Juletræ for begyndere

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8693

Juletræ for begyndere

Indlægaf englishchannel » 28. nov 2018, 17:52

Jeg har i år købt mit livs første eget juletræ :love: Men spørgsmålet er nu, hvad der skal på?

I min familie består julepynten typisk af arvestykker (som jeg ikke har nogen af) og enkeltdele, der er samlet sammen gennem 30+ år. Så jeg begynder totalt from scratch hos mig selv.

Så tråden går kort sagt på, hvad I kom på jeres første juletræ? Havde I arvestykker, købte I en masse nyt pynt (dyrt, billigt?) eller hvad gjorde I? :santa2:
1
Undtagelsen
Indlæg: 2243
Tilmeldt: 17. aug 2015, 17:05
Kort karma: 221
Likede indlæg: 4589

Re: Juletræ for begyndere

Indlægaf Undtagelsen » 28. nov 2018, 18:05

Jeg synes det vil virke for upersonligt, hvis der står et træ pyntet med ene nyindkøbt pynt.
Måske købe én virkelig fin ting og gøre det til en tradition.
Købe en pakke billige/re kugler fra søstr. Grenes eller Tiger eller lign sted og så udskifte dem løbende.
Pynte resten af træet med hjemmeflettede julehjerter, så der er noget personligt på træet.
1
Brugeravatar
HappyPaww
Indlæg: 5624
Tilmeldt: 12. aug 2015, 19:08
Kort karma: 794
Likede indlæg: 15466

Re: Juletræ for begyndere

Indlægaf HappyPaww » 28. nov 2018, 18:52

Vi havde vores første juletræ sidste år, og jeg købte bare pæn pynt i Søstrene Grene og lignende.

Jeg er en af dem der helst vil have et pænt træ, og synes papirpynt og andet hjemmelavet hejs er virkelig grimt. Allerværst er Dannebrogs-ranken :devil:
5
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6660
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 868
Likede indlæg: 18860

Re: Juletræ for begyndere

Indlægaf Æble » 28. nov 2018, 18:58

Inviter familie og venner til juleklip og æbleskiver hvor alle skal lave mindst et stk julepynt til træet.

Vi startede med kugler fra Silvan købt på udsalg samt lidt vi fik.

Så har vi ofte holdt juleklip hvor alle lave noget. Bla kom min mor sidste år i tanke om nogle små parasoller i silkepapir som hun havde lavet som barn. Så lavede hun nogle af dem og det er nogle jeg vil prøve at passe på og gemme.

Jeg køber ofte en julekugle når jeg er ude at rejse. Så efter vi holdt vores første jul for 12 år siden har jeg en kæmpe kasse med kugler og pynt som alle indeholder minder.

Vi har også nogle gamle fine ting fra min mands farmor som døde for 8 år siden.

Så ikke noget med matchende stil eller noget her, til gengæld overlæsset med ting som har betydning og som kan give en klump i halsen når man går forbi juleaften.
3
Brugeravatar
Brutus
Indlæg: 779
Tilmeldt: 20. sep 2015, 16:03
Kort karma: 39
Likede indlæg: 1182

Re: Juletræ for begyndere

Indlægaf Brutus » 28. nov 2018, 18:59

Vi pynter stort set kun med røde og guld kugler, og måske en smule lametta.
0
If it is not yours, dont take it
If it is not right, dont do it.
If it is not true, dont say it.
If you dont know, shut up

(Japanese Wisdom)
Brugeravatar
Delfin
Indlæg: 15369
Tilmeldt: 11. aug 2015, 11:05
Kort karma: 1250
Geografisk sted: ..... Casa del Fino
Likede indlæg: 25739

Re: Juletræ for begyndere

Indlægaf Delfin » 28. nov 2018, 19:11

Jeg har ikke pyntet mange træer hjemme i min tid, da vi oftest holder jul hos familie, men flotte kugler er et must. Med flotte mener jeg god kvalitet, der er virkelig meget forskel på, dem man får i nye udgaver. Jeg sætter personligt stor pris på gammeldags julekugler, som jeg har købt i genbrugsbutikker. De kan med lethed findes på nettet i dag, de koster lidt mere end de nye fra supermarkederne, men man kan jo starte med lidt af gangen. Udover det ville jeg snuse lidt rundt på hylderne i supermarkedet, der har jeg også fundet en del flotte ting.
Levende lys er et must for mig.

46728364_1780874428725885_6372187594024812544_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.
3
14 11 14
02 05 22
30 08 23
Brugeravatar
twinkle
Indlæg: 3974
Tilmeldt: 14. aug 2015, 06:53
Kort karma: 328
Likede indlæg: 6360

Re: Juletræ for begyndere

Indlægaf twinkle » 28. nov 2018, 20:00

Jeg har faktisk kun ting jeg har arvet, nu jeg tænker over det.

Men, jeg sætter pris på et juletræ uden et monotont farvetema. Det forbinder jeg med noget klinisk og stramt, og det er ikke mit ideelle billede af “hygge” og “varme”. Jeg kommer alt fra julekugler, træfigurer, små nisser der sidder inde langs stammen og sløjer på, som jeg binder rundt om grenene.
Jeg har egentlig et juletræstæppe liggende, som jeg skal i gang med at brodere..

Men ellers er det et must med sølv-fehår, dannebrogsflag og lys (ikke levende)
2
B - 20.01.18 :dåne:
O - 03.07.20 :lun:
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11307
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1793
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23369

Re: Juletræ for begyndere

Indlægaf Mani » 29. nov 2018, 12:34

Vi gik på jagt i Søstrene Grene og genbrugsbutikker, da vi skulle pynte vores første juletræ. Derudover flettede vi hjerter og stjerner.
Nu har vi også pynt fra vores rejser og noget af det drengene har lavet. Jeg elsker at vores træ er historier fra vores liv sammen.
0
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
sigge
Indlæg: 14804
Tilmeldt: 19. aug 2015, 09:38
Kort karma: 1182
Likede indlæg: 24917

Re: Juletræ for begyndere

Indlægaf sigge » 29. nov 2018, 12:51

Jeg har aldrig haft mit eget juletræ, men jeg kommer fra et hjem med meget stramme regler for, hvad der må komme på træet (det skal være, som det altid har været), så jeg kan godt forestille mig, at jeg ville gå lidt amok, hvis jeg engang skal have mit eget. Så bliver det alle mulige skøre glaskugler/-ting galore. Jeg har f.eks. nogle Hoptimist Rudolf-kugler, som aldrig har været brugt, fordi min mor har nedlagt veto mod dem. Og jeg har også nogle ugler i forskellige farver.

Jeg ville nok gribe det an, som andre foreslår og starte med at købe en kasse billige glaskugler og andet billig pynt og så efterhånden skifte det ud med ting, jeg fik købt, som var fine eller havde en betydning.
Flettede stjerner er jo både billige og ret nemme at lave selv, hvis man kan lide den slags på træet. Og de behøver ikke nødvendigvis at være hvide, man kan jo købe strimler i alle mulige farver. Jeg har også lavet nogle ret søde papirengle til mine forældre af et færdigt kit fra Panduro.
1
You can't spell awesome without me.
Brugeravatar
Kathain
Indlæg: 170
Tilmeldt: 1. jan 2016, 06:57
Kort karma: 9
Likede indlæg: 323

Re: Juletræ for begyndere

Indlægaf Kathain » 29. nov 2018, 13:11

Jeg startede med billig pynt fra Bilka og søtrene grene og har gennem årene tilføjet forskellige ting. Fx har jeg købt forskellige disney ornamenter med mine favorit figurer :)
0
Brugeravatar
englishchannel
Indlæg: 1833
Tilmeldt: 28. aug 2015, 23:37
Kort karma: 636
Likede indlæg: 8693

Re: Juletræ for begyndere

Indlægaf englishchannel » 1. dec 2018, 14:17

Tusind tak for jeres svar :kys:

Jeg havde planlagt at tage i Søstrene Grene for at købe et juletræstarterpack med lidt blandede glaskugler og andre ornamenter (hedder det det?). I dag hentede min kæreste og jeg dog den store kasse med jylepynt frem for at pynte op, og der fandt jeg dels nogle gamle kræmmerhuse og Georg Jensen-ophæng, jeg havde arvet fra min bedstemor, og nogle andre småting, min mor har sendt mig gennem årene, som havde forputtet sig mellem det andet julepynt.

Så nu er det hele kommet på træet som står i stuen og pynter med alle kalendergaverne under. Uh, jeg synes altså, at det er fint :love: :santa2: :deer:
7
JoyNips
Indlæg: 12085
Tilmeldt: 21. dec 2015, 12:25
Kort karma: 1386
Likede indlæg: 33991

Re: Juletræ for begyndere

Indlægaf JoyNips » 1. dec 2018, 20:29

Vi skal have juletræ for første gang. Jeg har arvet min barndoms julepynt og ville helst have det hele på, men min kæreste synes, det bliver for rodet. :sur:
Vi har nu fundet et kompromis med lidt arvet og lidt nyt. Søstrene grene har en del som faktisk er fint.

Så må jeg hen ad vejen bearbejde ham til at vi kan få mere af mit arveguld i brug.
0
“Man kan blive taget på røven. Og man kan blive taget røven på. Begge dele kan være dejligt. Men begge dele kan også være det modsatte. Sådan er livet.”
- Onkel Reje
Brugeravatar
Fru Sunshine
Indlæg: 11519
Tilmeldt: 13. aug 2015, 12:31
Kort karma: 1738
Geografisk sted: Vendsyssel
Likede indlæg: 16695

Re: Juletræ for begyndere

Indlægaf Fru Sunshine » 1. dec 2018, 23:30

Jeg overlæsser mit juletræ med alt muligt og umuligt. Mit første træ blev pyntet med en dynge nyindkøbte kugler, og så er der kommet mere til med årene.
Jeg elsker, at der er alverdens farver, flag og sølvguirlander - og levende lys i mine Georg Jensen-lysholdere.
1
"Jeg elsker alle farver i verden. Især brun. Det er derfor jeg er det."
Kalenderlågeåbnerbjørnen Bruno.

Tilbage til "Fest og bryllup"