Hvordan holder man kobberbryllup?

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf Afskylia » 26. jan 2023, 09:04

Min mand og jeg har kobberbryllup i næste uge og har taget fri på dagen. Mine forældre har spurgt lidt ind til om vi er hjemme, så jeg har på fornemmelsen der måske kommer lidt gæster om morgenen. Eller gør man overhovedet sådan mere?

Og hvis der kommer nogle, hvad skal vi så sørge for? Er der os der skal købe morgenbrød eller kommer gæsterne selv med det?

Der er 2 par i vores omgangskreds som har haft kobberbryllup og det ene par gav klart udtryk for at de ikke ville fejres og det andet var under corona så det var ikke muligt.

Så er der nogle er jer der erfaring med hvordan man holder kobberbryllup i dagens Danmark?
0
Brugeravatar
Raenil
Indlæg: 2559
Tilmeldt: 27. nov 2016, 10:50
Kort karma: 129
Geografisk sted: Silkeborg
Likede indlæg: 8583

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf Raenil » 26. jan 2023, 09:13

Det er meget forskelligt - og der er stor mulighed for at dine forældre spørger jer for at kunne sprede budskabet om hvad i har tænkt jer.
1
Brugeravatar
Mani
Indlæg: 11296
Tilmeldt: 27. dec 2015, 21:06
Kort karma: 1792
Geografisk sted: Østjylland
Likede indlæg: 23356

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf Mani » 26. jan 2023, 09:15

De kobberbryllupper vi har været til har vi som venner sørget for at have mad og drikkevarer med.
Vi har i vores vennekreds ikke sunget op om morgenen eller til midnat (som jeg hører nogen gør) ved kobberbryllup, men har sat ½ port op søndagen før kobberbrylluppet og sunget - vi kommer fra et ret stort geografisk område og der er en del børn i flokken, så andet har ikke kunne hænge sammen.
2
'If you get tired, learn to rest, not to quit.'
Brugeravatar
Mangoness
Indlæg: 6506
Tilmeldt: 10. jan 2016, 18:04
Kort karma: 630
Likede indlæg: 14439

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf Mangoness » 26. jan 2023, 11:06

Mine forældre sendte invitationer ud til naboerne og venner og sørgede for morgenmad.

Gæsterne kom med æresporten og sang.
1
Jeg elsker dig lille sølvpapirshat-smiley :love:

Billede

Persnikedy skrev:Hvis jeg en dag føler at mine fødder er løg så skal de da være løg :lol:


Cheese Billede
Brugeravatar
Afskylia
Indlæg: 529
Tilmeldt: 7. jan 2016, 12:07
Kort karma: 62
Likede indlæg: 1295

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf Afskylia » 26. jan 2023, 12:43

Åh, nu er jeg endnu mere forvirret :lol: :panik:
0
Oak123
Indlæg: 2140
Tilmeldt: 26. okt 2018, 15:40
Kort karma: 106
Likede indlæg: 3994

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf Oak123 » 26. jan 2023, 13:04

Er forskellen ikke om I har inviteret til kobberbryllup eller ej.
Hvis I har inviteret til morgenmad på dagen, så kommer der måske nogen og syng, også spiser de bagefter. Hvis Inikke har inviteret, men nogle dukker op alligevel så har de selv morgenmad mm. med?
1
Brugeravatar
FrøkenM
Indlæg: 6706
Tilmeldt: 10. okt 2015, 09:05
Kort karma: 1198
Geografisk sted: Aalborg
Likede indlæg: 9680

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf FrøkenM » 26. jan 2023, 14:17

Da min tante og onkel havde kobberbryllup (de holdt sølvbryllup under corona) havde de sørget for morgenmad til alle fremmødte, vi sang om morgenen og der var den halve æresport. Min tantes søstre havde indrykket en annonce i en meget lokal avis (ikke populært), så vi var ret mange om morgenen og så havde min tante og onkel inviteret søskende, forældre og nevø/niecer til spisning om aftenen.

Det er i øvrigt det koncept, jeg kender til i min omgangskreds i forhold til kobberbryllupper. For de nærmeste er det en heldagsforestilling. Undtagelsen har været min tantes søster + mand, da de havde kobberbryllup under corona og derfor slap for morgen tam-tam og til gengæld havde de nærmeste til aftensmad på en restauration.
0
Volunteers are not paid - not because they are worthless, but because they are priceless! :dåne: :love: :lun:
superboa
Indlæg: 1433
Tilmeldt: 14. aug 2015, 22:02
Kort karma: 87
Likede indlæg: 1016

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf superboa » 26. jan 2023, 15:57

Vi har kobberbryllup i august og har planer om at inviterer familie og venner til middag/fest i et festlokale om aftenen - jeg har ingen forventning om, at der er nogle der kommer forbi om morgenen :)
0
Brugeravatar
DetSorteCirkus
Indlæg: 21958
Tilmeldt: 12. aug 2015, 18:07
Kort karma: 2515
Likede indlæg: 59560

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf DetSorteCirkus » 26. jan 2023, 16:17

Det er ikke noget, der rigtig bruges i min omgangskreds eller familie, men hvis det er, ville det være utænkeligt at dukke op uden invitation og forvente, at der skulle ske noget. Det samme gælder sølv- og guldbryllup. Det er altid pr. personlig invitation fra parret eller deres pårørende.
Så egentlig tænker jeg - og finder rimeligt -, at hvis I er i tvivl, så må tommelfingerreglen være, at I inviterer og er værter, eller at I ikke inviterer, og andre evt. dukker op med mad og det hele for at overraske jer.
1
Brugeravatar
Anlewi
Indlæg: 2611
Tilmeldt: 21. maj 2016, 12:13
Kort karma: 178
Geografisk sted: Storkøbenhavn
Likede indlæg: 3908

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf Anlewi » 26. jan 2023, 18:26

Da vi havde kobberbryllup i 2015 havde mine forældre hjulpet vores drenge med at lave en halv æresport og vores ældste søn spillede trompet :love:
Vi havde selv købt morgenbrød og lavet kaffe.
Vi havde vel 25-30 mennekser til morgenmad. Nogle blev hængende til først på eftermiddagen og andre gik efter en times tid.

Om lørdagen holdt vi en fest for vores venner og familie
0
:savl: selvom man er tyk kan man godt have tynd mave :savl:
Brugeravatar
paint
Indlæg: 20483
Tilmeldt: 16. apr 2016, 17:38
Kort karma: 765
Likede indlæg: 43966

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf paint » 28. jan 2023, 11:24

Jeg har kun været til ét kobberbryllup. Det foregik på dagen, og meget tidligt om morgenen – alle skulle på arbejde bagefter. Vi var inviteret til ”Morgenbrød og morgensang”. Nogle havde været der ekstra tidligt og sat noget grønt op ved indgangen. De samme morgenmennesker, havde hyret naboens to døtre, som gik på sangskole, som forsangere.
Det var nok lidt heldigt, for stemmerne fra de fremmødte klatøjede gæster, lød, mildest talt, noget rustne i det. Det havde været en pinsel at høre på, uden 'forsangere'.
Eftersom vi var inviteret, havde ingen selv morgenbrød med, kun gaver.
0
Følg dem der søger sandheden, men vogt dig for dem der siger at de har fundet den

Det sted du søger, er det sted du søger fra
Brugeravatar
Luffegås
Indlæg: 2860
Tilmeldt: 18. dec 2015, 09:17
Kort karma: 232
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 5556

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf Luffegås » 28. jan 2023, 11:54

Det er jo som sølvbryllup typisk kan være, med fest og hele baduljen, morgenbrød. Vi har 5 års bryllupsdag men jeg går da og tænker på kobberbryllup er samtidig med konfirmation.

Jeg tænker i skal gøre som I har lyst til, lige fra ingenting til restaurent eller bare smørrebrød eller let anretning
0
Søger ikke gode råd, medmindre jeg har spurgt.
TomKah
Indlæg: 4202
Tilmeldt: 25. aug 2015, 12:57
Kort karma: 313
Likede indlæg: 4333

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf TomKah » 28. jan 2023, 13:19

Vi fejrede ikke kobberbryllup.

Jeg har holdt sølv og guldbryllup for og ned mine forældre. Der inviterede de til morgenmad selv. Der kom vel 50-60 begge gange. Nok lidt flere til sølv end guldbryllup.

Vi har sølvbryllup om 3 år og håber da at fejre det. Har kun en ven som har haft sølvbryllup- de fejrede det ikke. Ved faktisk ikke hvorfor - for det er da en ret stor bedrift at nå sølvbryllup når man bliver gift som 19 årig.
0
1234
Midlertidigt udelukket efter eget ønske
Indlæg: 5320
Tilmeldt: 18. feb 2018, 11:09
Kort karma: 257
Likede indlæg: 6680

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf 1234 » 28. jan 2023, 13:28

Kobberbryllup har jo faktisk en del anderledes traditioner. En ting er den halve fremfor den hele æresport. Noget andet er, at den gamle tradition med at det en fest for venner og ikke familie. Der er også nogle der kommer sen aften istedet for morgen og overrasker parret, men fornemmer, at den tradition er på vej ud for kun hørt den fra mine forældre generation.
0
Brugeravatar
PaleSeptember
Indlæg: 11594
Tilmeldt: 16. dec 2015, 17:28
Kort karma: 914
Likede indlæg: 18649

Re: Hvordan holder man kobberbryllup?

Indlægaf PaleSeptember » 28. jan 2023, 18:00

Vi havde kobberbryllup for et par mdr. siden og fejrede det ikke, udover at vi tog en hyggedag for os selv. Men jeg synes da, at man skal gøre lige det, man har lyst til. Ingen af os er til den traditionelle fejring, og det var der heldigvis heller ingen, der lagde op til.
0
Vejen til helvede er brolagt med gode intentioner

Tilbage til "Fest og bryllup"