Hvad gik galt juleaften?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Lykke
Indlæg: 6931
Tilmeldt: 8. okt 2015, 19:10
Kort karma: 230
Likede indlæg: 6455

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf Lykke » 26. dec 2017, 19:20

Juki skrev:
Sophies-mor skrev:
fisken80 skrev:
Sophies-mor skrev:Ud over at spatlen knak, mens jeg rørte i de brune kartofler, så der kom karamel ud over det hele -hvorfor må man ikke røre i sukkeret, mens det smelter? - var alt ok.
Vi har altid rørt o sukker uden problemer.
Min vært havde ved en fejl købt sour cream and onion chips, men det gik faktisk glimrende i spænd med maden. Serveres skulle det jo.

Desværre gik det mere galt første juledag. Et brækket håndled til en dreng i selskabet.


Ja, hvorfor må man ikke røre i sukkeret mens det smelter. Det gør min kæreste altid og hans brunede kartofler er da fine og vellykkede.
Så jeg undrer mig også.

Både min mormor, mine mostre, min mor og jeg har altid rørt i sukkeret, mens det smelter til kartoflerne (og det gør jeg fx også, når jeg skal lave brændte mandler eller andre former for karamel) og der har aldrig været problemer, der skyldes sukkeret.
Det har altid været pga kartoflerne, hvis de brunede kartofler ikke har været gode. Som fx. at de har været våde, der er brugt glaskartofler eller de måske har været kogt for længe til at begynde med.

Ifølge Arla:

Lidt om krystalisering
Hvis du rører i sukkeret, inden det er smeltet, klumper det og sukkeret krystaliserer. Det kan smeltes igen – det tager bare lidt længere tid, og det er svært at få alle klumper rørt ud.

https://www.arla.dk/opskrifter/artikler ... kartofler/


Det har jeg heller ikke oplevet, altså at der skulle komme klumper fordi man rør i sukkeret.
3
Brugeravatar
Juki
Indlæg: 10021
Tilmeldt: 9. sep 2015, 20:26
Kort karma: 785
Likede indlæg: 14759

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf Juki » 26. dec 2017, 19:27

Lykke skrev:
Juki skrev:
Sophies-mor skrev:
fisken80 skrev:
Sophies-mor skrev:Ud over at spatlen knak, mens jeg rørte i de brune kartofler, så der kom karamel ud over det hele -hvorfor må man ikke røre i sukkeret, mens det smelter? - var alt ok.
Vi har altid rørt o sukker uden problemer.
Min vært havde ved en fejl købt sour cream and onion chips, men det gik faktisk glimrende i spænd med maden. Serveres skulle det jo.

Desværre gik det mere galt første juledag. Et brækket håndled til en dreng i selskabet.


Ja, hvorfor må man ikke røre i sukkeret mens det smelter. Det gør min kæreste altid og hans brunede kartofler er da fine og vellykkede.
Så jeg undrer mig også.

Både min mormor, mine mostre, min mor og jeg har altid rørt i sukkeret, mens det smelter til kartoflerne (og det gør jeg fx også, når jeg skal lave brændte mandler eller andre former for karamel) og der har aldrig været problemer, der skyldes sukkeret.
Det har altid været pga kartoflerne, hvis de brunede kartofler ikke har været gode. Som fx. at de har været våde, der er brugt glaskartofler eller de måske har været kogt for længe til at begynde med.

Ifølge Arla:

Lidt om krystalisering
Hvis du rører i sukkeret, inden det er smeltet, klumper det og sukkeret krystaliserer. Det kan smeltes igen – det tager bare lidt længere tid, og det er svært at få alle klumper rørt ud.

https://www.arla.dk/opskrifter/artikler ... kartofler/


Det har jeg heller ikke oplevet, altså at der skulle komme klumper fordi man rør i sukkeret.

Heller ikke mig.

Jeg plejer heller ikke at tilsætte vand i sukkermassen(som der står i nogle opskrifter)
1
Forarget kan man altid blive

En bruger du ikke kan nå :cool2:
Brugeravatar
Sophies-mor
Indlæg: 9492
Tilmeldt: 16. okt 2015, 12:30
Kort karma: 787
Likede indlæg: 7810

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf Sophies-mor » 26. dec 2017, 19:29

Juki skrev:
Lykke skrev:
Juki skrev:
Sophies-mor skrev:
fisken80 skrev:
Sophies-mor skrev:Ud over at spatlen knak, mens jeg rørte i de brune kartofler, så der kom karamel ud over det hele -hvorfor må man ikke røre i sukkeret, mens det smelter? - var alt ok.
Vi har altid rørt o sukker uden problemer.
Min vært havde ved en fejl købt sour cream and onion chips, men det gik faktisk glimrende i spænd med maden. Serveres skulle det jo.

Desværre gik det mere galt første juledag. Et brækket håndled til en dreng i selskabet.


Ja, hvorfor må man ikke røre i sukkeret mens det smelter. Det gør min kæreste altid og hans brunede kartofler er da fine og vellykkede.
Så jeg undrer mig også.

Både min mormor, mine mostre, min mor og jeg har altid rørt i sukkeret, mens det smelter til kartoflerne (og det gør jeg fx også, når jeg skal lave brændte mandler eller andre former for karamel) og der har aldrig været problemer, der skyldes sukkeret.
Det har altid været pga kartoflerne, hvis de brunede kartofler ikke har været gode. Som fx. at de har været våde, der er brugt glaskartofler eller de måske har været kogt for længe til at begynde med.

Ifølge Arla:

Lidt om krystalisering
Hvis du rører i sukkeret, inden det er smeltet, klumper det og sukkeret krystaliserer. Det kan smeltes igen – det tager bare lidt længere tid, og det er svært at få alle klumper rørt ud.

https://www.arla.dk/opskrifter/artikler ... kartofler/


Det har jeg heller ikke oplevet, altså at der skulle komme klumper fordi man rør i sukkeret.

Heller ikke mig.

Jeg plejer heller ikke at tilsætte vand i sukkermassen(som der står i nogle opskrifter)

Har aldrig oplevet den krystallisering.
Og kommer aldrig vand i til brune kartofler.
0
Hæklerier på hjernen :cool:
Giraffie
Indlæg: 257
Tilmeldt: 2. jan 2016, 22:55
Kort karma: 14
Likede indlæg: 169

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf Giraffie » 26. dec 2017, 20:06

Jeg var i dårligt humør og havde endda også fødselsdag. Det blev heldigvis bedre, hvilket var meget heldigt for jeg holdte jul i år.

Kirsebærsaucen (som mine forældre havde medbragt) var muggen. Jeg kan heldigvis ikke lide Det, men det var da ærgerligt for de andre.
Og så var der ingen rester tilbage på nær et mindre stykke flæskesteg.
0
Brugeravatar
Skinkehunden
Indlæg: 798
Tilmeldt: 3. jan 2016, 19:17
Kort karma: 144
Likede indlæg: 1959

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf Skinkehunden » 26. dec 2017, 22:42

Det eneste kiksede her var at jeg fik varmt fedtstof over fingrene da jeg brunede indmad og vinger, inden jeg satte det over at simre til sovsen :trist:

Det var godt nok ikke lige en del af planlægningen at jeg skulle sidde med hånden i vand i flere timer :mellow: Slap heldigvis let over det og har kun et lille rødt mærke på den ene finger endnu :)

Og så havde vi lige den sædvanlige diskussion omkring computer og mad med teenagesønnen :/
0
Formerly known as Gerbilwoman :)
MOGA
Indlæg: 4032
Tilmeldt: 21. aug 2015, 20:34
Kort karma: 521
Likede indlæg: 7352

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf MOGA » 27. dec 2017, 23:24

Ikke noget vi ikke kan grine ad.

Lillejuleaften væltede træet mens vi var ved at pynte det.
Juleaften tog vi i kirke, men vendte om, da vi kun lige akkurat kunne få foden ind i våbenhuset. Min mor havde givet den forkerte sæk gaver til julemanden, så han uddelte en masse gaver til min far og jeg, mens børnene blev snydt. Min mor blandede sig i risalamanden og puttede (også) mandel i, så vi var to, der fik en mandel. Vi raflede om mandelgaven i stedet. Og så byttede føromtalte mor også rundt på nogle af gaverne til børnene. Hun var i hopla :-D

Derudover blev der spildt en hel del rødvin og kaffe. Maden var god.
8
Brugeravatar
Mi55y
Indlæg: 8940
Tilmeldt: 14. aug 2015, 07:16
Kort karma: 1052
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 18168

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf Mi55y » 28. dec 2017, 12:23

Det gik over al forventning! Min mor, bror og jeg mundhuggedes godt nok lidt over madlavningen - jeg stod for and, medister, steg og hvide kartofler, min mor for sovs og min bror for brunede kartofler, så der var lidt knapt med plads om komfuret. Men al maden var perfekt! Og min tipoldemors stel kom virkelig til sin ret med sovsekander, terriner, serveringsfade og det hele. Min bror øste så meget op, at han måtte hente en ekstra tallerken, da han opdagede, at han ikke havde plads til brunede kartofler og taffelchips. Han kunne åbenbart ikke helt styre det og fik væltet et glas rødvin udover triptrap-juledugen, men det det gik heldigvis af i vask.
3
S - 09.10.18 :love2:
K - 05.03.21 :love:
Brugeravatar
musling
Indlæg: 3113
Tilmeldt: 10. jan 2017, 18:00
Kort karma: 180
Likede indlæg: 2295

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf musling » 28. dec 2017, 15:13

Intet gik galt.
Min mand var syg, det var lidt øv, men det var jo som sådan ikke noget, der gik galt.
Julen var bare perfekt - ikke mindst den ekstremt saftige og møre and, der havde hygget sig i ovnens lune i 7 timer. :D
1
Mette
Indlæg: 1274
Tilmeldt: 28. aug 2015, 11:43
Kort karma: 77
Likede indlæg: 1816

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf Mette » 28. dec 2017, 20:15

Thestral skrev:For lidt vanille i ris a la manden og der var ingen hakkede mandler i heller for det kan hun ikke lide hende der laver den.

Maden manglede generelt salt. Det kan selvfølgelig fikses men...

De brunede kartofler manglede glasering. Jeg tror at der var for meget margarine i :gruble: det var bare sådan noget grumset klistret noget men der var slet ingen glans.

Margarine? :nerve:
6
Lalana
Indlæg: 564
Tilmeldt: 20. dec 2016, 08:49
Kort karma: 68
Likede indlæg: 1021

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf Lalana » 29. dec 2017, 06:02

Mette skrev:
Thestral skrev:For lidt vanille i ris a la manden og der var ingen hakkede mandler i heller for det kan hun ikke lide hende der laver den.

Maden manglede generelt salt. Det kan selvfølgelig fikses men...

De brunede kartofler manglede glasering. Jeg tror at der var for meget margarine i :gruble: det var bare sådan noget grumset klistret noget men der var slet ingen glans.

Margarine? :nerve:


Haha sjovt, det undrede jeg mig også over - men det lader til flere bruger margarine, måske det er ligeså normalt som smør?
0
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf Thestral » 29. dec 2017, 09:34

Lalana skrev:
Mette skrev:
Thestral skrev:For lidt vanille i ris a la manden og der var ingen hakkede mandler i heller for det kan hun ikke lide hende der laver den.

Maden manglede generelt salt. Det kan selvfølgelig fikses men...

De brunede kartofler manglede glasering. Jeg tror at der var for meget margarine i :gruble: det var bare sådan noget grumset klistret noget men der var slet ingen glans.

Margarine? :nerve:


Haha sjovt, det undrede jeg mig også over - men det lader til flere bruger margarine, måske det er ligeså normalt som smør?

Jeg er vokset op i et fattigt hjem og så er det bare blevet ved med at være sådan for ingen kan lide dem med smør nu hvor man har fået dem med margarine i 40 år :genert:
2
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
Brugeravatar
Thestral
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 11. aug 2015, 07:15
Kort karma: 432
Likede indlæg: 3056

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf Thestral » 29. dec 2017, 12:07

Lemonella skrev:
Thestral skrev:
Lalana skrev:
Mette skrev:
Thestral skrev:For lidt vanille i ris a la manden og der var ingen hakkede mandler i heller for det kan hun ikke lide hende der laver den.

Maden manglede generelt salt. Det kan selvfølgelig fikses men...

De brunede kartofler manglede glasering. Jeg tror at der var for meget margarine i :gruble: det var bare sådan noget grumset klistret noget men der var slet ingen glans.

Margarine? :nerve:


Haha sjovt, det undrede jeg mig også over - men det lader til flere bruger margarine, måske det er ligeså normalt som smør?

Jeg er vokset op i et fattigt hjem og så er det bare blevet ved med at være sådan for ingen kan lide dem med smør nu hvor man har fået dem med margarine i 40 år :genert:


Jeg er også opvokset med margarine og min mors brunede kartofler, som hun selv, eller jeg, møjsommeligt stod og pillede hver jul, var altid fine, blanke og velsmagende, trods margarinen.

Det er også kun her de sidste 10 år at de har været grumsede og klistrede
0
Jeg har nået den alder,
hvor jeg ved, hvad der er værd at vide
og på en god dag kan jeg også huske noget af det..
didaa
Indlæg: 1698
Tilmeldt: 29. nov 2015, 18:49
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2333

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf didaa » 30. dec 2017, 14:30

Vi havde en rigtig god aften. Men anden var altså tør. Havde langtidsstegt den, og den opskrift duer godt nok ikke, tror den har fået for høj varme. Resten var lækkert, specielt en waldorfsalat jeg havde lavet med ovnbagt selleri med citronskal.

Nå jo, forresten så gættede min søn at det var farfar der var julemand. Han spruttede simpelthen af grin mens han råbte "det er jo xxx (farfars navn). Det var faktisk lidt synd for farfar, for han blev ret befippet, og ville bare hurtigt ud af det kostume.....
0
Brugeravatar
Velvet-Goldmine
Indlæg: 1559
Tilmeldt: 17. jan 2016, 21:33
Kort karma: 254
Likede indlæg: 5867

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf Velvet-Goldmine » 30. dec 2017, 20:06

Altså maden var perfekt! Sjældent har jeg lavet en så perfekt and - totalt saftig og velsmagende efter langtidsstegning, de brunede kartofler var blanke og fine, ris a la manden var perfekt afstemt i alle nuancer og hjertet af middagen; sovsen! var ikke mindre end himmelsk.

Det var dog nær ikke kommet dertil. Da væden skal hældes fra bradepanden til opstart på sovselavning, sætter jeg gryden på komfuret og hælder af bradepanden derfra - det var en dårlig idé!. Når man hælder af en bradepande er det ikke ligefrem en afgrænset 'stråle' man får ned i gryden, men en mindre kaskade, så det pladrede selvfølgelig ud over hele komfuret og ned bagved..

*PUF* sagde det, og der var totalt mørkelagt i hele huset. Ups! :genert:

Nå, ud til sikringsskabet med et stearinlys og konstatere af det var hele HFI-relæet der var slået fra, men da vi slukkede sikringsgruppen indeholdende komfur kunne vi tænde igen og i det mindste få lys over land.
Hive komfur ud fra væggen, tage stik ud og tørre det grundigt. Vi kunne se at vandet jo havde løbet ned af væggen, så det var kommet ind bag plasticskærmen, så frem med skruetrækker og skrue denne af og komme ind og tørre mellem alle ledningerne. Grundige skulle vi jo være så jeg foreslår en hårtørrer for at tørre helt, hvilket vi gør på både stikkontakten og stikket. Afprøve om vi kan tænde for sikringsgruppen uden relæet slog fra - det kunne vi, yay.
Slukke sikringsgruppen, stikket i, tænde sikringsgruppen igen....bror råber "SLUUUK" - det siger åbenbart "bzzz" inde fra stikket. Hm... altså det er vel bare en smule overskydende vand og relæet slog jo ikke fra igen og ingen sikringer sprang...
"skal vi ikke bare sætte det i og tænde igen - det brænder vel af hurtigt?"
"jo, det gør vi sgu"
Sætte stik i igen, tænde for hele molevitten
"bzz" "bzz" .. stilhed og ingen poppende sikringer eller relæ.
Komfur ind på plads og madlavning fortsættes - voilá!

Elektriker? Pft, det er da piece of cake :-D
6
Brugeravatar
Evapeva
Indlæg: 1098
Tilmeldt: 20. aug 2015, 10:45
Kort karma: 223
Likede indlæg: 2166

Re: Hvad gik galt juleaften?

Indlægaf Evapeva » 1. jan 2018, 21:32

At min farmor ikke var med - hun er blevet uvenner med mine forældre i sommer, og besluttede ikke at komme og være med til jul hjemme hos dem. Jeg forstår hende godt, men jeg savnede hende. Og tanken om, at hun sad alene - øv. Hun er 80 år, for Christ's sake.

Og så fik både min mor og jeg årets juleophæng fra Georg Jensen af hende. Min mor brokkede sig højlydt over, at hun ikke var blevet spurgt om ønsker i stedet for. Alt imens jeg sad med den tophue fra Pieces, som mine forældre har givet mig sammen med et gavekort til Pieces. Jeg har ca. 10 hjemmestrikkede/hæklede huer i forvejen, og de har ikke virket interesseret i ønsker, men tak alligevel.

Jeg fatter ikke, at min mor ikke selv kan se, hvor åndssvage og dobbeltmoralske de tager sig ud.
6
Kom lad os gå. Kom lad os se. Gennem tusind verdner venter vægtløs kærlighed.

Et fyrtårn af fornuft i et hav af vrøvl. :engel:

Tilbage til "Fest og bryllup"