Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.

Skal ringen afleveres igen, ved brudt forlovelse?

Ja
18
21%
Nej
28
33%
I tvivl, men hælder til ja
15
17%
I tvivl, men hælder til nej
11
13%
Ligeglad / har ingen mening
5
6%
Andet - forklar
4
5%
Lyserød rumgorilla
5
6%
 
Afgivne stemmer: 86
Brugeravatar
Aima
Indlæg: 3595
Tilmeldt: 23. aug 2015, 01:43
Kort karma: 1397
Likede indlæg: 15898

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf Aima » 3. jan 2019, 19:12

Aima skrev:
SAGA skrev:I dette tilfælde virker det som et mediestunt med en sponsoreret ring. Så i princippet bør sponsoren få den tilbage, da den nu ikke længere bruges til det den var tiltænkt.


Det her kan jeg ikke få til at give mening? Hvorfor bør sponsoren, i princippet, få ringen tilbage? Det er da netop sponsoren af ringen, altså leverandøren, der har fået mest profit ud af fidusen?


Og hvordan skulle det være et mediestunt? Og fra hvis side? Paris Hilton og eks’ eller juveléren?
0
I'll stick with hell no's and headphones...
Brugeravatar
BlueBunny
Indlæg: 4349
Tilmeldt: 17. aug 2015, 16:54
Kort karma: 484
Likede indlæg: 10661

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf BlueBunny » 3. jan 2019, 20:06

Hvis en ring er givet med forbehold, så ja, ellers nej.

Forbehold er feks hvis giver fortæller det er et arvestykke som hans udkårne skal have. Og dermed kan hun ikke beholde det hvis de går fra hinanden.

Et andet forbehold er hvis ringen modtages som symbol på giftemål og modtager så bryder “aftalen”.

En forlovelsesring er et symbolsmykke. Det gives og modtages som tegn på samhørighed på tro&love. Hvis man siger ja til at modtage det, så skal man overholde “aftalen”. Hvis ikke man holder hvad man “trolover”, så bør man returnere smykket. Så har man ikke ret til at bære det, eller beholde det.
0
Folk med begge ben på jorden, hænger ikke på træerne
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf Tanten » 3. jan 2019, 20:08

Jeg synes ikke, man skal levere en gave tilbage - for mig giver det ikke så meget mening. Hvad skal giver med en brugt ring - h*n kan næppe bytte den og giver den vel heller ikke til sin næste partner?

Jeg har gaver, også smykker, jeg har fået af tidligere partnere, og jeg er stadig glad for disse gaver. Jeg har stadig respekt for den ånd, de blev givet i, og selvom forholdene gik i stykker, så har mine eks'er jo fulgt mig på vej i nogle år, og jeg er ikke vred på dem eller fortryder vores tid sammen.

Måske er min holdning farvet af, at jeg ikke begriber, hvorfor nogen køber forlovelsesringe eller andre gaver, der er flere hundrede tusind eller mere værd, eller at man opfatter en gave som en eller anden form for pant, man har på modtageren. Og jeg forstår slet ikke, hvorfor og hvordan en tredjepart kan blive blandetind i det hele ved at donere en ring.
5
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf Madam Pomfrey » 3. jan 2019, 20:56

altså nu er det ikke hendes eks der har finansieret ringet, men en juveller, der har fået reklame ud af gaven.
Så synes jeg sgu bare hun kan beholde den, det er deres løn for reklamen juvelleren har fået, og nu får vedkommende endda reklame igen, når bruddet drøftes - dobbelt valuta :D ;)


Men ellers så synes jeg der afhænger af årsag til bruddet, og evt. ringens følelsesmæssige værdi.
Ring der er gået i arv fra tidligere generationer i mandens familie, afleveres tilbage til ham
Han har givet ringen, hun bryder forlovelsen - hun giver ringen tilbage
Han har givet ringen, han bryder forlovelsen - hun beholder ringen
De har fælles finansieret ringe(n) - ringen beholdes
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf godtnavn » 3. jan 2019, 21:40

Der er jo mange gaver der gives på en grundlag, f.eks. leverer folk jo ikke deres bryllupsgaver retur hvis de bliver skilt. Personligt ville jeg ikke have lyst til at beholde ringen, så jeg ville nok give den tilbage hvis det var sket for mig, men jeg synes ikke andre bør noget bestemt. Måske pånær hvis det er et arvestykke, der synes jeg altid den bør leveres tilbage, uanset om det så er mandne der har været utro og er skyld i bruddet.
0
Brugeravatar
Tanten
Indlæg: 1926
Tilmeldt: 14. aug 2015, 12:03
Kort karma: 457
Geografisk sted: Aarhus
Likede indlæg: 9624

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf Tanten » 3. jan 2019, 23:14

Hvis man lige ser bort fra, at der er tale om Paris Hilton og en ring til flere mio. - er jeg den eneste, der synes, det er sådan lidt teenage-agtigt at give ringen tilbage? Sådan lidt demonstrativt og overdrevent symbolsk - á la "Jeg er bare SÅ færdig med dig - tag din grimme ring igen"?

På den ene side går man nok ikke med en decideret forlovelsesring, hvis man ikke længere er forlovet - men hvad skal modparten dog med den?

Og man må jo tro, begge parter er klar over, at forlovelsen er ophævet, uden at man "kaster" med ringe.
4
Brugeravatar
Misantropen
Indlæg: 16880
Tilmeldt: 23. aug 2018, 19:36
Kort karma: 1068
Likede indlæg: 20970

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf Misantropen » 4. jan 2019, 02:12

Jeg synes ikke der er noget "skal" hvad angår ringe ifm. brudte forlovelser(eller skilsmisser)

Jeg ville nok selv have det dårligt med at beholde den, hvis det var et arvestykke der betød meget for min tidligere forlovede, men ellers er prisen, økonomien og omstændighederne fuldstændig irrelevante for mig. Den der gør det forbi kan da også sagtens være ked af det og hvad hvis man er enige om at ophæve forlovelsen?

Det kan stadig være et godt minde, om ikke andet kan den måske smeltes om eller ændres til noget nyt.
0
JoyNips
Indlæg: 12053
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33895

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf JoyNips » 4. jan 2019, 06:08

SAGA skrev:
Aima skrev:
Aima skrev:
SAGA skrev:I dette tilfælde virker det som et mediestunt med en sponsoreret ring. Så i princippet bør sponsoren få den tilbage, da den nu ikke længere bruges til det den var tiltænkt.


Det her kan jeg ikke få til at give mening? Hvorfor bør sponsoren, i princippet, få ringen tilbage? Det er da netop sponsoren af ringen, altså leverandøren, der har fået mest profit ud af fidusen?


Og hvordan skulle det være et mediestunt? Og fra hvis side? Paris Hilton og eks’ eller juveléren?

Fra begges side.

Hun får en dyr ring sponsoreret for at blive forlovet med en mand som hun egentlig ikke elsker. Det er sådan jeg læser det. Jeg kan ikke se hvad hun skal bruge ringen til mere. Det er jo ikke fordi hun fortsat kan gå med den når det var tiltænkt en forlovelse med en bestemt mand. Hun er jo ikke blevet forlovet med firmaet der har sponsoreret ringen. Hun er ikke sammen med manden mere og så giver det ikke nogen mening at gå med ringen og dermed får firmaet heller ikke nogen reklame ud af det mere. Det er jo bare min holdning til forlovelsesringe at jeg ikke ville gå med ringen mere når jeg ikke var forlovet med manden mere. Den er jo tiltænkt ham og en hel bestemt handling.


Hun skal ikke “bruge” ringen til noget, men den er betaling for den reklame hun har skabt for firmaet. Den kan hun ikke tage tilbage og derfor skal hun selvfølgelig heller ikke betale sin løn for det stykke arbejde tilbage. Firmaet får stadig reklame på det, fordi historien består.

Det er iøvrigt da ikke normalt at man betaler sin løn tilbage når et arbejde ophører.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Stars
Indlæg: 4848
Tilmeldt: 15. aug 2015, 06:11
Kort karma: 188
Likede indlæg: 6416

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf Stars » 4. jan 2019, 06:13

Madam Pomfrey skrev:altså nu er det ikke hendes eks der har finansieret ringet, men en juveller, der har fået reklame ud af gaven.
Så synes jeg sgu bare hun kan beholde den, det er deres løn for reklamen juvelleren har fået, og nu får vedkommende endda reklame igen, når bruddet drøftes - dobbelt valuta :D ;)


Men ellers så synes jeg der afhænger af årsag til bruddet, og evt. ringens følelsesmæssige værdi.
Ring der er gået i arv fra tidligere generationer i mandens familie, afleveres tilbage til ham
Han har givet ringen, hun bryder forlovelsen - hun giver ringen tilbage
Han har givet ringen, han bryder forlovelsen - hun beholder ringen
De har fælles finansieret ringe(n) - ringen beholdes


Du glemmer jubii-disclaimeren: :-D
Hun bryder forlovelsen, fordi han er utro/ banker hende - hun må gerne beholde ringen
Han bryder forlovelsen, fordi hun er utro/ banker ham - hun bør give ringen tilbage
2
"Vi har .. truffet den beslutning, at vi ikke tager børnene til Danmark, fordi deres forældre har vendt Danmark ryggen og har kæmpet for Islamisk Stat, og dermed har de truffet et valg på deres børns vegne."

Børnenes statsminister?
Brugeravatar
heysamaysa
Indlæg: 626
Tilmeldt: 18. dec 2015, 22:52
Kort karma: 77
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 944

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf heysamaysa » 4. jan 2019, 18:15

jeg ser umiddelbart ringen som en gave og bør som udgangspunkt ikke leveres tilbage. Dog synes jeg ikke det gælder hvis der er utroskab el. lign. involveret.


hvis min kæreste engang kommer ned på knæ så har vi fællesøkonomi så der bliver nok ikke det store slagsmål om ringen hvis vi gik fra hinanden. :D



og gad jeg slet ikke selv have en gifte eller forlovelsesring fra et forlist forhold - og dog måske hvis den havde en værdi som Hiltons :-D
0
Sov sødt lille Noah - 03.12.2015 :trist:

En ny stjerne på himlen er blevet født!

"The worst thing a mother goes through is having to give her sweet angel back to heaven"
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf LadyFox » 5. jan 2019, 12:12

Hvis jeg ikke havde smidt min forlovelsesring væk inden jeg gik fra min eks, så havde jeg beholdt den. Den kostede selvfølgelig heller ikke en bondegård, men var dyr i vores økonomi.
Selvom jeg ikke ville gå med den så ville den stadig være en del af nogle minder jeg sætter pris på at have. Selvom jeg ikke ville være sammen med min eks, så sætter jeg stadig pris på meget af det vi havde sammen, og jeg fortryder ikke at have været forlovet med ham - så jeg kan ikke se hvorfor den ikke skulle kunne være et symbol på noget der var én gang.
Min eks har så heller aldrig været så bitter at han føler sig bedraget over ikke fuldte aftalen til dørs, fordi, han forstår godt at I den virkelige verden sker det at man ikke kan overholde sine aftaler, og altså, han vil da heller ikke giftes med mig hvis jeg kun gør det fordi det havde vi aftalt. Og altså, hvad skulle han bruge ringen til?
1
...
Jedi
Indlæg: 1922
Tilmeldt: 6. sep 2015, 06:23
Kort karma: 86
Likede indlæg: 3048

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf Jedi » 6. jan 2019, 19:43

Da det er en sponsorgave, så kan jeg ikke se, den skal gives tilbage.
0
Brugeravatar
Annione
Indlæg: 3634
Tilmeldt: 11. aug 2015, 21:23
Kort karma: 822
Likede indlæg: 7730
Kontakt:

Re: Så er den gal igen, kan hun bare beholde ringen?

Indlægaf Annione » 6. jan 2019, 19:53

Jeg ved ikke hvad min eks skulle bruge min vielsesring til? :gruble: Han ville forøvrigt heller ikke have den.

Den er blevet vurderet, men man kan ikke få en skid for en ring, selvom der er en 0,5 karat sten i.

Anyways. Hvis de er enige, så synes jeg hun skal beholde ringen.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"