Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6484
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 774
Likede indlæg: 15354

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf Ata » 9. maj 2024, 15:14

Tak for alle svar. Vi er landet på at give billedet og 5000 kr. Manden ville ikke for lavt ned, da han var bange for, at hun skulle få meget mindre end de andre. Så det er et okay kompromis. :)
1
Sofakartoflen
Indlæg: 3951
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 439
Likede indlæg: 9423

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf Sofakartoflen » 9. maj 2024, 15:24

Ata skrev:
Sofakartoflen skrev:
Ata skrev:
Madam Pomfrey skrev:nr. 1 - lækkert ur + penge, ca 3500 i alt
nr. 2 -cykel til (trængte til ny) og halskæde med sølvkors, ca. 5000 i alt
nr. 3 - tv og et brugt spejlrefleks kamera med div. tilbehør, total 3500 kr


Så nr. 2 har klart været forfordelt, - men på den lange bane næppe, for ham og så yngste lillebror er langt mere ydmyg i krav og forventninger om hvad mor hoster op med :D så på den måde er det nok mere en udligning.

At være forfordelt betyder at man får mindre. ;) Men tak for input.


Ikke længere. Nu kan det betyde begge dele :stoned:
https://kommunikationogsprog.dk/nyheder ... -betydning

Ja, I know. Men det giver jo ingen mening at et ord kan betyde det modsatte også…


Jeg er i princippet enig, men det ændrer jo ikke på, at der er to betydninger nu, så vi bliver nødt til at afklare, hvad folk mener, og huske på, at det ikke anses for en fejl. Hvis vi siger til folk, at de begår en fejl, er det faktisk os, der tager fejl. :genert:
4
Bergen
Indlæg: 7370
Tilmeldt: 23. jun 2018, 05:25
Kort karma: 472
Likede indlæg: 12028

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf Bergen » 9. maj 2024, 22:50

Vi regner med en rejse til en europæisk storby for os 3 og et smykke.
Budgettet er +/- 50.000. Der er dog et par år at løbe på.
Formentlig nonfirmation.
1
Marengs
Indlæg: 258
Tilmeldt: 23. feb 2024, 09:22
Kort karma: 17
Likede indlæg: 387

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf Marengs » 10. maj 2024, 02:09

Ata skrev:Tak for alle svar. Vi er landet på at give billedet og 5000 kr. Manden ville ikke for lavt ned, da han var bange for, at hun skulle få meget mindre end de andre. Så det er et okay kompromis. :)


Nogen skal jo få for mindst.

Jeg er forholdsvis sikker på, min datter var sådan en. Tror ikke engang, hun fik 5.000 kr.
1
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6484
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 774
Likede indlæg: 15354

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf Ata » 10. maj 2024, 05:32

Marengs skrev:
Ata skrev:Tak for alle svar. Vi er landet på at give billedet og 5000 kr. Manden ville ikke for lavt ned, da han var bange for, at hun skulle få meget mindre end de andre. Så det er et okay kompromis. :)


Nogen skal jo få for mindst.

Jeg er forholdsvis sikker på, min datter var sådan en. Tror ikke engang, hun fik 5.000 kr.

Helt enig og for mig ville det være helt okay, at hun ikke får en formue. Vil faktisk helst have, at hun får i den lave ende, da jeg synes, det er vigtigt at lære mådehold. Min mand kommer fra en fattig baggrund, så han ser det lidt anderledes. Men uanset hvad så bruger vores datter aldrig penge, så de kommer bare til at stå i banken - på den måde er det lidt lige meget, om hun får 2000 eller 10.000. :)
0
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6484
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 774
Likede indlæg: 15354

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf Ata » 10. maj 2024, 05:34

Sofakartoflen skrev:
Ata skrev:
Sofakartoflen skrev:
Ata skrev:
Madam Pomfrey skrev:nr. 1 - lækkert ur + penge, ca 3500 i alt
nr. 2 -cykel til (trængte til ny) og halskæde med sølvkors, ca. 5000 i alt
nr. 3 - tv og et brugt spejlrefleks kamera med div. tilbehør, total 3500 kr


Så nr. 2 har klart været forfordelt, - men på den lange bane næppe, for ham og så yngste lillebror er langt mere ydmyg i krav og forventninger om hvad mor hoster op med :D så på den måde er det nok mere en udligning.

At være forfordelt betyder at man får mindre. ;) Men tak for input.


Ikke længere. Nu kan det betyde begge dele :stoned:
https://kommunikationogsprog.dk/nyheder ... -betydning

Ja, I know. Men det giver jo ingen mening at et ord kan betyde det modsatte også…


Jeg er i princippet enig, men det ændrer jo ikke på, at der er to betydninger nu, så vi bliver nødt til at afklare, hvad folk mener, og huske på, at det ikke anses for en fejl. Hvis vi siger til folk, at de begår en fejl, er det faktisk os, der tager fejl. :genert:

Nu sagde jeg jo ikke, at hun lavede en fejl, men hvad ordet egentlig betyder. Uanset at den modsatte betydning er godkendt, vil de fleste, som kender ordets betydning, jo opfatte det som, at man roder rundt i tingene, hvis man bruger det omvendt.
1
TomKah
Indlæg: 4224
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 314
Likede indlæg: 4366

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf TomKah » 10. maj 2024, 05:59

Jeg synes det kan være svært at fordele sol og vand lige. Min søn fik vidst penge af os - måske 2000 kr. Men til gengæld fik han en bærbar computer fordi han skulle bruge den.
Min datter får den bærbar computer. Ingen penge.

I alt fik min søn 10000 kr (vores konfirmationer er meget små - 20 mennesker). Han har omkring 2500 kr tilbage her 3 år efter. Ham har brugt dem på udstyr til fritidsaktiviteter og nogle nok også på alkohol og fast food.

Hvis min datter får den slags penge så vil de være væk ganske hurtigt. Til gengæld har hun et rengøringsjob fordi hun konstant er i pengemangel.

Jeg var til gengæld til en konfirmation sidste år hvor konfirmanden fik 10000 måske 15000 kr af sine forældre. Jeg undrede mig fordi det er et rigtig stort beløb og for mig er komfirmationspenge penge som barnet 100 procent råder over, ikke ment som opsparing. Men jeg spurgte ikke hvordan de så det.
2
Brugeravatar
lulu-p
Indlæg: 1786
Tilmeldt: 20. aug 2015, 08:05
Kort karma: 105
Likede indlæg: 2248

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf lulu-p » 10. maj 2024, 07:19

De har alle fået det samme af os. 5000 kr og et indgraveret smykke til ca 2500 kr.
2
... Look to the light, Leland, find the light. Into the light, Leland, into the
light. Into the light, Leland... into the light... Don't be afraid. ...
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6484
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 774
Likede indlæg: 15354

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf Ata » 10. maj 2024, 08:09

TomKah skrev:Jeg synes det kan være svært at fordele sol og vand lige. Min søn fik vidst penge af os - måske 2000 kr. Men til gengæld fik han en bærbar computer fordi han skulle bruge den.
Min datter får den bærbar computer. Ingen penge.

I alt fik min søn 10000 kr (vores konfirmationer er meget små - 20 mennesker). Han har omkring 2500 kr tilbage her 3 år efter. Ham har brugt dem på udstyr til fritidsaktiviteter og nogle nok også på alkohol og fast food.

Hvis min datter får den slags penge så vil de være væk ganske hurtigt. Til gengæld har hun et rengøringsjob fordi hun konstant er i pengemangel.

Jeg var til gengæld til en konfirmation sidste år hvor konfirmanden fik 10000 måske 15000 kr af sine forældre. Jeg undrede mig fordi det er et rigtig stort beløb og for mig er komfirmationspenge penge som barnet 100 procent råder over, ikke ment som opsparing. Men jeg spurgte ikke hvordan de så det.

Børn kan jo være forskellige. Jeg overførte fx 5000 til mine unger, som stod som rest fra en anden konto. Og ingen af dem har brugt en krone af de penge, selvom de begge har eget betalingskort.
0
Sofakartoflen
Indlæg: 3951
Tilmeldt: 28. sep 2020, 12:32
Kort karma: 439
Likede indlæg: 9423

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf Sofakartoflen » 10. maj 2024, 09:03

Ata skrev:Børn kan jo være forskellige. Jeg overførte fx 5000 til mine unger, som stod som rest fra en anden konto. Og ingen af dem har brugt en krone af de penge, selvom de begge har eget betalingskort.


Jeg synes, at det er interessant, at du synes, det er ok, at du overfører 5000 til dine børn uden grund, men til konfirmation må de ikke være nogen af dem, der får i den høje ende - uanset at det ville betyde noget for din mand.

Det er vældig privilegeret at få 5000 kr overført til en konto, man bare kan bruge af, - og der er du så ikke optaget af mådehold.

Har du tænkt på, om det ikke nærmere handler om, hvordan du vil ses af andre i forhold til økonomi.

Jeg er vokset op i fattigdom, det blev bedre, da min mor begyndte at arbejde, men jeg har selv tjent til tøj og andre ting som teenager. Det var en kæmpeglæde for mig, at vi kunne give mine børn 5000 til konfirmation. Jeg lå i den absolut lave ende selv i en grad, så det ikke var rart at tale om. Jeg var godt nok blevet ked af, hvis vi måtte lade være med at give vores børn den gave, fordi min mand havde et princip. Så nu synes jeg, det er synd for din mand.
2
Brugeravatar
Ata
Indlæg: 6484
Tilmeldt: 19. sep 2018, 18:25
Kort karma: 774
Likede indlæg: 15354

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf Ata » 10. maj 2024, 09:30

Sofakartoflen skrev:
Ata skrev:Børn kan jo være forskellige. Jeg overførte fx 5000 til mine unger, som stod som rest fra en anden konto. Og ingen af dem har brugt en krone af de penge, selvom de begge har eget betalingskort.


Jeg synes, at det er interessant, at du synes, det er ok, at du overfører 5000 til dine børn uden grund, men til konfirmation må de ikke være nogen af dem, der får i den høje ende - uanset at det ville betyde noget for din mand.

Det er vældig privilegeret at få 5000 kr overført til en konto, man bare kan bruge af, - og der er du så ikke optaget af mådehold.

Har du tænkt på, om det ikke nærmere handler om, hvordan du vil ses af andre i forhold til økonomi.

Jeg er vokset op i fattigdom, det blev bedre, da min mor begyndte at arbejde, men jeg har selv tjent til tøj og andre ting som teenager. Det var en kæmpeglæde for mig, at vi kunne give mine børn 5000 til konfirmation. Jeg lå i den absolut lave ende selv i en grad, så det ikke var rart at tale om. Jeg var godt nok blevet ked af, hvis vi måtte lade være med at give vores børn den gave, fordi min mand havde et princip. Så nu synes jeg, det er synd for din mand.

Hvad er det, der er synd for min mand? Jeg er jo gået med til, at han bestemte beløbet?

Og ifht. de 5000 kr. jeg overførte, så var pointen nok ikke helt klar. De 5000 kr. var allerede deres penge, men stod på en konto som jeg var ejer af. Det blev lidt noget rod, at jeg havde 8 forskellige konti (fordi jeg også har adgang til deres forbrugskonti). Så jeg overførte de 5000 til deres egen konto, fordi jeg vidste, at de sagtens kan styre at have adgang til dem uden at bruge det. Så det var ikke: "Her er 5000 I kan bruge". Det var: "Her er de 5000 fra faster Kirsten - jeg stoler på at I ikke bare bruger dem på pjat". :)
2
Brugeravatar
LaMariposa
Indlæg: 17539
Tilmeldt: 29. jul 2017, 16:49
Kort karma: 3620
Likede indlæg: 42862

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf LaMariposa » 10. maj 2024, 09:59

Æble skrev:Begge mine har fået en weekendtur med en eller begge forældre (Berlin og London hhv).


Hvis de kan lide at rejse, så synes jeg, at en weekendtur er en vildt god idé. Eller en anden oplevelse, hvis rejser ikke lige er sagen.
0
:lun: Be brave
TomKah
Indlæg: 4224
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 314
Likede indlæg: 4366

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf TomKah » 10. maj 2024, 11:17

Ata skrev:
Sofakartoflen skrev:
Ata skrev:Børn kan jo være forskellige. Jeg overførte fx 5000 til mine unger, som stod som rest fra en anden konto. Og ingen af dem har brugt en krone af de penge, selvom de begge har eget betalingskort.


Jeg synes, at det er interessant, at du synes, det er ok, at du overfører 5000 til dine børn uden grund, men til konfirmation må de ikke være nogen af dem, der får i den høje ende - uanset at det ville betyde noget for din mand.

Det er vældig privilegeret at få 5000 kr overført til en konto, man bare kan bruge af, - og der er du så ikke optaget af mådehold.

Har du tænkt på, om det ikke nærmere handler om, hvordan du vil ses af andre i forhold til økonomi.

Jeg er vokset op i fattigdom, det blev bedre, da min mor begyndte at arbejde, men jeg har selv tjent til tøj og andre ting som teenager. Det var en kæmpeglæde for mig, at vi kunne give mine børn 5000 til konfirmation. Jeg lå i den absolut lave ende selv i en grad, så det ikke var rart at tale om. Jeg var godt nok blevet ked af, hvis vi måtte lade være med at give vores børn den gave, fordi min mand havde et princip. Så nu synes jeg, det er synd for din mand.

Hvad er det, der er synd for min mand? Jeg er jo gået med til, at han bestemte beløbet?

Og ifht. de 5000 kr. jeg overførte, så var pointen nok ikke helt klar. De 5000 kr. var allerede deres penge, men stod på en konto som jeg var ejer af. Det blev lidt noget rod, at jeg havde 8 forskellige konti (fordi jeg også har adgang til deres forbrugskonti). Så jeg overførte de 5000 til deres egen konto, fordi jeg vidste, at de sagtens kan styre at have adgang til dem uden at bruge det. Så det var ikke: "Her er 5000 I kan bruge". Det var: "Her er de 5000 fra faster Kirsten - jeg stoler på at I ikke bare bruger dem på pjat". :)


Men min pointe er nok at jeg synes de skal have lov at have nogle penge de kan bruge på pjat. De har store børneopsparinger (synes jeg), og har ikke brug for penge til opsparing. Derfor er det vigtigt for mig at give beløb som giver dem rum til at købe noget de ønsker sig som koster lidt (feks er min søn meget musikalsk og skriver sin egen musik og mixer forskellige instrumenter- han blev 18 i denne uge og hvor han gik penge nok til at købe en trompet og han er super glad).

Det var derfor de 10-15000 kr undrede mig. Det er også en familie hvor 10-15K ikke betyder noget i økonomien så det var ikke som sådan noget der undrede mig. Jeg synes bare det var et stort beløb at råde over selv.
Men jeg aner ikke hvad de har sagt til deres barn.
0
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Indlæg: 9033
Tilmeldt: 11. aug 2015, 19:29
Kort karma: 1532
Likede indlæg: 25829

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf Madam Pomfrey » 10. maj 2024, 11:50

Mine børn har hhv en konto med kort, og en opsparingskonto.

Konfirmationspengene bliver sat ind på opsparingen, mine børn har fået omkring 8-10.000 i pengegaver, incl lidt større beløb fra bedsteforældre og oldefar.

Den nybagte konfirmand har brugt 1600 kr på noget han virkelig ønskede sig, resten af pengene bliver på hans opsparing, de bliver ikke klattet væk, men han kan få dem overført til dyrere ting han virkelig ønsker sig.
Min ældste brugte dem fx sammen med egne opsparede midler til en dyr gamer pc, nr. 2 havde stadig en del af sine penge da han startede kørekort er par måneder før han fyldte 18, plus opsparing af egne tjente penge.

Det tænker jeg er god og sund fornuft ifht penge forvaltning.
Og selv om de har kunne overføre penge via netbank har de ikke følt sig fristet til det.
2
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
Brugeravatar
Frandsen
Indlæg: 1295
Tilmeldt: 14. aug 2015, 08:49
Kort karma: 200
Likede indlæg: 2732

Re: Hvad gav I jeres eget barn i k/nonfirmationsgave?

Indlægaf Frandsen » 28. maj 2024, 07:36

Min ældste er netop blevet konfirmeret. Hun fik en rejse med et særligt tema (en interesse, hun deler med sin far). Værdien af rejsen løber nok op i +20.000 kr.Det er ikke så meget kroner og øre, vi har kigget på, men hvad der ville gøre hende glad.
Jeg kunne aldrig finde på at give mine børn penge i konfirmationsgave - kan ikke helt forklare hvorfor.
0

Tilbage til "Fest og bryllup"