Gæsteliste til bryllup

Er du faret vild i planlægningen af din fest, eller er du bare vild med påske? Så skal du kigge herinde.
Doglover1234
Kort karma: 0

Gæsteliste til bryllup

Indlægaf Doglover1234 » 4. jan 2021, 12:11

Kære jer

Jeg står i den lykkelige situation, at jeg skal giftes med mit livs kærlighed.
Vi skal holde bryllup til august, men vi er stadig meget i tvivl om vores gæsteliste.
Vi har snakket så meget om gæstelisten, at det næsten har taget pusten fra os og glæden ved at holde en bryllupsfest.
Ikke fordi at min kæreste og jeg ikke er enige, men fordi, vi er bange for at skuffe nogen og gøre dem kede af det..

Vi har for det første valgt at holde brylluppet uden børn, da vi:
1. Ikke selv har børn og ønsker en voksenfest.
2. Vil sparer hvor vi kan, da vi begge to studerer.
Vi har endnu ikke modtaget nogen sure miner, udover fra mine forældre, som mente at jeg skulle inviterer min brors børn og give dem en "opgave". Jeg er ikke enig, da vi jo så modsat også skulle inviterer min kærestes brors børn med. Også falder tanken om et børnefrit bryllup jo lidt til jorden..

For det andet - så kommer vi begge to fra en meget stor familie, dvs. at vi bliver ca. 60 mennesker, hvoraf de 45 af dem er familie.
Der er derfor ikke plads til at inviterer så mange venner, som vi måske havde ønsket.

Vi er derudover for nyligt flyttet til en anden by, hvor jeg er kommet i en gruppe af 5 piger, som jeg ses forholdsvis jævnligt med. Vi er dog stadig på "ved at lære hinanden at kende" stadiet, og jeg ved derfor ikke om jeg burde invitere dem med. På den ene side, vil jeg jo gerne inkludere dem i mit liv, og se, om vi kan blive tætte. På den anden side, kan jeg heller ikke sige på forhånd, om det er nogen jeg snakker med om et år.. I den forbindelse vil jeg hører om jeg kan undlade at inviterer deres partnere? Vi ses altid uden partner, og min kæreste har ikke engang mødt alle pigerne endnu + at jeg endnu ikke har mødt nogen af pigernes partnere undtagen 1 enkelt.. Hvad synes i? Hvad gør man i denne situation? Kan man overhovedet tillade sig at invitere nogen med uden partner, hvis man kun kender den ene?
0
Brugeravatar
Mi55y
Kort karma: 793
Geografisk sted: Århus med bolleÅ
Likede indlæg: 12323

Re: Gæsteliste til bryllup

Indlægaf Mi55y » 4. jan 2021, 12:29

Doglover1234 skrev:Kære jer

Jeg står i den lykkelige situation, at jeg skal giftes med mit livs kærlighed.
Vi skal holde bryllup til august, men vi er stadig meget i tvivl om vores gæsteliste.
Vi har snakket så meget om gæstelisten, at det næsten har taget pusten fra os og glæden ved at holde en bryllupsfest.
Ikke fordi at min kæreste og jeg ikke er enige, men fordi, vi er bange for at skuffe nogen og gøre dem kede af det..

Vi har for det første valgt at holde brylluppet uden børn, da vi:
1. Ikke selv har børn og ønsker en voksenfest.
2. Vil sparer hvor vi kan, da vi begge to studerer.
Vi har endnu ikke modtaget nogen sure miner, udover fra mine forældre, som mente at jeg skulle inviterer min brors børn og give dem en "opgave". Jeg er ikke enig, da vi jo så modsat også skulle inviterer min kærestes brors børn med. Også falder tanken om et børnefrit bryllup jo lidt til jorden..

For det andet - så kommer vi begge to fra en meget stor familie, dvs. at vi bliver ca. 60 mennesker, hvoraf de 45 af dem er familie.
Der er derfor ikke plads til at inviterer så mange venner, som vi måske havde ønsket.

Vi er derudover for nyligt flyttet til en anden by, hvor jeg er kommet i en gruppe af 5 piger, som jeg ses forholdsvis jævnligt med. Vi er dog stadig på "ved at lære hinanden at kende" stadiet, og jeg ved derfor ikke om jeg burde invitere dem med. På den ene side, vil jeg jo gerne inkludere dem i mit liv, og se, om vi kan blive tætte. På den anden side, kan jeg heller ikke sige på forhånd, om det er nogen jeg snakker med om et år.. I den forbindelse vil jeg hører om jeg kan undlade at inviterer deres partnere? Vi ses altid uden partner, og min kæreste har ikke engang mødt alle pigerne endnu + at jeg endnu ikke har mødt nogen af pigernes partnere undtagen 1 enkelt.. Hvad synes i? Hvad gør man i denne situation? Kan man overhovedet tillade sig at invitere nogen med uden partner, hvis man kun kender den ene?

Min kæreste spiller badminton med en gruppe på i alt 8 personer, og har derigennem været inviteret til bryllup uden partnere. Jeg synes dog, at det var lidt mærkeligt, fordi jeg godt kender gruppen og blandt andet har rejst med flere af dem - men her har man jo så valgt at skære en gruppe over en kam, og det er fair nok. Og principielt synes jeg, at man til sit bryllup skal invitere lige præcis dem man gerne selv vil omgive sig med på sådan en stor dag og ikke gøre noget af pligt. :)

Vi har i øvrigt samme problemstilling, hvor jeg har en del familie, som jeg er tæt med, men det har min kæreste så ikke i samme grad. Han har til gengæld en meget stor venneflok, da han stadig ses med mange fra folkeskolen, gymnasiet og studetiden. Da vi holdt barnedåb inviterede jeg så primært familie, og han primært venner. Det fungerede fint, og ingen var utilfredse, så vidt vi ved.
0
S - 09.10.18 :love2:
Lillebror eta februar :love:
Brugeravatar
Sangius
Kort karma: 1041
Likede indlæg: 21309

Indlægaf Sangius » 4. jan 2021, 12:36

Vi holdte en stor reception + globryllup. Vi blev gift udendørs, og holdte receptionen samme sted som vielsen.
Her inviterede vi alle der kunme gå og kravle, og serverede champagne, snacks og kage.

Til festen havde vi kun nærmeste venner - uden partnere - og allernærmeste familie, dvs forældre, bedsteforældre og søskende.

Jeg snakkede med hele familien og alle vennerne før vi inviterede. Forklarede at vi ikke havde økonomien til den vilde fest, og derfor havde lavet de skillelinjer vi lavede. Jeg havde heller ikke mødt alle folks partnere, eller havde noget specielt med dem at gøre hvis jeg havde.

Alle blev dog inkluderet i globrylluppet og receptionen, og jeg har i hvert fald aldrig hørt nogen brokke sig.

For mig hjalp det at snakke med de inviterede om det, ærligt høre dem, om de synes det ville være træls at vi ikke inviterede partneren.
Med mine onkler og fætre/kusiner snakkede jeg ligeledes med dem, og forklarede, at den udvidede familie simpelthen blev en for stor mundfuld, men at vi hjertens gerne så dem til receptionen.

Jeg fornemmede, at folk var forstående og tilfredse.
1
T ♡ sep 2016
M ♡ okt 2018
Brugeravatar
HappyPaww
Kort karma: 730
Likede indlæg: 14147

Indlægaf HappyPaww » 4. jan 2021, 12:55

Ift. børnene I kunne jo vælge at lade dem være med i kirken og til bryllupskage/reception - hvor de så derefter kan blive hentet af en barnepige, og aftenfesten derved kun er for voksne. Men I er selvfølgelig helt i jeres gode ret til at lade hele dagen være uden børn.

Jeg synes også sagtens du kan enten undlade at invitere dine nye veninder, eller at invitere dem uden partnere. I så fald ville jeg sørge for at placere dem ved samme bord (evt. opdelt på to borde), så de kan hægte sig lidt på hinanden - det er ikke sjovt at være til en fest, hvor man placeres udelukkende blandt folk man ikke kender :D Det er også ret normalt i vores omgangskreds, og min kæreste har flere venner og bekendte, hvor han har været til bryllup/reception hvor jeg ikke var inviteret.

De nærmeste venner på begge sider ville jeg dog prioritere kunne være med påhæng.
0
Brugeravatar
Zonta
Kort karma: 686
Likede indlæg: 7721

Indlægaf Zonta » 4. jan 2021, 13:24

Vi valgte, at brylluppet var uden børn (pånær to babyer på mindre end 3 måneder). Vi gad ikke have børn med og det oplevede vi ingen sure miner over.

Vi inviterede partnere med også selvom vi ikke nødvendigvis kendte dem særlig godt. Vi talte sammen og det drejede sig om 7-8 ekstra gæster, hvis alle takkede ja til at komme. Det gad vi ikke lave "forskel" på folk for. Min fætter mukkede dog lidt over det, for han havde jo altså fået en kæreste - som jeg aldrig havde hørt om (jeg snakker ikke så tit med min fætter. Han blev hovedsageligt inviteret for familiefredens skyld) :rulle: Og vi gad ikke bare invitere +1 til nogen.

Jeg tror ikke jeg ville invitere de nye veninder med - måske hvis I holdt reception. Ellers kunne du sige, at hvis de ikke har andet at lave den og den dag, så skal de være velkomne til globryllup.
0
J, juli 2018.
Brugeravatar
LaScrooge
Kort karma: 1512
Likede indlæg: 19053

Indlægaf LaScrooge » 4. jan 2021, 13:59

Ifht veninderne, så ville jeg nok, hvis jeg ville have dem med, lave en gruppeinvitation og snakke med dem om det forinden. Sætte dem ved samme bord, så de havde hinanden hele vejen igennem og så gruppeformatet blev understreget, og så sørge for at have tid til at have det sjovt med dem til festen også.
2
And we both know: I will be delicious
Brugeravatar
Madam Pomfrey
Kort karma: 1123
Geografisk sted: Stæævns
Likede indlæg: 15870

Indlægaf Madam Pomfrey » 4. jan 2021, 14:11

Børn kunne i jo overveje er velkomne til vielse og evt reception i den forbindelse.
Alt efter alder forstår og forholder de sig til at deres tante/onkel skal giftes, og synes måske det er spændene.
Og de vil nyde at få lov til at opleve vielse og riskast...
Ligeså vil forældrene nok nyde at få lov til at gå til voksenfest, slå sig lidt løs, nyde kvalitetstid uden børn

Det ville jeg ihvertfald.
Og det er jo ikke din bror, men mor der synes det er et problem.

Ifht veninderne synes jeg det er helt fjong!
1
"Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light."
godtnavn
Kort karma: 629
Likede indlæg: 6554

Indlægaf godtnavn » 4. jan 2021, 16:05

Jeg tænker ikke der er sure miner over ingen børn, det har jeg ikke når vi bliver inviteret uden, men her regner vi så også med at dem der inviterer omvendt ikke har sure miner over et afbud af den grund (eller halvt afbud, for det er jo nok at én af os er hjemme emd børnene). Så det tænker jeg man skal have med i overvejelserne, kommer alle dem børnene vil være trygge ved at blive passet af til brylluppet, eller er børnene for små til at sove ude så kan man jo forvente at den forælder der ikke er direkte familie med brudeparret må blive hjemme, og man skal derfor overveje om man helst vil have brors kone+børn med, eller holde fast i børnefrit og så kun have broren med.

Vi inviterede kun med partner hvis vi kendte partneren (ikke at vi nødvendigvis var tætte venner med vedkommende, men havde set vedkommende ved flere lejligheder). Det betød at i en venindegruppe blev nogle inviteret med og andre uden partner, det var der ingen sure miner over :) Hvis du synes det ville være hyggeligt at have dem med synes jeg du skal inviterer dem, jeg inviterede også nogle venner jeg ikke er vildt tætte med med, fordi de altid gør mig glad at være sammen med, og jeg derfor gerne ville have dem med til min fest, også selvom det ikke er de tætteste veninder.
0
Brugeravatar
Joe
Kort karma: 579
Likede indlæg: 8391

Indlægaf Joe » 4. jan 2021, 17:36

Jeg synes sagtens man kan undlade at invitere børn til selve festen. Mange bryllupper er bare ikke børnefester.
Vi havde en lille flok børn med til vielse og reception (herunder to små brudepiger,) men til selve festen var alle over 18.

Jeg skifter ofte mening omkring det med partnere. Grundlæggende mener jeg at man kan invitere dem med, man vil, og sagtens undlade at invitere folk man ikke kender.
Men til mit eget bryllup kunne jeg mærke, det var vigtigt for mig at også partnere var med. Måske fordi vi bad folk om at komme og anerkende vores forhold - så virkede det bare mest rigtigt at vi også viste, vi anerkendte deres. Det betyder jo så nok at der om otte år er nogle ansigter på billederne, vi har svært ved at kende - so be it.

Men hvis det er et spørgsmål om at partnere så vil tage pladsen fra folk man kender godt, forstår jeg det sagtens.

Tillykke med det kommende bryllup :)
7
B. 22.09.18

... og simpelthen det bedste, der ku’ ske.
Brugeravatar
LystigPer
Kort karma: 2
Likede indlæg: 23

Indlægaf LystigPer » 12. jan 2021, 01:38

Jeg er en mand og derfor er det ikke tit jeg står for planlægning af en fest .. det har stået til min kone hvor jeg har været med på sidelinjen .. nå men i kraft af min høje alder har jeg i mit liv været til en del fester blandt andet bryllupper ..

Jeg har nu aldrig set det som et problem at der var børn med til fester .. oftes var det dem der holdte liv i den .. var til et bryllup engang i 70’erne hos en ven .. de havde osse valgt ingen børn med til festen .. hvilket jo er brudeparrets valg .. men jeg ved ikke hvad der var med de mennesker som var indbudt .. de var meget lavmålet du kunne høre en knappenål falde .. jeg følte lidt jeg var havnet i sådan en afholdsfest for indremissionsk .. det var meget underligt .. vi sad ved et langt t bord .. og i de timer festen blev holdt blev der sagt meget få ord .. der var et par sange og to taler .. ellers var der kun ham der spillede musik .. altså festen set udfra brudeparret var nok i deres ånd .. selvom forældrene nok havde haft en stor finger med i spillet .. bevares menneskerne var søde men de sagde bare ikke meget .. og det er efter min mening kedeligt og der ville nogen børn sikkert have livet lidt op

Det ikke mit indtryk børn ødelægger en fest .. de fester jeg har deltaget i hvor der har været børn med har været yderst hyggelige .. børn er ægte det er mere hvad man kan sige om mange voksne ..

Min datters bryllup blev holdt på vores gamle gård .. det var inspireret meget efter at det skulle være afslappet og hyggeligt .. uden det blev sidestillet med bondegård .. da de blev viet ret tidligt tror kl 11 så holdte de reception fra kl 12/16 der kunne dem som kendte dem men ikke var inviteret ..komme og sige tillykke få lidt til ganen .. meget hyggeligt .. så var der en lille time hvor gæsterne kunne slappe lidt af inden middagen .. vi havde masser af plads så en del var kommet med deres campingvogn .. og selvom det er snart 20 år siden .. så bliver der stadig talt om det i familien og deres vennekreds ja de nåede også og holde deres kobberbryllup der! .. nå lidt for meget nostalgi

Det er jeres fest og andres mening er ikke så vigtig .. hvis i holder et bryllup uden børn så er det i gør .. hvis nogen bliver sur må de blive væk .. det er ikke billigt idag og holde fest for mange mennesker og det er man nødt tul at tage højde for .. ønsker jer et godt bryllup :)
0
Kanga
Kort karma: 88
Likede indlæg: 1132

Indlægaf Kanga » 12. jan 2021, 18:13

Jeg er helt på linje med at holde børnefri fest. Det er jeres beslutning, og jeg er enig i, at det er alle eller ingen.

Mht. de nye veninder; hvis de inviteres til reception, synes jeg godt de kan inviteres uden partnere. Er det til aftenfest, så synes jeg det skal være med partnere. Aftenfest er mere formelt, og der ville jeg føle det underligt, hvis jeg var inviteret uden min mand.

Kanga
0
Kanga
Kort karma: 88
Likede indlæg: 1132

Indlægaf Kanga » 12. jan 2021, 18:15

Mht. børn, så synes jeg, at helt små børn/babyer er undtaget. De kan ikke altid passe. Til gengæld sover de nok det meste af festen væk i barnevognen.
0
ajnaM
Kort karma: 656
Likede indlæg: 14603

Indlægaf ajnaM » 13. jan 2021, 22:34

Jeg ville elske at blive inviteret kun med veninder. :lol: Det kan i hvert fald noget, og ofte synes min kæreste, der er superstenet at være ‘vedhæng’ - især hvis han ikke kender de andres kærester. Det ville også betyde, at vi ikke behøvede arrangere børnepasning - stort plus.

I forhold til det børnefri kan I sagtens tillade jer det. I kan overveje, hvordan I gør, hvis der er helt små babyer - men personligt ville jeg virkelig godt kunne forstå, hvis man heller ikke havde lyst til at have dem med. Det ville jeg nok faktisk hælde til, hvis jeg skulle giftes - min erfaring er bestemt ikke, at små børn sover hele festen.
1
Brugeravatar
Magic In The Sky
Kort karma: 374
Likede indlæg: 6472

Indlægaf Magic In The Sky » 13. jan 2021, 23:26

Min kæreste ville synes at det var sært at han blev inviteret til bryllup hos nogen han ikke kendte.
Jeg ville også synes det var mærkeligt at han skulle med som +one.
Troede kun det blev brugt i USA :P

Desuden kan i sagtens holde det uden børn. Børn fylder meget til fester og jeg tror ikke at ret mange forældre kan nyde en fest når de skal holde styr på tropperne der løber rundt på et sted de sikkert ikke har været før.
Med mindre du giver en person opgaven at mandsopdække børnene :D
0
You can never have too many dogs, bunnies & plants
Brugeravatar
Luffegås
Kort karma: 133
Geografisk sted: Fyn
Likede indlæg: 2632

Indlægaf Luffegås » 14. jan 2021, 09:42

Ja, at lave gæsteliste og stille folk tilfredse er bare umuligt.
Man bliver nød til at tage et valg, og så fortsætte med det.
Vi holdt en stor reception hvor alle var velkommen, og det var så hyggeligt med flere familie-reunions, det er næsten det jeg smiler mest over, tænk sig at familie fra sønderjylland gad og komme for en vielse og reception. Men min mand og jeg besluttede os også for at signalere at for os var vielsen vigtigst, det er det der er meningen med hele dagen. Fest kan man altid holde, men det skulle være en kærlighedsfejring i kirkens rum.

Jeg synes det er fint hvis dine nye veninder ikke kommer med til brylluppet. Aftenen går så hurtigt, du kan ligeså godt affinde dig med du ikke når at snakke med alle, så hellere føle at man så viser sin familie man har tid til at snakke med dem, end at have 70 folk (hvis man må) man ikke får snakket med
0

Tilbage til "Fest og bryllup"