Til jer der holder non-firmation - grund?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2591
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3873

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Anlewi » 30. jan 2018, 17:54

Jeg har to drenge. Den ældste blev konfirmeret for er par år siden. I vores familie skal man gå til præst, for har man ikke været hos præsten mindst 6 gange, så ved man ikke hvad man fravælger.

Konfirmationen er jo et ritual hvor man bekræfter sin dåb og dermed sin kristne grundlæggende tro.

Nonfirmationen er i min families optik en stillingstagen til den dåb forældrene tidligt i ens liv valgte, eller nærmere et fravalg.

Det er den første rigtige beslutning for den unges liv/beslutninger og derfor ville vi til hver en tid også fejre dette valg. Det ville dog ikke blive en fest i samme format som en konfirmation, da ritualerne omkring konfirmationen er anderledes.
1
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf TomKah » 30. jan 2018, 17:55

Myresluger skrev:Hos os hed det ungdomsfest og det er en fejring af overgang fra barn til ung - fuldstændig ligesom det er tradition i forbindelse med konfirmation. Mine unger gik til konfirmationsforberedelse - for jeg synes man bør træffe en beslutning på et informeret grundlag. Min ene søn overvejede længe at blive konfirmeret, og det måtte han da hjertens gerne - men han fik at vide at det skulle han kun hvis han troede på det. Jeg vil ikke være med til at stå og hykle en tro i kirken.

Da beslutning om konfirmation/ungdomsfest først blev truffet ret sent, havde vi misset muligheden for stor 14-års og der var arrangeret til klassens konfirmationsdato. Derfor blev det holdt samtidigt med klassekammeraterne. Dem af jer der ikke vil fejre et ungt menneske hvis ikke de konfirmeres, vil i så heller ikke fejre et bryllup på rådhuset??


Jeg blev gift i kirken uden at holde fest, så jeg er nok ikke den rigtige at spørge.
Jeg er tilhænger af at man gør som man har lyst til. Hvis jeg ikke som udgangspunkt havde valgt kristendommen til for mine børn, så ville jeg ikke opfordre dem til at følge konfirmationsforberedelse. De studerer heller ikke jødedommen eller islam etc ud over den alm religionsundervisning. :)
2
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf milisa » 30. jan 2018, 18:01

TomKah skrev:Jeg læser også en lille smule forældrenes egen religiøse overbevisning ind i det, når jeg læser svarene her i tråden.
Jeg tror på folkekirkens trosbekendelse og er kultur religiøs. Det betyder faktisk meget for mig. Det betyder ikke at jeg tror på den almægtige far, men jeg tror på folkekirkens stabiliserende effekt på vores samfund og måde at være sammen på. Jeg har stolt døbt mine børn, og der lå mange tanker bagved (den første), men mit forhold til kirken er kun styrket de sidste 10-15 år.
Hvis mine børn vælger kirken fra, så er det bestemt ikke noget jeg synes skal fejres, så nej, der kommer ikke til at blive noget tilbud om en non-firmation.


Min holdning er meget lig denne - bare med omvendt fortegn. Hvis min unge om 10 kommer og siger, at hun har fundet gud og vil konfirmeres, så har jeg da fejlet så eklatant i min opdragelse af hende, at jeg virkelig ikke kan se, at der er noget at fejre. Så her i huset er konfirmation = ingen fest.

Derimod regner vi med at holde stor 15 års fødselsdagsfest. "Jamen, det er jo igen en fest bare fordi man bør/skal/forventes at holde fest", vil nogen måske indvende. Tjo og så, nej... For det første, som 15 årig bliver man buksemyndig og skal stå til ansvar for sine handlinger. Det er sgu da en stor ting. For det andet, hvad er der nu galt bare med en fest? I og med vi har fravalgt konfirmation, så går der altså cirka 20 år mellem, vi holder fest, hvis vi tænker, at første fest er navngivning (jo, i min familie fejrer vi altså, at man får et navn, selvom nogle her i tråden mente, at DET gjorde man da ikke... ;) ) og næste er studenter/svendegildet - og iberegnet det faktum, at det bliver en kold dag i helvede, før min kæreste og jeg sætter os selv i centrum med en fødselsdagsfest. Det er sgu da lidt småtrist! Jeg kan virkelig ikke se problemet i bare fordi fester.

Men når det så er sagt, så mener jeg faktisk bundseriøst, at der i min verden er mere at fejre ved en 15 års fødselsdag (i sandhed: velkommen til de voksnes rækker!), end der er ved enten et knæfald for en religion eller, at ungen bare gør, som det forhåbentlig falder hende naturligt.
4
Tally-ho
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Bimmerdyret » 30. jan 2018, 18:06

Sophies-mor skrev:Til jer, der holder/ har holdt non-firmation:
Hvilken grund har I haft for at fejre "ingenting" - dét at de ikke bliver noget?
Forstå mig ret... ved konfirmation er der en handling og det er den, der er årsag til festen.
Men der er jo ingen handling ved en non-firmation, så hvad er grunden til at "smide en fest" efter barnet?

* at de andre får og h*n derfor ikke skal snydes?
* at barnet er cirka 14?
* andre årsager?

Vi havde en heftig samtale om emnet i weekenden og sjovt nok kunne non-firmationsforældrene ikke forklare det med andet end "fordi de følte, at "man" holder det"....
Jeg er indrømmet også nysgerrig, fordi der pludselig er 3 år til min datters konfirmation - hun har sagt, gentagne gange, at det vil hun.


Herhjemme holder vi ikke non-firmation, fordi det er lige så rituel en begivenhed som konfirmation.
Vi er ateister herhjemme, men vores børn har haft frit valg om de vil være religiøse.

I princippet fejres der et valg i alle tilfælde.
Man siger ja til kristendommen = valg
Man siger nej til kristendommen = valg.

Begge valg er handlinger, så...
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Bimmerdyret » 30. jan 2018, 18:39

mulledit skrev:Ved konfirmationen fejres overgangen mellem barndom og ungdom og i den forbindelse bekræfter den unge så (i kirken) det løfte, som blev afgivet på den unges vegne, da det blev døbt. Den kirkelige handling viser at gud er med dig ind i ungdommen.

Ved nonfirmation fejres det samme, altså overgangen mellem barndom og ungdom. Her er ingen kirkelig handling, da man jo ikke har afgivet noget løfte på den unges vegne.


Nu var det så oprindelig overgang fra barn til voksen.
Og ingen af mine børns ikke-konfirmation har noget med det at gøre. Fordi de ikke er voksne kort og godt
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Bimmerdyret » 30. jan 2018, 18:58

Sophies-mor skrev:Hun må hjertens gerne melde sig ud af folkekirken som myndig, men indtil da, vælger jeg (og hendes far) på hendes vegne.



Nej, det gør I så ikke,fordi børnekonventionen giver børn under 18 år fri ret til religion.
Du og din mand kan ikke tvinge jeres datter til at blive konfirmeret = at bekræfte troen ;)

Og tja..hvis man ikke vil bekræfte troen, så er den skid sgu da slået...
1
Brugeravatar
Bimmerdyret
Indlæg: 1982
Tilmeldt: 25. okt 2015, 14:36
Kort karma: 116
Likede indlæg: 1615

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Bimmerdyret » 30. jan 2018, 19:01

Anlewi skrev:Jeg har to drenge. Den ældste blev konfirmeret for er par år siden. I vores familie skal man gå til præst, for har man ikke været hos præsten mindst 6 gange, så ved man ikke hvad man fravælger.

Konfirmationen er jo et ritual hvor man bekræfter sin dåb og dermed sin kristne grundlæggende tro.

Nonfirmationen er i min families optik en stillingstagen til den dåb forældrene tidligt i ens liv valgte, eller nærmere et fravalg.

Det er den første rigtige beslutning for den unges liv/beslutninger og derfor ville vi til hver en tid også fejre dette valg. Det ville dog ikke blive en fest i samme format som en konfirmation, da ritualerne omkring konfirmationen er anderledes.


SÅ man skal i det mindste have røget 6 pakker smøger, før man kan mene at det ikke er noget man vil fortsætte med?
Man behøver jo ikke blive udsat for forkyndelse for at træffe et valg?
3
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Sophies-mor » 30. jan 2018, 19:15

Bimmerdyret skrev:
Sophies-mor skrev:Hun må hjertens gerne melde sig ud af folkekirken som myndig, men indtil da, vælger jeg (og hendes far) på hendes vegne.



Nej, det gør I så ikke,fordi børnekonventionen giver børn under 18 år fri ret til religion.
Du og din mand kan ikke tvinge jeres datter til at blive konfirmeret = at bekræfte troen ;)

Og tja..hvis man ikke vil bekræfte troen, så er den skid sgu da slået...

Nu tænkte jeg primært på dåb, da jeg skrev dette.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Allmost_Famous
Indlæg: 4178
Tilmeldt: 12. aug 2016, 18:37
Kort karma: 746
Likede indlæg: 17190

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Allmost_Famous » 30. jan 2018, 19:24

Fordi jeg ikke kunne drømme om at bede min søn om at lyve for at få en fest.

Lige pt vil han ikke konfirmeres, og det er helt hans eget valg. Skifter han mening, er det også hans eget valg. Hvis han vil have en fest, får ham en fest. Hvis nogen har en mening om det, må de selv rode med den. Jeg er ikke interesseret.
5
I've said it before and I'll say it again...

:lol:
Brugeravatar
LadyFox
Indlæg: 19607
Tilmeldt: 27. dec 2015, 19:02
Kort karma: 2443
Geografisk sted: Kbh
Likede indlæg: 46087

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf LadyFox » 30. jan 2018, 19:25

Jeg synes godt nok det er lidt gammeldags at føle man har fejlet lidt i sin opdragelse hvis ens barn ender ud med, ikke at tro på noget eller tro på noget andet end en selv, eller tro på trods af man ikke selv tror.
Meningen med at opdrage er vel ikke at skabe et menneske der er en kopi af en selv.

Det burde i mine øjne være en positiv ting at opdrage et menneske til at kunne tænke sine egne tanker, træffe sine egne beslutninger, mærke sine egne følelser, der er nysgerrig også på ting der ikke kommer fra hjemmet af, gøre sine egne erfaringer, er i stand til at stå op for sin egen tro, og overbevisninger, leve sit eget liv, være sit eget menneske med egne værdier.

Jeg kunne forstå det hvis barnet havde besluttet sig for at blive nynacist, synes stoffer var the shit, eller indbrudstyv var en god karrierevej.
Men når vi snakker om ting inden for helt almindelig livsstil som religion/ingen religion som oftest er så synes jeg godt nok at man går lidt for meget op i det, hvis det at barnet at trives bedre med at gå en anden vej for en til at føle nederlag, det synes jeg er lidt skræmmende.

Jeg ved godt jeg skrev tidligere at jeg ville foretrække et barn uden religion, men det har meget lidt med barnet at gøre - det er mest fordi jeg har valgt religion fra i mit liv og mit hjem så det ville være lidt en forandring for mig pludselig at skulle gøre plads til en religion og alt hvad det indebære i min hverdag.
Senest rettet af LadyFox 30. jan 2018, 19:27, rettet i alt 1 gang.
6
...
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21951
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2513
Likede indlæg: 59510

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf DetSorteCirkus » 30. jan 2018, 19:25

Jeg kommer ikke til at holde det, for i min familie og nærmeste omgangskreds er konfirmation så lidt brugt, at det kun kommer op de sjældne gange, hvor den unge selv aktivt vælger at gå til præst. I min generation i familien var jeg eksempelvis den eneste, der gjorde det, hvorimod tanken ikke engang strejfede min fætter og kusine. Der var absolut intet pres fra forældre eller skole.
Hos os kan man derfor ikke rigtig fejre et fravalg, i det man slet ikke bliver stillet overfor noget valg.

Jeg holder derimod gerne en markering af overgangen fra barn til ung/rejsen mod voksenlivet. Det kendes jo fra rigtig mange kulturer, og jeg synes ikke, at kirken skal have patent på det; sådan at forstå, at det kun giver mening, hvis det handler om noget religiøst.

Edit: Jeg er i øvrigt på alle planer imod barnedåb, så jorden kommer heller ikke på den måde til at blive gødet for hverken kon- eller nonfirmation.
2
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Sangius » 30. jan 2018, 19:31

I min familie har det aldrig været en fejring af et fravalg. Ingen af os - hverken mine brødre, fætre, kusiner, nevøer og niecer er døbt. Ingen af os snakker om religion, eller behandler religion anderledes end så meget andet information du skal lære i løbet af skoletiden.

Vi holder udelukkende nonfirmationer fordi det er hyggeligt med en fest, og fordi det er tradition at holde fest der.

At man har behov for mere årsag end det, det forstår jeg simpelthen ikke. :)
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
TomKah
Indlæg: 4188
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 311
Likede indlæg: 4307

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf TomKah » 30. jan 2018, 19:47

Sangius skrev:I min familie har det aldrig været en fejring af et fravalg. Ingen af os - hverken mine brødre, fætre, kusiner, nevøer og niecer er døbt. Ingen af os snakker om religion, eller behandler religion anderledes end så meget andet information du skal lære i løbet af skoletiden.

Vi holder udelukkende nonfirmationer fordi det er hyggeligt med en fest, og fordi det er tradition at holde fest der.

At man har behov for mere årsag end det, det forstår jeg simpelthen ikke. :)


Det er der vel heller ikke.
For mig er begrebet vare fuldkommen ukendt. Måske er jeg gammel, måske er jeg bare opvokset i de forkerte kredse. Jeg har ikke hørt om non-firmation som ung og forstår ikke ordet eller konceptet.

Jeg ville da aldrig nogensinde finde det underligt at holde en 14/15 års fødselsdag for et barn. Jeg holder også 1-2-3-4 osv (selvom det er sløjet lidt af på den med nummer 3).
1
Brugeravatar
milisa
Indlæg: 1959
Tilmeldt: 13. aug 2015, 19:43
Kort karma: 419
Likede indlæg: 4816

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf milisa » 30. jan 2018, 19:59

TomKah skrev:
Det er der vel heller ikke.
For mig er begrebet vare fuldkommen ukendt. Måske er jeg gammel, måske er jeg bare opvokset i de forkerte kredse. Jeg har ikke hørt om non-firmation som ung og forstår ikke ordet eller konceptet.

Jeg ville da aldrig nogensinde finde det underligt at holde en 14/15 års fødselsdag for et barn. Jeg holder også 1-2-3-4 osv (selvom det er sløjet lidt af på den med nummer 3).


Hvis du er gammel og opvokset i de falske kredse, så er jeg også. Eller det troede jeg i hvert fald, for jeg slog lige ordet op, og det opstod i starten af 90'erne, dvs faktisk på den tid, hvor min årgang blev konfirmerede, dvs begrebet burde have været der dengang også - men det er måske her, de falske kredse kommer ind....

Anyways: Oprindeligt var nonfirmation slang for det ikke at blive konfirmeret, men få festen alligevel. Dvs "dengang" kunne man faktisk enten blive konfirmeret, blive borgerligt konfirmeret eller blive nonfirmeret - ja eller slet ikke noget som helst overhovedet, vel også. I dag dækker nonfirmation både over at blive borgerligt og/eller humanistisk konfirmeret og så på at blive "ingenting", men få en fest alligevel.
1
Tally-ho
Brugeravatar
Sangius
Indlæg: 9659
Tilmeldt: 30. jan 2016, 19:49
Kort karma: 1356
Likede indlæg: 29250

Re: Til jer der holder non-firmation - grund?

Indlægaf Sangius » 30. jan 2018, 20:03

TomKah skrev:
Sangius skrev:I min familie har det aldrig været en fejring af et fravalg. Ingen af os - hverken mine brødre, fætre, kusiner, nevøer og niecer er døbt. Ingen af os snakker om religion, eller behandler religion anderledes end så meget andet information du skal lære i løbet af skoletiden.

Vi holder udelukkende nonfirmationer fordi det er hyggeligt med en fest, og fordi det er tradition at holde fest der.

At man har behov for mere årsag end det, det forstår jeg simpelthen ikke. :)


Det er der vel heller ikke.
For mig er begrebet vare fuldkommen ukendt. Måske er jeg gammel, måske er jeg bare opvokset i de forkerte kredse. Jeg har ikke hørt om non-firmation som ung og forstår ikke ordet eller konceptet.

Jeg ville da aldrig nogensinde finde det underligt at holde en 14/15 års fødselsdag for et barn. Jeg holder også 1-2-3-4 osv (selvom det er sløjet lidt af på den med nummer 3).


Det er vel lige meget hvad man kalder det.

Som regel er nonfirmationen (eller hvad man nu kalder det) en størrw fest end andre fødselsdage, og ofte holdes den jo så i maj/juni eller hvornår det nu er, uafhængig af barnets fødselsdag.

Men det varierer sikkert hvad folk vælger at gøre.

Og det er der sikkert også en masse der har en holdning om :D
2
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018

Tilbage til "Fest og bryllup"