Tale til kobberbryllup - varighed??

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Tale til kobberbryllup - varighed??

Indlægaf Sophies-mor » 3. jan 2018, 18:38

Hvad vil I mene er max grænsen for en tale til en kobberbryllupsfest?
5-7 minutter?

:gruble:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Brugeravatar
Neenah
Indlæg: 4428
Tilmeldt: 12. aug 2015, 12:37
Kort karma: 664
Likede indlæg: 7305

Re: Tale til kobberbryllup - varighed??

Indlægaf Neenah » 3. jan 2018, 18:39

Til alle fester - 5-7 minutter. Lange taler - om end underholdende - kan være så dræbende.
1
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9488
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7809

Re: Tale til kobberbryllup - varighed??

Indlægaf Sophies-mor » 3. jan 2018, 18:40

Neenah skrev:Til alle fester - 5-7 minutter. Lange taler - om end underholdende - kan være så dræbende.

Enig.
Men hvis nu holdningen var 2-4 minutter, så skulle jeg i gang med saksen :lol:
0
Hæklerier på hjernen :cool:
godtnavn
Indlæg: 11110
Tilmeldt: 4. jan 2016, 13:47
Kort karma: 1096
Likede indlæg: 12857

Re: Tale til kobberbryllup - varighed??

Indlægaf godtnavn » 3. jan 2018, 18:45

Jeg synes 7 minutter er lang tid! Vil sige det kommer an på relationen, et par taler på 7 minutter til en stor fest er fint, men 10 lange er lidt dræbende. Så jeg synes 2-4 minutter er fint, og er det så ens mor/søster/andet meget tæt så lidt længere. Men jeg er heller ikke den store fan af taler så næppe den rette at spørge :lol:
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Tale til kobberbryllup - varighed??

Indlægaf vibbsen » 5. jan 2018, 13:53

4-6 minutter. alt afhængig af hvor dygtig vedkommende der er skal tale er. En dygtig taler kan sagtens holde den kørende i 7 minutter. En dårlig taler kan være en pine at høre på i 3 minutter.

Jeg elsker taler. Både at holde dem. Men også at høre dem. Men det er en svær balance...

Da min bror blev gift sidste år gik min svigerinde fuldstændig i selvsving fordi jeg havde tilladt mig at skrive mig på talerlisten. De (hun) ville ikke have taler fra (hans) familie. Det gjorde man ikke i Irland og bla-bla-bla....De havde ellers opfordret til Open Mic da de selv er entertainere og en del af deres venner også er entertainere....Men det gjaldt så ikke taler (fra hans familie og venner) men kun (latterlige) indslag med klovnenæser og den slags...

Jeg blev naturligvis smask fornærmet over ikke at måtte holde tale for min eneste bror til hans bryllup. Og lignede en citron der havde fået en lime op i røven, da jeg uden at blinke bad min bror om at fjerne mig fra listen, da han forlagde mig det polemik der var opstået da bruden opdagede at jeg ville holde tale og havde meddelt at gjorde jeg det så ville hun gå. Det var deres bryllup. Og naturligvis skulle de da bestemme om jeg måtte tale for dem eller ej. Kattet som jeg er så fik jeg vist sagt noget om at det jeg havde at sige til ham naturligvis ikke var så vigtigt at jeg ville være skyld i at hans brud udvandrede.

Det endte med Best Man fik trumfet igennem overfor bruden at jeg fik tildelt 5 minutter. Hvilket var nok til at jeg - som faktisk er en god og velforberedt taler - kunne få sagt det jeg havde på hjertet uden at det blev hverken for meget eller for lidt. Efterfølgende fik jeg en undskyldning fra bruden. Hun kunne godt se at hun vist var gået lidt over gevind. Og at det naturligvis var OK at jeg holdt tale.

Til gengæld så underholdt en af brudens veninder i stive 9 minutter (jeg ved det, for jeg tog tid fordi jeg tænkte "Nu må hun da vist snart være færdig) med recitering af et eller andet digt som kun hun og bruden forstod relevansen af....
1
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Slettet bruger
Likede indlæg: 20787

Re: Tale til kobberbryllup - varighed??

Indlægaf Slettet bruger » 5. jan 2018, 16:58

7 minutter er for meget. Maks 5 minutter, og ved 5 minutter skal man være en dygtig taler. 2 minutter hvis man er dårlig.
0
Brugeravatar
vibbsen
Indlæg: 4137
Tilmeldt: 17. sep 2015, 17:26
Kort karma: 1136
Likede indlæg: 16358

Re: Tale til kobberbryllup - varighed??

Indlægaf vibbsen » 5. jan 2018, 17:33

kartoffelpizza skrev:
vibbsen skrev:4-6 minutter. alt afhængig af hvor dygtig vedkommende der er skal tale er. En dygtig taler kan sagtens holde den kørende i 7 minutter. En dårlig taler kan være en pine at høre på i 3 minutter.

Jeg elsker taler. Både at holde dem. Men også at høre dem. Men det er en svær balance...

Da min bror blev gift sidste år gik min svigerinde fuldstændig i selvsving fordi jeg havde tilladt mig at skrive mig på talerlisten. De (hun) ville ikke have taler fra (hans) familie. Det gjorde man ikke i Irland og bla-bla-bla....De havde ellers opfordret til Open Mic da de selv er entertainere og en del af deres venner også er entertainere....Men det gjaldt så ikke taler (fra hans familie og venner) men kun (latterlige) indslag med klovnenæser og den slags...

Jeg blev naturligvis smask fornærmet over ikke at måtte holde tale for min eneste bror til hans bryllup. Og lignede en citron der havde fået en lime op i røven, da jeg uden at blinke bad min bror om at fjerne mig fra listen, da han forlagde mig det polemik der var opstået da bruden opdagede at jeg ville holde tale og havde meddelt at gjorde jeg det så ville hun gå. Det var deres bryllup. Og naturligvis skulle de da bestemme om jeg måtte tale for dem eller ej. Kattet som jeg er så fik jeg vist sagt noget om at det jeg havde at sige til ham naturligvis ikke var så vigtigt at jeg ville være skyld i at hans brud udvandrede.

Det endte med Best Man fik trumfet igennem overfor bruden at jeg fik tildelt 5 minutter. Hvilket var nok til at jeg - som faktisk er en god og velforberedt taler - kunne få sagt det jeg havde på hjertet uden at det blev hverken for meget eller for lidt. Efterfølgende fik jeg en undskyldning fra bruden. Hun kunne godt se at hun vist var gået lidt over gevind. Og at det naturligvis var OK at jeg holdt tale.

Til gengæld så underholdt en af brudens veninder i stive 9 minutter (jeg ved det, for jeg tog tid fordi jeg tænkte "Nu må hun da vist snart være færdig) med recitering af et eller andet digt som kun hun og bruden forstod relevansen af....


Whaaat? Hun lyder... speciel.
Jeg skal giftes til sommer og kan udmærket sætte mig ind i at man har ønsker (jeg gider fx okke 10-15-30 min lange taler som vi oplevede til et bryllup i sommer), men det der er sært.


Jep. Gommens søster og gommens onkel (som havde en ultrakort tale i forbindelse med en gave fra gommens tidligere kollegaer i DK) måtte ikke holde tale. Men brudens ulidelige venner måtte gerne underholde med alaskens latterligheder....En af dem i en 24 hestes brandert....

For et par år siden var vi til et bryllup hos min fætter hvor først brudens far holdt en 15 minutters tale som primært gik på at han havde været en rådden far for sine 3 børn da deres mor døde (da bruden var 12). Derpå holdt gommens far en 25 minutters tale over cirka samme tema (Min tante døde da mine fætre var hhv. 8 og 11). Dog krydret med en 10 minutters oplæsning af "gajolcitater" så det ikke blev alt for tungt :nerve: :nerve: :nerve: :nerve: . Og så holdt gommens bror en 10 minutters tale som startede med noget i retning af "Kammerater...Vi må stå sammen" :gisp: :gisp: :gisp:
Min tale - som kom til sidst og var over temaet "Kære Brud. Hjertelig tillykke. Du er den smukkeste brud jeg endnu har set. Heldigvis er du pædagog. For det får du brug for" Den varede 4 minutter og alle var vilde af begejstring. Ikke mindst over at den trykkede stemning var lettet lidt da jeg fortalte historien om dengang jeg - som var teenager - gik amok på gommen fordi han drak alt æblejuicen :klap:
0
Tak.Glimmer på. Op på kaminhylden

Citat Hella Joof
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2530
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 128
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8486

Re: Tale til kobberbryllup - varighed??

Indlægaf Raenil » 6. jan 2018, 07:23

Under alle omstændigheder: Nu har du skrevet en tale. Medmindre du er meget nær familie, så afkort den til tre minutter.
På vegne af forsamlingen: Tak.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"