Holde jul med "fremmede".

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Holde jul med "fremmede".

Indlægaf TinaW » 31. okt 2018, 13:32

Altså folk der ikke lige er din umiddelbare familie, måske en nabo, en bekendt der ellers skal sidde alene eller endda måske folk, du knap nok kender. Kunne du finde på det?
Jeg går og leger lidt med tanken om, at vi måske godt kunne finde på det i år.
Vi bliver kun os tre (min mand, min søn og jeg)
Min mands mor, stedfar og lillebror skal holde jul, sammen med hans mormor, der ikke kan transporteres ret langt pga sygdom, min mor er død og min lillebror og hans kone har alle 4 sammenbragte børn i julen (og hendes mor)
Min mand skal af sted på arbejde enten 1. eller 2. juledag, så det er udelukket at vi tager nogen steder hen, desuden vil jeg også gerne være hjemme i år, da vi var hos min lillebror sidste år. Og da vi bor et godt stykke fra dem alle sammen, er der ikke noget med at køre ud og hjem, samme dag.
Jeg tror måske at der er nogle af naboerne, der også er hjemme, heriblandt min genbo, hvor jeg har min hest stående. Men jeg har ikke forhørt mig, om deres planer.
Det vildeste udsving i julen har været en gang en veninde holdt jul hjemme hos os, da de holdt jul d. 23 og hun bare skulle være selv d. 24.
Men det ligger mange år tilbage.
Ellers har det altid været i "familiens skød".
0
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Holde jul med "fremmede".

Indlægaf Sophies-mor » 31. okt 2018, 14:00

Familie er dem, man selv vælger.
Jeg har holdt Jul med venner de sidste ....? 4 år, tror jeg, at vi er oppe på.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 8894
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1514
Likede indlæg: 25488

Re: Holde jul med "fremmede".

Indlægaf Madam Pomfrey » 31. okt 2018, 14:18

Jeg ville nok ikke holde jul med naboer osv. "bare fordi" - så ville jeg foretrække en stille intim jul med bare mand og barn/børn
hygge med og disneys juleshow, nyde madne, åbne gaver og evt. runde af med et brædtspil eller andet det er sjovt for alle parter.

Men jeg kunne sagtens finde på at åbne dørene for f.x. en veninde juleaften og holde jul med hende + familie.
Og jeg ville også gerne åbne døren for nogle der manglede et sted at holde julen, nogle der måske ikke selv har ressourcer til at få stablet en juleaften på benene for egen familie, eller hvor det bare er for tomt og trist. En enlig ældre nabo f.x. ville i den grad være velkommen.
Men det ville være på min families præmisser.
0
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Holde jul med "fremmede".

Indlægaf TinaW » 31. okt 2018, 14:48

Vi var oppe ved vores genbo 1. juledag sidste år, min søn og jeg (der var min mand ikke hjemme) sammen med hendes bror og dennes familie. Og året før, var vi til julefrokost der. Så det ville heller ikke være "bare fordi" med dem.
Vi har også talt om det, med at åbne dørene for nogle, der ikke har så mange ressourcer.
1
Brugeravatar
girl_beat
Indlæg: 3982
Tilmeldt: 21. sep 2015, 19:24
Kort karma: 406
Likede indlæg: 5211

Re: Holde jul med "fremmede".

Indlægaf girl_beat » 31. okt 2018, 15:08

Jeg ville som udgangspunkt være åben overfor det - og så alligevel... Et vennepar gjorde det nytårsaften, altså åbnede døren for en ikke-så-ressourcestærk familie for at give dem en fantastisk aften ‘med det hele’, og de fik næsten splittet hele huset ad :tie: Der blev bogstavelig talt kravlet på væggene, noget af deres egne børns legetøj blev ødelagt og der blev ikke sagt tak for invitationen eller indsatsen.

Så lige netop med højtider vil jeg foretrække familie, venner eller bekendte til disse, så man er nogenlunde på bølgelængde med, hvad der skal til for at alle har en god aften :)
0
I don't mind living in a man's world as long as I can be a woman in it! :-D
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19610
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2444
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46095

Re: Holde jul med "fremmede".

Indlægaf LadyFox » 31. okt 2018, 15:22

Jeg har holdt jul i Den Grå Hal på Christiania før. Men sådan intimt ved jeg ikke, umiddelbart ville jeg ikke have noget imod det, men det kommer lidt an på situationen.
0
...
Brugeravatar
Æble
Indlæg: 6650
Tilmeldt: 5. jan 2016, 18:26
Kort karma: 865
Likede indlæg: 18832

Re: Holde jul med "fremmede".

Indlægaf Æble » 31. okt 2018, 18:49

Min mands ven har i år mistet det sidste af sin familie og han er single uden børn. Så han kommer med hos os (og fremover hvis han vil). Det er lidt underligt at skulle holde jul med en vi ikke kender på den måde, men hell no at han skal sidde alene i julen. Julen er hjerternes fest og så skaber vi bare nye traditioner.

Ville nok ikke invitere nogen hjem sådan helt uden relationer, men hvis mine forældre havde en ven eller bekendt i samme situation så var de velkomne selvom jeg ikke kender dem.

Hvis jeg skulle gøre en god gerning juleaften så ville jeg tage i den grå hal eller sådan noget og hjælpe til.
2
Brugeravatar
Kalimsofie
Indlæg: 853
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:35
Kort karma: 122
Likede indlæg: 2910

Re: Holde jul med "fremmede".

Indlægaf Kalimsofie » 8. jan 2019, 12:29

Endte du så med at invitere nogen, Tina?

Vi har holdt vores første jul i Grønland, hvilket var uden vores egen familie, og jeg var lidt nervøs for om vi ville blive ensomme kun os tre. Men da mange er heroppe alene og ikke tager hjem til jul hvert år, er det almindeligt at fejre jul sammen. Så vi havde to gæster, den ene en nuværende kollega, som ellers skulle sidde alene - den anden en tidligere kollega, som også er her alene, og som skulle på nattevagt på hospitalet, så hun orkede ikke selv at holde noget.
Det var rigtig hyggeligt, og jeg kunne sagtens se mig selv gøre det igen. I hvert fald heroppe, og måske også når vi engang flytter tilbage til Danmark. Men jeg går heller ikke så meget op i om julen er på samme måde hvert år med de samme traditioner og vaner. Jeg kan godt lide fornyelse - for mig er julen det, vi gør den til.
1
Brugeravatar
TinaW
Indlæg: 16082
Tilmeldt: 17. jan 2018, 13:49
Kort karma: 1399
Likede indlæg: 29902

Re: Holde jul med "fremmede".

Indlægaf TinaW » 8. jan 2019, 13:33

Kalimsofie skrev:Endte du så med at invitere nogen, Tina?

Vi har holdt vores første jul i Grønland, hvilket var uden vores egen familie, og jeg var lidt nervøs for om vi ville blive ensomme kun os tre. Men da mange er heroppe alene og ikke tager hjem til jul hvert år, er det almindeligt at fejre jul sammen. Så vi havde to gæster, den ene en nuværende kollega, som ellers skulle sidde alene - den anden en tidligere kollega, som også er her alene, og som skulle på nattevagt på hospitalet, så hun orkede ikke selv at holde noget.
Det var rigtig hyggeligt, og jeg kunne sagtens se mig selv gøre det igen. I hvert fald heroppe, og måske også når vi engang flytter tilbage til Danmark. Men jeg går heller ikke så meget op i om julen er på samme måde hvert år med de samme traditioner og vaner. Jeg kan godt lide fornyelse - for mig er julen det, vi gør den til.


Nej, jeg havde ikke overskud til at "lede efter nogen" og vi var bare os tre.
Det var nu også hyggeligt nok.
1
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2531
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8488

Re: Holde jul med "fremmede".

Indlægaf Raenil » 8. jan 2019, 15:59

Min kone spørger hvert år, og i år er jeg nok nået frem til hvad mit problem er:
Når vi når til juleaften og børnene omsider er blevet puttet, har det været et langt og dejligt forløb. Og jeg trænger bare til at sidde ned og drikke portvin og spise lidt marcinpansnitter mens vi hører noget julemusik.
På det tidspunkt orker jeg ikke at være "vært" for fremmede mennesker. At være en god vært kan være hårdt arbejde, især hvis man gerne bare vil slappe af og måske ikke gå alt for sent i seng. Familie er fint, vi kan hygge os. Fremmede mennesker - det orker jeg ikke lige, ikke den aften.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"