medsendt. Så er det i hvert fald tydeligt at folk forventer en gave :tie:


Jeg synes bare det er svært at lave en ønskeseddel med mange ønsker hvis de alle skal være i et niveau hvor folk kan give det. Jeg ville så heller aldrig ønske mig noget til 5.000 kr, heller ikke til bryllup, så dyre ønsker ønsker jeg mig tilskud til fordi jeg aldrig ville forvente så dyre gaver. Faktisk var vores dyreste gave vidst ca 1000 kr, som vi så tænkte vi måske kunne få hvis mange slog sig sammen...

Hvis folk ikke synes mine ønsker er gode nok vil jeg hellere undvære en gave end at få en ting der bare vil stå og fylde. NEtop fordi jeg ikke er fan af forbrugskulturen i at give for at give, så vil en gæst kun give noget jeg ikke har brug for så er jeg hellere fri :) Det er fint at I mangler mange ting og dermed har mange ønsker, men det har alle bare ikke, og det er ikek fordi vi køber en masse til os selv uafbrudt, men vi har bare ikke det store forbrug i materielle ting, så selv hvis vi intet købte til os selv i et år ville det være svært at sætte ønsker på ønskesedlen.

Og jo, jeg synes det er skørt at ville give en ting der ikke ønskes, bare fordi man ikke vil give tilskud til det der vil gøre modtageren allergladest. Men jeg giver også gaver for at gøre modtageren glad, og selvom jeg personligt også helst selv vil give en fysisk ting, fordi det er sjovere som giver, så giver jeg altså penge hvis et tilskud til en bestemt ting vil gøre modtageren gladest, for det er hele formålet med at give, at gøre modtageren gladest mulig :)
4
Brugeravatar
ulviforklæder
Indlæg: 93
Tilmeldt: 30. dec 2015, 17:05
Kort karma: 14
Geografisk sted: København
Likede indlæg: 86

Re: Bryllup - what to wish?

Indlægaf ulviforklæder » 26. jan 2019, 15:56

Tak for jeres tanker! Vi har nu fået stykket en ønskeseddel sammen med både ønsker om tilskud til forskellige ting (bl.a. seng og sommerhustur), men også mere konkrete ønsker såsom forskellige brætspil, håndklæder, termokande, krus og sådan noget - som vi rent faktisk ønsker os eller ville købe selv.

Der er dog ind til videre rent faktisk ingen, der har spurgt om en ønskeseddel :lol:
1
Muspel
Indlæg: 3878
Tilmeldt: 22. nov 2015, 16:38
Kort karma: 768
Likede indlæg: 10745

Re: Bryllup - what to wish?

Indlægaf Muspel » 26. jan 2019, 20:08

ulviforklæder skrev:Tak for jeres tanker! Vi har nu fået stykket en ønskeseddel sammen med både ønsker om tilskud til forskellige ting (bl.a. seng og sommerhustur), men også mere konkrete ønsker såsom forskellige brætspil, håndklæder, termokande, krus og sådan noget - som vi rent faktisk ønsker os eller ville købe selv.

Der er dog ind til videre rent faktisk ingen, der har spurgt om en ønskeseddel :lol:


Jeg har et par gange givet gavekort til paradisis i bryllupsgave, og det er blevet taget godt imod. Sådan en hverdagsluksus i månederne efter uden at have penge op af lommen.

Det kunne også være til jeres yndlings kaffebar, aarstiderne, et abbonoment på ‘spis bedre’ eller lign.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"